Waarom plakt het niet?
zaterdag 12 mei 2012 om 15:43
Eerder deze middag heb ik Quinoakoekjes gemaakt. Ze smaken verrukkelijk dus ik wil ze nog een keer maken alleen het vormen van de koekjes was een ramp.
Het deeg plakte van geen kanten dus mijn vraag is: wat kan ik toevoegen, weghalen, veranderen zodat het wel plakt?
Recept was als volgt: 285 gr quinoa, 70 gr. rozijnen, 2 eieren, 50 gr geraspde kokos, 3 eetlepels water, 1 theelepel vanille-extract, veel kaneel en 100 gr gesmolten boter.
De quinoa moest met de rozijnen en kokos in een schaal gemengd worden en in de andere schaal de rest van de ingredienten en dan mengen, kneden en op een bakblik koekjes vormen.
Dat laatste was dus een ramp.
Het deeg plakte van geen kanten dus mijn vraag is: wat kan ik toevoegen, weghalen, veranderen zodat het wel plakt?
Recept was als volgt: 285 gr quinoa, 70 gr. rozijnen, 2 eieren, 50 gr geraspde kokos, 3 eetlepels water, 1 theelepel vanille-extract, veel kaneel en 100 gr gesmolten boter.
De quinoa moest met de rozijnen en kokos in een schaal gemengd worden en in de andere schaal de rest van de ingredienten en dan mengen, kneden en op een bakblik koekjes vormen.
Dat laatste was dus een ramp.
zaterdag 12 mei 2012 om 16:24
Quinoa plakt niet, ook niet als je het gekookt hebt. Misschien de volgende keer wat dadels ontpitten en helemaal fijnmaken in de keukenmachine? Of je rozijnen fijnmaken, kan ook natuurlijk. Dadels plakken in ieder geval gruwelijk. Bij de natuurvoedingswinkel hebben ze ook dadelstroop, is misschien nog wel makkelijker. En eventueel een handje tarwe- of haverzemelen toevoegen? In tarwezemelen zitten wel gluten, kun je daar niet tegen gebruik dan haverzemelen.
Kun je niet gewoon een eetlepel van het beslag op je bakpapier doen en een beetje platdrukken? I.p.v. ze met je handen proberen te vormen?
Kun je niet gewoon een eetlepel van het beslag op je bakpapier doen en een beetje platdrukken? I.p.v. ze met je handen proberen te vormen?
zaterdag 12 mei 2012 om 17:01
Yup, die gebruik ik ook bij mijn havermout- lijnzaadkoekjes als ik met water toevoegen ben uitgeschoten. Deze binden zich met water dus wordt het droger.
Dadels: Iekssss
Plan: rozijnen kleiner maken, minder quinoa en wat tarwezemelen ervoor in de plaats.
Als het dan nog niet lukt: wat appelstroop.
Die tip van het op het bakpapier en daar de koekjes op drukken is ook een goed plan.
Dankjulliewel voor het meedenken
Dadels: Iekssss
Plan: rozijnen kleiner maken, minder quinoa en wat tarwezemelen ervoor in de plaats.
Als het dan nog niet lukt: wat appelstroop.
Die tip van het op het bakpapier en daar de koekjes op drukken is ook een goed plan.
Dankjulliewel voor het meedenken
zaterdag 12 mei 2012 om 19:40