Zoutloos, nogal smakeloos?

23-03-2009 15:50 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Getverderrie, vanwege verhoogde bloeddruk mag ik geen zout meer! En ik ben juist zo gek op zout

Bestaat hier een vervanger voor? Welke kruiden kan ik aan bijvoorbeeld m'n aardappelen toevoegen zodat ze toch nog lekker worden?

Oh, en drop en zoethoutthee, die mogen ook niet meer. Bestaan daar afkickklinieken voor?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Superfuture,



Wat vervelend dat je moet minderen met zout. Zou voor mij ook heel erg lastig zijn, ben soms net een berggeit!

Heb je niet van dat speciale zout voor mensen met een te hoge bloeddruk? Had perongeluk eens zoeen bus gekocht, het had een beetje een bijsmaak, maar schijnt veel beter te zijn dan 'normaal' zout!



Verder kun je gerechten lekkerder maken door b.v. spaanse pepertjes en lekker veel knoflook ofzo?



In ieder geval heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Zonder zout wordt het gewoon anders, je kunt erbij gooien wat je wilt, het zal niet hetzelfde smaken. Maar... er is hoop, over 2 weken weet je echt niet meer beter en als je dan per ongeluk zout in je eten hebt vind je het niet te nassen.



En verder zul je een beetje moeten experimenteren met groene kruiden zoals basilicum, peterselie, oregano, tijm enzovoort. Ook heel lekker, kerrie, paprikapoeder, gewoon simpele zwarte peper. Let op met kruidenmixen, daar kan ook zout in zitten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je een zwangerschap aanraden, dan lust je met een beetje mazzel meteen helemaal niets meer met zout erin (inclusief chips en patatjes ).



Maar on the bright side: na een paar weken ga je veel beter proeven, en mis je zout bijna niet meer. Je kunt met andere smaakmakers gaan experimenteren, zoals tijm en rozemarijn (erg lekker over aardappeltjes). Knoflook en ui doen het bijna overal door, en ook de exotische keuken heeft veel boeiende kruiden die niet als zout smaken (granted) maar wel lekker zijn.



Dus hop, aan de slag in de keuken! Het wordt een prachtige ontdekkingsreis!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er hier ook last van. Geen zout meer vanwege hoge bloeddruk. Ik probeer het maar gewoon. Maar vindt het ook niet echt lekker.



Mag ook geen cafeine meer. Dus helaas geen cola meer :(



Tja, we zullen wel moeten he!
Maggie zal dan ook wel niet meer mogen? Of is dat niet gemaakt van zout?
Alle reacties Link kopieren
Maggie is gemaakt van de maggieplant, die zal nog wel mogen. Maar best kans dat ze in het product extra zout gooien. Misschien kun je het kruid bij een Toko halen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, er bestaat speciaal zout voor mensen met hoge bloeddruk, ik meen kaliumzout.

Experimenteren met kruiden is zeker de moeite waard, maar ik vind een beetje zout toch wel belangrijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Parnell schreef op 23 maart 2009 @ 16:09:

Maggie is gemaakt van de maggieplant, die zal nog wel mogen. Maar best kans dat ze in het product extra zout gooien. Misschien kun je het kruid bij een Toko halen?Eeeeh, niet bepaald hoor. Er bestaat inderdaad een maggi-plant (lavas) maar dat is wat anders dan de Maggi uit de bruine fles. Dat is een product van gist, bonen en smaakversterker: http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Maggi



Verder: ik neem aan dat je geen natriumzout mag. Mag je wel kaliumzout? Dit is trouwens ook handig ter info: http://www.kennislink.nl/web/show?id=84326
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties! Die zwangerschap, daar zal dan een kind van komen zeker? Dat doe ik dan maar niet, hou niet zo van kinderen

Ik hou wel van knoflook, ui en bieslook/peterselie, dus dat heb ik standaard al in huis. De bieslook en peterselie komen alweer mooi op in de tuin, dus over een paar weken heb ik dat weer lekker vers. Bedankt voor de tip van de kruidenmixen, daar had ik nog niet aan gedacht! Jammer, die zijn waren altijd zo handig. Zijn er al plantjes van de andere kruiden of is het daar nog te vroeg voor? Maggie, die ga ik even bekijken in de winkel, en als daar zout aan toegevoegd is vraag ik naar maggieblaadjes in de toko. Zou je dat kaliumzout gewoon in de supermarkt kunnen kopen?

Hartstikke bedankt in ieder geval voor de reakties alvast! Ben benieuwd naar meer tips hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje29 schreef op 23 maart 2009 @ 16:17:

[...]





Eeeeh, niet bepaald hoor. Er bestaat inderdaad een maggi-plant (lavas) maar dat is wat anders dan de Maggi uit de bruine fles. Dat is een product van gist, bonen en smaakversterker:





Jeetje, je hebt gelijk. Ik heb die Maggiplant wel eens geproefd (mijn zusje heeft er eentje in haar tuin staan) en ik ben er door de smaak helemaal vanuit gegaan dat dat spul er dus wel in zou zitten. Dankje voor de update in mijn gapende kenniskloof!



Maar hoe dan ook: de blaadjes van de Maggiplant smaken net als Maggi, dus daar zou je misschien wel het een en ander mee kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Het went. Ik gebruik minimaal zout. Ik vind alleen zoutloos brood niet te vreten. De rest smaakt alleen maar beter!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook op zoek naar kaliumzout. En volgens mij zit er in maggi heel veel zout!
Alle reacties Link kopieren
oh en voor degene die caffeine vrij moest.. coca cola met de gouden dop is zonder caffeine...
Mijn mening, mijn keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wohman, ik ga vanavond boodschappen doen (AH) en dan zal ik nog laten weten of ik kaliumzout gevonden heb. Als dat lekker blijkt te zijn lijkt het probleem deels opgelost! Schorpioentje, die tweede link is erg interressant zeg! Heb hem net vluchtig gelezen, en zal hem later grondig lezen. Zo op het eerste gezicht zal ik voorlopig nog geen zoutloos brood hoeven te kopen. Dat had mijn oma vroeger, was echt serieus niet te eten :puke:

Rest nu alleen nog het drop/zoethoutprobleem!
Alle reacties Link kopieren
Wat er al gezegd is, rozemarijn, thijm, knoflook, ui, pepersoorten enz. Ga een keer snuffelen in een toko of een turkse zaak. Veel lekkere kruiden. Bij roerbakgerechten en oosterse/chinese/indische gerechten kan je ook Chinees 5-kruidenpoeder gebruiken. Kijk bij de index bij sausen/kruiden, er is een topic over. Zelf ben ik gek op mierikswortel, staat ook bij de index bij sausen een topic over. Alleen die uit een potje zit zout in dus dat zal je zelf moeten maken.



Ik ben niet heel gek op zout en kan je zeggen dat het snel went.



Drop en zoethoutthee weet ik niet maar kijk bij AH bij het zoutloosdieetschap. Of ga naar de tuinen of een andere reformzaak en vraag wat ze hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Zelf gebruik ik nauwelijks zout (behalve op 'n gekookt ei) maar in veel producten zit natuurlijk ook al veel zout verwerkt. Over 'n gebakken ei gooi ik alleen witte peper en kaas, dat geeft ook flink smaak en dan is zout echt overbodig. Op friet doe ik ook nooit zout, de smaak van de sausjes is voor mij voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Als je op zoutloos googled krijg je ook veel bijzondere dingen. Deze viel op. Ik ken het alleen niet persoonlijk.



hier
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 23 maart 2009 @ 16:46:

Zelf gebruik ik nauwelijks zout (behalve op 'n gekookt ei) maar in veel producten zit natuurlijk ook al veel zout verwerkt. Over 'n gebakken ei gooi ik alleen witte peper en kaas, dat geeft ook flink smaak en dan is zout echt overbodig. Op friet doe ik ook nooit zout, de smaak van de sausjes is voor mij voldoende.



in heel veel kant en klaar sausjes zit dus ook veel zout inderdaad. als je echt streng moet dieten, mag je die dus ook niet. zelfde voor kaas, zoutarme kaas bestaat weer wel. evenals zoutarm boterhamvlees, zoals rookvlees. maar dat smaakt naar net niks en is alleen lekker met een beetje jam erop of zo.



maggiplant kan de smaak van bijvoorbeeld soep wel ophalen, maar het wordt nooit hetzelfde als met maggiblokjes. en je moet er echt veeeeeel van gebruiken. (mee laten trekken in soep en dan op het laatst eruit) je kunt een maggiplant wel heel goed houden in een pot of in de volle grond. gedroogde blaadjes hebben niet zoveel effect.



maar je went dus echt snel aan minder zout, ik heb jaren zoutloos moeten eten omdat mijn moeder dat moest ( en zij kookte). en ik vind een heleboel dingen bijvoorbeeld van de mac en zo nog steeds te zout. ik kruid met heel veel andere kruiden, zoals knoflook, oregano, tijm etc.
Alle reacties Link kopieren
Kaas is ook behoorlijk zout. Hoe zoutloos moet je precies? Zoutloos brood hoeft dus niet, maar moet je ook letten op kaas en vleeswaren of is het meer dat je geen zout meer aan dingen hoeft toe te voegen?

Afhankelijk van hoe ernstig je natriumbeperking is zou je bij de diëtist kunnen laten berekenen wat je nu binnenkrijgt en waar je nog meer op zou moeten letten. Denk ook aan bouillonblokjes en aan dingen als cup a soupjes en voorbereid vlees (hamburgers, slavinken, duitse biefstuk, gepaneerde schnitzels e.d.).



Wat betreft drop en zouthout, er is maar 1 oplossing en die heet cold turkey.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersmollie1 schreef op 23 maart 2009 @ 17:00:

Kaas is ook behoorlijk zout. ooooooooh nee! Ik ben zo gek op kaas quote:Supersmollie1 schreef op 23 maart 2009 @ 17:00:

Hoe zoutloos moet je precies? Ik weet nog niet hoe erg zoutloos ik moet, vorige week had ik een bloeddruk van 212/122, en da's aardig hoog begrijp ik. De huisarts wil me de komende weken een paar keer meten om te zien of dat blijft of niet, en voorlopig dus uitkijken met zout en zouthout/drop. Hij denkt dat het vanzelf nog zakt want tijdens die meting was ik eigenlijk bij de huisarts voor iets anders, en daar had ik behoorlijk stress van.quote:Supersmollie1 schreef op 23 maart 2009 @ 17:00:

Wat betreft drop en zouthout, er is maar 1 oplossing en die heet cold turkey.Ja, daar was ik al bang voor...
Alle reacties Link kopieren
Wellicht was je bloeddruk zo hoog (212/122 is behoorlijk ja, als je zwanger was geweest lag je nu in het ziekenhuis denk ik... Normaalwaarden zijn voor je bovendruk 120 of 130 en voor je onderdruk 70 a 80) doordat je je druk maakte over dat andere ding. Uitkijken met zout en zoethout cq drop is wat anders dan een hele strenge natriumbeperking. Lijkt me dat je kunt volstaan met alle drop en zoethout te skippen, de zoutpot in de kliko dus nergens meer zout aan toevoegen, kruidenmixen en soepjes e.d. niet meer te nemen en geen half pond kaas op een dag naar binnen te werken.



Overigens is de relatie minder zout eten en bloeddruk minder hard dan altijd werd gedacht. Feit is wel dat je van zout meer vocht vasthoudt en dat werkt ook weer door op je bloeddruk. Ik weet niet hoe het met je gewicht zit, maar overgewicht werkt ook niet mee. En verder is matig intensief bewegen ook belangrijk, dus dagelijks fietsen en wandelen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Over die (betwijfelde) relatie tussen zout en bloeddruk had ik idd gelezen in de link van schorpioentje. Overgewicht heb ik niet, bewegen doe ik ook genoeg dus dat zit wel goed denk ik. Ik ga de komende tijd in ieder geval wel uitkijken met zout, en geen drop en zoethout nemen, en dan zien we bij de volgende meting wel of dat afdoende is.
anoniem_80621 wijzigde dit bericht op 23-03-2009 20:02
Reden: typo
% gewijzigd
koffie en roken schijnen ook bloeddrukverhogend te werken en sporten/wandelen werkt bloeddrukverlagend, misschien kun je daar ook nog wat mee om niet helemaal smakeloos te moeten gaan eten (geen kaas zou ik ook beslist niet trekken!!!)
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg als kind al bijna altijd zoutloos eten (mijn moeder gebruikte dat spul gewoon niet) en ben er aan gewend, gebruik het zelf ook nauwelijks, dus ik denk dat voornamelijk de eerste tijd moeilijk is en dat je daarna prima zonder kan. Knoflook is een lekkere smaakmaker en: bloeddrukverlagend (ok dan moet je er wel veel van eten, maar het is wel positief).

Verder werkt rustig bewegen bloeddrukverlagend (net als het aaien van huisdieren schijnt, dus tover je katten/honden/cavia's maar tevoorschijn voor een knuffelsessie )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven