Wat is een goed en betaalbare messenset?
woensdag 23 december 2009 om 18:17
Zoals in de kop al staat ben ik op zoek naar een nieuwe messenset. Ik heb mijn oog laten vallen op een set van Borretti vooral omdat het blok me aanspreekt, deze is doorzichtig aan de zijkanten open van onder en dat vindt ik erg prettig. Ik heb alleen geen idee hoe de messen zijn. Wij zijn geen prof's maar koken wel graag en vaak. Heeft iemand tips uit eigen keuken??

woensdag 23 december 2009 om 18:37

woensdag 23 december 2009 om 18:51
Ik wilde ook net zeggen, Die van de Ikea.
Ik was best verwend met de messen van mn zus ( had dure set van de hogere hotelschool) maar ik heb die van de Ikea nu al meer dan 8 jaar en ze zijn nog steeds echt ok!
Geen roest en het blad loopt door in het handvat. Misschien was de kwaliteit van toen beter?
Ik was best verwend met de messen van mn zus ( had dure set van de hogere hotelschool) maar ik heb die van de Ikea nu al meer dan 8 jaar en ze zijn nog steeds echt ok!
Geen roest en het blad loopt door in het handvat. Misschien was de kwaliteit van toen beter?

woensdag 23 december 2009 om 19:10
Messen van Ikea. Ik heb veel chefs in mijn vriendenkring en die zeggen ook dat ze net zo goed zijn als hun peperdure messen. Het grote voordeel: als ze stuk gaan, gooi je ze weg en hoef je daar niet om te huilen en je kunt ze makkelijk aan iemand uitlenen (dure messen niet want die gaan 'naar je hand staan' en je bent als de dood dat iemand 'm laat vallen en hup dan heb je een punt gebroken of een wak in het snijvlak).
Dus ik zou gewoon bij Ikea een paar fijne messen uitzoeken als ik jou was. Wil je prestige, dan ga je voor Zwilling of Global.
Dus ik zou gewoon bij Ikea een paar fijne messen uitzoeken als ik jou was. Wil je prestige, dan ga je voor Zwilling of Global.
woensdag 23 december 2009 om 19:21
Goedkoop is geen duurkoop. Tijdje terug een onderzoek naar gedaan weet alleen niet meer waar,kassa.radar, consumentengids oid bleek dat de goedkopere messen vaak nog beter waren dan die belachelijk dure Japanse. vaag verhaal maar zal even proberen of ik het nog kan vinden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

woensdag 23 december 2009 om 19:35
Ik heb een messenset van Zwilling, ooit moeten aanschaffen voor de hotelschool. Bevalt mij erg goed. Ik zou geen messenset kopen vanwege het messenblok., maar ik heb dan ook een enorme hekel aan messenblokken. Ze worden snel vies en zijn slecht schoon te maken. Heb zelf liever een magnetische strip aan de muur waar je ze op kan hangen. Is makkeijk schoon te maken en ook te krijgen bij IKEA. Kijk ook of je wel een hele set nodig hebt. Beter een paar euro meer uitgeven aan bv 3 goede messen (koksmes, tourneer/groentemesje, broodmes) in plaats van een set waar bijvoorbeeld een uitbeenmes bij zit, iets wat je zelden gebruikt in de gewone keuken.
woensdag 23 december 2009 om 20:36
Ik heb een set van Amefa, schandalig goedkoop bij de V&D en de Makro. Voor een paar tientjes heb je een blok. Koop er een goed aanzetstaal bij en wen jezelf aan ze af en toe te slijpen en je bent helemaal gelukkig. Net als andere goedkope messen niet in de vaatwasser, dan krijg je roestplekjes waar restjes hebben gezeten. De mijne zijn uit 1 stuk, dus geen restjes of roest op de naden en heerlijk licht in de omgang.
donderdag 24 december 2009 om 00:04
Dank jullie voor de reacties. Ik ga dus gewoon voor wat ik mooi vind. Nu hebben we ook IKEA messen en we zijn er erg tevreden over maar ze raken wel een beetje af. Ik ben inmiddels afgeknapt op een dicht houten messenblok omdat ik merk dat die wel erg smerig worden na verloop van tijd en de naden schoonmaken gaat alleen met veel water en weken en dat wil zo'n blok niet .
Dit is de reden dat ik voor dit blok viel, lekker open en geen ophoping van vuil. Wat de messen betreft neem ik de gok. Borretti heeft een naam hoog te houden denk ik maar.
Dit is de reden dat ik voor dit blok viel, lekker open en geen ophoping van vuil. Wat de messen betreft neem ik de gok. Borretti heeft een naam hoog te houden denk ik maar.
donderdag 24 december 2009 om 00:10
Ik heb Globals en die bevallen uitstekend. Ooit heb ik de eerste gekocht omdat ik 'm zo mooi vond en die gaat inmiddels alweer ruim 20 jaar mee. Later er nog eentje bijgekocht en een paar jaar geleden via Ebay een hele set in een keer en een messenblok. De helft gebruik ik niet, maar dit was goedkoper dan een paar losse messen in de winkel kopen.

donderdag 24 december 2009 om 11:17
quote:Vaatdoek schreef op 24 december 2009 @ 00:04:
Dank jullie voor de reacties. Ik ga dus gewoon voor wat ik mooi vind. Nu hebben we ook IKEA messen en we zijn er erg tevreden over maar ze raken wel een beetje af. Ik ben inmiddels afgeknapt op een dicht houten messenblok omdat ik merk dat die wel erg smerig worden na verloop van tijd en de naden schoonmaken gaat alleen met veel water en weken en dat wil zo'n blok niet .
Dit is de reden dat ik voor dit blok viel, lekker open en geen ophoping van vuil. Wat de messen betreft neem ik de gok. Borretti heeft een naam hoog te houden denk ik maar.De beste messen worden al eeuwen door de Duitsers gemaakt. Mijn eerste set was van Sabatier, wat een meuk! Maar goed als jij Boretti fijn vindt, dan zou ik die nemen.
Dit is de reden dat ik voor dit blok viel, lekker open en geen ophoping van vuil. Wat de messen betreft neem ik de gok. Borretti heeft een naam hoog te houden denk ik maar.De beste messen worden al eeuwen door de Duitsers gemaakt. Mijn eerste set was van Sabatier, wat een meuk! Maar goed als jij Boretti fijn vindt, dan zou ik die nemen.