Zelfgemaakte Baklava

03-02-2013 16:26 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb gister zelf voor de eerste keer Baklava gemaakt met

pistachnootjes. De smaak was erg lekker alleen was alles best nog redelijk nat van het mengsel wat je erover giet na het bakken. Ik had al was minder saus gemaakt als het recept aangaf.

Als ik het in de winkel koop dat is het gewoon krokant en knapperig. Ik vraag me dan ook af waar het vocht dan blijft. Moet ik de volgende keer minder saus gebruiken of de saus erover gieten, in laten trekken en het overtollig vocht eruit laten lopen?

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Groet Emmeline
geen ervaring

maar ik zou zeggen, misschien de saus wat dikker maken.
Wat voor siroop maak je?
Baklava is lastig om te maken, vind het heeeerlijk.

Mischien in de leer gaan bij een turkse kennis, of griekse, want baklava is grieks,
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Saus zoals ik weet: 1l water met 1kg suiker half 20 min laten koken. Overheen doen en 1 dag in koelkast laten staan.
quote:Kuzu schreef op 03 februari 2013 @ 16:35:

Wat voor siroop maak je?Is een mengsel van suiker en water en een beetje citroensap. Dit vocht wordt dan geabsorbeerd door het filo deeg.
Bakkava is lastig omdat dat deeg heeel dun moet zijn.

En als je warme siroop op warm deeg doet word het ook niet lekker.
quote:chatarina41 schreef op 03 februari 2013 @ 16:37:

Saus zoals ik weet: 1l water met 1kg suiker half 20 min laten koken. Overheen doen en 1 dag in koelkast laten staan.Misschien heb ik het niet lang genoeg laten koken. Volgende keer dan maar proberen.
http://www.turksekok.nl/182/baklava#
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:diaantje1971 schreef op 03 februari 2013 @ 16:36:

Baklava is lastig om te maken, vind het heeeerlijk.

Mischien in de leer gaan bij een turkse kennis, of griekse, want baklava is grieks Arabisch,De Turkse stad Gaziantep is beroemd vanwege deze specialiteit, hoewel die pas in 1871 via Damascus naar Gaziantep is gebracht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baklava
En de baklava die je hier bij de gemiddelde Turk kan kopen bevat minimaal tot geen pistache, maar fijngemalen erwt. Die zijn namelijk ook mooi groen, maar een stuk goedkoper.
de siroop moet helemaal afgekoeld zijn voor het op de hete Balava giet..... daarna de Baklava helemaal laten afkoelen. geef het wat tijd zodat de siroop in kan trekken. Op z'n minst een uur
Als wij baklava maken gebruiken we soms gewoon deeg van de Turkse supermarkt, kant en klaar.

In Nederland vind je bij bakkerijen weinig echt lekkere baklava. Is vaak taai, of droog of te nat.
quote:Biebeltje schreef op 03 februari 2013 @ 18:34:

En de baklava die je hier bij de gemiddelde Turk kan kopen bevat minimaal tot geen pistache, maar fijngemalen erwt. Die zijn namelijk ook mooi groen, maar een stuk goedkoper.Dat lijkt me helemaal niet lekker. Erwten smaken toch heel anders dan noten.
Geen idee, wij importeren onze Baklava altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven