Wat gaan we klaarmaken met Kerst ?
dinsdag 3 november 2009 om 19:48
Ja ja.. ik realiseer me. Ik ben er vroeg bij. Al komt de kerst toch echt steeds dichterbij. Voor we het weten is het al zover.
Aangezien we dit jaar eigenlijk 3 (kerst) dagen hebben ben ik alvast aan het puzzelen wat ik wil gaan maken. We zijn dit jaar 1 dag weg, maar de overige 2 dagen wil ik graag wat lekkers klaarmaken. Niet te moeilijk, maar wel lekker.
Voor kerstavond zoek ik een lekkere hap, niet te moeilijk en ook niet te veel want ik wil ook nog lekkere hapjes maken/kopen voor s avonds (we zijn dan samen).
Eerste kerstdag wil ik uitgebreider koken en 2e kerstdag zijn we dan weg en wordt er voor ons gekookt.
Mijn vraag is..... wat gaan jullie voor lekkers maken (of kopen) voor de kerst ?
En ben ik de enige die nu al op ziet tegen de boodschappen ......de lange rijen bij de kasse, de honderden mensen in de winkels, het geduw en getrek !!!!
Oh ja... tips voor lekkere hapjes bij de borrel rondom de feestdagen zijn ook meeeer dan welkom.
Aangezien we dit jaar eigenlijk 3 (kerst) dagen hebben ben ik alvast aan het puzzelen wat ik wil gaan maken. We zijn dit jaar 1 dag weg, maar de overige 2 dagen wil ik graag wat lekkers klaarmaken. Niet te moeilijk, maar wel lekker.
Voor kerstavond zoek ik een lekkere hap, niet te moeilijk en ook niet te veel want ik wil ook nog lekkere hapjes maken/kopen voor s avonds (we zijn dan samen).
Eerste kerstdag wil ik uitgebreider koken en 2e kerstdag zijn we dan weg en wordt er voor ons gekookt.
Mijn vraag is..... wat gaan jullie voor lekkers maken (of kopen) voor de kerst ?
En ben ik de enige die nu al op ziet tegen de boodschappen ......de lange rijen bij de kasse, de honderden mensen in de winkels, het geduw en getrek !!!!
Oh ja... tips voor lekkere hapjes bij de borrel rondom de feestdagen zijn ook meeeer dan welkom.

dinsdag 3 november 2009 om 19:56
3 kerstdagen?
wij gaan eerste kerstdag uit eten, dus de kok mag wat lekkers voor ons klaarmaken
2e kerstdag zijn hier de supermarkten gewoon open dus dan kan ik nog mooi vers stokbrood en nog wat vergeten dingetjes halen en dan denk ik dat we vooral gewoon lekker aan de kleine hapjes gaan, dus franse kazen met stokbrood, gefrituurde gamba's in filodeeg en dat soort dingen
wij gaan eerste kerstdag uit eten, dus de kok mag wat lekkers voor ons klaarmaken
2e kerstdag zijn hier de supermarkten gewoon open dus dan kan ik nog mooi vers stokbrood en nog wat vergeten dingetjes halen en dan denk ik dat we vooral gewoon lekker aan de kleine hapjes gaan, dus franse kazen met stokbrood, gefrituurde gamba's in filodeeg en dat soort dingen
dinsdag 3 november 2009 om 19:59
De zondag wordt een beetje gezien als de 3e kerstdag !!quote:elninjoo schreef op 03 november 2009 @ 19:56:
3 kerstdagen?
3 kerstdagen?

dinsdag 3 november 2009 om 20:16
dinsdag 3 november 2009 om 20:50
Omdat ik in verschillende landen heb gewoond, staat er iedere gang een ander tradiotineell nationaal kerstgerecht centraal. Omdat ik rond kerst hoogzwanger ben doe ik 4 gangen. Vorig jaar waren het er 6. Ik kook altijd op Kerstavond. De kalkoen van het huis (letterlijk, hij loopt rond bij mijn vader) staat in ieder geval op het menu. Heerlijk!

dinsdag 3 november 2009 om 20:54
Ik doe niets 'kerstigs' met Kerst, al heel wat jaren niet meer. Ben altijd wel samen met mijn lief, lekker uitgebreid ontbijten/lunchen op bed. Heerlijk decadent met croissantjes, roomkaas, zalm, champagne... En mijn vriend bakt kletskoppen. Verder genieten we van een paar rustige vrije dagen, maken wat dingen in huis op orde, die al te lang zijn blijven liggen. 'Savonds lekker in bed met een filmpje en warme wijn en bokbier. Soms zitten we in een hotel en gaan we lekker naar de sauna als de rest van NL en elders aan het kerstdiner zit.
Geen keuken en boodschappen stress voor mij!
Geen keuken en boodschappen stress voor mij!
dinsdag 3 november 2009 om 20:59
quote:Lonkaa schreef op 03 november 2009 @ 20:30:
Pf ja hoor het is weer november...
Ik maak me pas druk om Kerst als Sinterklaas het land uit is!
En aangezien de beste man nog niet eens op zijn stoomboot zit, en ik nog geen pepernoot heb gekocht, wil ik nog geen kerstkransje zien!!saai zeg, nog niet eens een zak pepernoten gekocht? jij bent wel erg traditioneel pfffffff
Pf ja hoor het is weer november...
Ik maak me pas druk om Kerst als Sinterklaas het land uit is!
En aangezien de beste man nog niet eens op zijn stoomboot zit, en ik nog geen pepernoot heb gekocht, wil ik nog geen kerstkransje zien!!saai zeg, nog niet eens een zak pepernoten gekocht? jij bent wel erg traditioneel pfffffff
dinsdag 3 november 2009 om 21:20
quote:Jorina schreef op 03 november 2009 @ 20:16:
[...]
Op de een of andere manier lijkt het altijd of hier de hongerwinter losbarst in de week voor kerst...
Idd en de winkels zijn maar 2 dagen dicht maar er moet vreten worden ingeslagen alsof je 4 maanden ingevroren gaat zitten....
Je moet gewoon een beetje slim inkopen op tijd dan kom je met die dagen een heel eind...
[...]
Op de een of andere manier lijkt het altijd of hier de hongerwinter losbarst in de week voor kerst...
Idd en de winkels zijn maar 2 dagen dicht maar er moet vreten worden ingeslagen alsof je 4 maanden ingevroren gaat zitten....
Je moet gewoon een beetje slim inkopen op tijd dan kom je met die dagen een heel eind...
dinsdag 3 november 2009 om 21:27
Alle kerst- en O&N topics van vorig jaar, in de index
NIEUW
KERST/OUD en NIEUWJAAR
(voor alle hapjes-, diners-, toetjes-topic/vragen)
MV en Poez maken het voorgerecht...
Wat eten jullie met het kerstontbijt?
help!
Tip nodig!
taart voor kerst
KinderKerstSnack ???????????
Help, Kerstdiner op school, wat moet ik maken!?
kerstrecept varkenshaasjes?!
Jeetje wat te doen met een ''fricandeau'' voor kerstborrel!
Kerstbrunch...ik heb geen inspiratie, jullie?
Weer een kerstdiner vraag!!! (zucht)
kerst 2009:koken voor 8 mensen... recepten tips??
Kerstdiner: welke vleessoort is het lekerste?
welk gerecht hoort nou bij jullie kerst, en waarom?
Buffet voor 10 man op 31 december
Welkomstcocktail?
Ja ik ga het toch proberen, flappen maken.
recepten met oliebollenmix
Ragout
De lekkerste aubergine recepten voor bij de steengrill?
Is het al te vroeg voor kerstrecepten?
Gevulde kalkoenborst voor beginners
Kalkoen met kerst... doen of niet?
Kerstdiner met italiaans tintje
Kerstavond food
5-gangen afhaal kerstmenu
Kerstmenu, anders dan standaard
kerst12 personen
makkelijk (en toch lekker) toetje voor kerst!
Tip nodig!
Zelf ijstaart maken! Recept?
Kerstdesserts
Je allerbeste vis recept......
vraag: van te voren klaar te maken hapjes/tapas?
Hét recept voor gevulde portobello's
Hoe maken jullie waldorfsalade?
Diner Dansant op 1e of 2e Kerstdag?
Een lekker bubbelwijntje?
Wat staat (stond) er op het kerstmenu?
eenvoudige hapjes oud en nieuw
Wat eten jullie op oudejaarsavond?
NIEUW
KERST/OUD en NIEUWJAAR
(voor alle hapjes-, diners-, toetjes-topic/vragen)
MV en Poez maken het voorgerecht...
Wat eten jullie met het kerstontbijt?
help!
Tip nodig!
taart voor kerst
KinderKerstSnack ???????????
Help, Kerstdiner op school, wat moet ik maken!?
kerstrecept varkenshaasjes?!
Jeetje wat te doen met een ''fricandeau'' voor kerstborrel!
Kerstbrunch...ik heb geen inspiratie, jullie?
Weer een kerstdiner vraag!!! (zucht)
Kerstdiner: welke vleessoort is het lekerste?
welk gerecht hoort nou bij jullie kerst, en waarom?
Buffet voor 10 man op 31 december
Welkomstcocktail?
Ja ik ga het toch proberen, flappen maken.
recepten met oliebollenmix
Ragout
De lekkerste aubergine recepten voor bij de steengrill?
Is het al te vroeg voor kerstrecepten?
Gevulde kalkoenborst voor beginners
Kalkoen met kerst... doen of niet?
Kerstdiner met italiaans tintje
Kerstavond food
5-gangen afhaal kerstmenu
Kerstmenu, anders dan standaard
kerst12 personen
Tip nodig!
Zelf ijstaart maken! Recept?
Kerstdesserts
Je allerbeste vis recept......
vraag: van te voren klaar te maken hapjes/tapas?
Hét recept voor gevulde portobello's
Hoe maken jullie waldorfsalade?
Diner Dansant op 1e of 2e Kerstdag?
Een lekker bubbelwijntje?
Wat staat (stond) er op het kerstmenu?
eenvoudige hapjes oud en nieuw
Wat eten jullie op oudejaarsavond?

dinsdag 3 november 2009 om 21:51
quote:kletskousje25 schreef op 03 november 2009 @ 20:13:
nou bij onze AH is het altijd een drukte van belang zo vlak voor kerst. en ivm mijn werk kan ik niet heel veel eerder.
Lang houdbare ingrediënten kan je de komende weken toch alvast tussendoor meenemen, als je er eenmaal uit bent wat je wilt maken? Scheelt alweer.
Ik heb er af en toe ook al over nagedacht wat ik wil eten met Kerst, maar ik ben er nog niet uit. De kinderen zijn beide Kerstdagen niet bij mij, alleen op kerstavond. Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde ga doen als vorig jaar op kerstavond: pannenkoeken bakken, lekker ijsje toe en daarna met zijn 3-en naar de ijsbaan (die is bij ons op kerstavond open nml). Is vorig jaar héél goed bevallen. Heerlijk simpel en geen 7 gangen menu's meer zoals mijn ex-schoonmoeder ze altijd maakte!
1e Kerstdag ga ik wsch naar familie (vaak is dat een lopend buffet of anders maken we (ma, 2 schoonzussen en ik) allemaal een aparte gang voor het kerstdiner), 2e Kerstdag wil ik persé thuis zijn, dat wordt wsch bankhangen, dvdtje kijken en lekker hapjes erbij (gebonden soepje, stokbroodje, e.d.) tenzij ik die dag zelf eters heb... Al heb ik nog geen plannen om iemand uit te nodigen...
En de zogenaamde 3e Kerstdag zit ik in Antwerpen
nou bij onze AH is het altijd een drukte van belang zo vlak voor kerst. en ivm mijn werk kan ik niet heel veel eerder.
Lang houdbare ingrediënten kan je de komende weken toch alvast tussendoor meenemen, als je er eenmaal uit bent wat je wilt maken? Scheelt alweer.
Ik heb er af en toe ook al over nagedacht wat ik wil eten met Kerst, maar ik ben er nog niet uit. De kinderen zijn beide Kerstdagen niet bij mij, alleen op kerstavond. Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde ga doen als vorig jaar op kerstavond: pannenkoeken bakken, lekker ijsje toe en daarna met zijn 3-en naar de ijsbaan (die is bij ons op kerstavond open nml). Is vorig jaar héél goed bevallen. Heerlijk simpel en geen 7 gangen menu's meer zoals mijn ex-schoonmoeder ze altijd maakte!
1e Kerstdag ga ik wsch naar familie (vaak is dat een lopend buffet of anders maken we (ma, 2 schoonzussen en ik) allemaal een aparte gang voor het kerstdiner), 2e Kerstdag wil ik persé thuis zijn, dat wordt wsch bankhangen, dvdtje kijken en lekker hapjes erbij (gebonden soepje, stokbroodje, e.d.) tenzij ik die dag zelf eters heb... Al heb ik nog geen plannen om iemand uit te nodigen...
En de zogenaamde 3e Kerstdag zit ik in Antwerpen
woensdag 4 november 2009 om 01:23
Ik doe twijfelen wat ik ga doen met Kerst, lekker gezellig gourmetten met de hele familie of een kalkoen in de oven met geglaceerde wortelen, doppertjes/bacon en aardappelpuree. Met als toetje een plofappel met kaneelijs en slagroom.
2e kerstdag gaan we uiteten hoop ik. moet alleen nog de man overtuigen dat dat toch echt het beste is.
3e kerstdag heerlijk bijkomen en genieten van de vakantie
2e kerstdag gaan we uiteten hoop ik. moet alleen nog de man overtuigen dat dat toch echt het beste is.
3e kerstdag heerlijk bijkomen en genieten van de vakantie

woensdag 4 november 2009 om 06:44
quote:Festen schreef op 03 november 2009 @ 20:59:
[...]
saai zeg, nog niet eens een zak pepernoten gekocht? jij bent wel erg traditioneel pfffffff
Nah, dan ik ook maar saai.
Er komt hier ook geen pepernoot binnen voordat de goede man aangekomen is. En kerst doen we al helemaal niet aan. Dus ik ga me eerst maar eens druk maken om wat ik vanavond op tafel moet zetten...
[...]
saai zeg, nog niet eens een zak pepernoten gekocht? jij bent wel erg traditioneel pfffffff
Nah, dan ik ook maar saai.
Er komt hier ook geen pepernoot binnen voordat de goede man aangekomen is. En kerst doen we al helemaal niet aan. Dus ik ga me eerst maar eens druk maken om wat ik vanavond op tafel moet zetten...

woensdag 4 november 2009 om 10:39
woensdag 4 november 2009 om 10:42
ik snap nooit zo goed waar de drukte om de boodschappen vandaan komt... Ja, je hebt misschien wat meer nodig, maar toch niet voor een heel weeshuis, 6 weken lang? Vrijdag, zaterdag en zondag. En eventueel kun je maandag al weer boodschappen doen. Ik doe mijn boodschappen altijd op donderdag! Ik maak gewoon keurig een lijstje en neem de rijen bij de kassa maar voor lief.