Samenwonen. Van onafhankelijk naar compleet afhankelijk

18-12-2025 02:32 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend 43 en ik 47 zijn 3 jaar samen. We hebben elk onze eigen koopwoning. Hij woont met z’n zoon en ik woonde met mijn 2 dochters die inmiddels de deur uit zijn. Als vrienden aan ons vroegen over samenwonen reageerde we altijd als de kinderen de deur uit zijn. Nu dat bij mij dus het geval is heb ik mezelf wijsgemaakt dat we zouden gaan samenwonen. Maar helaas nu zegt hij dat hij mijn honden (beide 8 jaar) niet wil…. Dus pas wanneer die er niet meer zijn. Laatst toch een gesprek met hem aangegaan dat ik toch wel teleurgesteld was want hij heeft eens eerder gezegd voor de honden kunnen we een oplossing bedenken. Zodat ze niet door heel z’n huis lopen. Dat is waar hij op doelde.
Helaas liep dat gesprek anders. Hij wil absoluut niet mijn honden dus het gaat op de lange baan. Verder vroeg hij me hoe ik het dan zag. We hebben beide een koopwoning dus ik gooide wat opties op. Nu ziet hij het in de toekomst zo dat ik mijn huis verkoop en bij hem intrek. Zijn huis blijft van hem. En ik zet m’n geld op de bank. Ik hoef dan enkel de boodschappen en een bijdrage gas en licht te betalen. Ik denk niet dat ik dat kan van volledig zelfstandig naar compleet afhankelijk. Ik vind dat ook niet eerlijk. Ik loop het risico bij een breuk alles kwijt te zijn en hij komt daar dan ongeschonden vlekkeloos vanaf? Of overdrijf ik nu? Soms denk ik nu we willen dus beide een hele andere toekomst. Passen we wel bij elkaar?
Los van de honden snap ik dat hij nog niet wil samenwonen zolang zijn kind nog thuiswoont.
Maar verder komt het over alsof het zo moet gaan als hij in zijn hoofd heeft en dat jouw mening er niet toe doet. Zowel over de woning, het houden van honden,...
Hier zal ik wss op termijn ook intrekken bij partner en geen mede-eigenaar worden van zijn huis, maar ik heb daar geen probleem mee. Zijn huis is groter, leuker en niet te betalen voor mij. Bij een breuk heb je je spaargeld toch nog. Ik heb ook nog een flat in de verhuur.
Mijn vriend woont ook bij mij in huis en is daar geen mede eigenaar van. Hij belegt het geld wat hij uitspaart op woonlasten. Ik begrijp dat jij liever beide huizen zou verkopen en samen iets nieuws wil kopen?

Ik vind dat van die honden trouwens echt wel een dealbreaker, als iemand mijn hond niet accepteert dan hoeft het voor mij niet. En dan ook nog zeggen dat ze eerst moeten overlijden, dat zou mij helemaal boos maken.
Ik denk dat jullie vooral niet moeten gaan samenwonen en van LATten iets moois moeten maken
Ik begrijp best dat je wat rode vlaggen ziet, maar ik snap niet waarom bij hem intrekken je volledig afhankelijk zou maken. Je leeft toch niet van je huis? Geld van verkoop goed investeren en bij een eventuele relatiebreuk dat geld inleggen voor een nieuw huis.
Honden zijn voor jou blijkbaar belangrijk. Eerlijk, als tijdens appen of eerste date (neem altijd mijn hond mee) al blijkt dat de man niets met honden heeft is het exit.
Kan jij er mee leven dat er met die man nooit meer een hond in je leven zal zijn?

Het gevaar in deze situatie is dat je ooit te horen zal krijgen 'dit is mijn huis, jij kunt gaan' tijdens een ruzie (ook al is het niet gemeend). Bij mij brak er toen iets en ik ben gegaan. Maar jij kent je vriend het beste... Hij stelt nu al dat er in zijn huis nooit een hond zal leven... Tja... Het is zijn huis.

Tijd zal je raad geven.
Wil hij niet wachten tot zijn zoon ook uit huis is dan? want bij 'als de kinderen het huis uit zijn' denk ik aan beider kinderen.
Ik zou niet eens met iemand willen zijn die mijn honden niet in zijn leven wil.
Als je wil gaan samenwonen overleg je met elkaar over hoe je het gaat vormgeven zodat het voor beiden leuk is. Jouw vriend bepaalt alles. Ik zou als ik jou was vooral mijn huis niet verkopen.
Cum non tum age
Maar jij hebt dan toch het geld van je woning achter de hand? Je kunt, als het toch misgaat, daarmee toch gewoon een nieuwe woning kopen?
Ik zie het stukje 'totale afhankelijkheid ' niet zo.

Zijn je honden nooit eerder ter sprake gekomen als dealbreaker voor samenwonen?
Ik begrijp niet goed waarom mensen hun eigen zelfstandigheid opgeven. Geld op de bank lijkt leuk. Maar dat kost je ook veel geld aan vermogensbelasting. Er kan financiële ongelijkheid ontstaan. En je hebt bij een breuk niet even zomaar een geschikte woning. Ook verliest spaargeld zijn waarde en huizen toch niet of minder snel. Waar ik ooit mijn huis voor heb gekocht is een heel ander bedrag dan waar ik het nu voor zou kopen! Hij doet met zijn eigen woning aan vermogensopbouw. Jij met jouw spaargeld niet.

Blijf gewoon latten. Hij heeft nog een kind en jij honden. Daarnaast is je eigen zelfstandigheid in deze tijd ook erg belangrijk.
Prei schreef:
18-12-2025 07:51
Wil hij niet wachten tot zijn zoon ook uit huis is dan? want bij 'als de kinderen het huis uit zijn' denk ik aan beider kinderen.
En dit ook inderdaad. JOUW kinderen zijn nu uit huis, maar zijn kind nog niet. Dus dat is toch ook precies wat jullie gezegd hebben? Nu nog niet, want de kinderen zijn nog niet allemaal uit huis.
Ik zou het willen samenwonen willen heroverwegen. Hoe is het echt als je dag en nacht bij elkaar bent?
En ik denk eerlijk gezegd dat je vriend het niet wil. Als de honden dood zouden zijn, dat ie het nog steeds niet wil.

En ik zou zeker mijn huis niet opgeven, want als het mis gaat ben jij je huis kwijt. En vind in deze tijd maar weer iets.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Nooit een man verkiezen boven de honden. De honden waren er eerder.
Hoezo compleet afhankelijk? Je woont dan voor een schijntje, en je hebt een berg geld op de bank. Als je daar goed mee omgaat wordt dat alleen maar meer (ook omdat je maandelijks veel kunt sparen als je geen woonlasten hebt). Zodra jij de relatie zat bent kun je vertrekken, zonder dat je eerst gedoe hebt over een gezamenlijk huis dat verkocht moet worden, etc. Je bent juist door die berg geld en het niet vast zitten aan dat huis compleet onafhankelijk en vrij om te gaan.

Ik vind zijn opmerking over je honden een veel groter bezwaar. En vooral: het gemak waarmee hij er vanuit gaat dat jij gewoon doet wat hij wil. Waar is de gelijkwaardigheid?
Als jullie samen een huis kopen ben je echt veel meer afhankelijk van zijn grillen als jullie uit elkaar gaan, dan wanneer jij je eigen geld nog hebt en alleen maar uit zijn huis weg hoeft te gaan.

Maar het klinkt vooral alsof jullie communicatie verbetering nodig heeft.
Nou de hondenopmerking zou mij Wel erg dwars liggen. Die moet je dus doorkijken tot je welkom bent bij hem in huis?

Gezellig.
Waarom zou je gaan samenwonen als latten beter werkt? Samenwonen is niet verplicht, ook niet als dat ooit wel het plan was.

Jij wil je honden en je huis niet opgeven en hij wil jouw honden niet in zijn huis en ook zijn huis niet opgeven. En er woont nog een kind bij hem. Duidelijk toch dat samenwonen geen goed idee is.
Itsnojoke schreef:
18-12-2025 07:52
Maar jij hebt dan toch het geld van je woning achter de hand? Je kunt, als het toch misgaat, daarmee toch gewoon een nieuwe woning kopen?
Ik zie het stukje 'totale afhankelijkheid ' niet zo.

Zijn je honden nooit eerder ter sprake gekomen als dealbreaker voor samenwonen?
Je weet natuurlijk nooit wat de huizenprijzen en rente doen. Ik heb ruim 10 jaar geleden een huis gekocht, maar voor dat bedrag kan ik nu nog niet eens een appartement terug kopen.
Ik zou blijven latten. Dit gaat zorgen voor onenigheid en frictie.
Ik houd helemaal niet van huisdieren om echt in huis te hebben, maar vind dit ook een wrede opmerking van je vriend. Dieren zijn net zo waardevol als mensen en voelen net zoveel. Je hebt niet voor niets honden, ze horen in jouw leven.

Kinderen huis uit zou ik ook interpreteren als 'alle kids'. Logisch dat hij zijn huis dan nog niet verkoopt, dat is het thuis van zijn kind! Dus ik zou als ik jou was dat niet willen voor zijn kind, diens belang voor een fijne jeugd weegt wat mij betreft zwaarder dan jouw samenwoonwens. Effe heel anders dus als dat kind jou na heel veel jaren als meubilair ziet dat erbij hoort, maar ik lees veel andere verhalen.

Als je het kunt betalen, is mede-eigenaar zijn van een huis een manier om vermogen op te bouwen, zodat je gelijkwaardig aan elkaar blijft.
Prei schreef:
18-12-2025 07:51
Ik kom zelf ook uit een situatie waarin we eerst vanwege praktische redenen een poos hebben geLAT met in de toekomst wel samenwonen voor ogen. Pas toen de redenen waarvoor we voor LATten kozen echt hun eind naderden (in ons geval dan studies in verschillende steden) groeiden we meer richting het samenwonen toe.

Hier vraag ik me af of jij niet vooral in je eentje naar het samenwonen bent toe gegroeid terwijl het voor je vriend allemaal nog ver van zijn bed is. Dat de honden ineens een issue zijn is misschien omdat zijn zoon redelijkerwijs de komende 10 jaar nog niet uit huis is?

En als van samen toe groeien naar het samenwonen geen sprake is zou ik lekker blijven LATten. Samenwonen moet heel goed en logisch voelen voor beiden.
Ik zou me toch afvragen of voor hem samenwonen ook als de obstakels (zijn nog thuiswonend kind en jouw honden) weg zijn, betekent dat jij bij hem moet intrekken, of dat dan jouw wens om samen iets te kopen bespreekbaar wordt.
Het klinkt voor mij nu alsof jij een aanvulling mag zijn op zijn leven, maar wel op zijn voorwaarden. Dat idee zou mij een serieus gesprek waard zijn, waarbij ik zelfs einde relatie niet uitsluit... Mocht dat gesprek heel naar verlopen natuurlijk, zolang latten goed gaat is dat blijvend doen natuurlijk een heel goede oplossing.
Lekker samen met je honden in je eigen blijven wonen. Die zekerheid zou ik in deze tijd nooit opgeven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zijn kind is niet uit de deur, dus naast dat hij geen honden wil ( is dat waarmee je wil samenwonen?) is toch niet raar?

Kinderen de deur uit is toch alle kinderen neem ik aan?

En ik zou alleen bij iemand intrekken als ik mijn huis eerst paar jaar kan verhuren zonder eigen woonrecht te verliezen en ik zou nul euro aan dat huis uitgeven, zijn huis nul rechten voor mij en dus nul bijdragen aan hypotheek, rente en onderhoud en verzekeringen mbt huis.
Mabel schreef:
18-12-2025 08:30
Waarom zou je gaan samenwonen als latten beter werkt? Samenwonen is niet verplicht, ook niet als dat ooit wel het plan was.

Jij wil je honden en je huis niet opgeven en hij wil jouw honden niet in zijn huis en ook zijn huis niet opgeven. En er woont nog een kind bij hem. Duidelijk toch dat samenwonen geen goed idee is.
Dat geld investeer je dus en blijven inleggen wat je normaal aan woonlasten kwijt zou zijn. Dan groeit dat bedrag ook.
Je eigen huis verhuren kan wellicht ook nog een optie zijn.

Maar de manier waarop de gesprekken verlopen heb ik het idee dat er beter gelat kan blijven worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven