Wat maak ik eigenlijk met Paksoi?

06-06-2011 14:08 30 berichten
In een opwelling heb ik paksoi gekocht in de supermarkt, maar hoe maak ik dat eigenlijk klaar, en een beetje lekker ook nog?

Volgens mij roerbakt mn moeder het met kerrie maar er zijn vast nog genoeg andere (kindvriendelijke) recepten. Via google kan ik ook wel het een en ander vinden, maar ik vind het leuk om jullie succesrecepten te lezen, en eens te maken!
Alle reacties Link kopieren
Roerbakken inderdaad.

Maar ik maak er ook wel eens een stamppot van. Gewoon rauw door de puree stampen met kerrie. Is nog best zomers ook.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Roerbakken met kip en fijngesneden winterpeen, oestersaus er bij, heerlijk met noedels.
Roerbakken met sojasaus en honing en champignons! Vond ik erg lekker.

http://www.ah.nl/recepten ... proteinSource=vegetarisch
Ik doe het vaak door de Indiase curry, met zo'n potje van Patak. Maar dat is misschien niet zo kindvriendelijk.

Maar ook voor andere aziatische (wok)gerechten is het zeer geschikt hoor. Je hoeft het maar heel even mee te bakken, het slinkt heel snel.
In kleine stukken snijden, dan eerst de hardere delen in de pan gooien en pas een minuutje of twee later het bladgroen.

Ik combineer het vaker met kip of garnalen of uitgebakken spekjes. Erbij wat rijst of noedels.

Je kan woksaus er door heen gooien, maar met alleen kruiden kom je ook al een heel eind.
quote:Juniper_ schreef op 06 juni 2011 @ 14:12:

Roerbakken inderdaad.

Maar ik maak er ook wel eens een stamppot van. Gewoon rauw door de puree stampen met kerrie. Is nog best zomers ook.En dan ook nog stukjes gebakken ananas erdoor
Nope
Oeh, dat klinkt wel lekker, als stamppotje, met ananas!

Ik denk dat dat hem gaat worden, behalve de kerrie ook nog wat andere kruiden erdoor?
quote:maroon5 schreef op 06 juni 2011 @ 14:26:

Oeh, dat klinkt wel lekker, als stamppotje, met ananas!

Ik denk dat dat hem gaat worden, behalve de kerrie ook nog wat andere kruiden erdoor?

Knoflook, chilipeper en oestersaus.

Wellicht wat geraspte verse gember.
Ik roerbak het altijd, met knoflook, pepertje en gember en sojasaus. En ik heb een recept met kokos en vis. Als ik thuis ben zoek ik het voor je op.
Je kunt door het stamppotje ook nog wat kokosmelk doen en dan een lekker stukje gebakken vis erbij. Erg lekker!
Tuinkruiden bouillon maken

Knoflookje en peper snijden en meekoken

Noedels in de bouillon gooien

paksoi erbij

En je hebt noedelsoep!
This is not kosher!
.
Mooi, ik weet wat ik vanavond ga eten!
Komt 'ie: ('t is voor 8 personen, dus even omrekenen)

2 el zonnebloemolie

2 ui in ringen

4 el milde currypasta

3 courgette in plakjes

2 struik paksoi

3 blikken kokosmelk (a 400 ml)

600 gr zeewolffilet

500 g rauwe reuzegarnalen

1 zakje verse koriander

Dit kan je eventueel van tevoren maken:

Verhit de olie en fruit de uien en de currypasta 2 minuten

Voeg de paksoi en courgette toe en bak 2 minuten mee

Schenk de kokosmelk erbij en breng het aan de kook. Ca. 20 minuten laten koken. Daarna op smaak brengen met zout en peper.

Laatste moment:

Leg de zeewolf en garnalen in de curry en stoof het in 6 minuten. Strooi de koriander erover en serveer met Naan of basmatirijst.

Ik had ook nog zalm over toen ik dit maakte en dat heb ik er toen ook doorheen gedaan. En mijn familie houdt van garnalen, dus ik heb ook daar meer van ingedaan. Maar dat maakt niet uit.
Bladeren los snijden, even koken in ruim water met zout totdat ze "buigzaam" zijn (onderaan evt een driehoekje uitsnijden als dat te hard is gebleven), laten uitlekken. Gehakt rul bakken met ui, knoflook, rode paprika, paprikapoeder, ketjap, peper, zout. Beetje vulling op een blad scheppen (bij de steelaanzet, dus onderaan), oprollen en in ovenschaal leggen. Wat geklutst ei en geraspte kaas erover, of een bechamelsaus met kaas erdoor. Of met tomatensaus. Even in de oven. Lekker met aardappelpuree!
Het is ook lekker met knoflookgarnalen en kokosmelk. Daarbij gewone witte rijst, mjam. Krijg trek :-)
quote:Denizcim schreef op 06 juni 2011 @ 15:48:

Bladeren los snijden, even koken in ruim water met zout totdat ze "buigzaam" zijn (onderaan evt een driehoekje uitsnijden als dat te hard is gebleven), laten uitlekken. Gehakt rul bakken met ui, knoflook, rode paprika, paprikapoeder, ketjap, peper, zout. Beetje vulling op een blad scheppen (bij de steelaanzet, dus onderaan), oprollen en in ovenschaal leggen. Wat geklutst ei en geraspte kaas erover, of een bechamelsaus met kaas erdoor. Of met tomatensaus. Even in de oven. Lekker met aardappelpuree!Lukt dat serieus met die bladeren? Die zijn toch veel te klein?
P.S. en wat een rare combinatie met ei erover of bechamelsaus. Is dat echt lekker?
quote:Denizcim schreef op 06 juni 2011 @ 15:48:

Bladeren los snijden, even koken in ruim water met zout totdat ze "buigzaam" zijn (onderaan evt een driehoekje uitsnijden als dat te hard is gebleven), laten uitlekken. Gehakt rul bakken met ui, knoflook, rode paprika, paprikapoeder, ketjap, peper, zout. Beetje vulling op een blad scheppen (bij de steelaanzet, dus onderaan), oprollen en in ovenschaal leggen. Wat geklutst ei en geraspte kaas erover, of een bechamelsaus met kaas erdoor. Of met tomatensaus. Even in de oven. Lekker met aardappelpuree!

Sja, die klinkt ook erg lekker, ik denk dat dat vooral lekker is met een tomatensaus!

Vanavond gaan we aan de spinazie, dus ik kan er nog tot morgenmiddag over nadenken!
Ik bak kipfilet in stukjes, dan paksoi erbij. Ondertussen Chinese mie koken, die bij de kip en paksoi doen (vuur al uit) en dan worcestersauce erbij. Door elkaar roeren en klaar.
http://www.smulweb.nl/rec ... doestaanse-kip-van-farida

Dit maak ik er altijd van, echt super lekker.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
@Kaaaatje

Ja hoor, kan best. Je kunt zelfs druivenbladeren vullen!

Het ei is tegen het uitdrogen (ongeveer zoals je bladerdeeg bv insmeert met ei), je gebruikt er niet veel van, dus het wordt niet een soort van omelet.

En kaas-bechamelsaus kan ook prima hoor.

Als je het eet met tomatensaus is rijst erbij ook lekker volgens mij.
Ga binnenkort ook maar weer eens paksoi halen, lang niet gehad. Denk dat ik ga voor reepjes biefstuk (nu in de aanbieding bij C1000) of kip (nog in de vriezer) met champignons/paksoi (duh) en cashewnoten.

Rijst met doperwtjes en peterselie erbij of eiermie. Lekker vooruitzicht weer.
Ohhh, Mac123, dat klinkt zalig! Ga ik zeker een keer maken.

Ik vind paksoi inderdaad door elke roerbak lekker, en ik maak weleens iets noodlesoep achtigs met reepjes omelet, paksoi, garnalen, zeewier en tauge. Ook lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven