Van die dingen die je ineens wilt weten

23-12-2025 10:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga binnenkort van een gasfornuis over op inductie. Ik heb al gevonden dat mijn nieuwe (BK) pannen daar op kunnen maar mijn favoriete koekenpan is > 50 jaar oud. Hij is nog wel helemaal goed dus ik moet testen of de bodem magnetisch is.
Waar zou ik in huis een magneet kunnen vinden? Afgezien van de koelkastdeur (waar google mee kwam), want daar blijft natuurlijk geen pan aan plakken.
Handtas met een magneetknip ?
Sommige kastdeurtjes hebben een magneetsluiting.
Geen magneet souveniertjes in een rommella ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sommige schroevendraaiers hebben een magnetische kop. Waterpassen soms ook.
Ik heb een telefoonhoesje met een voor- en achterkant en een flapje waarmee het dichtgaat. Daar zit ook een magneetje in.

Trouwens, als de pan krom is getrokken werkt het ook niet goed, los van magneten...
https://imamagnets-com.translate.goog/e ... _tr_pto=rq#
Mijn telefoon zit in zo'n boekcase en die heeft een magnetische sluiting. Idem voor mijn e-reader.
Sommige sieraden- en rommeldoosjes hebben een magneetsluiting.
Draadloze oplader voor je telefoon heeft een magneet.
Als je een philips Hue hebt die hebben zo'n ding dat je in een houder aan de muur kunt klikken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gevonden! Mijn dochter had een koelkastmagneet op haar verwarming. Helaas blijft hij niet plakken op mijn koekenpan :'(
Hoezo denk Google dat je koelkastdeur magnetisch is?

Er blijven magneten aan kleven omdat het metaal is. Maar de deur is zelf geen magneet.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
23-12-2025 10:45

Er blijven magneten aan kleven omdat het metaal is. Maar de deur is zelf geen magneet.
Ik vroeg me ook al af hoe dat werkte 😁

Wij hebben een magneetbord met briefjes die we nodig hebben soms. Spaarkaarten, inlog van de app van de ortho, papieren met afspraak enz. Van elke vakantie gaat er een magneet mee, dus ik kom om in die dingen!
Verbena schreef:
23-12-2025 10:45

In het deurrubber zit een magneet, om de deur goed dicht te houden
Het gaat vooral om het kromgetrokken zijn door het gas toch?
fryskefaam schreef:
23-12-2025 11:46
Dit in ieder geval, maar de bodem moet ook magnetisch zijn. En als de bodems van oude pannen beschadigingen hebben kunnen die krassen op je kookplaat veroorzaken. Dus heel goed nakijken of de bodem volkomen vlak en glad is.
Ik heb voor alle zekerheid mijn oude pannen weggedaan (lees: geschonken aan een organisatie die keukengerei en dekens inzamelt voor Oekraine) en alles nieuw gekocht. Wilde geen risico lopen mijn nieuwe, dure fornuis te beschadigen.
Heb ik inderdaad ook gedaan.
fryskefaam schreef:
Dat helpt niet mee, maar als de bodem niet kan opwarmen, omdat er geen wervelstromen opgewekt kunnen worden door de magnetische spoelen in de kookplaat, dan maakt het niet uit of de bodem krom is of recht, dan gaat de pan niet opwarmen. Dus vandaar de check met een magneet. Een kromme pan zal het minder goed doen, maar nog wel opwarmen. Een perfect vlakke niet geschikte pan blijft koud (en je inductieplaat is meestal beveiligd en
Schakelt dan dat stuk uit).
Pannen, behalve gietijzer, die op gas hebben gestaan kun je beter wegdoen. De bodem is toch enigszins kromgetrokken en dat schijnt ook niet goed te zijn voor de inductieplaat. Ook de warmteverdeling is niet goed. Ik controleerde dat met een liniaal. Op de bodem zetten en als er een kiertje onder zit is de pan niet meer recht.
"Boring conversation anyway"
fryskefaam schreef:
Dat heeft, bij ijzeren/stalen pannen, alleen maar wat effect op de efficiëntie.
BriannaF schreef:
23-12-2025 13:19
Pannen, behalve gietijzer, die op gas hebben gestaan kun je beter wegdoen. De bodem is toch enigszins kromgetrokken en dat schijnt ook niet goed te zijn voor de inductieplaat. Ook de warmteverdeling is niet goed. Ik controleerde dat met een liniaal. Op de bodem zetten en als er een kiertje onder zit is de pan niet meer recht.
Dit is mij ook verteld door de leverancier van mijn fornuis. Schijnt wel eens te gebeuren dat de inductieplaat vervangen moet worden, en dat is een dure grap. Duurder dan een set pannen ...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven