Broodje vissalade: recepten?

29-01-2009 22:03 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai! Ik bedacht mij net dat ik dit weekend wel zin heb in een broodje met vissalade. Nou leek het mij wel leuk om dat zelf te maken, maar ik weet niet zo goed hoe... Ik lus eigenlijk wel alle soorten vis, maar het probleem met die salades vind ik vaak de grote hoeveelheid mayonaise? Heeft iemand nog leuke recepten voor een vissalade (ipv een mayonaise-met-vis-variant...)? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Even googelen en je weet het! :-)



Ingredienten

2 stronkjes witlof

1/2 citroen

2 el.mayonaise

1 bosje verse kervel

1 lichtzure appel

75 gr.gerookte paling

75 gr.gerookte forel

75 gr.gerookte zalm

1 rode ui

peper,zout



Bereiding

Haal de blaadjes los van de witlof.Was ze en dep ze droog.Pers de citroen uit en roer 1 el.citroensap door 2 el.mayonaise.Was de kervel,bewaar 1 takje voor de garnering en hak de rest grof.Roer de gehakte kervel door de mayonaise en breng het op smaak met peper en zout.Schil de appel,verwijder het klokhuis en snij deze in dunne plakjes.Besprenkel de appel met wat citroensap.Snij de paling,forel en de zalm in stukken.pel de ui en snij deze in dunne ringen.Neem vier borden en schik hierop de witlofblaadjes en verdeel de vis,appel en uiringen erover.Schep de mayonaise op de salade en bestrooi het met wat peper.Garneer de salade met een kervelblaadje.



Maar eerlijk gezegd lijkt mij een lekker vers brood je met roomboter & gerookte paling of zalm toch veel en veel lekkerde. Met vis moet je niet te veel rommelen zeg ik altijd. Puur natuur is het lekkerst!
Alle reacties Link kopieren
Met vis in Nederland vind ik het een probleem dat het altijd "vissig" d.w.z. niet vers smaakt. Echt verse (niet-vissige) vis heb ik tot nu toe alleen nog maar in het buitenland gegeten.
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik vaak als basis een goede zalmsalade en doe daar nog vissoorten bij die ik lekker vind.of gewoon beetje ijsbergsla en verse vis met coktailsaus op je broodje.mmmm
Alle reacties Link kopieren
Niet teveel mayo bij doen. Zelf doe ik ook nooit aardappels er doorheen. Wel wat (verse) kruiden en dingetjes wat je lekker vindt.



Tonijnsalade.





Makreelsalade.





Zalmsalade (in een vorm van een vis gemaakt, katten eten er niet van hoor!!! Moest even snel voor de foto op de grond staan).





Zalmsalade;



Blik rode zalm

augurk

sjalotjes of ui

tomaat

eieren

mayonaise (ik gebruik yogonaise)

tipje ketchup

peper en zout

(voor er overheen wat dille)



Zalm schoonmaken en fijnprakken, eieren koken en in kleine stukjes snijden, tomaat ontvellen en zonder vocht in kleine stukjes snijden. Ui of sjalotjes heel fijn snijden, augurk ook in mini stukjes. Alles met peper, zout en mayo, tipje ketchup door elkaar doen. Wees zuinig met de mayo, dan proef je de zalm beter en anders krijg je zo'n supermarkt goedje. Als je het iets te droog vind even een scheutje van het augurkensap erdoor. Over de zalmschotel een klein beetje gedroogde dille strooien.
anoniem_10085 wijzigde dit bericht op 30-01-2009 18:43
Reden: even duidelijker waarom de zalm op de grond moest staan
% gewijzigd
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Goeie foto met die katten, hhhhh.



Oh, verder geen recept, zat mee te lezen......
Alle reacties Link kopieren
Tonijnsalade maak ik meestal met: augurk, uitje (rood), kappertjes, tomaat, olijven (groen) en eventueel gekookte ei. Alles fijnsnijden, beetje mayo (naar smaak) en zout en peper erbij doen.

Kan ook met sla, heb je soort van maaltijdsalade. (en dan alles wat grover snijden)
makreel 'pluizen' en met citroensap, olijfolie en kappertjes mengen. Verse peper erop, klaar!
Alle reacties Link kopieren
Jammie!
Alle reacties Link kopieren
ik zit nu met 1 hand te typen want in de andere heb ik een broodje met:



makreel

groene pepersaus

en zeekraal



en lekker dat het is joh!

(nooit eerder gehad, maak wel vaker vreemde com'bi's die soms nog lekker zijn ook!)
Alle reacties Link kopieren
Mylene, zou je hier ook het recept van je tonijnsalade neer willen zetten?



Zit nu toastjes met je zalmsalade te eten haha! Lekker!
Oh ik heb er eentje die ze in Limboland altijd aan het einde van de carnaval eten. Ik hou niet van carnaval maar wel van deze haringsalade. NB: hij is echt het aller allerlekkerste als hij minimaal 1 dag in de koelkast is ingetrokken.



(Voor 4 personen)

4 aardappelen, geschild, gekookt en in kleine blokjes

2 flinke rode bieten, gekookt, geschild en in blokjes gesneden

4 zoute haringen, schoongemaakt, en in stukjes gesneden

1 uitje, heel fijngesneden

4 middelgrote augurken, in kleine blokjes

1/2 goudreinet, in kleine stukjes gesneden

1 eetlepel kappertjes

1 bekertje zure room/ of 2 eetlepels griekse yoghurt of half/half

2 eetlepels wijnazijn

2 eetlepels mayonaise

flink wat versgemalen peper

Klop de wijnazijn, zure room/yoghurt en mayonaise met de peper tot een smeuige saus. Meng alle andere ingrediënten in een kom.

Roer er de saus voorzichtig door. Dek de kom goed af. Zet de salade minimaal 6 uur, liefst langer koel weg om in te trekken.
Alle reacties Link kopieren
zo, dat klinkt ff lekker!



volgens mij zou die ook wel met tonijn of zalm kunnen als ik het zo zie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven