Wat als ontbijt

19-03-2010 10:14 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twijfelde of het op Eten moest of Lijf en lijn maar toch maar hier posten dan.

Ontbijten is bij ons thuis DRAMA...............ik eet vroeg, moet als eerste de deur uit (eet muesli met yoghurt)

Kinderen moeten eten voordat ze naar school gaan.

Probleem is dat oudste (flink) te zwaar is. Eet (te) goed, snoept niet overdreven.

Als zij wakker is en gewassen aangekleed gaat ze naar beneden om te ontbijten. De discussie met Man liep vanmorgen erg hoog op. Dochter wilde Brinta Fruitvit (met appel) hij vindt dat slecht ontbijt, vette zooi "lekker met suiker"

Dat laatste doe ik er niet in, wel zoetstof.

Ik ben van mening dat een plakje ontbijtkoek, wat de jongste alleen maar wilt, niet voldoet.

Het verschilt wat ze eet, soms kellogs met melk, soms brood (het liefst met ei. Deze kluts ik dan met melk en geef 1 ei aan 2 kinderen. Is dat zo slecht??)

Kan iemand mij vertellen wat ik kan geven als goed en gezond ontbijt dat geen uren in beslag neemt....................
Lees mijn posting nou nog eens door en ga het zo eens doen...

Zonder al die andere meuk, bespaar je ook een fortuin mee.

Gewoon doen en verder geen gezeur. (niet tegen jou hoor btw maar over je kinderen)
quote:Dahlia74 schreef op 19 maart 2010 @ 11:28:

[...]

Begrijp ik goed dat jouw oudste 's ochtends slechts 2 volkorenboterhammen eet en er vervolgens nog eentje meeneemt in de tas? En de rest opvult met crackers, liga e.d.. Of zit er ook nog ergens een lunch tussen?

Twee boterhammen 's ochtends voor een puber die driekwartier moet fietsen is niet heel erg veel. Ik zou het daar als puber niet op hebben gered.

Dahlia, hij eet thuis inderdaad twee donkerbruine boterhammen met beleg en gaat dan op de fiets. Met in de tas een aantal zaken als liga, fruitkick oid. Hij pakt naar eigen behoefte. Verder eet hij tussen de middag op school vaak een stokbroodje met ham/kaas oid inderdaad als lunch.

Hij heeft hier genoeg aan tot hij meestal rond 16.00 uur thuis komt, dan neemt hij iets lekkers tot het avondeten.

Nogmaals, brood mogen ze bij mij altijd naar behoefte pakken. Ook om 20.00 uur 's avonds bijvoorbeeld. Zo komen ze niks te kort
VIER keer eten op school? Die moet je even uitleggen? En wat voor tijden is dat dan?

Het gezondst is gewoon twee keer fruit of iets dergelijks tussendoor, één keer 's ochtends en een keer 's middags, en dan tussen de middag gewoon boterhammen.

Banaan en druiven zijn wel fruit trouwens, maar toch nog dikmakers. Houd daar ook rekening mee!
668, the neighbour of the Beast
quote:tilalia2 schreef op 19 maart 2010 @ 11:30:

Mijn neefje van 14 eet 12 boterhammen op een dag

en die hoeft niet ver te fietsen.Kan, ik denk dat ieders behoefte ook gewoon anders kan zijn. De ene dag eet mijn zoon ook veel meer dan de andere keer.
@ Marels, die koekjes kies ik dan wel bewust uit. niet alleen voor school maar ook voor thuis. Snoep is er maar zelden dus voor die ene keer wat lekkers nemen ze een koekje.

Als ik dan moet kiezen tussen prince Mini start met chocola of deze sultana's/evergreen/time out biscuits dan kies ik toch de minst kwade....................of niet????

dat het drinken vol zooi zit weet ik. Maar zonder toegevoegde suikers is al weer minder slecht dan ander drinken.......toch??

Krijg het gevoel dat mijn hele kast/ijskast etc vol met ongezonde zooi ligt
Marels als het kind gewoon 4 volkorenboterhammen eet en gewoon water en thee drinkt en twee stuks fruit (dus banaan en druiven, eet ze vast niet iedere dag neem ik aan, voor de afwisseling) wordt het daar echt niet dik van hoor.

(wij volwassenen wel )
Een liga bevat net zoveel suiker en calorieen als een chocolade reepje bijv.

Vergis je daar niet in.

Hier mogen ze ook wel evergreen hoor, maar 1 per dag en hier twee snoepmomenten per dag, waarvan 1 evergreen er al 1 is.
quote:Marels schreef op 19 maart 2010 @ 12:06:

VIER keer eten op school? Die moet je even uitleggen? En wat voor tijden is dat dan?

Het gezondst is gewoon twee keer fruit of iets dergelijks tussendoor, één keer 's ochtends en een keer 's middags, en dan tussen de middag gewoon boterhammen.

Banaan en druiven zijn wel fruit trouwens, maar toch nog dikmakers. Houd daar ook rekening mee!

School is van 08.30 tot 14.30

Eten op school (van 12.00 tot 13.00) brood

Vroeger hadden wij ook speelkwartier op school, dit was rond 10.00. hier eten ze dan fruit (banaan eet ze trouwens niet, wel druiven.ook al slecht!! Nou schiet mij maar lek hoor

Bij thuis komst wat te drinken en fruit oid totdat we gaan eten niets meer
Hoeveel is ze te zwaar eigenlijk?
quote:zusenzo schreef op 19 maart 2010 @ 12:03:

Lees mijn posting nou nog eens door en ga het zo eens doen...

Zonder al die andere meuk, bespaar je ook een fortuin mee.

Gewoon doen en verder geen gezeur. (niet tegen jou hoor btw maar over je kinderen)

Dus bijvoorbeeld 1 tosti met kaas of anders het brood roosteren (komt toch altijd uit de vriezer) met iets van kaas of anders kipfilet (is dat lekker met komkommer!!??)

Denk dat ik die van het weekend maar alvast ga klaar maken, paar tosties in de vriezer, makkelijk om te pakken. Andere dagen het broodroosteren.

Ik ga het gewoon doen
Waaromdan, hoe oud ie je dochter? En is ze echt veel te zwaar of gewoon wat mollig?
quote:aisha24 schreef op 19 maart 2010 @ 12:14:

Hoeveel is ze te zwaar eigenlijk?

Weet niet wat ze nu weegt maar te zwaar is ze zeker.

(ze weet het zelf ook en snapt niet dat haar zus neit zo flink is, die is namelijk qua buiten spelen niet zo actief als zij)

Is ze trouwens altijd al geweest, vanaf baby al. Voeding voor hongerige babies, lekker hollands welvaren met dikke beentjes etc...........................
Op de lager school aten wij nooit. We dronken wel schoolmelk en tussen de middag gingen we naar huis om te eten. Overblijven deden we dus niet, maar tijdens de speelkwartieren en pauzes aten en dronken we niks op 1 x 250 ml halfvolle melk (geen keuze uit karnemelk, chocolademelk, yokidrink, optimel enz). na. Tijdens de kerst en paasvieringen kregen we chocolademelk en een krentenbol en dat vonden we heel bijzonder!

Natuurlijk zijn de tijden veranderd, maar dat eetpatroon was wel veel gezonder.
zocht het even op, Brinta normale portie is 220kcal, met wat suiker laten we zeggen 250kcal.

Even ter vergelijk met je andere kind die 1 plakje ontbijtkoek eet: voor die portie brinta kun je ongeveer 4 a 5 plakjes ontbijtkoek nemen.

Kaas heeft als je kind al wat te zwaar is wel wat te veel aan calorieën maar 's morgens bv 2 boterhammen met kipfilet of zo. Lijkt me toch normaal ontbijtje? Appeltje erbij, doet weinig aan calorieën en voedingsstoffen maar vult wel weer extra (een appel is vooral gezond om wat je erdoor laat staan. Het vult aardig en geeft weinig calorieën).
Ze is 11
Idd gewoon doen, als je kinderen doorhebben dat je dit consequent gaat doorvoeren, houdt de strijd nml ook gewoon op.

Hier eten we op woensdag standaard tosties met ketchup, lekker vies.

Op zaterdag een gebakken ei en op zondag soms een gekookt ei of een tostie.
Aangezien je niet weet hoeveel je dochter weegt vraag ik me toch echt af over hoeveel overgewicht we het hier hebben.

Ik bedoel 5 kg te zwaar of 20kg vind ik een behoorlijk verschil.
Denk dat het wel 10 kilo is wat ze te zwaar is.

Als ik dat tegen iemand zeg, geloven ze het niet

Met kleren aan zie je het ook niet, zonder (of in bikini) wel!!

Maar gewichten verschillen nogal bij kinderen, met name door de lengtes natuurlijk

Gaat mij meer om het figuur
Leer je kinderen dat ze gezond eten en bewegen, maar leg er niet zo de nadruk op..Ik weet niet of je dat doet, hoor. Maar steeds naar een kind benadrukken dat ze te dik is, moet afvallen en geen koekjes e.d. mag is ook niet erg positief. Juist dat kan zorgen voor overgewicht later (of juist een verstoord beeld over eten).

Geef ze volkorenbrood met gezond beleg, fruit tussendoor en 1x op een dag een klein koekje/snoepje/stukje chocola.
quote:waaromdan schreef op 19 maart 2010 @ 12:27:

Denk dat het wel 10 kilo is wat ze te zwaar is.

Als ik dat tegen iemand zeg, geloven ze het niet

Met kleren aan zie je het ook niet, zonder (of in bikini) wel!!

Maar gewichten verschillen nogal bij kinderen, met name door de lengtes natuurlijk

Gaat mij meer om het figuurOke. Dat is vervelend. Maar er komt straks wel een groeiperiode aan. Ik was zelf ook te zwaar op die leeftijd. Later is dan helemaal goed gekomen. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, kijk uit voor wat je dochter hier van mee krijgt. Lijkt me niet de bedoeling dat ze een negatief zelfbeeld krijgt waar ze later problemen mee gaat krijgen. Op de voeding letten is natuurlijk wel goed, maar maak er tegenover haar geen drama van.
heb je de huisarts al gebeld, voor die verwijzing naar de diëtist?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Het is ook moeilijk om het goed te doen.

Soms denk ik dat ik op de goede weg ben, gezond en verantwoord enzo.

Tot ik hoor dat het ( alweer) anders moet.

Ik vond lange tijd dat de kinderen doordeweeks alleen sap of ijsthee mochten. Ik weet niet waarom, denk omdat dat vroeger bij mij thuis zo was.

Tot iemand mij zei dat je daar enorm dik van wordt. Ze drinken nu 's avonds cola-light.
quote:Supersmollie1 schreef op 19 maart 2010 @ 12:32:

heb je de huisarts al gebeld, voor die verwijzing naar de diëtist?

We zijn samen al naar een diëtist geweest maar die kon weinig meer doen dan zeggen dat haar eetpatroon niet verkkerd was.

Alleen maar dat ze ipv het hele pakketje sultana opeten 1 koekje moest eten en vaker water drinken. Dus water gaat standaard mee en drinkt ze thuis ook.

Ga bijna denken dat het iets medisch is!!! Ze is ook nooit vol, zoals ik weleens ben na het eten.
Hier drinken ze nooit, op een verjaardag soms na dan, frisdrank. Heb het ook niet in huis.

Maar was is nou beter frisdrank of bijvoorbeeld Minderzoet of iets anders qua vruchtensap (light ofzo)

Want enkel en alleen water komt je je oren uit natuurlijk
Dat is mijn oudste ook nooit hoor, kan ook gewoon verveling zijn en ze is in de groei, dus volgens mij heel normaal, jij als moeder moet haar dan remmen als je vindt dat ze genoeg heeft gehad.

Hier is het ook wachten op een groeispurt want hij staat nu al weer twee jaar stil op een paar cm na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven