welke appel in appeltaart?

18-06-2010 22:26 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een rasechte kook-nitwit en wil heel graag morgen een zelfgemaakte appeltaart serveren.

Nu heb ik dit al een keer eerder gedaan met goudreinetten en die smaakte prima.

Nu zijn er echter hier geen goudreinetten te koop, waarschijnlijk verkeerde periode ofzo.

Maar als echt kook-nitwit heb ik nu dus geen flauw idee welke appel ik nu moet gebruiken om de lekkerste taart te maken.

Welke keukenprinses/prins red mij???

Bedankt alvast,

Saarchen
Goudrenet is idd een herfst/winterappel.

Evt zou je een elstar kunnen pakken.

Ik bak ze gewoon niet als er geen goudrenetten zijn
Elstar is er nog wel, maar is ook een late appel. Wel lekker in de appeltaart. Misschien elstar combineren met peer ? Ook heel lekker.

Neem in elk geval geen jonagold, die is veel te zacht.
eigenlijk kan je allerlei soorten appels gebruiken, al naargelang het soort gebak dat je wenst

een gewone fijne appeltaart : kies een stevige smaakvolle appelsoort zoals jonagold

als je appelflappen wil maken : in de herfst heb je van die kleine appelkes die cox heten : daarmee maak je makkelijk een compote
Idd de Goudreinet of anders Cox.
Als de appel te zoet is, beetje citroen SAP erbij voor de smaak. Goudreneten zij ook iets zuur.
www.appelcake.be geeft je info
Die knalgroene Granny's kunnen ook best.
Een mix van Elstar en golden delicious is lekker fris en niet te nattig. Meng door het appelmengsel bruine suiker en een zakje vanille suiker voor een lekker caramel achtige smaak, nootjes honing van de Turkse winkel erdoor heen is ook eeeerug lekker. Zet je springvorm met het uitgerolde deeg even een kwartiertje in de vriezer terwijl je de appels schilt. Dan de appels erop en hup in de oven, zo blijft de bodem wat steviger als je m gaat bakken. Wel iets onderin de oven zetten opdat je meer onderwarmte dan boven warmte krijgt. Zo wordt de taart niet te bruin aan de bovenkant en lekker knapperig aan de onderkant.
Maakt inderdaad niet echt uit, zelf doe ik er vooral zoete appels in want dan hoef ik nauwelijks suiker erbij te doen. (Als je op die verpakking leest hoeveel suiker er in 'moet'...)
Royal gala's zijn nu volop verkrijgbaar.
elstar vind ik veruit het lekkerst
Wauw, ik had geen idee dat er zoveel soorten appel gebruikt konden worden in appeltaart. dacht echt dat ik alleen goudreinetten kon gebruiken. stond ook heel suf te kijken toen die er niet meer bleken te zijn, hahahaha alsof er het gehele jaar door goudreinetten aan de appelboom hangen (nitwit he )

Bedankt voor jullie reacties,

Ik ga morgenvroeg naar de groentenboer toe en daarna de lekkerste taart maken met dank aan jullie

Groeten Saarchen
mijn moeder gebruikt alleen maar goudrenetten anders bakt zij ze niet haha
Haha ik doe altijd maar wat, en ze zijn eigenlijk altijd lekker. Soms ietsje zoeter dan anders, maar ik vind het juist wel leuk als ze niet altijd precies hetzelfde proeven.
elstars kunnen prima hier voor gebruikt worden.erg lekker vind ik zelf.
Als er geen goudreinetten voorhanden zijn gebruik ik hier Golden Delicious. In een boek van Jamie O. staat een recept waarbij hij juist verschillende appels adviseert.
Liefst goudreinetten, anders Granny Smith of een andere wat friszure appel met stevig vruchtvlees.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Elstar. Vind ik vooral gecaramelliseerd erg lekker, zoals de Fransen het doen.
Ik gebruik altijd een mix van verschillende appels. Uit nood geboren doordat ik ook eens voor het schap stond en niet meer wist wat de beste keuze zou zijn. Gewoon van alles wat gepakt. Smaakt altijd prima
Dubbel
quote:saarchen schreef op 18 juni 2010 @ 22:54:

Wauw, ik had geen idee dat er zoveel soorten appel gebruikt konden worden in appeltaart. dacht echt dat ik alleen goudreinetten kon gebruiken. stond ook heel suf te kijken toen die er niet meer bleken te zijn, hahahaha alsof er het gehele jaar door goudreinetten aan de appelboom hangen (nitwit he )=Behoorlijke nitwit ja. Waarom denk je dat je alleen goudreinetten zou kunnen gebruiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven