zelf gemaakte rode kool zonder smaak :S

30-07-2010 14:55 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pan met zelf gemaakte (en gekweekte) rode kool opstaan, alleen deze smaakt zo goed als nergens naar. Met de rode kool is niks mis, ik had er meerdere staan en deze gebruikt voor andere doel einde en toen was de smaak prima.

Het recept wat ik gebruikt heb (want 1e keer dat ik zelf rode kool maak)

2 laurier bladjes, 1 kaneelstokje (heb ik niet, ik heb er een eetlepel poeder bij gegooid) 2 kruidnagels (heb ik 4 van gemaakt), eetlepel suiker, 1 ui, 2 appels, 1 mok rode wijn (ik heb Spaanse wijn gebruikt dat was het enigste wat ik in huis had) en een flinke scheut rode wijn azijn (waarvan ik niet precies wist wat het was ik heb balsamico azijn gebruikt)

Ui fruiten, kaneel laurier kruidnagel en suiker erbij 5 minuten laten staan op laag vuur, rode kool wijn en azijn toevoegen, 20 minuten laten 'stoven', appel er bij en 30 minuten laten 'stoven'.

Vervolgens heb ik alle vocht af gegoten en deze ingedikt met maizena weer terug gedaan. Ik vond de kool nog wat hard en dus heeft het nog een half uur opgestaan.

En nu weet ik het niet meer :|

Het sap/sausje smaakte erg lekker, maar nu alles weer bij elkaar zit is de kool nog steeds wat hard/taai en alle vormen van smaak ver te zoeken...

Hoe (als het nog kan) maak ik hier nog wat van?

ps; er zitten nu ook nog 4 kruidnagels in die ik niet vinden kan :O is dat heel erg er, als in daar gaat iemand zijn tanden op breken/van kokhalzen....?
ik lees mee. Bij mij wordt het ook nooit zo mooi.

De kruidnagels kom je vanzelf tegen, da's niet zo erg vind ik.
Met je kruiden is volgens mij niets mis. Hoeveel rode kool had je gebruikt? Ik laat rode kool altijd heel lang (anderhalf uur) op een heel zacht vuurtje stoven.

Ik zou je eetgenoten waarschuwen voor de kruidnagels om ongelukken te voorkomen
Ik vind dat je erg veel rode wijn en azijn hebt toegevoegd. Ik heb altijd geleerd een scheutje azijn, zodat de kool zacht wordt en een appeltje voor de kleur. Ook 50 minuten vind ik erg lang, met 20-30 mintuen is de kool wel gaar.

Ik realiseer me dat het alweer heel lang geleden is dat ik rode kool gekookt heb, ik roerbak deze altijd met o.a. een scheutje balsamico azijn en een appeltje.

Volgens mij kookte ik de kool met kruidnagel, laurier, jeneverbes, scheutje azijn, beetje suiker en kaneelstokje. En op het laatst dus nog een appeltje.
Veel langer laten stoven..... Ik ga altijd wel voor een uur of twee. Kruiden lijken me prima!
Scheut ketchup doe wondern (van m'n moeder geleerd).
heel langzaam laten stoven en hij heeft idd wel anderhalf uur nodig. Heb je de harde stukken eraf gesneden? Serveren met appelmoes
@ Dahlia

Ik doe het altijd zo... Kool opzetten met suiker, zout, azijn (scheutje), laurier, kaneelstok. Tijd laten koken (vaak doe ik dat de avond ervoor), ongeveer een uurtje. Volgende dag appel erop en dan nog even laten stoven tot de appel zacht is.
Langer op laten staan, tenminste dat doe ik altijd, minstens een uur. En dan met suiker, azijn, laurier, kruidnagel, ui, stukje boter, zout. Er moet behoorlijk wat op hoor anders is het te flauw. Ook als je het afgegoten hebt nog azijn, suiker, boter ed erbij totdat de smaak lekker is.
Tja het recept heb ik gewoon via google gevonden en dit was de eerste die ik tegen kwam (en ik had alles in huis)

Ik heb 1,5 kleine kool gebruikt, is nu gekookt en wel een halve pan vol. (als je zo'n pannen set van 4 hebt, heb je 1 kleine en een zelfde maat steelpan, een slag groter en nog een slag groter, nou die laastse dus :D hahaha)

Hoe komt het dan zo smaakloos? :(

Harde stukken eh.... nee niet er uit gesneden denk ik... Ik heb de buitenste bladeren er afgehaald en het hart er uit gesneden en toen zo fijn mogelijk gesneden. Had ik ook de kern uit de bladeren moeten halen dan/ (daar twijfelde ik al over toen ik bezig was...) In ieder geval het blad zelf ik nog redelijk hard. Het heeft al 75 minuten opgestaan, doe ik het wel nog een half uur. (doet dat verder nog wat met de smaak?)
Volgens mij moet je de kool pas afmaken als hij echt gaar is,op de een of andere manier wordt hij niet gaarder als je hem nog een tijd terug zet om te stoven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik plemp mijn recept neer, misschien heb je daar wat aan?

Ingrediënten:

1 kilo rode kool

1,5 dl water

6 kruidnagels

zout

2 laurierblaadjes

4 jeneverbessen

1 el kaneelpoeder ,

2 el azijn ,

1 el boter ,

eventueel:

1 tl basterdsuiker ,

Verwijder de buitenste bladeren van de kool. Hak de rode kool in vieren en snijd de harde stronk weg. Schaaf of snijd de kool in dunne sliertjes. Doe de rode kool in een grote pan.

Voeg de volgende ingredienten toe:

1,5 dl water, 2 tl zout, kruidnagels, laurierblaadjes, jeneverbessen, kaneel en azijn. (De kruidnagels, laurier en jeneverbessen kan je ook in een leeg theezakje doen, dan zijn ze makkelijker terug te vinden).

Schep door elkaar en breng aan de kook. Laat het met de deksel op de pan ongeveer 1 uur heel zachtjes koken. Schep af en toe om.

Met de deksel schuin op de pan de kool nog ongeveer een half uur gaar koken en het teveel aan water laten verdampen. Af en toe omscheppen.

Roer de (ongezouten) boter door de rode kool en laat nog 5 minuten stoven. Verwijder de kruidnagels, jeneverbessen en het laurierblaadje.

Brengd de rode kool op smaak met zout, eventueel suiker en nog een scheutje azijn.

Je kan er nog stukjes appel doorheen doen, doe dat nadat de kool een uur gestoofd heeft. Ik vind zelf frisse appels erg lekker.
Ik vind het uit een potje (met appeltjes) per definitie lekkerder dan verse.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 30 juli 2010 @ 15:12:

ik eet bijna niks uit pot of blik maarre...

Ik ook

maar goed ik wilde het eens proberen (laatste keer vermoed ik)
quote:absoluteEinstein schreef op 30 juli 2010 @ 15:08:

Scheut ketchup doe wondern (van m'n moeder geleerd).

Ik ga het op 1 hap proberen maar als ik eerlijk ben lijkt mij dat echt heel erg vies... :O

ik laat t weten :D
quote:zakdoekjeopviva schreef op 30 juli 2010 @ 15:20:

[...]

Ik ga het op 1 hap proberen maar als ik eerlijk ben lijkt mij dat echt heel erg vies... :O

ik laat t weten :D

Nee nee, niet een klodder ketchup op je lepel kool.

Als de rode kool klaar is in de pan een scheut ketchup er doorheen roeren. Het zijn waarschijnlijk gewoon de smaakversterkers die in ketchup zitten waardoor het lekkerder wordt.
hm misschien heb je niet goed gesneden. Maar het klopt dat r, kool vrij smakeloos is, in een potje zit gwoon heel veel suiker. Daarom serveer ik er alijd appelmoes bij. Lekker hoor en vooral ook heel gezond
Toch wel zelfgemaakte appelmoes Meds
quote:nouschi schreef op 30 juli 2010 @ 15:12:

Ik ook!, en dan nog die goedkopere van de Lidl.Heerlijk.

En snel klaar
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Hmm.. ik heb mijn recept hier nu niet liggen en het is alweer even geleden dat ik het heb gemaakt.

Ik laat het in ieder geval behoorlijk lang opstaan en ik doe er toch ook wel meer appelen in (niet te snel erbij, ik geloof een half uurtje voor het klaar is). Enne... ik vind die van mij (volgens recept van schoonmoeder, is die ook nog ergens goed voor ) echt wel lekkerder dan uit een potje, hoor!
quote:binkie14 schreef op 30 juli 2010 @ 15:51:

[...]

Ik ook!, en dan nog die goedkopere van de Lidl.Heerlijk.

En snel klaar Neeeh,hier wel biologisch zo ben ik dan weer wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ik rode kool maak dan doe ik er in plaats van appels één of meerdere cupjes appelmoes doorheen. Gebruik dan wel die zonder suiker. En appelstroop, van de natuurvoedingswinkel dus ook zonder suiker. Dan proef ik die appelsmaak beter dan wanneer er gewone appels doorheen zitten. En verder inderdaad de kruiden die TO noemt. Ketchup heb ik nog nooit geprobeerd.

Uit een potje vind ik ook lekker. Er zit dan alleen vaak zoveel suiker in en andere dingen die ik liever niet binnen krijg. Alleen die van de Aldi vind ik niet lekker, die is echt mierzoet en je proeft dan gewoon geen rode kool meer. Als ik een potje gebruik dan is het er eentje van Hak of huismerk Deka.
Ik laat het altijd heel lang stoven tot het zacht is en het laatste kwartier doe ik pas de azijn en balsamico erdoor.
...
Misschien wat peper erbij?

Ik doe het zo:

Opzetten met weinig kokend water, kruidnagel, laurierblad, heel veel peper en zout. Kook in ongeveer een half uur gaar. Voeg de laatste 10 minuten de gesnipperde appel, wat azijn, boter, suiker en kaneel toe (ik onthou altijd 5 dingen toevoegen).

Zo vind ik het lekker, hoor. Inderdaad met appelmoes eten.
Azijn is toch juist om het zacht te maken? Is dan als je dat pas later doet alles al blauw?

Nou ja, ik geef t op, appelmoes it is voor de smaak en verder ga ik voortaan maar gewoon voor de potten (van HAK trouwens, die is toch t lekkerst )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven