1 of 2 jaar garantie?

vrijdag 23 maart 2012 om 12:45
Ik heb begrepen dat dit jaar de wetgeving is aangepast en je nu standaard 2 jaar garantie krijgt op fabrieksfouten. Nu is er een apparaat van mij net na ruim een jaar kapot gegaan en ik vraag me dus af of winkels wel goed op de hoogte zijn van de nieuwe regels en ook echt die 2 jaar al hanteren of vast blijven houden aan 1 jaar. Niet dat ik achteraf toch een rekening krijg.
Er was deze week wel een item over bij Radar maar dat ging over apple en niet winkels in het algemeen.
Er was deze week wel een item over bij Radar maar dat ging over apple en niet winkels in het algemeen.
vrijdag 23 maart 2012 om 12:52
vrijdag 23 maart 2012 om 12:55
vrijdag 23 maart 2012 om 18:45
Hi close,
Volgens mij is het zo dat koper en verkoper een koop sluiten een soort mondeline overeenkomst waar de verkoper waarborgt dat hij een deugdelijk product verkoopt. Van een TV, PC of wasmachine, ander technisch apparaat mag je een bepaalde levensduur verwachten (bijv van een paar jaar). Als je product niet verkeerd gebruikt hebt dan en het gaat al binnen 2 jaar stuk, dan dien je de verkoper hiervan op de hoogte te stellen (evt schriftelijk) met het verzoek tot reparatie of vervanging binnen een redelijke termijn.
Succes, Amber
Volgens mij is het zo dat koper en verkoper een koop sluiten een soort mondeline overeenkomst waar de verkoper waarborgt dat hij een deugdelijk product verkoopt. Van een TV, PC of wasmachine, ander technisch apparaat mag je een bepaalde levensduur verwachten (bijv van een paar jaar). Als je product niet verkeerd gebruikt hebt dan en het gaat al binnen 2 jaar stuk, dan dien je de verkoper hiervan op de hoogte te stellen (evt schriftelijk) met het verzoek tot reparatie of vervanging binnen een redelijke termijn.
Succes, Amber
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 26 maart 2012 om 13:43
Reageer een beetje laat.. druk gehad dit weekend. Bedankt voor de informatie. Kwam er later op de bon achter dat het langer was geleden dat ik het apparaat heb gekocht dus die 2 jaar waren sowieso ook al verstreken. Het was geen duur ding dus heb het zelf maar vervangen maar ik dacht als het nu echt zo is dat je 2 jaar krijgt valt het te proberen toch? De eerste 2 links had ik al globaal doorgelezen maar kwam er niet echt uit.
maandag 26 maart 2012 om 14:16
Volgens de wet heb je recht op garantie naar gelang de levensduur van een product. Dus een wachine hoort minimaal 7 jaar mee te gaan. Je hebt dan ook 7 jaar garantie. Roekeloos gebruik valt daar niet onder. De verkoper moet het product herstellen of vervangen.
Bron: artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek/rechtenstudente
Bron: artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek/rechtenstudente