Winterkost! Stamppotten, draadjesvlees, erwtensoep, jammie!

15-10-2007 20:21 404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van de winter is dat er weer allemaal lekkers op tafel komt. Ik kon me niet inhouden en heb net een enorme pan erwtensoep gemaakt. Omdat ik dit keer ook kook voor mijn ouders, heb ik een ouderwetse pan gemaakt, boordevol vlees (van een hamschijf natuurlijk) rookspek en wat rookworsten. En natuurlijk een knolselderij mét groen, lekker, lekker, lekker.

En ik heb ook al draadjesvlees met rode kool op afgelopen week en spruitjesstampot.

Wat is jouw favoriete winterkost?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Hachee met hutspot, draadjesvlees, stamppot rauwe andijvie, boerenkool, maar dan wel de boerenkool waar al een nacht vorst overheen geweest is. Bruine bonensoep, humkessoep. Heerlijk dat winter eten
Alle reacties Link kopieren
Winterkost, mij kun je er het hele jaar voor porren, mjam. Dit seizoen hebben de boerenkool en hutspot al op tafel gestaan en morgen is het aanschuiven voor de ouderwetse, 2 dagen van te voren gemaakte hachee; heerlijk! Spruiten, je geeft me een goede ingeving, die moet ik het weekend ook maar eens zien te scoren. Winter ligt me totaal niet, maar gelukkig hebben we de winterkost nog ;-)
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Mik; de vriezer doet de truc heel aardig voor die 'nachtvorst over boerenkool'. OK, de eerste keer is nooit zó lekker als de latere ladingen, maar nog weken of maanden wachten dat is toch echt te veel van het goede.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
O lekker hachee! Moet ik morgen maar ff opzetten,als we de erwtensoep soldaat maken. (want die eet je ook pas de volgende dag :) )
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht liever RV, uit de vriezer vind ik het lang niet zo lekker als de boer'nmoos ;-] waar echte vorst overheen is geweest (ja verwend nest ben ik, wij kregen de boerenkool altijd van mijn opa die een klein stukje land had...)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook gezellig koken. Zo'n pan soep op het vuur, waar je elk uur iets bij doet. Het kost totaal geen moeite erwtensoep, alleen tijd.

En draadjesvlees ook zo knus!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Draadjesvlees met stoofpeertjes .... mmmmmm

Ik koop van zowel het vlees als de stoofpeertjes zoveel dat ik na het bereiden de helft gelijk in de vriezer gooi voor een volgende x als ik er weer trek in heb.

Of ik maak van het draadjesvlees --> hachee. Nog zo'n heerlijk gerecht.



Een ander toppertje qua wintergerecht van mij is hete bliksem (voor degenen die 't niet kennen: dat is een stamppot van appeltjes, aardappeltjes, spek en zoals de naam vermoedt: uitkijken met opeten, want je brandt je mond eraan!)
Alle reacties Link kopieren
Mik, mijn vader had vroeger een grote moestuin en al had ik een pestpleurishekel aan bonen doppen en alles wat er bij hoorde, ik zou nu een moord doen voor echt verse groente.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een verwend nest hoor, Mik. :-] Alleen te ongeduldig, dus dan volstaat de vriezer bij gebrek aan beter n dit land. Zoals jij met de boerenkool ben, zo ben ik dan weer met vis. Tot het neurotische aan toe. ;-]



Heerlijk, Zuss. En dan de hele dag die geur door het huis van kruidnagels etc. Oh mjammjam, was het alvast maar morgenavond.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
- boerenkoolstampot met worst jus en spekjes,

- erwtensoep van mijn moeder

- draadjesvlees is toch niet echt winterkost? Dat eet ik echt het hele jaar rond...... gewone draadjesvlees, hachee, zuurvlees of op zijn indisch

- hutspot met hachee

- zuurkoolstampot met worst of draadjesvlees en spekjes te varieren met rozijnen, ananas en walnoten (ben overigens ook fan van een goede hotdog, met veel zuurkool en mosterd en mayo)

- gevulde uiensoep



Heeft iemand trouwens het recept van humkessoep a la Yasmijn? Ik heb het wel eens gezien, maar nergens opgeslagen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Oh jemig, ja! En dan in de lente/zomer? -slecht geheugen- urenlang snijbonen snijden achter zo'n oud aftands hand-aangedreven snijding. Hele afwasteilen vol gingen er bij oma doorheen als de tuin werd gerooid. En die foei-vieze rode bieten waarvan je je nu beseft dat die bieten toch echt de lekkerste ooit waren.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool met worst, met stip op 1 bij mij! Verder vind ik erwtensoep ook heerlijk
Alle reacties Link kopieren
O wat maak ik lekkere erwtensoep!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ow inderdaad Zuss, die heerlijke smaak van verse groente van het land, die smaak vergeet je nooit meer inderdaad.



Heerlijk ruikt dat, zo'n pan met heerlijk geurende stoofpot, donkere avonden...
Alle reacties Link kopieren
Draadjesvlees eet ik ook het hele jaar door hoor PW, maar met rode kool en aardappeltjes alleen in de herfst / winter.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Roosvrouw, wat dacht je van tuinbonen doppen?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Een simpele variant die ik via google vond:



Aantal personen: 4



· 1 kilo snijbonen



· 5 aardappels



· wat selderij



· verse worst



· bouillonblokjes naar smaak



Doe ca. 3 liter water in een (soep)pan, bouillonblokjes toevoegen en opzetten met de verse worst en een rookworst, 30 minuten koken.

Dan de gesneden snijbonen toevoegen en nog zeker 1 uur koken.

Op het laatst de aardappels toevoegen, als deze gaar zijn, er even uithalen en op een bord fijn drukken en weer terug doen in de soep. Je kunt ze ook in blokjes snijden en niet fijn drukken. De worst in plakjes snijden en weer terug doen. Een heerlijke lichte soep.
Alle reacties Link kopieren
een wat uitgebreidere:



Humkessoep

Ingrediënten

• 200 g Kalfspoulet

• 2 aardappels

• 100 g worst (verse)

• blikje witte bonen

• snufje zout

• 250 g sperziebonen

• 1 prei

• 1 liter water

• ¼ bosje peterselie

• ¼ bosje bladselderij

• snufje peper

• ½ knolselderij



Bereiding

1. Trek van het pouletvlees en het water een bouillon in circa 1½ uur. Doe na 1 uur de verse worst in de bouillon om ook deze te garen.

2. Maak ondertussen de sperzieboontjes schoon en snijd deze in stukjes (humpkes). Schil de knolselderij en de aardappels en snijd deze in blokjes. Snij de schoongemaakte prei in ringen.

3. Schep na 1½ uur het gare vlees uit de bouillon en doe in deze bouillon de boontjes, preiringen, de aardappel- en knolselderijblokjes. Kook dit gaar in circa 30 minuten.

4. Voeg vervolgens de uitgelekte witte bonen, het gare pouletvlees en de in plakjes gesneden verse worst met daarbij de gewassen en fijngehakte peterselie en bladselderij toe. Maak de soep goed heet en breng op smaak met zout en vers gemalen peper.
Alle reacties Link kopieren
Veel tuinders hier hebben een moestuin en verkopen deze producten, en/of een portie van hun gewas, aan de weg hier in Noord Holland. Altijd lekker verse groenten, veelal biologisch, en voor weinig! Aaardappelen, uien, bonen, sla, witlof, paprika, kool, appels, peren.... noem maar op. En; de lekkerste aarbeien! Zelf plukken en dan is het 1,25 per pond. Mjammie. Wil nooit meer aardbeien uit de supermarkt!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dat is dus mijn jeugdtrauma, humkessoep. báh!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Zuss schreef op 15 oktober 2007 @ 20:40:

Roosvrouw, wat dacht je van tuinbonen doppen?




Godzijdank nooit hoeven doen. Die pootte opa niet meer, alleen oude opa (opa's vader) nog en die overleed voor ik het bewust meekreeg. Broer en vader hebben er echter nog levendige herinneringen aan. :-]



Des te beter zijn de herinneringen gebleven over de uien-oogst. Verplicht met de hele familie hachee etc. eten; haleluja!
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Nu staat in het laatste recept sperziebonen, maar volgens mij gebruikt mijn moeder snijbonen die je grof snijdt.
Alle reacties Link kopieren
Zuss schreef op 15 oktober 2007 @ 20:40:

Draadjesvlees eet ik ook het hele jaar door hoor PW, maar met rode kool en aardappeltjes alleen in de herfst / winter.


Ow, ok. Rooie kool eet ik niet gekookt. Nooit lekker gevonden. Wel rauw; ik leg slietjes in de olijfolie en azijn, en dan de volgende dag in de sla. Overheerlijk!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Zuss schreef op 15 oktober 2007 @ 20:42:

Dat is dus mijn jeugdtrauma, humkessoep. báh!
Heerlijk! Dikke groentesoep (nou ja goedgevulde) met verse worst en mosterd, jammie!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven