Waar suikervrije bonbons/chocola te koop?

25-01-2008 23:52 32 berichten
Ik ben dol op chocola maar wil mijn leven beteren.

:-$

Ik vraag me af of suikervrije chocola/bonbons lekker is/zijn? En zo ja, waar kun je het kopen? Ik weet dat je suikervrije bonbons bij Jamin kunt kopen (toch?) maar dat is best prijzig. In het schap bij AH kan ik het niet vinden. Weten jullie misschien bij welke supermarkt je ze (liefst bonbons) wel tegen een redelijke prijs kunt kopen?
Alle reacties Link kopieren
wat verbeter je door suikervrije chocola te eten?

vast niet de inname van calorieen, want ipv suiker worden er andere stoffen , zoals vet toegevoegd om de smaak op te peppen.

Dit klinkt heel erg als ik mag wel 2 glazen cola ipv 1 want t is light.

En omdat de vraag naarsuikervrije chocola niet zo groot zal zijn, zal de productie duurder zijn dan van "gewone" chocola en de kostprijs dus ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hai Zarazara,



Ik denk dat ik je wel verder kan helpen... Ben zelf namelijk ook gek op chocola, maar omdat ik van de suiker af wilde kicken ben ik op de suikervrije variant overgestapt en dat is minstens zo lekker. Echter heeft de vorige schrijver wel gelijk. Het is niet persé gezonder. Er zitten verschillende soorten zoetstoffen in en die zijn natuurlijk net zo slecht als suiker. Wat ik echter een voordeel vind van suikervrije chocolade is dat je er niet zo van door blijft eten, terwijl ik dat met suiker-producten wel heb.



En nu to the point:



Bij de AH en C1000: chocolade van het merk Cereal: melk, puur, hazelnoot en praliné. De repen kosten volgens mij ¤1,69 per stuk. Daarnaast heeft Cereal ook heerlijke candybars met toegevoegde vezels en een caramelachtig goedje (zie: http://www.cereal.be/nl/calory-control/calory-control.aspx) én suikervrije stroopwafels.



Verder heeft de Jamin een ruim assortiment aan suikervrije producten. Ik haalde daar altijd al de witte chocoladerepen (1,99 per reep van 100 gram), maar heb sinds kort ook de kleinere repen van pure chocolade met mokkavulling ontdekt. En.... ze hebben ook suikervrije bonbons. Ik heb toevallig vandaag een doosje gehaald met bonbons van pure chocolade met pistasch-vulling en ze hadden ook met vanille-vulling en nog iets anders (weet niet meer...). Zo'n doosje met 12 bonbons kost 2,99. De Jamin heeft overigens ook suikervrije koekjes en suikervrije pindarotsjes enzovoort....



Succes ermee!!!



Groet, Sisa
Alle reacties Link kopieren
Geen supermarkt, maar online van alles suikervrij te bestellen: www.debron.nl (nee, ik heb geen aandelen :) ). Maar ik moet bekennen dat ik suikervrije dropjes een soort van klap in mijn gezicht vind.... Je neemt een dropje, maar het smaakt er niet naar :cry: .

Suikervrije chocolade heb ik nog nooit op, maar ik ga dan toch maar voor het 'echte' werk. Verder kunnen die toevoegingen laxerend werken, dus een beetje oppassen kan geen kwaad.
Bij een goede chocolatier kan je lekkere suikervrije bonbons kopen.



Qua 'leven beteren' zou ik het niet doen, want de calorien zijn gewoon hetzelfde. Met als enige echt grote nadeel: als je er teveel van eet, ga je aan de diarree: werkt laxerend.



Ik kan niet tegen suiker en eet al tien jaar geen suiker meer, en ik weet niet beter. Ik ben dol op goeie suikervrije drop, de suikervrije chocola kan ontzettend lekker zijn. Maar als je gewoon suikerhoudend gewend bent, zal het wel niet zo lekker zijn.



En dat het duurder is, tja, daar heb ik mee leren leven. Jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
aine schreef op 26 januari 2008 @ 08:26:

Maar ik moet bekennen dat ik suikervrije dropjes een soort van klap in mijn gezicht vind.... Je neemt een dropje, maar het smaakt er niet naar :cry: .



Dan moet je de suikervrije drop van AH nemen (kleine zakjes à ¤ 0,99 Ze liggen bij de 'normale' drop in het schap). Dat is wel 'echt' drop :)

en qua calorieën scheelt het een boel.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je van koken houdt maar waarom probeer je ze niet zelf te maken? Zullen best recepten op het internet te vinden zijn. Ga je gezellig een zondagmiddag het met een vriendin samen maken. Kan je vriendin het evt. met suiker maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
AgentL schreef op 26 januari 2008 @ 10:36:

[...]



Dan moet je de suikervrije drop van AH nemen (kleine zakjes à ¤ 0,99 Ze liggen bij de 'normale' drop in het schap). Dat is wel 'echt' drop :)

en qua calorieën scheelt het een boel.
Thanx, ik ga zo boodschappen doen en neem ze mee! Ik had van het Kruidvat, maar die smaken dus niet zo lekker en je tanden breken bijna af, zo hard zijn ze....
anoniem_42552 wijzigde dit bericht op 26-01-2008 11:40
Reden: iets toegevoegd
% gewijzigd
Bedankt voor jullie tips!



@nlies: de hoeveelheid calorieën (gewone vs. suikervrij) blijft dus hetzelfde begrijp ik? Wie is dan de doelgroep voor wie die producten eigenlijk worden gemaakt? Niet voor lijners maar personen die diabetes hebben?



Bij Jamin heb ik in het verleden wel allerlei lekkere suikervrije drop gekocht. Inderdaad, daar teveel van eten werkt laxerend...

:sigh:
Alle reacties Link kopieren
Ja als je geen suiker mag hebben dan ben je gebonden aan suikervrije bonbons. Dat kunnen diabetes zijn maar ook o.a. mensen met candidiasis enzo.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@sisa: Ik bedenk net dat ik bij AH heb gezocht bij het gewone snoepvak. De Cerealproducten liggen denk ik bij de Zonnaturadingen enzo? Ik ga vandaag even kijken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
@ZaraZara100: de suikervrije drop bevat beduidend minder kcal. Gewone drop bevat ongeveer 350 kcal per 100 gram, suikervrije drop van het Kruidvat maar 120 kcal per 100 gram. Ik neem vanmiddag bij de AH daar de dropjes mee, ik hoop te kunnen genieten :).

Voor de kcal van (suikervrije) chocolade zou je even op de verpakking moeten kijken, dat weet ik niet.
Aha, Mylenevalerie. Op die manier. Het 'witte gif' mag voor diabetici wel worden vervangen door andere zoetstoffen, zolang het maar geen witte/bruine suiker is?
Alle reacties Link kopieren
ZaraZara100 schreef op 26 januari 2008 @ 12:45:

Aha, Mylenevalerie. Op die manier. Het 'witte gif' mag voor diabetici wel worden vervangen door andere zoetstoffen, zolang het maar geen witte/bruine suiker is?
Van diabetes weet ik niet maar ziektes als ME, candidiasis, hypoglykemie (en ik denk ook mensen met een sommige voedselallergieën), weet ik dat er velen een suikervrij dieet moeten volgen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@aine: dat zijn beduidend minder calorieën. De moeite waard, lijkt mij.

Hopelijk vind je de suikervrije drop van AH lekker, en anders kan ik je van harte de drop bij Jamin (bijv. Kokindjes) aanraden. Kun je daar zelf scheppen.
Alle reacties Link kopieren
Diabetes heet iet voor niks suikerziekte, en mensen met diabetes moeten dus zorgen dat ze niet zo veel suiker binnenkrijgen om hun suikerbalans op peil te houden. (hun suikergehalte in het bloed is vaak veel te hoog dus moet gezorgd worden dat dat lager wordt.)



En hypoglykemie heb je te weinig suiker in je bloed, moet je dus wel suiker binnenkrijgen. Bij hyperglykemie moet je een suikerarmdieet.



Owjee, is niet bedoeld om te zeuren of mensen aan te vallen, maar even ter informatie ;)
Alle reacties Link kopieren
Suiker is net als zetmeel een koolhydraat die uiteindelijk als glucose in het bloed komt Suiker bevat energie (kcal) maar levert geen waardevolle voedingsstoffen. Daarom wordt ook wel gezegd dat suiker "kale" calorien levert.



Een nadeel van suikervrije producten is dat ze vaak extra verzadigd=slecht vet! bevatten. Het wordt afgeraden deze producten te eten.



Liefs Dalishia
Alle reacties Link kopieren
O ja, nog even over diabetes.



De afgelopen jaren zijn de inzichten over de rol van voeding bij diabetes mellitus beduidend veranderd. Suiker, een koolhydraat, staat NIET langer op de verboden lijst, uit onderzoek is namelijk gebleken dat suiker niet anders wordt opgenomen dan de koolhydraten uit bijvoorbeeld brood of fruit. Men is dus afgestapt van het standpunt "geen suiker voor diabetici"". De nieuwe richtlijnen komen neer op een gezonde voeding met speciale aandacht voor de verdeling van de koolhydraten en beperking van de hoeveelheid verzadigd vet.



Liefs Dalishia.
Weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
ZaraZara100 schreef op 26 januari 2008 @ 12:35:

@nlies: de hoeveelheid calorieën (gewone vs. suikervrij) blijft dus hetzelfde begrijp ik? Wie is dan de doelgroep voor wie die producten eigenlijk worden gemaakt? Niet voor lijners maar personen die diabetes hebben?


Als je echt goed wilt lijnen dan verban je alle slechte dingen. Eet liever geen chips dan light chips, en eet geen chocola ipv sijkervrije chocola.



En ik kan het weten ;-)
Alle reacties Link kopieren
@ Dalishia,

@ Nlies,



Dit is een mythe die door een of andere lobbygroep in stand gehouden wordt.



Ik vermijd sinds vorig jaar zoveel mogelijk toegevoegde suikers in het kader van een gewoon gezond eetpatroon (ook al heb ik geen diabetes, obesitas candidiasis of wat dan ook) en heb tal van producten zonder suiker vergeleken. Ik voer geen pleidooi tegen suiker, maar gemiddeld consumeren we in de Westerse wereld 50 keer meer suiker dan 50 jaar geleden. Ons lichaam is hier niet op afgestemd. http://www.energyfirst.co ... asons-to-avoid-sugar.html



In chocolade wordt suiker bijna altijd één op één vervangen door maltitol. Het aantal verzadigde vettten is doorgaans gelijk, of bij merken die op gezondheid spelen zelfs minder.



Het vet in kwaliteitschocolade zonder vulling bestaat uitsluitend uit cacaoboter. Cacaoboter bestaat 1/3 uit oleïnezuur (onverzadigd), 1/3 uit palmitinezuur (verzadigd) en 1/3 uit stearinezuur. Dit laatste is chemisch gezien een verzadigd vet, maar wordt in het lichaam onmiddellijk omgezet in een onverzadigd vet. Cacaoboter heeft dus geen negatieve invloed op de cholesterol balans.



Daardoor krijg je een product dat de goede polyphenolen bevat die chocolade rijk is, zonder de negatieve effecten van suikers of verzadigde vetten.



Als er verzadigde vetten worden toegevoegd is het vaak bij verse pralines met boter- of roomvulling, maar dat heb je evenveel bij verse suikerhoudende als bij verse suikervrije chocolade.



Zomaar stellen dat onverzadigde vetzuren de "goede vetten" zijn en verzadigde de "slechte vetten" is een te vergaande vereenvoudiging. Transvetzuren bijvoorbeeld zijn onverzadigd, maar zijn bijzonder schadelijk voor de gezondheid...
Alle reacties Link kopieren
@ Felicium: maltitol, die de suiker in suikervrije bonbons vervangt, wat is dat voor spulletje? Is dat niet ongezond? En kan de zoetstof niet helemaal uit bonbons worden weggelaten, zodat je een bonbon krijgt met een meer pure, bittere chocoladesmaak?
Alle reacties Link kopieren
grappig dat n topic na ruim 1,5 jaar nog een vervolg krijgt ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je kan suikervrije chocolade bestellen via het internet bij Willie Harcourt-Cooze (daar was een tijdje geleden een BBC programma van te zien op de Nederlandse tv). Hij maakt Venezuelan Black, verschillende smaken. Het is superpuur en erg lekker! Niet zozeer om te eten zoals je een chocoladereep eet, maar om als ingrediënt te gebruiken.



Ik maak er bijvoorbeeld chocoladetaart mee en chocolademelk. Voor suikervrije recepten kan je ook op mijn website kijken: suikerwijzer.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven