Wat lust je niet maar zou je wel willen lusten?

11-08-2007 08:50 325 berichten
Ken je dat, dat je iets niet lust en dat jammer vindt?

Schimmelkazen en wijn zijn dat bij mij.

Ik krijg al de rillingen van brie en geitenkaas, wat ik allebei naar stopverf vind smaken. Ik vind het zo jammer dat ik om me heen mensen helemaal blij zie worden van kaas met blauwe schimmels er in of van die kaas die zo eh...rijp is dat 'ie helemaal wegloopt van enthousiastme, zodat je er in moet roeren met een stengel bleekselderij of je stukje stokbrood en dat bij mij dan de griebels over mijn grabbels lopen en ik liever mijn eigen slip van gisteren opeet dan die kaas aanraak.

Ik koop het wel voor anderen, laat me uitgebreid voorlichten over smaak, geur en gebruikmogelijkheden, verras mensen op verjaardagen en andere feesthappenings met een uitgebreid kaaspalet maar zelf lust ik het niet. Jammer hoor....

Wijn. Lust ik ook niet. Ik dacht dat ik er wel in zou groeien, in wijn en koffie (wat ik ook niet lust, koffie dus) maar ik blijf het verrot fruit vinden, wijn en dan nog die ellendige alcohol erin, die ik ook al niet lust omdat het gevoel van warmte in je keel en de weldadigheid, die veel mensen prettig vinden van alcohol, mij dan juist weer enorm tegenstaat.

Het enige wat ik zelden weleens lekker vind is witte lambrusco die dan door mijn man gierend van de lach wordt ingeschonken met de vraag of ik er misschien ook nog een paar klontjes ijs in wil. Het is namelijk geen wijn volgens hem. Het mag de naam 'wijn' niet dragen en zo blabla.

Zelf zit hij met een moeilijk gezicht, rare gezichten te trekken als hij een nieuwe rode wijn probeert. Dan schommelt hij met het glas en trekt hij prutlipjes als hij een slokje neemt om daarna smakkend zijn oordeel te vellen, waarmee andere wijnliefhebbers het dan al dan niet eens zijn om er vervolgens over te gaan discuzeuren, fantastisch ritueel! En ik zou er graag aan mee willen doen maar ik proef het verschil niet tussen rode en witte wijn, laat staat tussen een Bordeaux en een Languedoc!

Verder ben ik culinair best ontwikkeld maar wijn en schimmel-, geiten- en schapenkazen, het wil niet lukken, al ben ik bijna 40!

Herkenning, ergens?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je iets willen lusten?
Ik denk dat koffie toch wel het gene is wat ik wel zou willen lusten, maar wat ik echt zo ontzettend vies vind! Voel me altijd een beetje lullig als er op een verjaardag alleen voor mij thee gezet moet worden
Ik lust dus ook geen fruit, weet niet waarom, maar vind het niet lekker. Vis ook niet , en ook geen schimmelkazen en wijn.

Voor de rest lust ik eigenlijk alles.
Wijn en bier. Vind ik allebei niet te doen! En dan kom je al snel uit op wat zwaardere drankjes. En daar heb ik niet altijd zin in. Ik heb het vaak geprobeerd hoor en verschillende soorten. Het enige drankje wat in de verste verte nog op wijn lijkt wat ik lekker vind is cider.
Ik hou niet van ijs. Best jammer, als je bij iemand gaat eten die als speciale verrassing ijs in huis gehaald heeft. Ik eet het dan maar op... en probeer er blij bij te kijken. Maar heb veel liever een goede kop koffie als toetje.
Rode wijn of droge witte wijn. Bier lust ik ook niet, maar daar kan ik totaal niet mee zitten.

Ook koffie vind ik soms wel jammer; het ruikt wel heerlijk. Probeer nog weleens een cappucino, maar na drie slokken heb ik het dan ook wel weer gehad.

Qua eten kan ik zo eigenlijk niets bedenken wat ik jammer vind dat ik het niet lust (lust vrij veel en wat ik niet lust vind ik niet zo erg)
quote:ambrosia9 schreef op 21 september 2008 @ 19:31:

Ik denk dat koffie toch wel het gene is wat ik wel zou willen lusten, maar wat ik echt zo ontzettend vies vind! Voel me altijd een beetje lullig als er op een verjaardag alleen voor mij thee gezet moet worden Ik lust ook geen koffie maar daar heb ik niet bij dat ik het graag wil lusten. Heeeeerlijke lucht van verse koffie. En als je er maar genoeg drank en slagroom in doet dan vind ik het als nagerecht ook nog wel te doen. Niet echt functioneel als iemand je overdag je een kopje koffie aanbiedt. Maar ik heb er zelf geen probleem mee. Desnoods geven ze mij een glaasje water.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mijn vriendin luste ook geen wijn en zeker geen witte. Paar flessen erg goede wijn later lust ze tegenwoordig echt wel wijn.

Ik heb zoiets van als je iets niet denkt te lusten probeer dan echt goede kwaliteit produkten, lust je het dan niet accepteer 't dan en ga 't niet verdoezelen met allerlei toevoegingen.
Ik zou heel graag vis willen lusten... maar ik krijg het niet weg. Ik ga kaken van de structuur en word spontaan misselijk van de lucht... Jammer.
Koffie! Ik vind het heerlijk ruiken, maar drinken brrrrr
Krentenbollen! Zou willen dat ik ze lekker vond

Ik vind ze er lekker uit zien maar brrrr die krenten,het zijn er zooooo veel.

Een tijdje geleden heb ik ze toch gekocht en de krenten uit de bol zitten vissen maar dan is het geloof ik geen krentenbol meer he

Ook baal ik er van dat ik geen brie camembert en al die andere kaasjes lust. Ziet er altijd zo gezellig uit met stokboord of toastjes.
Kaas!! Ik heb het al zo vaak geprobeerd in alle varianten, maar ik moet er echt van kokhalzen. En ik zou zo graag een lekkere tosti willen eten of pizza, maar ik krijg het niet weg. Het is ook erg lastig vind ik, geen kaas lusten.

het gekke is dat ik bv wel kaaschips en koekjes wel weer lust
Ik lust bijna alles, alleen met ijs of zoete nagerechten maak je mij niet blij.Haring vind ik ook niks(terwijl ik verder alles wel lust kwa vis en schaal/schelpdieren, inktvis, mosselen, garnalen heerlijk!).

Kom mij niet aan met orgaanvlees; lever en zwezerik of niertjes...

Koffie lust ik ook niet ( ja idd, moeten ze voor mij speciaal thee zetten, heb liever glas water dan).

Op een verjaardag sla ik de taart meestal ook over, kom meestal niet verder dan 3 happen en dan ...pfff moet ik niet meer. Doe mij maar de borrelronde met hartige hapjes!

Zuss, ik snap je frustratie helemaal!

Heb ooit een collega gehad die ook niks lustte.

Na enig navragen bleek dat mams bij haar vroeger thuis aleen kookte wat ze wel lustte, en dat was niet veel.Het bleef bij frietjes en een saucijs of fricadel. Geen fruit, geen groente. Niks.

Nou dat is nog steeds zo, sinds ze samenwoont eet ze òf shoarma, òf pizza salami met kaas,òf patat met bitterballen(duh wel afhalen he)

Ze maakt eens in de week rode kool met hachee (das al heel wat).Geen aardappelen erbij want die lust ze niet.

Spaghetti lust ze ook maar de saus komt uit een pakje, wel met gehakt, maar alles gaat door een zeef want die andere rare stukjes lust ze niet... Soep eet ze, alleen mèt brood om erin te dippen...geen brood=geen soep eten voor haar...

Als we met collega's een cursus hadden met etentje of buffet schaamden we ons echt kapot, ze zat alles uit te pluizen, en vroeg om brood bij de soep want anders at ze de soep niet,...en dat kreeg ze dan ook nog... soms bestelde de werkgever speciaal extra frites en fricadellen voor haar destijds..echt erg hoor, ze bestaan echt die mensen!
quote:wijnands schreef op 21 september 2008 @ 19:26:

Waarom zou je iets willen lusten?Omdat 'n product zoals olijfolie zo vreselijk gehyped wordt dat je op veel plaatsen er niet aan ontkomt of ze gooien die viezigheid over je eten. Liever heb ik dat men neutrale olie gebruikt en dat er olijfgerichte gerechten op de kaart staan zodat je die als olijvenhater gewoon kunt vermijden.
Tja, ik ken iemand die alleen brood eet. Dus helemaal geen warm eten, geen soep, niks. Ze is een jaar of 30 en tja, het lijkt me echt geen lol met haar 'gezellig' te gaan eten. Iemand die alleen een mandje brood met boter bestelt.......
Ik zou willen dat ik koffie lust! Ik vind het verschrikkelijk...de geur ervan ook trouwens!

Ik zou willen dat ik advocado zou lusten. Mijn moeder zit het altijd zo lekker te eten op een stokbroodje met een beetje zout. Tis zo glibberig! Jakkes!

Ben trouwens blij dat ik olijven heb leren eten, die luste ik nml niet maar vind ze nu heerlijk.

Mosselen heb ik sinds kort ook leren eten...al is het niet mijn favoriet!
Perfectionisme is niet perfect...
quote:wijnands schreef op 21 september 2008 @ 19:26:

Waarom zou je iets willen lusten?

Rare vraag. Waarom zou je iets willen kunnen, zou je je dan ook af kunnen vragen.

Gewoon, omdat bijvoorbeeld wijn lusten iets is wat past bij mijn voorkeur voor leuke restaurants en koffie drinken iets is wat ontzettend veel mensen doen en handig is. Handiger dan steeds moeten zeggen dat je geen koffie lust en dan te horen krijgt;'o....thee dan?'

Daarom bijvoorbeeld.
In Frankrijk vorige maand vond ik het weer zo jammer dat ik geen schimmelkazen lust. We zaten in het roquefort gebied. De ene kaas lag er nog grijzer en schimmelachtiger bij dan de ander, met van die harige bijna zwarte kraters er in. Mensen stonden er bij te watertanden. Alvast een fles wijn in de kar, een brood en dan delibereren welke gruwelijk uitziende kaas ze daar bij zouden gaan eten.

Ik had sap en jam in mijn kar.....
Ik drink overigens geen koffie, maar dat hoef ik nergens voor te lusten. Mensen die koffiegek zijn kunnen soms zo overdrijven als in 't buitenland de koffie niet goed genoeg smaakt. Ik trek dan gewoon m'n fles water of blikje coke open en zit niet te sippen over de kwaliteit van de koffie.

Koffie drink ik hooguit na 'n etentje met 'n borrel erin en slagroom er op! Dán lust ik 't wel!
-Ik zou heel graag rode wijn willen drinken, maar ik vind het echt vies.

-meerdere vissoorten. Oesters, mosselen dat soort dingen. Zalm, paling, haring etc. vind ik wel heerlijk.
...
Ik zat in dit topic te lezen en toen kwam ik een reactie van mezelf tegen van vorig jaar. Ik schreef toen, dat ik geen rode wijn luste. Inmiddels heb ik rode wijn leren drinken en vind ik het lekker. Niet alle soorten, maar wel de meeste. Rode wijn moet vooral goed ademen. Een uur open staan voordat hij wordt geschonken. Echt een wereld van verschil qua smaak. Vooral de wijn van Lindeman is lekker.

De rest lust ik nog steeds niet. Wat ik trouwens ook vies vind, is fruit in mijn warme eten. Brr.. Jammer, want er zijn veel (lekkere) gerechten te vinden met fruit zoals kip pilav met perzikken. Koud fruit vind ik wel weer lekker.
tomaten

chili con carne

vis

winegums

fruit, ik lust het op zich wel. maar ik vind het niet erg lekker. eet het dus alleen omdat het moet, af en toe.
koffie..omdat me dat best lekker lijkt, zo af en toe.
ik zou willen dat ik koffie zou lusten, zij het niet dat de keer dat ik het gedronken heb ik de hele nacht niet geslapen heb

verder zou ik rode wijn willen lusten (ik drink wel witte en rose maar gruwel al bij de geur van rode, maar soms zou het beter passen bij dingen die je eet)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik zou zo graag koriander willen lusten! Het zit door allerlei heerlijke gerechten, die voor mij dan helemaal verpest zijn. Mijn lichaam is ervan overtuigd dat koriander geen voedsel is maar geparfumeerd groen papier ofzo, en ik kan het dus ook niet negeren. Hetzelfde heb ik met komijn, wie heeft bedacht dat dat te eten is? Veel te sterk geparfumeerd. Heel jammer, want ook dat zit door lekker brood, soep etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven