Zelfgemaakte yoghurt te zuur

25-10-2009 20:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week van iemand een yogurtmaker gekregen en nu heb ik daar laatst zelf yoghurt van gemaakt. Zag er prachtig romig en heerlijk uit en smaakte ook goed. Echter na een paar uur in de koelkast werd ie erg zuur. Ik heb op internet gelezen dat dit normaal schijnt te zijn. Echter ik vind 'm niet lekker. Als ik er honing/zoetstof door doe is het wel te eten, maar daar maak je niet zelf yoghurt voor. Ik gebruik als ingredienten yoghurt en halfvolle melk van de Albert Heijn. Heeft iemand een betere tip voor niet-zure zelfgemaakte yoghurt?
Eeeeh, je maakt zelf yoghurt en als één van de hoofdingrediënten gebruik je... yoghurt. Is het dan niet gewoon yoghurt vermeerderen in plaats van yoghurt maken?

Als je dan toch yoghurt moet kopen, koop dan meteen lekkere en breng de yoghurtmaker naar de kringloop?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Bedoel je niet kefir?
Je maakt yoghurt van yoghurt?

Ik kan ook zoiets, van gewoon kraanwater tover ik zo drinkwater!
Het lijkt heel onlogisch om yoghurt van yoghurt te maken, maar het is best gebruikelijk. Klein beetje yoghurt om de "yoghurtbacterie" toe te voegen. Maar omdat dit de goedkope manier is, wordt deze inderdaad na 3, 4 uur erg zuur. Je kunt proberen de "yoghurtbacterie" te bestellen, maar waarschijnlijk moet je groot inkopen. Verder weet ik het niet. Sorry.
Het is heel gebruikelijk om zo yoghurt te maken, maar die bacteriën gaan nadat je yoghurt 'klaar' is gewoon door, en dus wordt het zuurder en zuurder.
Wij maken ook van het laatste restje yoghurt nieuwe yoghurt, want yoghurt is heel duur in Australie.

we nenem daar wel volle griekse yoghurt voor en we voegen wat eetlepels melkpoeder toe, ik heb geen yoghurtmaker, wij doen het gewoon op de ouderwetse manier, melk koken, en een heel ritueel van op graden houden in de oven etcetc.

heerlijke volle zachte yoghurt.

je moet ook geen halfvolle melk gebruiken, maar volle melk.
Waarom wil je zelf yoghurt maken, Flower? Omdat dat lekkerder moet zijn? Ik had er nog nooit van gehoord.
Omdat ik de yoghurtmaker heb gekregen/deze wou uitproberen en idd gehoord heb dat zelfgemaakte yoghurt lekkerder zou zijn dan die van de appie. Als ie net klaar is is ie heerlijk, na een tijdje in de koelkast is ie zo zuur dat ik de yoghurt van de appie lekkerder vind. Maar wie weet gebruik ik wel de verkeerde ingredienten. Heb maar gewoon wat van internet geplukt. Alsniet dan gaat het ding helaas de schuur in.
Volgens mij kan je inderdaad het beste volvette griekse of turkse yoghurt gebruiken. Zelf nooit gedaan maar schoonmoeder maakt(e) regelmatig zelf yoghurt, wel zonder yoghurtmaker maar dat maakt niet uit neem ik aan.
if we all light up, we can scare away the dark...
wij gebruiken ook geen yoghurtmaker.

Misschien ligt daar net ff het verschil in.
Aanzuren met yoghurt kan prima, de bacteriën uit de yoghurt gaan niet 'dood' maar worden inactief door de lage temperatuur. Door te verwarmen activeer je deze weer en zullen ze de melk gaan verzuren. Yoghurt culturen kun je naar mijn weten alleen in pakken voor 5000 liter melk kopen...;)

De verzuring bij jou dus 3 à 4 uur bij ?? graden zorgt ervoor dat de melk dik en zuur wordt. Het verzuringsproces wordt gestopt nadat de temperatuur van de yoghurt teruggebracht is naar een graad of 7. Zet je de yoghurt vanuit de yoghurtmaker (+/- 35 graden) in de koelkast zal het ongeveer een halve dag duren voordat de yohgurt op 7 graden is en nog doorzuren. Ook wanneer je de yoghurt in de yoghurt maker koelt zal de yoghurt nog iets doorzuren, dit is op kleine schaal niet te voorkomen. De oplossing is iets minder lang verzuren daarna zo snel mogelijk terugkoelen.

(met magere/halfvolle melk zal de yoghurt altijd zuurder smaken dan bij volle melk)
Ik heb nog nooit geprobeerd om zelf yoghurt te maken, maar als ik bovenstaande lees, helpt het misschien om de yoghurt nadat het uit de yoghurtmaker komt zo snel mogelijk te koelen, bijvoorbeeld in een bak ijswater?
Je kunt anders hang op maken. Pak een harde koffiefilter en doe daarin een papieren koffiefilter en doe de yoghurt erin. Het is dan minder zuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven