Gezondheid alle pijlers

Wie heeft ervaring met Bach bloesem therapie (druppels)

11-01-2012 12:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een flesje 'voorgeschreven gekregen' van een alternatieve genezer, waar ik met met mijn zoontje was (even vaag ivm herkenbaarheid). Het zou mij rustiger en blijer moeten maken. Ben nu bijna 2 weken bezig en het lijkt wel iets te helpen. Maar kan natuurljk ook suggestie zijn.

Wie heeft er ervaring mee (postief of negatief)?
anoniem_4837 wijzigde dit bericht op 11-01-2012 12:56
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch zo'n flesje water waar een bloemetje langsgevlogen is?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee Maja, wat het precies is, er zal inderdaad een vleugje bloemen in zitten??

Ik ben zoek naar ervaringen met het goedje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daar eens (ten einde raad) met mijn hond geweest (jullie mogen best lachen ;)). Maargoed, dat is een dier, die weet het niet en wordt dus niet beinvloed door er wel of niet in geloven en dat soort dingen, maar hij is er gruwelijk van opgeknapt :)! Duurde volgens mij een week of 3, 4.

Het hondje heeft een hele geschiedenis en daardoor nogal wat raar gedrag, als het dus nu "uit de hand" dreigt te lopen en ik zie hem weer doodongelukkig bel ik haar weer op, haal een flesje "water" en hij knapt meteen weer op, haha.......

Voor mezelf werken die rescue druppels (gewoon bij kruidvat te koop) trouwens ook super, alleen weet ik dus niet of ik wel of niet beinvloed wordt door het feit dat ik weet dat het iets moet doen ofzo :S.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 11 januari 2012 @ 12:56:

Dat is toch zo'n flesje water waar een bloemetje langsgevlogen is?



Haha, inderdaad:



De zo ontstane oplossingen zijn sterk verdund en hebben farmacologisch gezien geen wezenlijke hoeveelheden werkzame stof



Kan me niet voorstellen dat het iets doet eigenlijk..



Op zich geeft wiki wel een mooie samenvatting:
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik rescue remedy van bach, maar dat is meer tegen angst en paniek. Ik gebruik het voordat ik iets buiten de deur ga doen, geen idee of het echt helpt maar het geeft een steuntje in de rug.



Ik heb wel veel positieve verhalen gelezen over de bach therapieën op google.
Alle reacties Link kopieren
Meer achtergrond info:



http://www.skepsis.nl/bachbloesemremedies.html





Bach geloofde in het pythagorische idee dat de geur van bloemen eigenlijk hun ziel is, en dat de genezende krachten van een plant dus in de bloem zitten. Die krachten gaan over in dauwdruppels op de bloem die door de zonnestralen verwarmd worden (Tyler, 1993). Men kan die krachten bemachtigen door de bloemknoppen te plukken vlak voor ze opengaan en voor negen uur 's morgens, en ze in de zon in een glazen kom met water te leggen. Het is belangrijk dat de bloemen op een zo ongerept mogelijke plaats in het wild groeien, en dat ze niet met de hand worden aangeraakt.



Bach werkte twee extractieprocédés tot in detail uit. Voor de zonne-extractie moet de kom half gevuld zijn met plaatselijk bronwater. De kom met bloemen moet drie uur in de felle zon staan en men moet zorgvuldig vermijden dat er een schaduw over valt. Als de bloemblaadjes beginnen te verkleuren, moeten ze uit de kom gevist worden, liefst met een steeltje van dezelfde bloem, en het 'extract' wordt dan gefilterd en overgegoten in een fles van gerookt glas en daarna verdund met een gelijke portie brandewijn om alle chemische reacties te stoppen. Aangezien brandewijn van wijn is gemaakt, dus van Bach Bloesem Remedie nummer 32, kan men daar beter geen andere alcohol voor nemen. Vervolgens wordt het mengsel krachtig geschud gedurende een exact voorgeschreven tijd, variërende tussen 30 en 120 seconden. Dan laat men het geheel 48 uur staan onder een doek.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is het gewoon een placebo met een mooie naam en omschrijving die niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
@pinky: wat een schattige avatar heb jij. Foto zelf gemaakt? Wat is het voor beestje?
Alle reacties Link kopieren
Het is een hamster met een dinosauruspakje aan hahaha. Heb ik niet zelf gemaakt .
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor



O haha, als ik ff google zie ik m inderdaad vaak voorbij komen.

T schijnt trouwens een cavia te zijn
Alle reacties Link kopieren
Schattige cavia mag ook haha.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort kwakzalvers wordt rijk van het feit dat 90% van de kwaaltjes na een tijdje vanzelf weer overgaat.

Maar als je de een placebo nodig hebt, kun je er rustig mee doorgaan. Het is namelijk bewezen dat placebo's wél werken, vreemd genoeg. Dus als je tegen je kind zegt dat hij rustig en blij wordt van die druppeltjes, werkt het misschien nog ook. Tot hij ze vergeet.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad suggestie, maar een placebo-effect is ook een effect Je was hopelijk niet voor iets ernstigs bij die "genezer" voor je zoontje?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Nee niet iets ernstigs in de zin van ziekte, ging over gedrag. Zit al te denken om er een topic over te openen, maar weet nog niet zo goed mijn vraag te formuleren.

Hij lijkt er wel baat bij te hebben, vraagt zelf om de druppeltjes en als het gedarg zich weer voordoet, wijs ik hem ook op de druppels, ik werk dus zelf ook mee aan het placebo effect
Alle reacties Link kopieren
Hier ook positieve ervaringen met rescuespray en ook positieve ervaringen met rescuespray bij de hond! Hij was aan het eind van zijn leven heel onrustig en druk en wanneer ik hem dan de rescuespray gaf kon hij eindelijk ontspannen.

En nee dat was niet omdat ik dan toevallig naast hem ging zitten, ik zat continu naast hem.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Een topic lijkt me nuttiger dan de druppels, maar inderdaad kan het placebo-effect helpen. Alleen al het idee dat hij iets kan doen om zijn gedrag te beheersen, kan helpen!



Ik heb zelf een boksbal aangeschaft, dat helpt ook
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ook al 'geloof' ik niet echt in al die alternatieve geneeswijzen, ik vind het wel frappant dat druppeltjes, zalfjes e.d. toch vaak blijken te werken bij kinderen en huisdieren.



Is het dan omdat de de ouder/baas erin gelooft en een of andere geruststellende invloed heeft? Of dat die misschien denkt dat het werkt en dat dus ook 'ziet', ook al is het er niet?

Of.. zit er toch een kern van waarheid in?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik het mijn zoon vertelde had hij zoiets van; jaahaa mam, dat zal best, maar niet heus.

Vervolgens gaf ik de hond een dosis rescuespray (1 spray) en die werd daarop vrijwel direct rustiger en ging slapen.

Zoon kon z'n ogen niet geloven.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 11 januari 2012 @ 12:56:

Dat is toch zo'n flesje water waar een bloemetje langsgevlogen is?

Met de dop er op inderdaad

Maar als je er in wilt geloven wie ben ik dan om je tegen te houden?
Oo ook toevallig! Dat wilde ik ook eens een keer uit proberen omdat ik me snel zorgen maak over dingen bijv. of mijn vriend veilig thuiskomt etc. dus ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn!
Alle reacties Link kopieren
allemaar spychisch en spam in t bijzonder
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 11 januari 2012 @ 12:56:

Dat is toch zo'n flesje water waar een bloemetje langsgevlogen is?





Je vergeet dat je het dan 100 keer nog moet schudden of was het 50 x met de klok mee draaien en 50 keer tegen de klok in?



TO: dit is placebo maar heeeeeeeeeee dat kan ook werken he?

Als het werkt, werkt het. En dat meen ik, net als homeopathie.



Maar Bachbloesem bevat geen werkende bestanddelen in de engere zin des woords.



Bachbloesem valt onder homeopathie. Homeopathie is volgens mij in 2007 in de geneesmiddelenwet opgenomen.

Tot nu toe is er uit geen enkel onderzoek van welk homeopathisch middel dan ook een grotere werkzaamheid gebleken ten opzichte van placebo. (zo wordt een deel van geneesmiddelonderzoek verricht: werkzaamheid).

Waarom dan toch in de geneesmiddelenwet? Om de veiligheid te garanderen. er mag dan uit de onderzoeken tnt geen werkzaamheid blijken, het moet wel veilig zijn ( als in : niet schadelijk). Vandaar dat ze wel aan de wet moeten voldoen.



Er wordt in deze wet verschil gemaakt op basis van verdunning, aanleiding was 'Deze wetgeving volgde op een ontwikkeling waarbij VSM eerst succesvol procedeerde tegen de verplichting om een disclaimer te moeten afdrukken, en vervolgens de regering besloot helemaal een eind te maken aan het gehannes met disclaimers bij indicaties, en het beginsel 'geen bewijs, dan ook geen indicatie' in de wet verankerde.'



Er moet bewezen veiligheid zijn, het moet aan de eisen van GMP worden voldaan (fabricage) en dergelijke.



Maw: innemen is veilig, vanhet innemen word je niet ziek. Wel kun je ziek(er) worden omdat je geen werkzame stof krijgt. Maar voor veel klachten hoeft dat ook niet. Die gaan vanzelf over. Door de tijd of door 'mindpower". en dat het overgaat is waar het om draait.



Als je last van je grote teen hebt en je draait elke dag iets geels en na een week is het over, dan heeft het geholpen?

Kan ;o) Feit is dat je pijn weg is en dat is wat je wilde.

Als je teen gebroken blijkt te zijn, rondlopen met een geel jasje je teen teveel heeft belast met alle ellende vandien, tja....
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er ook geen drol van, maar toch helpt die rescue remedy me elke keer als ik niet kan slapen, onrustig ben etc.
het is een fata morgana, een sprookje in een flesje water. Duur ook trouwens. En gevaarlijk bovendien, sommige mensen gaan met hun ernstige klachten naar een kwakzalver terwijl ze serieuze medische hulp nodig hebben. Jouw zoontje TO is misschien wel ziek,ga met hem naar de huisarts i.p.v een toverkol

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven