Nieuw appartement! Maar...
vrijdag 24 oktober 2025 om 17:03
... ik twijfel sterk door de (voornamelijk) negatieve reviews van de makelaar.
Ik heb een nieuwbouw appartement toegewezen gekregen, helemaal blij mee want ik wil graag verhuizen. Echter, ik heb veel negatieve reviews gelezen over de makelaar en nu is er ook al iets geks: de concrete opleverdatum wordt over ca. 3 weken vermeld (ze zijn nog aan het bouwen) maar ik moet al wel binnen 2 werkdagen een borg overmaken. Dat is volgens mij niet de normale gang van zaken.
Daarnaast is het kantoor alleen per mail bereikbaar, niet telefonisch. Op zich reageren ze vrij snel op mijn mails, maar lees dus online dat dit niet vaak gebeurt.
Aan de andere kant: ik heb de bouw gezien (dus het appartement bestaat wel :p), er zijn krantenartikelen over geschreven en het staat op Funda. Maar toch.... iets in mij gaat nu toch twijfelen. Ik heb al een mail gestuurd met de vraag over het betalen van die borg alvorens de opleverdatum bekend is, dus die wacht ik nog even af.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik weet dat makelaars wel vaker negatief beoordeeld worden, maar dit is echt best wel slecht als ik het moet geloven. Gaat wel voornamelijk over communicatie en afhandeling, het zijn geen illegale praktijken ofzo. Ik weet niet of ik het kantoor hier zo met naam en toenaam kan neer zetten, anders moet je me even een DM sturen (of jullie moeten even zeggen dat dat gewoon mag haha).
Ben benieuwd naar jullie idee/gevoel!
Ik heb een nieuwbouw appartement toegewezen gekregen, helemaal blij mee want ik wil graag verhuizen. Echter, ik heb veel negatieve reviews gelezen over de makelaar en nu is er ook al iets geks: de concrete opleverdatum wordt over ca. 3 weken vermeld (ze zijn nog aan het bouwen) maar ik moet al wel binnen 2 werkdagen een borg overmaken. Dat is volgens mij niet de normale gang van zaken.
Daarnaast is het kantoor alleen per mail bereikbaar, niet telefonisch. Op zich reageren ze vrij snel op mijn mails, maar lees dus online dat dit niet vaak gebeurt.
Aan de andere kant: ik heb de bouw gezien (dus het appartement bestaat wel :p), er zijn krantenartikelen over geschreven en het staat op Funda. Maar toch.... iets in mij gaat nu toch twijfelen. Ik heb al een mail gestuurd met de vraag over het betalen van die borg alvorens de opleverdatum bekend is, dus die wacht ik nog even af.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik weet dat makelaars wel vaker negatief beoordeeld worden, maar dit is echt best wel slecht als ik het moet geloven. Gaat wel voornamelijk over communicatie en afhandeling, het zijn geen illegale praktijken ofzo. Ik weet niet of ik het kantoor hier zo met naam en toenaam kan neer zetten, anders moet je me even een DM sturen (of jullie moeten even zeggen dat dat gewoon mag haha).
Ben benieuwd naar jullie idee/gevoel!
vrijdag 24 oktober 2025 om 17:59
Staan er enkel negatieve reviews of ook goede? Je mag mij de naam wel dm-en als je wil, ik wil best even meekijken. En de woning staat op funda, is het ook ergens te herleiden dat die makelaar daarbij betrokken is of staat er bijvoorbeeld een andere naam bij?
En heb je een rechtsbijstandverzekering met een dekking voor problemen met huurwoningen? Mocht je dat hebben dan kan dat je helpen, mocht er toch iets niet kloppen.
En heb je een rechtsbijstandverzekering met een dekking voor problemen met huurwoningen? Mocht je dat hebben dan kan dat je helpen, mocht er toch iets niet kloppen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:04
Oh ja, dat verandert de zaak wel.
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:46
Dat heb ik opgezocht, en blijkbaar kunnen alleen NVM makelaars op Funda plaatsen dus ga er dan wel vanuit, ja.
Ik ben ook al bijzondere zaken in het contract tegengekomen. Bijv hele overdadige boetebedingen en ik moet zelf foto's opsturen van de woning ter ' inspectie' .
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:46
heb gekeken of er een fb pagina is, maar nee. Zou niet weten hoe ik bij andere huurders kom!
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:47
ik heb je gepbt!Discobol33 schreef: ↑24-10-2025 17:59Staan er enkel negatieve reviews of ook goede? Je mag mij de naam wel dm-en als je wil, ik wil best even meekijken. En de woning staat op funda, is het ook ergens te herleiden dat die makelaar daarbij betrokken is of staat er bijvoorbeeld een andere naam bij?
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:49
Misschien zelf een besloten groep aanmaken?schoenveter schreef: ↑24-10-2025 18:46heb gekeken of er een fb pagina is, maar nee. Zou niet weten hoe ik bij andere huurders kom!
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:52
Vertrouw op je gevoel. Je zal niet de eerste zijn die op deze manier opgelicht wordt door borg te betalen voor een woning die je niet gaat krijgen. Het lijkt mij dat je borg gaat betalen bij de overdracht van de sleutel en na bezichtiging van de woning. Voor de zekerheid kun je ook contact opnemen met het juridisch loket.
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:58
Heb je misschien de tegeltjes voor de badkamer uitgezocht of iets anders persoonlijks? Ik kan me wel voorstellen dat de makelaar die de eerste bewoner dit laat doen, ook wel zeker wil weten dat je dan ook de eerste bewoner wordt.
Als je de borg kan overmaken onder vermelding "borg [adres]" dan is het in ieder geval goed vastgelegd.
Als je de borg kan overmaken onder vermelding "borg [adres]" dan is het in ieder geval goed vastgelegd.
vrijdag 24 oktober 2025 om 19:00
nee, helemaal niks. Is allemaal op basis van plattegronden en 3D/4D beelden gegaan. En het wordt dus wel daadwerkelijk gebouwd, haha.Irma_3110 schreef: ↑24-10-2025 18:58Heb je misschien de tegeltjes voor de badkamer uitgezocht of iets anders persoonlijks? Ik kan me wel voorstellen dat de makelaar die de eerste bewoner dit laat doen, ook wel zeker wil weten dat je dan ook de eerste bewoner wordt.
vrijdag 24 oktober 2025 om 19:51
Zo is het bij mij ook gegaan, ik heb alleen een plattegrond gezien en uiteindelijk wel ook een appartement ( op een andere verdieping) met dezelfde indeling als mijn appartement. Pas bij sleuteloverdracht kon ik het appartement zien, maar intussen woon ik er wel al weer ruim 2 jaar met veel plezier. Dit was ook een nieuw appartementencomplex. Ik kan nog wel even voor je nagaan hoe dit destijds ook alweer is gegaan.schoenveter schreef: ↑24-10-2025 19:00nee, helemaal niks. Is allemaal op basis van plattegronden en 3D/4D beelden gegaan. En het wordt dus wel daadwerkelijk gebouwd, haha.
Is de verhuurder een grote/bekende partij? Dat was bij mij wel zo namelijk.
Toevoeging: ik heb destijds ook redelijk vroeg al een borg moeten overmaken. Heb ook even google geraadpleegd en ik schrik ervan: mijn verhuurder heeft een gemiddelde van 1,5*. Ik deel die ervaring niet (gelukkig).
viamia wijzigde dit bericht op 24-10-2025 20:04
13.24% gewijzigd
vrijdag 24 oktober 2025 om 21:31
Oké … maar je betaald nu een borg ?
Dat is Opzich niet zo gek. Dat zou je terug moeten krijgen bij vertrek van de woning.
Of is het geen borg?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in