Waar in Amsterdam zoutloze bakkerijproducten?

19-02-2009 10:21 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of mijn vraag hier thuishoort of bij 'gezondheid', maar desnoods verplaats ik hem wel.



Sinds kort is bij mijn man hoge bloeddruk vastgesteld (het zit in de familie).

Er is een kans dat met een strikt zoutloos dieet de bloeddruk genormaliseerd kan worden.

Maar dan kunnen we dus geen gewoon brood, croissantjes, enz. meer eten. Zoutloze bakkerijproducten zijn in onze buurt niet te krijgen, ook niet in de natuurvoedingswinkel. Daar hebben ze maar één soort zoutloos brood. Weet iemand waar wel wat meer keuze is? We wonen in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Reiger100 schreef op 19 februari 2009 @ 11:04:

[...]





Dank je wel! Heb je soms ook een tip voor een goede broodmachine?Ik heb zelf een Panasonic SD-207, kwam destijds als een vd beste uit zo'n test. Ben er zelf erg blij mee.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Reiger, wij hebben een BBM van Inventum.

Wij vinden hem erg goed. Zal is een linkje plakken voor je.



Deze hebben wij:Link
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:summer73 schreef op 19 februari 2009 @ 11:04:

[...]



HUH?? Welk meel gebruik jij dan Vlinder?

Mijn ervaring is juist dat zelfgebakken brood veel langer vers bijft... Zonder al die chemie.. Gewoon lekker vers meel van de molen kopen (enige voordeel van wonen in een gehucht m.i. ) en dan gooi je echt geen ruiten in met je broodje hoor..



Gheghe, dan moet ik toch eens op zoek naar een molen dus...Woon in stad maar heel dichtbij polderlandschap dus dat moet geen probleem zijn.



Voordeel van zelf brood maken is dat je er van alles door kunt draaien ipv zout om het op te leuken. Niet dat ik dat doe, mijn man heeft namelijk juist een heel lage bloeddruk en eet het liefst zout met patat bijvoorbeeld. Hij vraagt zelfs in snackbars echt om extra zout, getver....



Over broodbakmachines, er is er altijd eentje die bij tests bovenaan staat, ga even voor je zoeken welke dat ook al weer is.
Oh ja, een Severin broodbakmachine. Al staat die niet in de top 5 van kieskeurig.nl. Die in de top 5 staan zijn wel duurder dan wat ik zei trouwens....sorry.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal voor de lieve behulpzame reacties!

Ik zal de rest van de dag niet meer kunnen reageren (moet weg) maar ik kijk vanavond nog eens.

Liefs!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 19 februari 2009 @ 11:09:

[...]





Gheghe, dan moet ik toch eens op zoek naar een molen dus...Woon in stad maar heel dichtbij polderlandschap dus dat moet geen probleem zijn.







...





http://maps.google.nl/map...Gcam-gbr47HZBA&cd=1&hl=nl
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Succes reiger!



En.. ik hoop dat het helpt,: Reigerman's bloeddruk maar goed binnen de perken mag blijven!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Probeer de Bakkerswinkel eens
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
quote:elleinspe schreef op 19 februari 2009 @ 10:42:

En de meeste produkten bij de bakker, mits ze zijn gebakken van 100% roomboter, ( zoals gevulde koeken etc. ) zijn zoutloos/zoutarm.



Waar haal jij die wijsheid vandaan? Dat de meeste producten bij de bakker zoutloos cq arm zijn is gelul....



En voordat ik commentaar krijg.....ik ben zelf bakker geweest
Mijn bloeddruk is ook steevast te hoog, allerlei bloedonderzoeken gehad en alle gehaltes zijn normaal. Ik slik dan ook medicatie (waarschijnlijk voor de rest van mijn leven... )
Alle reacties Link kopieren
.
quote:extrahalo schreef op 19 februari 2009 @ 13:44:

Ik vind het erg vreemd dat je man een strikt zoutbeperkt dieet krijgt voor hoge bloeddruk. Dit is namelijk achterhaald. Wellicht heeft de man van TO een zéér ouderwetsche huisarts die tegen het pensioen aanhangt?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Xander68 schreef op 19 februari 2009 @ 13:32:

[...]





Waar haal jij die wijsheid vandaan? Dat de meeste producten bij de bakker zoutloos cq arm zijn is gelul....



En voordat ik commentaar krijg.....ik ben zelf bakker geweest



Ik ook!!



En lezen, ik heb het over gevulde koeken e.d. ( niet over brood!!)als de juiste ingredienten gebruikt worden, zoals roomboter en 100% zuivere amandelspijs dan mag dat gebruikt worden in een zoutloos/zoutarm dieet!



En sinds vorig jaar is verplicht dat bakkers ook de spullen voorzien van tht datum en welke ingredienten er gebruikt zijn!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
O je hangt de wijsneus niet uit hoor.

Er werd in de openingspost gevraagd naar zoutloze bakkerijproducten!



Vandaar!
Alle reacties Link kopieren
Hoi beste mensen, ik ben wat vroeger terug dan gedacht.

Wat een reacties alweer.



Eerst even wat verduidelijken.



De arts (die rond de 35 jaar oud is, nota bene) legde uit dat een natriumarm dieet bij hoge bloeddruk niet meer voorgeschreven wordt, en dat alleen aangeraden wordt om niet meer dan 6 gram zout (iets meer dan 2000 mg natrium) per dag in te nemen. Toen ik vroeg of zo'n strikt natriumarm dieet dan niet werkte, zei hij van wel (in veel gevallen), maar dat mensen het toch niet volhielden. Een strikt natriumarm dieet (maximaal 1000 mg) doet in veel gevallen een te hoge bloeddruk dalen, in tegenstelling tot de hoeveelheid van 6 gram zout (iets meer dan 2000 mg natrium), die door het voedingscentrum aan gezonde mensen met een normale bloeddruk voorgeschreven wordt. Op de site van het voedingscentrum zelf vond ik ook dat die 6 gram (of 5 gram in sommige landen) eigenlijk nog te veel is, maar dat het voor de mensen niet haalbaar meer is om minder zout te eten. Vroeger was het dat wel, omdat toen nog niet al die kant en klare producten gegeten werden waar zout aan toegevoegd wordt. Mensen maakten bijvoorbeeld zelf nog jam.



Dat het verder dalen dan 2000 mg natrium niets meer toevoegt, geldt misschien voor nierpatiënten? Wat de bloeddruk betreft is het dus net omgekeerd, begreep ik: pas bij minder dan 1000 mg helpt het genoeg. Ik heb overigens ook op internet diverse wetenschappelijk onderzoeken gevonden die dat bevestigen. Er zijn weliswaar ook onderzoeken die geen verband aantonen tussen zoutinname en bloeddruk, maar dat geldt ook voor het verband roken en longkanker, terwijl intussen wel duidelijk geworden is dat het aantal gevallen van longkanker daalt als er in een bevolking minder gerookt wordt.

Hoe dan ook, we willen de proef nemen en kijken of met een strikt natriumarm dieet de bloeddruk daalt. Mijn bloeddruk is overigens ook wat aan de hoge kant (140/150 - 80/85), het is dus dubbel de moeite.



Kortom, volgens allerlei studies (en volgens de arts) helpt een zéér strikt natriumarm dieet wel om de bloeddruk naar omlaag te halen, maar bijna niemand wil dat nog. Medicatie is gemakkelijker.

Maar mijn man en ik vinden het minder erg om een strikt natriumarm dieet te volgen dan om medicijnen te slikken. Die medicijnen hebben ook weer ongewenste nevenwerkingen. Overigens wil de arts in dit stadium nog geen medicijnen voorschrijven omdat de bloeddruk van mijn man op de grenswaarden ligt (voor zijn leeftijd).

Hoe dan ook, het is onze keuze om te proberen via dat dieet de bloeddruk naar beneden te krijgen.



Over die roomboter : zoals ik al zei, twee croissantjes per week is het enige wat we eten waar dierlijk vet (roomboter) in zit. Dat is zeker niet ongezond, en de bloedwaarden van mijn man zijn verder prima.



Quertu, ik probeer later nog wat te antwoorden, dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Qwertu, dank je wel voor je heel uitgebreide post!



We eten nu al een weekje nagenoeg zoutloos en we hebben ons plezier in eten daardoor echt niet verloren hoor! Integendeel, ik gebruik nu veel meer verse en gedroogde kruiden in combinatie met een beetje kaliumzout (dat geen negatief effect heeft op de bloeddruk) en mijn man vindt het zelfs nog lekkerder.

Nu scheelt het dat hij een zoetekauw is en nooit echt om zout gegeven heeft en we nooit veel zout gegeten hebben. Als we 's avonds bij vrienden eten of in een restaurant moeten we 's nachts soms opstaan om wat te drinken, door het zoute eten.



Over gewoon brood: er zit gemiddeld 500 mg natrium per 100 gram in brood en mijn man eet ongeveer 175 g brood per dag; daarmee zou hij dus al op 875 mg zitten; er blijft dan nog weinig marge.

En aangezien hij zoutloos brood ook lekker vindt, waarom dan niet? En dan kan hij zich tenminste nog zijn twee croissantjes per week veroorloven.



Ik ga maar eens op zoek in natuurwinkels en bij goede bakkers, en verder overweeg ik zo'n broodbakmanchine aan te kopen. Lijkt me eigenlijk wel leuk, zelf je brood bakken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een hoge bloeddruk en ik eet niet strikt zoutloos.

Je moet ook niet direct "overdrijven".

Je hebt zout nodig.

Brood kan je zelf bakken net als dat je zelf croissant deeg kan maken, zonder zout.

Wel veel werk maar inderdaad een broodbak machine scheelt de helft.

Begin sowieso om niet met pakjes en zakjes te werken daar zit onzettend veel zout in, aardappelen en groenten zonder zout koken.

Boter zonder zout.



NB # ik heb wel eens gehoord dat turkse bakkers brood zonder zout bakken, of het waar is weet ik niet, maar vraag het eens na.



En mag ik vragen "wat is hoog" (bloeddruk)
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepexx schreef op 19 februari 2009 @ 22:54:

Ik heb ook een hoge bloeddruk en ik eet niet strikt zoutloos.





Neem je dan medicijnen? En wat is je bloeddruk (en leeftijd) als ik vragen mag?



Je moet ook niet direct "overdrijven".Je hebt zout nodig.



Jazeker! Ongeveer 400 milligram natrium (= 1 gram zout )per dag. Die hoeveeleheid zit al van nature in de voedingsmiddelen. De 1000 milligram natrium waar ik naar streef, is zelfs nog 2,5 x hoger.





Brood kan je zelf bakken net als dat je zelf croissant deeg kan maken, zonder zout.

Wel veel werk maar inderdaad een broodbak machine scheelt de helft.

Begin sowieso om niet met pakjes en zakjes te werken daar zit onzettend veel zout in, aardappelen en groenten zonder zout koken.

Boter zonder zout.



Hier komen al lang geen pakjes en zakjes meer in huis en ik check alles wat ik koop op toegevoegd zout. Uiteraard kook ik ook zonder zout, maar soms met een beetje kaliumchloride.



NB # ik heb wel eens gehoord dat turkse bakkers brood zonder zout bakken, of het waar is weet ik niet, maar vraag het eens na.



Dat is misschien een idee! Zal het eens vragen.



En mag ik vragen "wat is hoog" (bloeddruk)



Mijn man heeft 160/165 - 90/95 voor een leeftijd van bijna 60. Volgens de arts een 'grenswaarde'. In veel landen leggen ze de grenswaarde echter bij 140 - 85.
Alle reacties Link kopieren
quote:Reiger100 schreef op 20 februari 2009 @ 16:05:

[...]







Mijn bloeddruk was voordat ik begon met béta blokkers 140/100, ik ben 37.

Ik slik 1 tablet per dag. (metoprololsuccinaat retard 50)

Ik heb 2 weken mijn bloeddruk gemeten met en zonder gebruik van medicijnen en met was er duidelijk een verschil.

En ik eet altijd al weinig zout ed. dus daar moet ik het niet van hebben.

Alle bloedwaarden ed. waren ook goed.

Echt een erfelijke kwestie.



Er is ook boter en een drink van Becel die bloeddruk verlagend werkt. BECEL PRO-ACTIV.

Misschien is dat iets.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepexx schreef op 20 februari 2009 @ 17:01:

[...]





Mijn bloeddruk was voordat ik begon met béta blokkers 140/100, ik ben 37.

Ik slik 1 tablet per dag. (metoprololsuccinaat retard 50)

Ik heb 2 weken mijn bloeddruk gemeten met en zonder gebruik van medicijnen en met was er duidelijk een verschil.

En ik eet altijd al weinig zout ed. dus daar moet ik het niet van hebben.



Dat klopt, om je bloeddruk te verlagen helpt het niet om weinig zout (bv. 6 g) te eten, je moet nagenoeg zoutloos (maximaal 1 g) eten.



Alle bloedwaarden ed. waren ook goed.

Echt een erfelijke kwestie.



Ik dacht altijd dat betablokkers voor hart- en vaatziekten gebruikt werden bij hoge cholesterolwaarden, dat is dus niet zo?



Er is ook boter en een drink van Becel die bloeddruk verlagend werkt. BECEL PRO-ACTIV.

Misschien is dat iets.



Ik denk het niet, ze hebben er gewoon wat kalium aan toegevoegd, dat in combinatie met een heel lage natriuminname inderdaad bloeddrukverlagend zou werken, maar kalium zit ook overvloedig in groente en fruit, en je kunt ook kaliumzout gebruiken in plaats van het gewone keukenzout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven