Parodontitis flapoperatie en verzekering
zaterdag 25 oktober 2025 om 21:57
Na een intake en vanwege diepe pockets en tandvleesontstekingen (al jaren mee bekend en ging ik al voor maar de mondhygienist) heeft de paradontoloog mij een traject met oa speciale reinigingen per tand en flapoperaties aan 2 zijdes aangeraden. Ik kreeg een begroting en dit is totaal Eur3000. Ik schrok me de tandjes!
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze behandeling, en zag je daarna daadwerkelijk verbetering? Ik twijfel erg om dit te gaan doen.
En ook, heeft iemand uitgezocht of er een verzekering is die het, gedeeltelijk of grotendeels, dekt? Het zijn allemaal T codes. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Sommige verzekeraars vergoeden enkel tot EUR1000, maar is dat voor alle T codes? En dan betaal je het zelf uiteindelijk alsnog door de extra hoge premies. Veel verzekeraars hebben 3-10 varianten tandverzekeringen. Heeft iemand hier tips of ervaring mee?
Een gezond en heel gebit is natuurlijk belangrijk, dus als dit echt moet dan zal ik moeten uitzoeken hoe ik hier zo goed mogelijk mee door kan gaan. Maar eigenlijk heb ik momenteel het budget niet.
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze behandeling, en zag je daarna daadwerkelijk verbetering? Ik twijfel erg om dit te gaan doen.
En ook, heeft iemand uitgezocht of er een verzekering is die het, gedeeltelijk of grotendeels, dekt? Het zijn allemaal T codes. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Sommige verzekeraars vergoeden enkel tot EUR1000, maar is dat voor alle T codes? En dan betaal je het zelf uiteindelijk alsnog door de extra hoge premies. Veel verzekeraars hebben 3-10 varianten tandverzekeringen. Heeft iemand hier tips of ervaring mee?
Een gezond en heel gebit is natuurlijk belangrijk, dus als dit echt moet dan zal ik moeten uitzoeken hoe ik hier zo goed mogelijk mee door kan gaan. Maar eigenlijk heb ik momenteel het budget niet.
zondag 26 oktober 2025 om 00:04
Vanaf half november moeten alle zorgverzekeraars de premie's bekend maken voor de basisverzekering. Vaak zetten ze dan ook de aanvullende (tand) verzekeringen voor 2026 online.
Meestal betaal je voor de meest uitgebreide tandverzekering een flinke premie, met vaak een max vergoeding van 75 tot 80% tot €750-€1000,-- pj.
En vergeet niet de "kleine letters" te lezen, bij uitgebreide tandverzekering kan er een wachttijd van een jaar voor je hoge kosten kunt declareren. Vaak gaat het dan om orthodontie, maar informeer eerst even bij de verzekeraar van je keuze hoe het zit met de behandeling die je moet ondergaan.
Hou er igg rekening mee dat je helaas zelf een groot deel vd kosten moet gaan betalen.
Meestal betaal je voor de meest uitgebreide tandverzekering een flinke premie, met vaak een max vergoeding van 75 tot 80% tot €750-€1000,-- pj.
En vergeet niet de "kleine letters" te lezen, bij uitgebreide tandverzekering kan er een wachttijd van een jaar voor je hoge kosten kunt declareren. Vaak gaat het dan om orthodontie, maar informeer eerst even bij de verzekeraar van je keuze hoe het zit met de behandeling die je moet ondergaan.
Hou er igg rekening mee dat je helaas zelf een groot deel vd kosten moet gaan betalen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
zondag 26 oktober 2025 om 00:17
Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een flapoperatie gehad bij de parodontoloog. Eerst meerdere parodontitis behandelingen bij de mondhygiëniste en toen dat onvoldoende resultaat gaf de achterste kiezen laten trekken en voor de rest van het gebit een flapoperatie. Ook toen was ik sceptisch en zag er erg tegenop. Nu ben ik blij het wel gedaan te hebben en sindsdien is mijn tandvlees stabiel gebleven (wel daarna 3 of 4 keer per jaar naar de mondhygiëniste blijven gaan). Dus in die zin een positieve ervaring.
De kosten voor de parodontitis behandelingen bij de mondhygiëniste werden volledig vergoed destijds. Flapoperatie tot 2000 euro dacht ik. Dat was bij ONVZ toen, maar dus wel al een aantal jaren terug.
De kosten voor de parodontitis behandelingen bij de mondhygiëniste werden volledig vergoed destijds. Flapoperatie tot 2000 euro dacht ik. Dat was bij ONVZ toen, maar dus wel al een aantal jaren terug.
zondag 26 oktober 2025 om 08:31
zondag 26 oktober 2025 om 08:34
Dank voor je ervaring delen! Heb jij nog eerst antibiotica geprobeerd?GebruikerOnbekend123 schreef: ↑26-10-2025 00:17Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een flapoperatie gehad bij de parodontoloog. Eerst meerdere parodontitis behandelingen bij de mondhygiëniste en toen dat onvoldoende resultaat gaf de achterste kiezen laten trekken en voor de rest van het gebit een flapoperatie. Ook toen was ik sceptisch en zag er erg tegenop. Nu ben ik blij het wel gedaan te hebben en sindsdien is mijn tandvlees stabiel gebleven (wel daarna 3 of 4 keer per jaar naar de mondhygiëniste blijven gaan). Dus in die zin een positieve ervaring.
Ik zal kijken wat ONVZ doet voor 2026. Nu wordt er niks bij mondhygiënist vergoed voor mij. Ik vrees verder dus ook niets.
zondag 26 oktober 2025 om 09:27
Een familielid van mij kreeg het advies om een flapoperatie te laten doen nadat hij jaren eerder al antibiotica (en talloze behandelingen) had gehad. Toch besloot hij nog een keer antibiotica te proberen en sindsdien is hij van de problemen af. Blijkbaar is de huidige antibiotica veel effectiever dan toen hij het de eerste keer probeerde, want toen was het effect nul. Hij heeft de flapoperatie niet hoeven doen. Gaat wel 4x per jaar naar de mondhygiëniste.
zondag 26 oktober 2025 om 09:48
Dank, ik ga het voorstellen of dit niet nog een optie is!Claire45 schreef: ↑26-10-2025 09:27Een familielid van mij kreeg het advies om een flapoperatie te laten doen nadat hij jaren eerder al antibiotica (en talloze behandelingen) had gehad. Toch besloot hij nog een keer antibiotica te proberen en sindsdien is hij van de problemen af. Blijkbaar is de huidige antibiotica veel effectiever dan toen hij het de eerste keer probeerde, want toen was het effect nul. Hij heeft de flapoperatie niet hoeven doen. Gaat wel 4x per jaar naar de mondhygiëniste.
zondag 26 oktober 2025 om 09:52
Tja, terecht? Het is een medisch probleem waar ik niks aan kan doen, net als vele andere "brandende huizen" die wel in het basispakket zitten, en ik betaal ook premies. Het is gewoon zuur.margreetder schreef: ↑26-10-2025 09:02Het verzekeren van een "brandend huis" is lastig tot onmogelijk en eigenlijk ook terecht.
Mensen die het niet kunnen betalen leven met pijn, verliezen hun tanden en/of hebben volop problemen. Ik vind het niet jofel.
zondag 26 oktober 2025 om 10:01
Je wilt pas premie voor een aanvullende tandartsverzekering betalen op het moment dat je van die verzekering gebruik gaat maken. En dan alleen als de premie lager is dan de vergoeding. Dat is begrijpelijk en wil iedereen. Gevolg is wel dat de premie voor de tandartsverzekeringen ieder jaar fors stijgen en/of de dekking naar beneden wordt aangepast. Dan zeggen mensen hun tandartsverzekering weer op, loont niet meer en blijft de verzekeraar zitten met mensen voor wie het nog wel loont. Enige oplossing zou dan zijn, tandarts terug in het basispakket.Lexie_80 schreef: ↑26-10-2025 09:52Tja, terecht? Het is een medisch probleem waar ik niks aan kan doen, net als vele andere "brandende huizen" die wel in het basispakket zitten, en ik betaal ook premies. Het is gewoon zuur.
Mensen die het niet kunnen betalen leven met pijn, verliezen hun tanden en/of hebben volop problemen. Ik vind het niet jofel.
zondag 26 oktober 2025 om 10:10
Inderdaad. Zeker als je ziet dat veel medische problemen die te wijten zijn een aan bewust slechte levensstijl wel vergoed worden. Het is maatschappelijk zo goed als onbespreekbaar om die er uit te halen. Maar dat problemen met het gebit apart verzekerd moet worden (en nog geeneens helemaal te verzekeren is) wordt gewoon geaccepteerd.
Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
zondag 26 oktober 2025 om 10:18
Je schrijft dat je al jaren tandvleesproblemen hebt, ik vind het raar dat je niet al veel eerder hebt bedacht een uitgebreide aanvullende tandartsverzekering te nemen. Het komt niet uit de lucht vallen.Lexie_80 schreef: ↑26-10-2025 09:52Tja, terecht? Het is een medisch probleem waar ik niks aan kan doen, net als vele andere "brandende huizen" die wel in het basispakket zitten, en ik betaal ook premies. Het is gewoon zuur.
zondag 26 oktober 2025 om 10:21
Iemand met overgewicht en (als het te bewijzen is) daardoor diabetes heeft ontwikkeld wordt dan een geval van eigen schuld en betaal de zorg maar zelf? Lijkt mij een onwenselijke ontwikkeling.
zondag 26 oktober 2025 om 18:50
Ik heb geen ervaring met de operatie of vergoeding, maar ik wens je veel succes & wijsheid met de keuze maken! Heel begrijpelijk dat je twijfelt over wat het juiste is, zeker als de kosten zo fors zijn.
Ik heb zelf ook geen best gebit, en doe er alles aan om het zo goed mogelijk te houden. Toch kun je niet alles voorkomen en zijn de kosten dan voor mijn eigen rekening. Als gemeenschap samen die kosten dragen zou mooi zijn geweest...
(Ook omdat bepaalde gebitsproblemen bv gerelateerd worden aan hart- en vaatziekten)
Ik heb zelf ook geen best gebit, en doe er alles aan om het zo goed mogelijk te houden. Toch kun je niet alles voorkomen en zijn de kosten dan voor mijn eigen rekening. Als gemeenschap samen die kosten dragen zou mooi zijn geweest...
(Ook omdat bepaalde gebitsproblemen bv gerelateerd worden aan hart- en vaatziekten)
zondag 26 oktober 2025 om 19:03
Hier ook vier keer per jaar naar de mondhygiënist.
En naarmate ik ouder word, heb ik steeds meer last van tandvleesproblemen.
Toch wel regelmatig ergens een ontsteking.
Mijn tandvlees trekt enorm terug.
Ben er jaarlijks behoorlijk zoet mee, inclusief de nodige kosten.
Ik denk zeker dat heel veel mensen al jaren en minder of zelfs niet gaan vanwege de kosten.
In die optiek zou mondzorg dus beter wel in het basispakket moeten zitten.
Temeer ook omdat heel veel gebitsproblemen voor meerdere kwalen zorgen elders in het lichaam.
Ik vind het dan ook totaal geen vergelijk met de obese met diabetes.
En naarmate ik ouder word, heb ik steeds meer last van tandvleesproblemen.
Toch wel regelmatig ergens een ontsteking.
Mijn tandvlees trekt enorm terug.
Ben er jaarlijks behoorlijk zoet mee, inclusief de nodige kosten.
Ik denk zeker dat heel veel mensen al jaren en minder of zelfs niet gaan vanwege de kosten.
In die optiek zou mondzorg dus beter wel in het basispakket moeten zitten.
Temeer ook omdat heel veel gebitsproblemen voor meerdere kwalen zorgen elders in het lichaam.
Ik vind het dan ook totaal geen vergelijk met de obese met diabetes.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in