Witlof maar dan lekker
vrijdag 11 februari 2011 om 23:32
Ik wil mijn smaakpalet uitbreiden en dus dingen proeven die ik tot op heden niet lekker vind. Wie weet vind ik het op andere manieren klaargemaakt wel heerlijk! Beginnend met witlof. Ik vind het bittere ervan niet zo geweldig. Ken het alleen in salades en gekookt met ham en kaas. Wie weet er nog andere bereidingen waardoor het bv toch anders smaakt door de combinatie met andere ingrediënten.
vrijdag 11 februari 2011 om 23:37
Wokken.
Witlof in stukken van paar cm snijden, en paar minuten in de wok. Honing en tijm toevoegen, roeren en opdienen.
Ik kook altijd uit de losse hand, nadat ik 1 keer volgens recept heb gedaan, dus hoeveelheden ben ik kwijt.
En bij nader inzien geloof ik dat in het orginele recept ook nog een slokje citroensap toegevoegd werd
Witlof in stukken van paar cm snijden, en paar minuten in de wok. Honing en tijm toevoegen, roeren en opdienen.
Ik kook altijd uit de losse hand, nadat ik 1 keer volgens recept heb gedaan, dus hoeveelheden ben ik kwijt.
En bij nader inzien geloof ik dat in het orginele recept ook nog een slokje citroensap toegevoegd werd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 11 februari 2011 om 23:51
Als je de 'pit' eruit haalt, is de witlof niet meer (zo) bitter.
Mijn moeder maakte altijd de hele witlof klaar. Vreselijk bitter en ik vond het echt niet lekker. Toen ik voor het eerst witlof bij mijn schoonmoeder at, vond ik het heerlijk. Bleek dus dat zij de 'pit' (zoals zij dat noemt) eruit snijdt.
Mijn moeder maakte altijd de hele witlof klaar. Vreselijk bitter en ik vond het echt niet lekker. Toen ik voor het eerst witlof bij mijn schoonmoeder at, vond ik het heerlijk. Bleek dus dat zij de 'pit' (zoals zij dat noemt) eruit snijdt.
zaterdag 12 februari 2011 om 00:00
zaterdag 12 februari 2011 om 00:42
zaterdag 12 februari 2011 om 00:46
Eerst de bittere binnenkant via de onderkant van de stronk verwijderen. De witlof koken.
De stronkjes een tijd in een vergiet uit laten lekken.
De witlofstronkjes daarna ieder in een plakje ham wikkelen. In een ingevette ovenschaal naast elkaar leggen. Een geklutst eitje eroverheen gieten, geraspte kaas erover, wat paneermeel eroverheen strooien. In de oven en voila een witlofschotel.
De stronkjes een tijd in een vergiet uit laten lekken.
De witlofstronkjes daarna ieder in een plakje ham wikkelen. In een ingevette ovenschaal naast elkaar leggen. Een geklutst eitje eroverheen gieten, geraspte kaas erover, wat paneermeel eroverheen strooien. In de oven en voila een witlofschotel.
zaterdag 12 februari 2011 om 00:46
zaterdag 12 februari 2011 om 00:54
In de huidige doorgekweekte variant is witlof al veel minder bitter dan die in vroeger tijden. Wat ik doe, en wat mijn kinderen ook probleemloos eten:
hapjespan, boter in laten smelten op middelmatig vuurtje, witlofstronkjes erin (bij mij dus "met pit" maar doe het gerust zonder) en dan met deksel op de pan zachtjes laten stoven. Duurt minstens 30 tot 40 minuten maar dan heb je hele zachte heerlijke witlof.
hapjespan, boter in laten smelten op middelmatig vuurtje, witlofstronkjes erin (bij mij dus "met pit" maar doe het gerust zonder) en dan met deksel op de pan zachtjes laten stoven. Duurt minstens 30 tot 40 minuten maar dan heb je hele zachte heerlijke witlof.
zaterdag 12 februari 2011 om 01:07
Hier een vriend die echt bijna niks lust, maar mijn
witlof combi lust ie wel!
Gehakt rullen in de koekepan
Zakje stroganoffkruiden er doorheen
Witlof in hele kleine stukjes snijden en er doorheen scheppen
Grote deksel erop
10 min. op laagste stand gas
Lekker met puree, of aardappels uit de oven met creme fraiche
Gehakt rullen in de koekepan
Zakje stroganoffkruiden er doorheen
Witlof in hele kleine stukjes snijden en er doorheen scheppen
Grote deksel erop
10 min. op laagste stand gas
Lekker met puree, of aardappels uit de oven met creme fraiche
zaterdag 12 februari 2011 om 05:08
quote:Pingpong schreef op 12 februari 2011 @ 04:17:
Ga a.s. maandag een witloftaart-recept uit de laatste AH Allerhande proberen met rode ui en brie... En mijn Valentijnsdate komt om het te proeven (jahaaa, ik durf ).Heb je een linkje? Het klinkt lekker. Spannend dat je dat durft bij je Valentijnsdate. Veel plezier en succes alvast.
Ga a.s. maandag een witloftaart-recept uit de laatste AH Allerhande proberen met rode ui en brie... En mijn Valentijnsdate komt om het te proeven (jahaaa, ik durf ).Heb je een linkje? Het klinkt lekker. Spannend dat je dat durft bij je Valentijnsdate. Veel plezier en succes alvast.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 12 februari 2011 om 08:53
zaterdag 12 februari 2011 om 09:33
Witlof door de helft snijden en harde kern eruit halen. In pan een beetje aanbakken met boter en knoflook.
Omwikkelen met ham en in ovenschaal leggen.
Bechamelsaus maken van bloem+ boter, melk en een snuf zout, peper, nootmuskaat (of bechamelsaus uit een zakje)
Saus over de witlof gieten, geraspte kaas erover en zo'n 25 min. in de oven. Lekker !
Omwikkelen met ham en in ovenschaal leggen.
Bechamelsaus maken van bloem+ boter, melk en een snuf zout, peper, nootmuskaat (of bechamelsaus uit een zakje)
Saus over de witlof gieten, geraspte kaas erover en zo'n 25 min. in de oven. Lekker !
zaterdag 12 februari 2011 om 09:34
Wat Camusa doet vind ik ook het lekkerst met witlof, alleen dan geen banaan en mandarijn maar sinasappel. En door de dressing een hardgekookt ei.
Overigens vind ik witlof echt helemaal niet bitter meer. In mijn herinnering was het vroeger (20 jaar geleden) echt veel bitterder. Eigenlijk vind ik dat jammer!
Overigens vind ik witlof echt helemaal niet bitter meer. In mijn herinnering was het vroeger (20 jaar geleden) echt veel bitterder. Eigenlijk vind ik dat jammer!
zaterdag 12 februari 2011 om 11:25
Ik las hierboven al over witlof roerbakken. Dat doe ik ook regelmatig.
Jaren geleden stond er in een magazine van C1000 een recept met geroerbakte witlof. Even uit mijn hoofd: Kipfilet in blokjes roerbakken, als de kip rondom bruin is de witlof in reepjes erbij doen, daarna tijm, zout en peper erbij en tenslotte crème fraîche. En dan gekookte aardappelen voor erbij.
Dit recept maak ik nog steeds regelmatig.
Vroeger thuis aten we ook regelmatig witlofsalade. Zoals ik me herinner zaten er onder andere appel, hardgekookte eieren en slasaus of mayonaise doorheen. Erbij aten we dan gebakken aardappelen.
En natuurlijk aten wij regelmatig witlof met ham en kaas uit de oven.
Jaren geleden stond er in een magazine van C1000 een recept met geroerbakte witlof. Even uit mijn hoofd: Kipfilet in blokjes roerbakken, als de kip rondom bruin is de witlof in reepjes erbij doen, daarna tijm, zout en peper erbij en tenslotte crème fraîche. En dan gekookte aardappelen voor erbij.
Dit recept maak ik nog steeds regelmatig.
Vroeger thuis aten we ook regelmatig witlofsalade. Zoals ik me herinner zaten er onder andere appel, hardgekookte eieren en slasaus of mayonaise doorheen. Erbij aten we dan gebakken aardappelen.
En natuurlijk aten wij regelmatig witlof met ham en kaas uit de oven.