Gezondheid alle pijlers

Vage klachten, kan dit overgang zijn?

04-11-2025 15:24 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!
Ik ben 52 en heb al sinds 17 jaar een spiraaltje, Mirena, deze is natuurlijk in het begin om de 5 jaar vervangen maar de laatste zit er nu 7 jaar in. Ik bedacht me dit opeens omdat ik sinds een paar maanden vage klachten heb..snel moe, pijn in mijn heup, maar ook hele vermoeide benen, zwaar gevoel in benen, vaak spiertrekkingen en trillingen in benen, soms duizelig en ga zo maar door. Ik krijg nu binnenkort een echo van de heup. Voor de andere vage klachten nog niet bij de huisarts geweest, wel even kort benoemd dat ik veel last van mijn spieren heb maar huisarts en fysio denken dat dit komt door hoge spierspanning.
Nu bedacht ik me opeens dat mij spiraal dus al 7 jaar oud is en misschien al is uitgewerkt, kan het zijn dat er dan opeens allemaal overgangsklachten opkomen?
Iemand ervaring met een uitgewerkte spiraal en overgang?
En kunnen spierklachten door de overgang komen of zit ik helemaal in de verkeerde richting te denken?
Ja zo herkenbaar dit! Ik ben even oud en sinds een maand is mijn spiraal er na 8 jaar uitgehaald. Ook ik heb last van heupen en stijfheid in mijn spieren. Ik ben ook snel moe. De rest van jouw klachten heb ik dan niet maar die stijfheid en heuppijn dus wel. Ik gooi het ook op de overgang. Denk niet dat ik nog ongesteld wordt maar je weet het natuurlijk nooit dus ik vermoed dat ik midden in de overgang zit.
Ik had die klachten ook. En toen bleek ik baarmoederontsteking te hebben, waarschijnlijk veroorzaakt door mijn spiraal
Natuurlijk kan dat, maar je wordt ook ouder en daar kan het ook gewoon aan liggen.
Afkoelen heeft gewerkt
https://she.health/meest-voorkomende-overgangsklachten/
o jee...
Kan overgang zijn (en daar zal je gezien de leeftijd zeker in zitten), maar kunnen bijvoorbeeld ook bij een B12-tekort horen.

Er is een topic over overgangsklachten met ook goede tips t.a.v. hormonen.
Heel herkenbaar! Ik heb nu hormoonpleisters en binnen een week voelde ik me een compleet ander mens. Vanwege zware jaren dacht ik vooral dat de stemmingswisselingen bij de emoties hoorden. Maar nu ik die pleisters heb merk ik dat ik weer (letterlijk) zingend door het huis ga, weer zin heb om met anderen af te spreken, weer creatiever ben, veeeeel meer geduld heb, minder pijn heb, en mijn temperatuur blijft stabieler.
Mijn huisarts heeft contact gehad met de gynaecoloog over hoe de pleisters zich verhouden tot de mirena spiraal (die heb ik al jaren). 3,5 jaar geleden heb ik de laatste laten vervangen. Volgens de gynaecoloog mag je als anticonceptie de spiraal 7/8 gebruiken. Maar als onderdeel van hormoontherapie (spiraal en pleisters) gebruik je 5 jaar de Mirena en pleisters en daarna Mirena met aanvullende hormonen in tabletvorm en pleisters. Dus over anderhalf jaar kan mijn spiraal nog blijven zitten maar dan is de werking van het hormoon minder en zal ik bij moeten gaan slikken.

Hopelijk kun je hier wat mee. Hormoontherapie met pleisters is hartstikke simpel uit te proberen. Zou dus zeker even langs de huisarts gaan.
Redhead70 schreef:
04-11-2025 15:42
Natuurlijk kan dat, maar je wordt ook ouder en daar kan het ook gewoon aan liggen.
En als het dan de overgang betreft, zou ik zeker richting huisarts gaan want klachten kunnen met hormoontherapie flink verminderd worden bij veel vrouwen. De overgangsklachten hoeven tegenwoordig niet meer een jarenlange strijd te zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven