Wat geef ik m'n schoonvader te eten?
woensdag 17 maart 2010 om 19:51
Vrijdag komt m'n schoonvader langs en blijft een hapje eten. Op zich niet vreemd, hij komt wel vaker, maar dan wel altijd met m'n schoonmoeder. Meestal maak ik dan een hartige taart, maar ik weet dat hij dat niet superlekker vindt (en m'n schoonmoeder wel).
De vraag is dus wat ik moet maken. Ik ben echt een waardeloze kok, een biefstukje een beetje smakelijk bakken kan ik eigenlijk niet. Jammer, want anders had ik dat wel gedaan.
Maar ja, wat dan? Hij houdt niet van spaghetti, vindt rijst ook niet superlekker en eet gewoon het liefst de Hollandse pot. Ik zit dus een beetje klem.....
Hebben jullie nog suggesties?
De vraag is dus wat ik moet maken. Ik ben echt een waardeloze kok, een biefstukje een beetje smakelijk bakken kan ik eigenlijk niet. Jammer, want anders had ik dat wel gedaan.
Maar ja, wat dan? Hij houdt niet van spaghetti, vindt rijst ook niet superlekker en eet gewoon het liefst de Hollandse pot. Ik zit dus een beetje klem.....
Hebben jullie nog suggesties?
woensdag 17 maart 2010 om 20:06
quote:SuperCow schreef op 17 maart 2010 @ 20:02:
[...]
Ik dacht aan kunstgebitten en blenderfood...
Gehaktbal vind ik een goede, salade of gekookte groenten erbij. Aardappels bakken (voorgaren in de magnetron, zijn ze alvast gaar, luie-huisvrouwen-tip), later nog wat spekjes en een uitje meebakken. Deed het bij mijn schoonvader altijd goed.Gewoon koken tot bijna gaar kan ook.
[...]
Ik dacht aan kunstgebitten en blenderfood...
Gehaktbal vind ik een goede, salade of gekookte groenten erbij. Aardappels bakken (voorgaren in de magnetron, zijn ze alvast gaar, luie-huisvrouwen-tip), later nog wat spekjes en een uitje meebakken. Deed het bij mijn schoonvader altijd goed.Gewoon koken tot bijna gaar kan ook.
woensdag 17 maart 2010 om 20:06
Hollandse pot; zeer makkelijk.
Let op; ik ga je redden.
Lentestamppotje
Ingredienten:
aardappelen
veldsla
kleine trostomaatjes
créme fraîche
magere spekblokjes
peper en zout
Kook de aardappelen gaar. Bak intussen de spekblokjes lekker knapperig. (bakken in koekepan zonder boter!)
Was de veldsla en verwijder de worteltjes (erafdraaien)
Als de aard. gaar zijn deze afgieten en met de créme fraîche (en evt wat melk als t te dik blijft) pureren. Kan met stamper of met mixer. Peper en zout naar smaak toevoegen.
Snij de tomaatjes door de helft.
Voeg de sla, de tomaatjes en de spekjes toe aan de puree en voila; een heerlijk lentestamppotje!!
Als je schoonvader erg van vlees gooi je als extra toevoeging nog een rookworst in de magnetron (gebruiksaanwijzing staat op de verpakking)
Nou, kind kan de was doen toch?
Let op; ik ga je redden.
Lentestamppotje
Ingredienten:
aardappelen
veldsla
kleine trostomaatjes
créme fraîche
magere spekblokjes
peper en zout
Kook de aardappelen gaar. Bak intussen de spekblokjes lekker knapperig. (bakken in koekepan zonder boter!)
Was de veldsla en verwijder de worteltjes (erafdraaien)
Als de aard. gaar zijn deze afgieten en met de créme fraîche (en evt wat melk als t te dik blijft) pureren. Kan met stamper of met mixer. Peper en zout naar smaak toevoegen.
Snij de tomaatjes door de helft.
Voeg de sla, de tomaatjes en de spekjes toe aan de puree en voila; een heerlijk lentestamppotje!!
Als je schoonvader erg van vlees gooi je als extra toevoeging nog een rookworst in de magnetron (gebruiksaanwijzing staat op de verpakking)
Nou, kind kan de was doen toch?
woensdag 17 maart 2010 om 20:08
Vooruit: gebakken aardappels:
schil een aantal vastkokende aardappels en kook ze 10 minuten. Laat wat afkoelen en snijd ze in dunne plakjes of parten.
Verhit een flinke scheut olie in de pan, heet laten worden en gooi aardappel schijfjes/ parten erin. Strooi zout, peper en eventueel beetje knoflookpoeder voor de smaak erbij. Niet met spatel omscheppen maar schudden met de pan
en aardappels omgooien, anders heb je straks moes ipv gebakken aardappels. Doe dat een paar minuten op hoog vuur, draai dan vuur laag, deksel erop en af en toe omschudden zeker 10/ 15 minuten laten staan op zachte vuur. (plakjes gaan sneller dan parten. Dit is om binnekant lekker zacht te krijgen)
Vervolgens haal je deksel van pan, doet paar stukken roomboter erbij en gooit vuur weer hoog en schudt en gooit de aardappels weer om en om, net zolang totdat ze mooi goudbruin zijn en knapperig korstje hebben.
Nu heb je heerlijk gebakken aardappels, zacht en romig van binnen, knapperig van buiten.
schil een aantal vastkokende aardappels en kook ze 10 minuten. Laat wat afkoelen en snijd ze in dunne plakjes of parten.
Verhit een flinke scheut olie in de pan, heet laten worden en gooi aardappel schijfjes/ parten erin. Strooi zout, peper en eventueel beetje knoflookpoeder voor de smaak erbij. Niet met spatel omscheppen maar schudden met de pan
en aardappels omgooien, anders heb je straks moes ipv gebakken aardappels. Doe dat een paar minuten op hoog vuur, draai dan vuur laag, deksel erop en af en toe omschudden zeker 10/ 15 minuten laten staan op zachte vuur. (plakjes gaan sneller dan parten. Dit is om binnekant lekker zacht te krijgen)
Vervolgens haal je deksel van pan, doet paar stukken roomboter erbij en gooit vuur weer hoog en schudt en gooit de aardappels weer om en om, net zolang totdat ze mooi goudbruin zijn en knapperig korstje hebben.
Nu heb je heerlijk gebakken aardappels, zacht en romig van binnen, knapperig van buiten.

woensdag 17 maart 2010 om 20:11
woensdag 17 maart 2010 om 20:12
Ik zie hier veel suggesties voorbijkomen die echt niet makkelijk zijn als je nog geen biefstukje kunt bakken.
ik bedoel gehaktballen....nou, dat moet je maar kunnen (echte lekkere maken he, bedoel ik dan)
Gekaramelisserde appeltjes? Flint weet denk ik bij wijze niet eens wat karameliseren is.
Dus Flint, gewoon lentestamppotje doen, echt makkelijk en echt, echt, echt heel erg lekker
ik bedoel gehaktballen....nou, dat moet je maar kunnen (echte lekkere maken he, bedoel ik dan)
Gekaramelisserde appeltjes? Flint weet denk ik bij wijze niet eens wat karameliseren is.
Dus Flint, gewoon lentestamppotje doen, echt makkelijk en echt, echt, echt heel erg lekker
woensdag 17 maart 2010 om 20:12
Stoofvlees, bloemkool en aardappels of aardappelpuree.
Hollandser kan bijna niet denk ik.
Als het een hollandse pot liefhebber is dan hoef je denk ik ook niet met rijst, spaghetti en gratins aan te komen.
Mijn vader was ook zo'n hollandse pot liefhebber, "publiek" knoflookgebruik kon volgens hem al niet.
Laat staan rijst of pasta
Mijn schoonvader zit in dezelfde categorie
(incl prakken)
Maar ja, als hij toch lekker gegeten heeft ?!
Hollandser kan bijna niet denk ik.
Als het een hollandse pot liefhebber is dan hoef je denk ik ook niet met rijst, spaghetti en gratins aan te komen.
Mijn vader was ook zo'n hollandse pot liefhebber, "publiek" knoflookgebruik kon volgens hem al niet.
Laat staan rijst of pasta
Mijn schoonvader zit in dezelfde categorie

(incl prakken)
Maar ja, als hij toch lekker gegeten heeft ?!

woensdag 17 maart 2010 om 20:15
woensdag 17 maart 2010 om 20:15
quote:biebelie schreef op 17 maart 2010 @ 19:56:
Nou gewoon hollandse pot dus...als je weet dat hem daar een plezier mee doet.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Gehaktbal (kun je gedraaid en al bij de keurslager halen,alleen nog braden)
Spinazie (uit de vries)
Gekookte aardappelen (moet ook wel lukken)
Paar extra gekookte eitjes erbij.
en een lekker puddinkje van Mona na.
Nog niet alles gelezen maar dit had ik willen schrijven. Als hij Hollandse pot lekker vindt, dan weet je toch wat je kan maken.
-gehaktbal met gebakken aardappeltjes en groente wat hij lekker vindt.
-stoofvlees met aardappelpuree en rode kool en appeltjes
-biefstukje met champignons, aardappels en spercieboontjes (of groente wat hij lekker vindt)
-kipfilet met broccoli of bloemkool met kaassaus en aardappels
-tartaar met champignons, friet of gebakken aardappels en sla
Of een lekker stamppotje. Met gehaktballen of rookworst.
nou ja zo iets?
Nou gewoon hollandse pot dus...als je weet dat hem daar een plezier mee doet.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Gehaktbal (kun je gedraaid en al bij de keurslager halen,alleen nog braden)
Spinazie (uit de vries)
Gekookte aardappelen (moet ook wel lukken)
Paar extra gekookte eitjes erbij.
en een lekker puddinkje van Mona na.
Nog niet alles gelezen maar dit had ik willen schrijven. Als hij Hollandse pot lekker vindt, dan weet je toch wat je kan maken.
-gehaktbal met gebakken aardappeltjes en groente wat hij lekker vindt.
-stoofvlees met aardappelpuree en rode kool en appeltjes
-biefstukje met champignons, aardappels en spercieboontjes (of groente wat hij lekker vindt)
-kipfilet met broccoli of bloemkool met kaassaus en aardappels
-tartaar met champignons, friet of gebakken aardappels en sla
Of een lekker stamppotje. Met gehaktballen of rookworst.
nou ja zo iets?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 17 maart 2010 om 20:18

woensdag 17 maart 2010 om 20:25
quote:Star schreef op 17 maart 2010 @ 20:14:
Publiek knoflookgebruik
Volgens hem was dit en heel speciaal ingredient.
Wou hij dus echt niet eten.
( Wat de boer niet kent enzo)
At hij wel eens uit "opoffering" spaghetti mee, kreunde hij altijd over knoflook.
Totdat mijn ma geen knof had en het dus niet erbij kon doen, klaagde hij dat "het" (pasta) de vorige keren toch wel íets beter te eten was.
Tja...
Publiek knoflookgebruik
Volgens hem was dit en heel speciaal ingredient.
Wou hij dus echt niet eten.
( Wat de boer niet kent enzo)
At hij wel eens uit "opoffering" spaghetti mee, kreunde hij altijd over knoflook.
Totdat mijn ma geen knof had en het dus niet erbij kon doen, klaagde hij dat "het" (pasta) de vorige keren toch wel íets beter te eten was.
Tja...
woensdag 17 maart 2010 om 20:25
Ik zou aardappels koken (kan weinig aan mis), braadworst bakken (kan ook weinig aan mis) en een simpele groente erbij serveren, eventueel uit pot (rode kool met appeltjes ofzo!). Als de braadworst klaar is, kun je met behulp van wat juspoeder een prima jus maken van het braadvet. Als je schoonvader van Hollandse pot houdt zonder al teveel fratsen zou ik er echt niet meer werk van maken dan dit.
Dingen als braadlappen/stoofvlees daar zou ik niet eens aan begínnen eerlijk gezegd. Veel te veel kans dat dat mislukt en dan zit je met veel te taai stoofvlees.
Dingen als braadlappen/stoofvlees daar zou ik niet eens aan begínnen eerlijk gezegd. Veel te veel kans dat dat mislukt en dan zit je met veel te taai stoofvlees.
woensdag 17 maart 2010 om 20:26
quote:Jala5 schreef op 17 maart 2010 @ 20:18:
Gewoon lekker maggibraadzak met kipfilet,(niet kluiven met schoonpapa aan tafel) Dan denk niet de knoflook variant, sperziebonen en krielaardappeltjes, dit kan niet mislukken, lees goed de aanwijzingen op het pakje, varieer als je aandurft.Ook een goede. Of even bij de poelier een gebraden kippetje halen anders, kan ook niet mislukken.
Gewoon lekker maggibraadzak met kipfilet,(niet kluiven met schoonpapa aan tafel) Dan denk niet de knoflook variant, sperziebonen en krielaardappeltjes, dit kan niet mislukken, lees goed de aanwijzingen op het pakje, varieer als je aandurft.Ook een goede. Of even bij de poelier een gebraden kippetje halen anders, kan ook niet mislukken.