Mobiele airco
vrijdag 4 juli 2025 om 12:31
Mijn persoonlijke ervaring is dat je deze prima kunt gebruiken om een ruimte die op dat moment niet gebruikt wordt even iets te laten afkoelen, maar niet om ermee te slapen. Misschien zijn er nu stillere, maar ik werd echt gek van het lawaai. Dat gaf me nog meer stress dan de hitte zelf.
Wel belangrijk dat je voor goede afvoer naar buiten kunt zorgen.
Wel belangrijk dat je voor goede afvoer naar buiten kunt zorgen.
vrijdag 4 juli 2025 om 12:34
Ik heb toevallig kort geleden mijn mobiele airco verkocht via marktplaats. Die was ruim zwaar genoeg voor een huiskamer, je hebt dan wel een flink apparaat in huis. Voor een slaapkamer zou ik kijken naar de kleinere De'Longhi's. Met 600,- heb je er een die een behoorlijke kamer kan koelen, rond de 300,- voor een kleinere kamer.
Hou er rekening mee dat airco's meestal wel ergens water moeten kunnen lozen, en dat zelfs de stilste airco niet heel erg stil is.
Hou er rekening mee dat airco's meestal wel ergens water moeten kunnen lozen, en dat zelfs de stilste airco niet heel erg stil is.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
vrijdag 4 juli 2025 om 12:35
vrijdag 4 juli 2025 om 12:40
Mobiele airco's maken een enorme herrie, vergelijkbaar met een stofzuiger. Daarbij hebben ze bijna altijd een ronde afvoerslang en dat betekent bijna altijd dat er net zoveel warme lucht terug de kamer in lekt.
Wil je echt de temperatuur laag houden en kunnen slapen, investeer dan in een airco met aparte binnen- en buiten unit.
De meest gezonde slaaptemperatuur is rond de 18 graden.
Wil je echt de temperatuur laag houden en kunnen slapen, investeer dan in een airco met aparte binnen- en buiten unit.
vrijdag 4 juli 2025 om 12:51
Ik vind het eerder vergelijkbaar met een droger. Maar dan wel één die af en toe random uit slaat om alleen te blazen als een ventilator en dan weer aan (waardoor je dus sowieso wakker schrikt). Als hij dat niet zou doen zou je er nog aan kunnen wennen misschien, maar vooral dat aan en uit slaan trekt je uit je slaap denk ik.Pioen00 schreef: ↑04-07-2025 12:40Mobiele airco's maken een enorme herrie, vergelijkbaar met een stofzuiger. Daarbij hebben ze bijna altijd een ronde afvoerslang en dat betekent bijna altijd dat er net zoveel warme lucht terug de kamer in lekt.
vrijdag 4 juli 2025 om 12:52
Heb je plek waar de slang naar buiten kan? Zo uit het raam hangen heeft geen zin, hij moet echt door een gepast gat waarbij er geen warme lucht de ruimte terug in komt. Wij hadden hem door de buitenmuur heen geboord destijds. Daarna langs de slang afgesmeerd weer. Maar wat de rest ook zegt, ze maken wel veel herrie en uiteindelijk koelen ze het maar een paar graden omlaag. Een gewone airco met een binnen- en buitenunit is beter. En daarmee kan je ook verwarmen in de winter.
vrijdag 4 juli 2025 om 12:55
Overigens heeft de mobiele airco overdag zeker wel zin. In mijn vorige appartement was het de hele zomer 30+ graden en tijdens hittegolven 35 tot 40 graden. Die airco blaast zulke koude lucht rond én maakt de lucht droger zodanig dat ik onder een dekentje binnen moest gaan zitten qua gevoelstemperatuur (ijskoude wind door het huis). Als je hem uit zet is het gewoon net zo heet maar zolang hij aan staat werkt het echt heel erg goed. Het enige nadeel is het geluid, maar dat nam ik voor lief t.o.v 40 graden (en mijn konijnen die bijna het loodje legden bij 40 graden). Ik vind het geluid ook weer niet zó storend dat ik echt gek werd, helemaal als je een muziekje erbij aan zet is het best prima. Stil is beter maar je kan niet alles hebben.
Als je een vaste airco kunt plaatsen is die uiteraard veel beter, maar als dat niet kan is de mobiele airco echt een uitkomst.
Als je een vaste airco kunt plaatsen is die uiteraard veel beter, maar als dat niet kan is de mobiele airco echt een uitkomst.
vrijdag 4 juli 2025 om 12:59
Nee hoor. Slang uit het raam, gordijn dicht om dat een beetje af te dekken: werkte primaIrregular_Choice schreef: ↑04-07-2025 12:52Zo uit het raam hangen heeft geen zin, hij moet echt door een gepast gat waarbij er geen warme lucht de ruimte terug in komt.
Slang uit de pui, pui dus op een kier: werkte prima
De warmte die terug komt compenseer je door de airco wat harder te laten werken. Natuurlijk niet de meest energiezuinige variant, maar "geen zin" klopt niet.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
vrijdag 4 juli 2025 om 13:08
MyLittlePony schreef: ↑04-07-2025 12:59Nee hoor. Slang uit het raam, gordijn dicht om dat een beetje af te dekken: werkte prima
Slang uit de pui, pui dus op een kier: werkte prima
De warmte die terug komt compenseer je door de airco wat harder te laten werken. Natuurlijk niet de meest energiezuinige variant, maar "geen zin" klopt niet.
Dan moet je wel flinke overcapaciteit hebben lijkt me? Als het buiten 36 graden is, binnen 26 en de aico aan dan komt er continu veel hetere lucht in huis. Als je dan de airco weer uitzet en het raam weer dicht doet zou het zomaar warmer kunnen zijn dan voordat je dat ding aanzette.
vrijdag 4 juli 2025 om 13:13
Valt mee. Ik had een mobiele airco bedoeld voor ongeveer het oppervlak van onze huiskamer+open keuken, met de slang uit de pui en dus een spleet van pakweg tien centimeter breed over de volle hoogte open. Heerlijk koel.S-Groot schreef: ↑04-07-2025 13:08Dan moet je wel flinke overcapaciteit hebben lijkt me? Als het buiten 36 graden is, binnen 26 en de aico aan dan komt er continu veel hetere lucht in huis. Als je dan de airco weer uitzet en het raam weer dicht doet zou het zomaar warmer kunnen zijn dan voordat je dat ding aanzette.
Overigens wordt een temperatuurverschil van 10 graden eigenlijk altijd wel afgeraden, en dat advies deel ik. Je loopt tegen een warme natte deken aan als je uit zo'n extreem gekoelde kamer naar buiten loopt.
vrijdag 4 juli 2025 om 13:17
MyLittlePony schreef: ↑04-07-2025 13:13Overigens wordt een temperatuurverschil van 10 graden eigenlijk altijd wel afgeraden, en dat advies deel ik. Je loopt tegen een warme natte deken aan als je uit zo'n extreem gekoelde kamer naar buiten loopt.
Dat is zo. Toch ga ik de ramen niet open zetten als het hier binnen 22 graden is (zonder te koelen) terwijl het buiten 35 is

Valt mee. Ik had een mobiele airco bedoeld voor ongeveer het oppervlak van onze huiskamer+open keuken, met de slang uit de pui en dus een spleet van pakweg tien centimeter breed over de volle hoogte open. Heerlijk koel.
Dat zal het ook wel zijn denk ik, om het een beetje betaalbaar te houden zullen mensen snel kiezen voor een airco met ondercapaciteit en dan zal mijn verhaal eerder opgaan vermoed ik toch. Dus als je dat niet wil moet je echt even goed in de buidel tasten.
vrijdag 4 juli 2025 om 13:25

Het scheelt ook als je zonnepanelen hebt, dan heb je met een beetje geluk geen stroomkosten. Het ding zelf is niet heel goedkoop, maar ik vond het prijsverschil tussen een mobiele en een vaste bijvoorbeeld weer wel forsDat zal het ook wel zijn denk ik, om het een beetje betaalbaar te houden zullen mensen snel kiezen voor een airco met ondercapaciteit en dan zal mijn verhaal eerder opgaan vermoed ik toch. Dus als je dat niet wil moet je echt even goed in de buidel tasten.
vrijdag 4 juli 2025 om 13:37
vrijdag 4 juli 2025 om 13:51
MyLittlePony schreef: ↑04-07-2025 13:25Het scheelt ook als je zonnepanelen hebt, dan heb je met een beetje geluk geen stroomkosten. Het ding zelf is niet heel goedkoop, maar ik vond het prijsverschil tussen een mobiele en een vaste bijvoorbeeld weer wel fors
Een vaste verbruikt een stuk minder stroom vermoed ik? Maar met het verbruik van een mobiele is het dan inderdaad een stuk minder grappig als je je raam erbij open hebt

vrijdag 4 juli 2025 om 13:55
Wij hebben sowieso behoorlijke overcapaciteit op de panelen (want terugleveren was ooit zo'n goed idee

vrijdag 4 juli 2025 om 13:56
wel hoor, probleemloos
vrijdag 4 juli 2025 om 14:17
Ik heb een AEG Chillflex. Maakt wel wat lawaai, maar andere mensen zeggen mij vaak dat die van hun nog luider is. Voor de slaapkamer is het echt ideaal, die krijgt hij goed fris. Ermee slapen lukt mij soms met oordoppen in. Maar je kan hem aanzetten voordat je gaat slapen en dan uitzetten wanneer je in bed gaat. In een grotere ruimte als de woonkamer helpt het ook zeker, maar daar kan je niet verwachten dat het echt 20 graden wordt als het buiten 35 graden is, dan zou je er al meerdere moeten zetten denk ik.
vrijdag 4 juli 2025 om 14:21
Ik heb een mobiele airco, zou niet zonder willen. Die sleept mij door de warme dagen heen en zorgt ervoor dat ik tenminste aardig slaap. Ik vind het geluid dan weer rustgevend. Ik vind het altijd weer wennen als ik zonder slaap
Hij verricht geen wonderen als in: het blijft nu 22 graden terwijl het normaal 32 zou zijn. Maar hij houdt het wel leefbaar. Begonnen bij een ventilator, toen aircooler. Maar die zijn echt niet afdoende bij mij.
Slang hangt uit het raam met of een stuk gordijn ervoor of zo'n standaard afdichting. Dat werkt prima. Maar bij mij is er dan over het algemeen ook niet zo heel verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur. De warmte komt toch wel binnen
Als ik nu een nieuwe zou moeten uitzoeken, zou ik letten op:
- capaciteit
- gewicht/mobiliteit
- zit de blazer voorop of bovenop
- zitten de knopjes voorop of bovenop (ik heb een kat en die kan bij knopjes bovenop dat ding nog wel eens aanzetten. Dus als ik dan de stekker erin laat zitten, word ik niet heel blij als dat gebeurt als ik niet thuis ben en de slang hangt in huis)
Hij verricht geen wonderen als in: het blijft nu 22 graden terwijl het normaal 32 zou zijn. Maar hij houdt het wel leefbaar. Begonnen bij een ventilator, toen aircooler. Maar die zijn echt niet afdoende bij mij.
Slang hangt uit het raam met of een stuk gordijn ervoor of zo'n standaard afdichting. Dat werkt prima. Maar bij mij is er dan over het algemeen ook niet zo heel verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur. De warmte komt toch wel binnen
Als ik nu een nieuwe zou moeten uitzoeken, zou ik letten op:
- capaciteit
- gewicht/mobiliteit
- zitten de knopjes voorop of bovenop (ik heb een kat en die kan bij knopjes bovenop dat ding nog wel eens aanzetten. Dus als ik dan de stekker erin laat zitten, word ik niet heel blij als dat gebeurt als ik niet thuis ben en de slang hangt in huis)
vrijdag 4 juli 2025 om 16:13
Werkt van geen meter. En veel gedoe. Hier een mobiele airco beneden en zolder. Slaapkamers hebben we een ventilator
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 4 juli 2025 om 19:47
Allemaal bedankt voor de reacties!
Hele wisselende ervaringen zo te lezen.. helaas is het niet mogelijk om een ‘echte’ airco te installeren, jammer want anders hadden we dat gedaan.
Ik lees over aircoolers dat het de temperatuur maar met enkele graden omlaag kan brengen. Een goede mobiele airco met zo’n soort raaminzet blijft dan over.
Zo te horen zijn ze luid. Idee is dan ook om voor slapen gaan de kamer een aantal graden omlaag te brengen om m dan tijdens de nacht uit te hebben. Begon deze week was het 27 graden, 21 zou al fijn zijn.
Ik ga de genoemde merken eens bekijken.
Liv8, jij zou letten op de volgende punten. Wat zou je daar anders/beter in doen?
- capaciteit
- gewicht/mobiliteit
Iemand anders nog tips?
Oja de bevroren fles water voor de ventilator ook maar ingezet begin deze week, of het wekt dat weet ik niet , zo voelt het niet direct
Hele wisselende ervaringen zo te lezen.. helaas is het niet mogelijk om een ‘echte’ airco te installeren, jammer want anders hadden we dat gedaan.
Ik lees over aircoolers dat het de temperatuur maar met enkele graden omlaag kan brengen. Een goede mobiele airco met zo’n soort raaminzet blijft dan over.
Zo te horen zijn ze luid. Idee is dan ook om voor slapen gaan de kamer een aantal graden omlaag te brengen om m dan tijdens de nacht uit te hebben. Begon deze week was het 27 graden, 21 zou al fijn zijn.
Ik ga de genoemde merken eens bekijken.
Liv8, jij zou letten op de volgende punten. Wat zou je daar anders/beter in doen?
- capaciteit
- gewicht/mobiliteit
Iemand anders nog tips?
Oja de bevroren fles water voor de ventilator ook maar ingezet begin deze week, of het wekt dat weet ik niet , zo voelt het niet direct

vrijdag 4 juli 2025 om 19:57
Ik gebruikte er een voor een kleine slaapkamer waar het boven de 30 graden werd tijdens een hittegolf. Hij koelde het dan zo'n 4 a 5 graden af, dus nog steeds warm maar een enorm verschil qua gevoel.
Slang het raam uit. Raam was heel klein, ruimte om de slang heen vulde ik met kussens.
Slang moet zo kort mogelijk zijn voor beste effect!
Die van mij had ook nachtstand voor minder geluid, maar vond het nog steeds wel storend.
Maar ik was er heel blij mee die extreem hete dagen!
Slang het raam uit. Raam was heel klein, ruimte om de slang heen vulde ik met kussens.
Slang moet zo kort mogelijk zijn voor beste effect!
Die van mij had ook nachtstand voor minder geluid, maar vond het nog steeds wel storend.
Maar ik was er heel blij mee die extreem hete dagen!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in