Zelf ijs maken

24-01-2010 23:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, lekker gemaakt door allerlei recepten her en der wil ik nu zelf ijs gaan maken. Alleen om het op de ouderwetse manier te doen door elk uur met een vork de boel door te roeren lijkt me niks. Dus moet er een ijsmachine komen.

Wie heeft er al een en wat voor een en hoe bevalt ie en hoeveel kost zoiets nu ongeveer (ik heb googlend prijzen gezien van 17,50 tot vele honderden), maar wat is nu een aanrader voor een thuiskokkie?
zorg eerst voor ruimte in je vriezer. Daar moet je meestal de kom voor het ijs in koelen, minimaal 24 u voor het ijsmaken vaak. Mijn vriezer zit eigenlijk altijd te vol ervoor en het komt er dus niet van.

Ik heb er eentje van mijn moeder overgenomen. Je gebruikt hem waarschijnlijk niet vaak genoeg, dus koop lekker een goedkope, dat is goed genoeg. Belangrjkste is dat de ijsbak koud genoeg is, dat ronddraaien is nou niet echt hitech.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik wilde ook zo'n ding kopen.

Is het makkelijk te doen? En is het dan echt lekker ijs. Ben nogal een fijnproever en lust dat goedkope ijs niet. Vooral dat vieze zoete aardbeienijs. Die echte is wel heel lekker. Maar als je het zelf maakt proef je dan verschil tussen goedkoop en hetgeen jezelf maakt?
Hier een recept gevonden waarbij je maar 1x na 2uur met de staafmixer kan bewerken.

Draai het mengsel in een ijsmáchine tot ijs of laat het in de vriezer of het vriesvakje van de koelkast in ca. 3-4 uur bevriezen. Pureer het halfbevroren ijs na 2 uur met de staafmixer of een vork tot een romig mengsel. Het maakt nog verschil voor hoeveel personen. Ik heb voor kerst proef gedraaid met kleine hoeveelheid om de smaak te testen. Dat ging veel sneller.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 25-01-2010 00:19
Reden: foutje
% gewijzigd
Ik ga een Kitchenaid kopen en als het goed is kun je daar ook ijs mee maken. Dus heb al een aantal recepten verzameld en ga het dus zeker proberen.
...
Dat is inderdaad wel een goed idee om met een goedkope te beginnen. Meestal begin je heel enthousiast en even later staan de apparaten stof te happen. Maar aan de andere kant denk ik dan als de kwaliteit van het ijs tegen valt, zul je hem ook niet snel meer gebruiken. Dan kun je beter er wat meer geld aan uitgeven.

Nu werd er gezegd in de vriezer. Ik heb een kleine vriezer met twee laatjes. Gaat dat wel passen?
Tenzij je meer dan 5000 Euro wil uitgeven, kun je prima een goedkoop ding (bij ons zo een uit een kerstpakket) gebruiken. Het enige wat zo'n machine doet is een schraper langs de wand van een bevroren kom halen en zo langzaam de vloeistof laat bevriezen.

Kleine vriezer met 2 laatjes, mwaah denk dat ik dan lekker Ben&Jerry's zou blijven kopen. Eigen gemaakt ijs is lekker, maar je kunt de echte italiaan/Ben moeilijk/niet evenaren met een huis-tuin-en-keuken ijsmachine. Precies hetzelfde als met een broodmachine eigenlijk - veel oefenen en het wordt beter/lekkerder.
5000 euro??? Ik had er een gezien van 109,00 dat leek me wel wat. Tja aan de ene kant Ben en Jerrys is enorm lekker, maar met zelfmaken kun je ook smaken uitproberen die B&J en al die anderen niet hebben (zoals bijv kruidnagel)
viragootje, wij hebben een nemox gelatissimo. Een geweldig apparaat (zelfvriezend) waarmee je echt geweldig ijs maakt. Maar kost 349 euro. Mijn tip zou zijn, ga eerst aan de slag met een apparaat die wat goedkoper is (phillips heeft er bijv een die ook regelmatig wordt aangeboden via MP) gezien de ervaring leert dat veel mensen zelf ijs maken te duur en te tijdrovend vinden. En dan is zo'n machine een aardige klap geld die staat weg te roesten in de kast.

Maar als je er dan heeel blij van wordt.... dan de Nemox kopen of een magimix la Turbine a glace

Moet wel zeggen dat dit semi prof apparaten zijn... maar dan heb je echt iets moois
ps voordeel van een zelfvriezend is dat het ijs ook snel klaar is en je niet eerst een bak 24 uur vooraf in de vrizer hoeft te zetten (neemt vaak ook veel ruimte in beslag) Als je ijs wilt maken ga je starten
Wij hebben een simpele van Magimix, ik geloof niet dat die duurder was dan ¤ 60. Voordeel van zelfgemaakt ijs vind ik dat het toch veel lekkerder is, vooral vruchtenijs. In het ijs dat je in de supermarkt vindt zit toch weinig fruit. Als je dat zelf maakt zit er toch veel meer smaak aan. Je kunt eens met zo'n simpele beginnen en dan kijken of je het echt wat vindt. Wij maken niet zo veel ijs in de winter, maar wel in de zomer, als er veel vers fruit is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wij hebben een simpele van Magimix, ik geloof niet dat die duurder was dan ¤ 60. Voordeel van zelfgemaakt ijs vind ik dat het toch veel lekkerder is, vooral vruchtenijs. In het ijs dat je in de supermarkt vindt zit toch weinig fruit. Als je dat zelf maakt zit er toch veel meer smaak aan. Je kunt eens met zo'n simpele beginnen en dan kijken of je het echt wat vindt. Wij maken niet zo veel ijs in de winter, maar wel in de zomer, als er veel vers fruit is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb een unold van de Lidl van rond de 120 euro. Het is een zelfvriezend apparaat dus neemt geen ruimte in de vriezer in. En eigenlijk altijd gebruiksklaar dus ijs maken wanneer je zin of trek hebt. IJs is ook redelijk snel klaar. In een half tot een uur afhankelijk wat voor soort ijs en de hoeveelheid heb je heerlijk zelfgemaakt ijs. Gebruik het apparaat dus best vaak, zo'n een of twee keer per week.
Willemijnah zo te lezen bevalt die dus wel heel erg goed. Is zo'n ijsmachine ook makkelijk schoon te maken? Is er in dat op zicht verschil tussen een met voorgekoeld of zelfvriezend?
viragootje, over het algemeen zit er altijd een los bakje in alleen bij zelfvriezend hoeft deze niet eerst in de vriezer maar zit hij in het apparaat. qua schoonmaken maakt dat dus geen verschil. Verschil zit hempuur in de snelheid van het maken van het ijs en soms dat het ijs echt gedraaid wordt ipv een beetje gehusseld
Ik ga toch als mijn salaris binnen is maar eens naar een kookwinkel. Ik weet niet: ik wil gewoon een ijsmachine. Lijkt me helemaal geweldig als je zelf ijs kan maken.

Wat zijn de apartste ijssmaken die jullie hebben geprobeerd en wat de lekkerste?
Schoonmaken is inderdaad heel makkelijk. Onder de warme kraan afspoelen en de machine met een vochtig doekje afnemen en klaar is klara. Echt hele aparte ijssoorten heb ik niet gemaakt omdat hier geen liefhebbers voor zijn. Maar zelfgemaakt vanilleroomijs is hier erg favoriet en natuurlijk veel lekkerder dan ijs uit de winkel. Ook vruchtenijs is erg lekker en je kan van elk soort fruit ijs maken. En wat dacht je van stracciatella? Met pure chocolade van 70% cacaogehalte? Hmm ga ook maar even ijs maken denk..dit keer met gekookte gecondenseerde melk. Heb de caramel al klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven