Wat is er mis met tomatenpuree?

06-01-2019 15:30 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de laatste Allerhande hebben ingrediënten van de recepten soms een sterretje en bij de uitleg daarvan staat dan "Dit is een 'dagkeuze' en past niet de schijf van vijf." Onder andere tomatenpuree heeft zo'n sterretje, maar wat is daar mis mee? De ingrediënten zijn tomaat en zuurteregelaar (= citroenzuur) volgens het blikje.

Ik snap het niet en ga vanavond gewoon een blikje tomatenpuree gebruiken in de pastasaus.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Marana-- schreef:
09-01-2019 09:10
Om de een of andere reden berekenen mensen nooit de uren die ze in dat soort zaken steken. Uren waarin je meer geld kunt verdienen dan je uitspaart door dit soort dingen zelf te doen.


........
Ja, maar dat is waarschijnlijk het soort mensen dat niet heel materialistisch is en geld niet zo belangrijk vindt. Je kunt tenslotte best zonder een heleboel dingen, en heel simpel leven, maar dat moet je dan wel willen.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
09-01-2019 12:19
Ja, maar dat is waarschijnlijk het soort mensen dat niet heel materialistisch is en geld niet zo belangrijk vindt. Je kunt tenslotte best zonder een heleboel dingen, en heel simpel leven, maar dat moet je dan wel willen.
Of ze hebben een goedverdienende partner.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
ñuca schreef:
09-01-2019 12:19
Ja, maar dat is waarschijnlijk het soort mensen dat niet heel materialistisch is en geld niet zo belangrijk vindt. Je kunt tenslotte best zonder een heleboel dingen, en heel simpel leven, maar dat moet je dan wel willen.

Dat is nonsens. Zelfs al zou je volledig eten uit je moestuin (wat niet kan want daar is a. Ons klimaat niet geschikt voor en b. Heeeft bijna niemand zoveel grond in NL en c. Zal je altijd andere producten nodig hebben naast groenten.

En: Ieder mens moet een dak boven zijn hoofd, het licht laten branden, zich verplaatsen en een zorgverzekering afsluiten.

Dat kan je in Nederland waar dit soort basisbehoeften reteduur zijn niet bekostigen van een baantje van 2 dagen. Dan heb je dus óf een uitkering, pensioen of een partner die geld in het laatje brengt.

In Nederland kan je niet zelfvoorzienend zijn zonder werk of je hand ophouden.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
09-01-2019 15:39
Dat is nonsens. Zelfs al zou je volledig eten uit je moestuin (wat niet kan want daar is a. Ons klimaat niet geschikt voor en b. Heeeft bijna niemand zoveel grond in NL en c. Zal je altijd andere producten nodig hebben naast groenten.

En: Ieder mens moet een dak boven zijn hoofd, het licht laten branden, zich verplaatsen en een zorgverzekering afsluiten.

Dat kan je in Nederland waar dit soort basisbehoeften reteduur zijn niet bekostigen van een baantje van 2 dagen. Dan heb je dus óf een uitkering, pensioen of een partner die geld in het laatje brengt.

In Nederland kan je niet zelfvoorzienend zijn zonder werk of je hand ophouden.
Of je bent al jaren bezig ergens naartoe te bouwen waardoor je je hand niet op hoeft te houden.

Wat een aannames allemaal zeg.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
09-01-2019 15:46
Of je bent al jaren bezig ergens naartoe te bouwen waardoor je je hand niet op hoeft te houden.

Wat een aannames allemaal zeg.
Dan heb je een baan (gehad) waar je een fijn bedrag van kon sparen, investeren en onderbouw je precies het verhaal van koffiekop. Of zit niet in Nederland of iets anders waar je nog steeds het verhaal van koffiekop mee onderbouwt.
Als jullie nou zo sceptisch blijven doen vertelt ze nooit hoe ze het doet. En ik ben er eigenlijk best benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-01-2019 17:22
Dan heb je een baan (gehad) waar je een fijn bedrag van kon sparen, investeren en onderbouw je precies het verhaal van koffiekop. Of zit niet in Nederland of iets anders waar je nog steeds het verhaal van koffiekop mee onderbouwt.
Is dat zo? Kan men van een (ongeschoold) salaris onder modaal niet sparen met de juiste aanpassingen en instelling? En dat beetje gespaarde geld kun je niet vermeerderen met de juiste investeringen? Je kunt heel wat bereiken zonder je hand op te houden of zonder startkapitaal, maar daar moet je dan wel wat voor doen en je moet er ook wat voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
10-01-2019 09:55
Is dat zo? Kan men van een (ongeschoold) salaris onder modaal niet sparen met de juiste aanpassingen en instelling? En dat beetje gespaarde geld kun je niet vermeerderen met de juiste investeringen? Je kunt heel wat bereiken zonder je hand op te houden of zonder startkapitaal, maar daar moet je dan wel wat voor doen en je moet er ook wat voor over hebben.
En nu ga jij i.p.v. naar een betaalde baan fulltime in je moestuin werken.
En je wilt zelfvoorzienend worden.
En daarin overdrijf je hier en daar.
En anderen geven aan dat helemaal zelfvoorzienend in Nederland niet kan.

Wat mij betreft komt mijn irritatie vooral voort uit het feit dat je hier doet alsof jouw manier de enige goede en vooral allerbeste manier is.
Fijn dat jij dot kan gaan doen, als je dat wilt, maar dat anderen andere keuzes maken is net zo fijn en prima.
En mss vind je dat wel, maar dat lees ik niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-01-2019 10:01
En nu ga jij i.p.v. naar een betaalde baan fulltime in je moestuin werken.
En je wilt zelfvoorzienend worden.
En daarin overdrijf je hier en daar.
En anderen geven aan dat helemaal zelfvoorzienend in Nederland niet kan.
Afgelopen maand waren van die 'van de wereld afgesloten' stammen in het nieuws. En dat er altijd wordt gedaan alsof die stammen helemaal op zichzelf leven. Super zelfvoorzienend dus. Maar zelfs die stammen hebben nu en dan wel eens contact met de buitenwereld.

In Nederland lijkt mij 100% zelfvoorzienend niet te doen, je wil toch naar het ziekenhuis als je wat ernstigs onder de leden hebt.
Maar voor je dagelijkse behoeften kan het wel aardig denk ik. Je kunt een hoop zelf verbouwen/maken en dan met anderen ruilen wat je niet hebt.

Zolang je maar wel veel tomaten verbouwt waar je tomatenpuree van maakt. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Waarschijnlijk hanteert iedereen gewoon een andere definitie van zelfvoorzienend. Ik neem aan dat Anneleke zich voornamelijk op eten richt, maar nog wel aangesloten zal zijn op de waterleiding bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
10-01-2019 09:55
Is dat zo? Kan men van een (ongeschoold) salaris onder modaal niet sparen met de juiste aanpassingen en instelling? En dat beetje gespaarde geld kun je niet vermeerderen met de juiste investeringen? Je kunt heel wat bereiken zonder je hand op te houden of zonder startkapitaal, maar daar moet je dan wel wat voor doen en je moet er ook wat voor over hebben.
Maar nu lees je niet wat ik schrijf. Ik heb het nergens over modaal of bovenmodaal. Ook een benedenmodaal inkomen is geld dat je ergens voor gekregen hebt en ja, ook van zo’n salaris kun je sparen. Bovendien heb ik het dus inderdaad over investeringen die je van dat geld (ook al is het een mager salaris) kunt doen, waarom je dat als twistpunt gebruikt snap ik niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
10-01-2019 11:49
Waarschijnlijk hanteert iedereen gewoon een andere definitie van zelfvoorzienend. Ik neem aan dat Anneleke zich voornamelijk op eten richt, maar nog wel aangesloten zal zijn op de waterleiding bijvoorbeeld.
Nou ja, dan verbouwt ze gewoon haar eigen groente en vindt dat erg leuk. Is helemaal niet erg hoor, ik vind dat ook leuk, naar soms komt het me gewoon helemaal niet uit en kies ik voor iets anders, met als gevolg dat ik zo ongeveer leef op pakjes geprakte tomaten, want zelf tomaten verbouwen en prakken in de pan kost me dan toch écht teveel tijd, ook al is het ‘maar een uurtje werk’.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2004/04/28/to ... 73-a247168

Deze is schijnbaar binnen een uur klaar :). Gaat wel zout en suiker in :whip:
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Nitflex schreef:
10-01-2019 11:49
Waarschijnlijk hanteert iedereen gewoon een andere definitie van zelfvoorzienend. Ik neem aan dat Anneleke zich voornamelijk op eten richt, maar nog wel aangesloten zal zijn op de waterleiding bijvoorbeeld.
En op internet!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
10-01-2019 12:42
https://www.nrc.nl/nieuws/2004/04/28/to ... 73-a247168

Deze is schijnbaar binnen een uur klaar :). Gaat wel zout en suiker in :whip:
Recept uit 2004, toen mocht dat nog. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
10-01-2019 12:51
Recept uit 2004, toen mocht dat nog. ;-D
Haha ja, dat vond ik dus zo grappig.

Mag even een klein beetje voor annelke opkomen? Heeft ze vast niet nodig maar toch. Ik lees absoluut niet dat zij verkondigd dat haar manier de enige is. Ze verteld wat ze gaat/wil doen. Net zoals andere zeggen dat het belachelijk is een uur van je leven aan tomatenpuree te besteden. Ieder z’n dung toch. Ik vind dat een paar zich nogal opwinden.

Maar ‘mijn’ verse tomatensaus doet er acht uur over om zo lekker te worden. Dus ik ben helemaal knetter gek :).
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
redbulletje schreef:
10-01-2019 12:46
En op internet!
Haha! Ja, op een zelfgemaakte laptop/telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
10-01-2019 09:55
Is dat zo? Kan men van een (ongeschoold) salaris onder modaal niet sparen met de juiste aanpassingen en instelling? En dat beetje gespaarde geld kun je niet vermeerderen met de juiste investeringen? Je kunt heel wat bereiken zonder je hand op te houden of zonder startkapitaal, maar daar moet je dan wel wat voor doen en je moet er ook wat voor over hebben.
meen je dat??
ben echt heel benieuwd, wat jouw plan is!
Ik begrijp het gewoon echt niet, je zult toch een dak boven je hoof moeten hebben, en een flink stuk grond om zelfvoorzienend te zijn?
Niet alleen voor je groentes, maar ook een koe?? paar kippen? Varken? (dierenartskosten?)
ben erg benieuwd
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
10-01-2019 12:58

Maar ‘mijn’ verse tomatensaus doet er acht uur over om zo lekker te worden. Dus ik ben helemaal knetter gek :).
Maar je bent toch wel 8 uur continu met die saus bezig he? Roeren, ingrediënten toevoegen, even in de oven, dan weer op het fornuis, proeven, toch nog wat zout, o nee, mag niet meer, wat lavas erbij, etc en enz. Want anders telt het niet hoor.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Star² schreef:
06-01-2019 15:34
Expert: Fredrick vom Saal, PhD, een endocrinoloog aan de ‘University of Missouri’ die Bisphenol-A bestudeert

Waarom is dit ongezond:
De kunststof bekleding aan de binnenkant van blikken bevat Bisfenol-A (BPA of Bisphenol-A). BPA is een synthetisch oestrogeen dat heel wat gezondheidsproblemen veroorzaakt, zoals vruchtbaarheidsproblemen (zowel bij mannen als bij vrouwen), hartziekten, diabetes, zwaarlijvigheid, enz.

Tomatenpuree in blikDe zuurtegraad van tomaten zorgt ervoor dat er extra BPA uit het blik lekt en in de voedingsinhoud terecht komt.

“Er kan wel 50 mcg Bisfenol-A terechtkomen in de inhoud per liter tomaat (of afgeleid product) in blik. Dit is een hoeveelheid die je gezondheid op termijn zal schaden, zeker bij jonge mensen,” zegt expert F. vom Saal “Ik zelf blijf dus ver weg van tomaat in blik.”

Bij onderzoek aan de Harvard School of Public Health, kwam men tot de vaststelling dat na één week soep in blik te eten de BPA-waardes van de testpersonen met meer dan 1200 percent gestegen waren.

https://ecobioliving.eu/gezonder-eten/7 ... ooit-eten/


:lol: wie eet er nou een week lang blikken soep.
Dit soort onderzoeken zijn echt zinloos.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
10-01-2019 18:53
Maar je bent toch wel 8 uur continu met die saus bezig he? Roeren, ingrediënten toevoegen, even in de oven, dan weer op het fornuis, proeven, toch nog wat zout, o nee, mag niet meer, wat lavas erbij, etc en enz. Want anders telt het niet hoor.
Niet continue maar wel veel (de eerste 2 uur elke 15 min en daarna ieder uur)! Ik vind het heerlijk :). Luisterboek op en gaan! Pure ontspanning, koken. Zal ook eens zelf tomatenpureegaan maken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Teunie is de meest zelfvoorzienende vrouw die ik "ken". Spinnen, breien, haken, sokken stoppen, imkeren, wecken, koken, bakken, koken, bakken. Daarnaast tien kinderen grootbrengen.

Maar ook die heeft toch echt wel een partner mét salaris nodig. Haar verlopen groente haalt ze (goedkoop of gratis, dat weet ik niet, gaat me ook niets aan) bij de groentenjuwelier.


Door de afspraak in het ziekenhuis ben ik ´s middags niet meer langs de groentenkraam geweest. Maar dat was niet erg, want nu kan ik deze week eens even alles op maken, wat er nog ligt. Aan groenten heb ik niet veel meer liggen, maar aan fruit nog zat. Dozen vol mango´s had ik nog staan.
tel je voor: helemaal in Brazilië opgekweekt en geplukt, daarna de halve wereld over gereisd! Die gooi je niet zomaar weg. De helft van de mango´s was perfect. Daar heb ik jam van gekookt. De andere helft was prima, maar bruinig. Die heb ik samen met Maria gepureerd in de blender. Daarna jasten we een overschot aan mandarijnen door de juicer. Die mandarijnensap is samen met de geblendde mango´s een overheerlijke dubbeldrank.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 17:02
52.79% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
11-01-2019 07:54
Tejnie is de meest zelfvoorzienende vrouw die ik "ken". Spinnen, breien, haken, sokken stoppen, imkeren, wecken, koken, bakken, koken, bakken. Daarnaast tien kinderen grootbrengen.

Maar ook die heeft toch echt wel een partner mét salaris nodig. Haar verlopen groente haalt ze (goedkoop of grats, dat weet ik niet) bij de groentenjuwelier.
Ze zal er plezier aan beleven, maar ik ben heel blij dat dat tegenwoordig niet meer hoeft.
Ik werk liever met mijn hoofd dan met mijn handen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik vind Teunies blog heel leuk om te lezen, maar wat staat zij ver af van mijn wereld, ongelooflijk. Volgens mij mag ze van zichzelf ook bijna nooit 'niets doen'. Als ze op visite gaat, gaat het brei- of haakwerk mee. En op haar verjaardag is ze heel erg blij met haar cadeau's (gelukkig, dat is haar van harte gegund): een breiboek, een boek over milieuvriendelijk huishouden, een boek over wildplukken en 2 keukendingen. Allemaal nuttig.
Ik word gewoon moe als ik denk aan wat zij allemaal doet, in vergelijking met alle tijd die ik zit te verlummelen. Vandaag bijvoorbeeld, mijn vrije dag. Uitgeslapen, ontbijt op bed, einde van de ochtend opgestaan, gedoucht, de vriezer uitgezocht en weer ingeruimd (ontdooien hoefde niet en omdat we genoeg bleken te hebben hoefde ik ook geen boodschappen te doen), geluncht, uur gewandeld, en gelezen. Vrijwel niks nuttigs. En ik vind het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ledigheid is des duivels oorkussen. (6)

Waarom sta ik eigenlijk niet om vijf uur 's morgens op om mijn strijk weg te werken onder het luisteren naar een preek? Vervolgens zelfgebakken (okee, de broodbakmachine maakt mijn brood) brood smeren voor mijn niet-wettige partner en mijn zoon. Daarna de ramen lappen, plafond swifferen, stofzuigen, aardappels schillen, groentes wecken, jam koken, wol spinnen, en een eenvoudige doch voedzame maaltijd bereiden...

Oh ja, ik ben gewoon een luie parttime-ambtenaar. Vandaar.
:$
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven