vervanger voor ei in de pannenkoeken

22-02-2009 13:17 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is allergisch voor koemelk en kippenei. Binnenkort worden er op zijn peuterschool pannenkoeken gegeten en de juf vroeg of ik ze zelf voor hem wilde bakken.



Nu heb ik al koemelkvrije pannenkoekenmix gevonden bij AH, die ik kan aanmaken met sojamelk, maar er moeten alsnog eieren worden toegevoegd. Weet iemand waar ik het ei door kan vervangen, zodat de pannenkoek ook een beetje een samenhangend geheel blijft?



Bedankt voor de tip alvast!
Takes a second for your life to change
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoeken, ei-, lactose- en melkvrij.



Benodigdheden:

- 10 gr verse gist of ½ zakje gistkorrels

- 4 dl lauw water

- ½ tl suiker

- 250 gr bloem

- 1 theelepel zout

- wajang margarine of AH planten margarine



Bereiding:

Meng de verse gist aan met 1 ½ eetlepel van het lauwe water en voeg de suiker toe. Verwerk gistkorrels volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.

Meng de gezeefde bloem met het zout en maak een kuiltje in het midden.

Schenk de gistoplossing in het kuiltje en roer de bloem er beetje bij beetje door. Voeg de rest van het lauwe water beetje bij beetje toe en roer het beslag glad.

Laat het beslag met een vochtige doek afgedekt, op een warme tochtvrije plaats ongeveer 1 uur rijzen.

Smelt een deel van de margarine en laat deze bruin worden. Schenk een deel van het beslag in de pan en laat dit snel over de gehele bodem uitvloeien.

Bak de pannenkoek langzaam aan beide kanten bruin. Keer de pannenkoek pas als de bovenkant droog is.



Je kunt de gist vervangen door bakpoeder (mengen door de bloem) of zelfrijzend bakmeel gebruiken. Dan hoeft het beslag niet te rijzen.

Ook zijn er kant en klare mixen te koop waar je geen ei in doet en de melk kan dan vervangen worden door water.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ff googlen. Ik zat met hetzelfde probleem bij Zwiepjes eerste verjaardag. Maak maar een taart die koemelk, soya en kippeneiwitvrij is. Maar er staat zat op internet.
quote:lindy schreef op 22 februari 2009 @ 13:18:

Volgens mij kan je prima een scheutje olijfolie gebruiken, bakken ze ook niet aan, en dan inderdaad met soyamelk.Gatver, wat smerig! En dan op laten eten met zoet beleg? Doe dan gewoon zonnebloemolie, dat is niet zo penetrant van smaak.
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens naar recepten voor Marokaanse pannekoeken. Zitten ook geen eieren en melk in (wat precies wel weet ik niet, maar ze zijn heerlijk)...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat een product "No egg". Gebruiken veganisten nog wel eens. Weet overigens niet of ze dat voor pannenkoeken gebruiken, wel dat ze wel eens pannenkoeken eten.



Op diverse fora of sites kun vast wel recepten vinden.
Alle reacties Link kopieren
Eivervanger (ik snap werkelijk niet dat als je zoontje al de schoolleeftijd heeft bereikt we je daar op moeten wijzen) kun je vrij behoorlijk pannekoeken mee bakken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon van Koopmans, die 'speciaal' heet het geloof ik. Daar staat op de verpakking dat je nog eieren en melk toe moet voegen, maar als je daar gewoon alleen sojamelk of rijstemelk aan toevoegt krijg je prima pannenkoeken.

Wil je ze wat zoeter, dan doe je vanille sojamelk erdoor, gegarandeerd een succes bij kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het gewoon met pannekoekenmeel, soyamelk een scheut zonnebloemolie (doe ik er altijd door) en geen ei. Gaat prima!
...
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij alleen om de eieren, kan ik dus gewoon pannenkoekmix waarin eieren moeten maken zonder er ei in te doen, kan het ook met gewonen melk, of moet het dan met soyadrink?
Alle reacties Link kopieren
ik maak pannekoeken altijd zonder eieren, vind ik lekkerder en is helemaal geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven