Whisky/Whiskey topic

29-02-2008 00:49 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
-Wie van jullie drinkt Whisky/Whiskey?

-Welke drink je dan?

-Heb je misschien een korte omschrijving van de betreffende whisky/whiskey (bijv. herkomst en smaak)?

-Wanneer drink je het?

-Welke raad je aan?

-Ga je ook naar whiskyfestivals?
Mijn laatste favoriet is Dalmore. Erg smooth en erg lekker. Nu drink ik eigenlijk alleen Schotsen wisky's puur omdat ik in N-Engeland woon en dat het dichtst bij is.



Wat ik aanraad zijn wel natuurlijk gewoon single malts drinken. Geen blended whiskies, die zijn zo...eh....saai.



Het licht erg aan je smaak wat je lekker vind. In mijn ogen is er ook niet DE Schotse whisky,sommigen houden van een rokerige whisky, anderen van een zoetere.



ik vind ook zogenaamde double cask whiskies lekker, als ze ook in een sherry vat hebben gezeten. Gisteravond had ik in de koeg bijvoorbeeld een Coal Ila, dat is een Islay whisky. Normaal zijn die erg smokey en peaty (weet echt niet hoe ik dat in het NL moet zeggen, sorry), maar deze had een deel van de rijpingstijd in een sherry vat gezeten en dus ook een beetje zoet. Heerlijk.



Nu vind ikzelf het leukst aan whisky het proeven, ik vind en hoop verschillende whiskies lekker. Meestal in een whiskybar begin ik met een zachte. zoete whisky en ga langzaamaan meer sterkere, rokerige drinken. (andersom werkt niet zo vind ik, want dan proef je de subtielere smaken van de latere whiskies minder). Waar ik minder van houd zijn whiskies die gemaakt zijn met veel mais, dus als ze erg naar bourbon smaken. Ook de whiskies met een meer medicijnachige smaak vind ik ook minder.



Maar goed, mijn menigen zijn vooral gebaseerd op gewoon af en toe eens een andere bestellen. Wat theorie beteft weet ik er niet zo veel van. Maar ik vind whisky echt heerlijk!



Lijstje van mijn favorieten:



Dalmore

Coal Ila (liever dan Laphroigh)

Benromaigh (heeft een lekkere 'cleane' smaak vind ik)

Balvenie double wood.





Verder zijn er ook een hoop de gewoon altijd wel te pruimen zijn:



Een Bowmore, een Highland Park, een Oban...ik vind niet gauw iets vies...:)



Overigens zou ik niet heel snel een hele oude whisky bestellen, eignelijk puur omdat ik het er (nog) niet aan af proef.
Lekker, Wisky!

Glenlivet is lekker

Dalwinney? Ben niet zo van de spelling als ik gedronken heb, dus de namen zijn fonetisch opgeschreven.

Inderdaad, single malt is lekkerder dan blended.
Alle reacties Link kopieren
OH, heerlijk ja!

Dalwhinnie (staat hier nu een double matured, lekker!), Oban, Dalmore.

Begin nu ook de wat meer 'rokerige' whiskeys ook te waarderen, voorheen meer een wat zoetig smaakje met wat honing.



Een blend vind ik meer iets om door de cola te doen oid. Liever een single en liever ook zonder ijs.



Zou heel graag eens naar schotland gaan op een proeverij-tripje.
Computer says nooooo
Lafemme, kom je ook nog een keertje terug om over jouw favorite whiskies te babbelen? Ben erg benieuwd?!



Zijn er hier ook mensen die Ierse single malts drinken? En zo ja, welke kun je aanraden?



en heeft er wel eens iemand wat van japanse brouwerijen gedronken? Staan in mijn whiskygids, maar heb geen flauw idee?!



En Summer73, ik zou lekker gaan op proeftocht door de Highlands, heerlijk!!!
Gisteren trouwens LittleMill op. Vond em niet erg speciaal





http://www.thewhiskyexchange.com/Site_Data/thewhiskyexchange_com/dbimages/large/LTMOB.12YOV1.jpg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven