Wat is het verschil tussen tartaar en rundergehakt?

03-03-2009 18:00 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stomme vraag maar wat is het verschil tussen tartaar en rundergehakt?

Ik vind tartaar lekkerder in de pasta omdat daar nooit van die gore harde stukjes tussen zitten. Ieuw, daar kan ik echt niet tegen, is mijn eetlust meteen weg.

Maar weet iemand het verschil?
Vet voornamelijk. Ik geloof dat tartaar ook 'schoner' vlees is, tartaar kun je iig rauw eten en gehakt niet.
Kruiden?
Nee mamzelle, beide zijn ongekruid te koop. Het is ander vlees van de koe dat gemalen wordt, maar welke stukjes weet ik niet.
Inderdaad, tartaar is minder vet en is wat zuiverder. Verder geen verschil
ik vind 't allebei niet lekker: veel te droog vlees

ik gebruik of kalfsgehakt of halfom
Tartaar is gemalen biefstuk, rundergehakt komt van minder 'mooi' vlees.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Volgens mij heeft Xander wel gelijk. Maar qua smaak in sommige gerechten, vind ik, kan rundergehakt wat droger smaken. Of het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat zo ervaar.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik giet rundergehakt al af omdat er zoveel vet vanaf komt als ik het bak, anders ligt het te koken in het vocht en vet in plaats van dat het bakt.
Bij rundergehakt heb ik dat juist nooit, dat het in het vocht en vet ligt te bakken...bij half om half wel.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:Poezewoes schreef op 03 maart 2009 @ 18:11:

Tartaar is gemalen biefstuk, rundergehakt komt van minder 'mooi' vlees.dat is hem, soms ook wel bieflappen natuurlijk (heb in een slager gewerkt toen ik 15 was)
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 maart 2009 @ 18:11:

Ik giet rundergehakt al af omdat er zoveel vet vanaf komt als ik het bak, anders ligt het te koken in het vocht en vet in plaats van dat het bakt.

Is dat vet? Hmm ik dacht dat dat altijd voornamelijk vocht was, van het water wat erin gespoten wordt om het vlees zwaarder te maken (en zo meer geld te vangen in de super).

Sorry voor de plastische omschrijving. Hmm de gedachte alleen al eigenlijk he..
Wat voor gehakt dan ook, ik bak het normaal nooit in de boter of olie, paar keer omroeren en je komt om in de vocht.

In bijv. quiches laat ik het vooraf ook altijd goed uitlekken in een vergiet.
quote:Koekblikje schreef op 03 maart 2009 @ 18:20:

[...]

Is dat vet? Hmm ik dacht dat dat altijd voornamelijk vocht was, van het water wat erin gespoten wordt om het vlees zwaarder te maken (en zo meer geld te vangen in de super).

Sorry voor de plastische omschrijving. Hmm de gedachte alleen al eigenlijk he.. Half om half ongeveer, moet je het voor de grap maar eens afgieten in een kom en laten staan, hard het allemaal uit. Zit nog een 20 procent vet oid in rundergehakt hoor.
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 maart 2009 @ 18:03:

Vet voornamelijk. Ik geloof dat tartaar ook 'schoner' vlees is, tartaar kun je iig rauw eten en gehakt niet.Is dat zo? Ik ken een fiks aantal broodjeszaken waar ze broodjes rauw gehakt verkopen. Zouden ze het dan verkeerd hebben en er eigenlijk tartaar op hebben?
Gebruik altijd rundergehakt voor pasta's en dergelijke, en ik giet het ook af!

En ik gebruik ook geen boter.

Tartaar geeft minder vocht/vet.
Ik gebruik overigens extra mager rundergehakt in pasta.
gehakt uit de super vandaan is vaak gedeeltelijk gemaakt van Afrikaanse magere koeien gemengt met vet van de Nederlandse koeien. Zag ik in een aflevering van de keuringsdienst van waarde. (aanrader)
Ik gebruik altijd tartaar en nooit rundergehakt. Ik vind tartaar veel lekkerder en ik krijg buikpijn van gehakt.
Ja en het gehakt is ook niet vers, maar al jaren oud.
quote:zusenzo schreef op 03 maart 2009 @ 18:19:

[...]

dat is hem, soms ook wel bieflappen natuurlijk (heb in een slager gewerkt toen ik 15 was) Je bedoelt 'm vast niet zo maar ik lig hier echt helemaal in een deuk!
quote:Star schreef op 03 maart 2009 @ 18:36:

Ja en het gehakt is ook niet vers, maar al jaren oud.Is dat niet een broodje tartaar aap verhaal?

Waarom zou tartaar verser zijn dan gehakt?
Nee hoor, geen broodje aap verhaal, heb het ook ooit gezien in Keuringsdienst van Waarde, dat vlees/gehakt echt minder vers is dan je denkt. Weet niet of er daarin verschil is tussen tartaar en gehakt.
Warenwetbesluit Vlees, gehakt en vleesproducten

Sinds 1998 zijn basisregels voor vleesproducten vastgelegd in het Warenwetbesluit Vlees, gehakt en vleesproducten. Hierin worden onder andere maximale vetgehaltes aangegeven. Gehakt mag niet meer dan 35 procent vet bevatten, mager gehakt niet meer dan twintig procent. Tartaar mag alleen van rundvlees worden gemaakt en mag maximaal tien procent vet bevatten.

bron
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Gehakt wordt gemaakt van afvalvlees. Vlees wat ze niet als vlees kunnen verkopen en daar draaien ze dan gehakt van. Half om half van varkensvlees en rundergehakt van koeien.

In mijn jeugdjaren mocht ik het eigenhandig draaien... leuk werk als je een kater hebt van een avondje stappen blllhhh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven