Geld & Recht alle pijlers

1e hypotheek, studieschuld aflossen?

03-06-2017 10:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn vriend hebben wij vorige week ons 1e hypotheekgesprek gehad. Alles zag er positief uit. Alleen ben ik vergeten aan te geven dat ik nog een studieschuld heb van €2500. Achteraf niet handig, maar ik heb hier nooit meer aan gedacht. De schuld kan ik vanaf dit jaar aflossen. Mijn spaargeld is op dit moment ongeveer €15,000.

Is het verstandig om deze studieschuld eerst af te lossen, of is het financieel beter om een x bedrag per maand af te lossen?
Ik zou het gewoon bij je adviseur neerleggen, daar vragen wat verstandig is. Ik zou persoonlijk denken dat ineens aflossen als je zoveel spaargeld hebt het beste is.
Een studieschuld hoef je officieel niet te melden. Ik zou t zo laten.
Pluisi schreef:
03-06-2017 10:39
Een studieschuld hoef je officieel niet te melden. Ik zou t zo laten.
Dat is niet waar, je moet het melden. Je kunt het makkelijker verzwijgen dan andere schulden, omdat je studieschuld niet bij het BKR geregistreerd staat. Maar mocht je later betalingsproblemen hebben en dan ontdekken ze alsnog je studieschuld, dan heb je een probleem. Ook de NHG gaat moeilijk doen.
Voor zo'n klein bedrag kun je beter gewoon eerlijk zijn. 75% van je studieschuld wordt afgetrokken van je maximale leenbedrag. Stel TO heeft gisteren gehoord dat ze maximaal 250.000 euro kan lenen. Als ze eerlijk verteld over die studieschuld wordt het maximale leenbedrag dan verlaagd naar net iets meer dan 248.000 euro. Het zou mij het risico van het verzwijgen niet waard zijn.
Dit is afhankelijk van de rente die je betaalt voor je studieschuld en je hypotheek. Als het rentepercentage voor je hypotheek hoger ligt dan dat voor je studieschuld (wat waarschijnlijk het geval is) kun je je spaargeld beter in je huis stoppen dan in je studieschuld. Anders ga je met je spaargeld een goedkopere lening aflossen, om een duurdere lening af te sluiten. Die duurdere lening kun je dan beter lager maken door je spaargeld juist daar voor te gebruiken.
VivaElle schreef:
03-06-2017 10:48
Dit is afhankelijk van de rente die je betaalt voor je studieschuld en je hypotheek. Als het rentepercentage voor je hypotheek hoger ligt dan dat voor je studieschuld (wat waarschijnlijk het geval is) kun je je spaargeld beter in je huis stoppen dan in je studieschuld. Anders ga je met je spaargeld een goedkopere lening aflossen, om een duurdere lening af te sluiten. Die duurdere lening kun je dan beter lager maken door je spaargeld juist daar voor te gebruiken.
Dankjewel voor al jullie snelle reacties. Per maand zou ik €45 moeten terugbetalen aan studieschuld. Onze voorlopige rente van de hypotheek is 2,49%. Ik neig om het nu al af te lossen..
Waarom vraag je het niet aan de hypotheekadviseur?
Ik zou het risico van verzwijgen niet nemen. Ook na aflossing van de studieschuld heb je nog een heel aardig spaarbedrag, dus ik zou het meteen aflossen. Ik betaal al jaren mijn studieschuld af (was ook wel een veel hoger bedrag) en zou blij zijn als ik het in een keer zou kunnen aflossen. Tegenwoordig krijg je ook bijna geen rente meer op je spaarrekening, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 03-06-2017 11:33
1.00% gewijzigd
Als je toch 15000 spaargeld hebt zou ik die studieschuld meteen afbetalen, dan ben je daar alvast vanaf want betalen moet je toch. En dan hou je nog genoeg over voor de hypotheek.
Ik zou idd proberen ineens af te lossen. 2500 is nog wel te overzien. Het zal in de hypotheek wrs iets van 10.000 euro schelen.

Wij hebben een maand geleden hypotheek afgesloten en ook ik heb een studieschuld van oorspronkelijk 8.000. Daar is nu nog de helft van over na 6 jaar betalen. Het scheelde 15.000 euro wat we minder konden lenen met die studieschuld (ook ik kan hem meteen afbetalen als ik wil maar waarom zou ik)
Ons huis wat we gekocht hebben ligt zover onder onze maximale grens dat het geen invloed heeft op de hypotheek. Ik moest wel allemaal bewijzen aanleveren van de schuld. Je kunt hem niet verzwijgen.
Vraag dus eens bij de adviseur wat het verschil is tussen hypotheek met studieschuld of zonder....
Het is financieel gezien natuurlijk veel aantrekkelijker om dat geld in de hypotheek te stoppen. Het rente percentage op je studieschuld varieert van 0,0% tot 0,81%. Dat betekent dat je ten opzichte van je hyptoheek 2,49% tot 1,68% rente voordeel hebt. Over een bedrag van 2500 euro is dat natuurlijk niet heel veel, maar het is ten opzichte van het rendement wat je krijgt op een spaarrekening toch een behoorlijk verschil.

Bovendien heeft je studieschuld natuurlijk allemaal mooie voordelen, zoals dat je het kunt pauzeren als je de lasten even niet wilt dragen dat er draagkracht metingen mogelijk zijn en dat het vervalt als je komt te overlijden.

Ik zou het overigens ook niet verzwijgen, tenzij je aan je maximale hypotheek zit, en al je vermogen nodig hebt, want dan kan je hypotheek dus worden afgewezen.
Puur objectief gezien is het goedkoper om 2500 in de hypotheek te stoppen, dan om het af te lossen. Maar dat verschil is maar heel klein, en zou het mij niet waard zijn. Ik zou het aflossen, ben je daar ook weer klaar mee, hoef je er nooit meer over na te denken, negens meer op te geven. Dat zou het voor mij waard zijn, zeker bij een relatief klein bedrag van 2500.

Overigens schrijf je dat je je studieschuld vanaf dit jaar af kan gaan lossen. Je bedoelt waarschijnlijk af moet gaan lossen, want je kúnt hem al af gaan lossen vanaf de eerste maand dat je de lening hebt gehad. Er zit geen wachttijd op voordat je af mag lossen of zo. Ik ben zelf gewoon meteen begonnen toen ik afgestudeerd was, en was bijna klaar met aflossen toen de 'het moet' fase aanbrak. Voordeel is dat je dan niet eerst aan een hoger inkomen gewend bent en ineens weer in moet gaan leveren.
Owh en als je nog niet zo lang werkt kan het zijn dat je in aanmerking komt voor middeling van je inkomen. Dat kan een mooi bedrag opleveren. Op berekenhet.nl staat een rekenmodule.

Ik kreeg 700 euro terug met een half uurtje werk. Best de moeite waard
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 05-06-2017 10:51
Reden: middeling niet mondeling
0.79% gewijzigd
Ik zou vooral zo min mogelijk schulden willen.
Zeker bij zo'n "klein" bedrag zou ik het gewoon zo snel mogelijk afbetalen als je het geld wel hebt.
Aan 45 euro per maand ben je anders nog jaren bezig ...

Je kan het ook zien als dat je gewoon dit jaar je vakantiegeld erin stopt + nog wat extra en dan ben je er voorgoed vanaf.
Direct aflossen natuurlijk. Scheelt rente en een zorg minder. Bovendien komt de door jou verstrekte informatie dan overeen met de werkelijkheid.
Toen wij een hypotheek met nhg namen werd er expliciet naar onze studieschulden gevraagd. Dit is ongeveer 3 jaar geleden.
Hamer schreef:
04-06-2017 11:22
Direct aflossen natuurlijk. Scheelt rente en een zorg minder. Bovendien komt de door jou verstrekte informatie dan overeen met de werkelijkheid.
Natuurlijk nogwel?
Hoeveel rente scheelt het dan? Reken eens voor.
En hoeveel zorgen geeft die studieschuld je? Mij namelijk extreem weinig. Het wordt elke maand afgeboekt en dan zie ik het voorbij komen en dan denk ik, owh ja, top studententijd gehad. Leuk was dat. Zoveel zorg is dat niet hoor....
Hypotheekverstrekker rekent met de oorspronkelijke studieschuld.

Wij hebben ook net een lening afgesloten en mijn oorspronkelijke schuld was 6000€. Al 2000€ afgelost, maar toch wordt er met dir 6000€ gerekend.

Is je oorspronkelijke schuld €2500 dan zou ik laten berekenen wat dit doet met je te lenen bedrag. Je kan dan altijd nog besluiten om in 1x af te betalen.

Je moet hem wel melden voor je NHG, anders vervalt je garantie mocht je die in de toekomst nodig hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven