Geld & Recht alle pijlers

1e keer samenwonen

16-04-2014 09:57 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-forummers,

Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriend, ik trek bij hem in in zijn koophuis. Inmiddels woon ik er al ruim twee maanden, maar mijn eigen huurhuis heb ik er nog bij, dus deze wil ik opzeggen.

In mijn oude huis staat nog apparatuur die ik kan opslaan, in geval dat het toch mis gaat (je weet het nooit, ik dek mezelf graag in). Dan heb ik in ieder geval de duurste apparatuur in aanschaf nog ergens opgeslagen staan. Maar, we gaan er natuurlijk niet van uit dat dit nodig is.

Nu mijn vraag, Ik ga voor de eerste keer samenwonen omdat dit goed voelt, bij exen was dit niet het geval en moest ik er niet aan denken. Mijn vriend heeft al eens eerder samengewoond. Zijn ex had zich alleen ingeschreven op zijn adres, zonder dat ze iets verder geregeld hadden.

Ik vraag mij af wat slim is om te regelen, zeker in geval dat de relatie toch stuk loopt. Ik wil niet de mogelijkheid lopen binnen nu en en dag alweer op straat gezet te worden terwijl ik mijn hele hebben en houden opgegeven heb.

PS: geen kinderen, voor trouwen is het te vroeg, en gemeenschappelijk partnerschap is ook nog niet echt een optie
quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 11:58:

Wat zijn de belangrijkste punten om sowieso vast te leggen in een samenlevingscontract naast de financien? Naast een samenlevingscontract heb je ook een testament nodig.
Is een testament niet pas nodig als je trouwt of partnerschap?
Ik wil ook vast laten leggen dat ik niet verantwoordelijk of aansprakelijk gesteld kan worden voor alle schulden die hij heeft opgebouwd voor ingang van het contract.

Ook bij failissement wil ik niet verantwoordelijk zijn voor zijn schulden, net zoals andersom als ik zelf failliet zou gaan.

Als wij of 1 van failliet gaan zouden we de ander namelijk meetrekken als het gemeenschappelijk is. Beide ZZP
miscellaneous ik vind het heel opvallend hoe je je eigen aan het indekken bent. Misschien moet je je echt eens afvragen of het dit is wat je wil. Want ik vind dat je manier van denken nogal vergaand en negatief is. Als je alles zo van elkaar wilt houden, ben je misschien niet klaar om je 'echt' te binden.

Sorry als dit hard overkomt
Als meer mensen dat zouden doen, waren er vast minder vechtscheidingen :-)

Ik noem het liever mezelf beschermen. Ben immers vrij jong en heb het (al zeg ik het zelf) vrij goed voor elkaar voor mijn leeftijd. Als ik mezelf op bepaalde punten niet bescherm loop ik het risico dat ik alles in 1 klap kwijt kan raken.

Overigens is mijn vriend het met mij eens dat dit voor mij een grotere stap ik dan voor hem, dus hij vind het logisch dat ik het een en ander geregeld wil hebben.
quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 13:18:

Is een testament niet pas nodig als je trouwt of partnerschap?Nee, dan erf je juist automatisch van elkaar. Nu erft zijn familie alles van hem, en jouw familie alles van jou. Als een van jullie overlijdt heeft de ander nergens recht op.
Ja en veel mensen veel minder gelukkig.

Hoe zou je vriend zich voelen bij al dat indekken? Bij ons zou dat al voor ruzie zorgen omdat je er geen echt vertrouwen in hebt. Je spiegelt jezelf een rad voor je ogen.

Wij hebben ook afspraken op papier en die zijn heel simpel alles is van beide. Natuurlijk gaan wij wel echt voor de relatie en met een toekomst. Als dat niet lukt vallen we terug op onze afspraken en gaat elk zijn weg.

Maar met alle respect wat u doet, zet het ( fijne en leuke v) samenwonen al op de helling.
quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 14:46:

Als meer mensen dat zouden doen, waren er vast minder vechtscheidingen :-)

Dat is al een terechte opmerking. Maar met twee ZZP-ers is het ook wel erg zinvol rekening te houden met faillissementsrisico's. Terecht dat je dat doet.

Laat je in zakelijke overwegingen niet gek maken door romantische verhalen over hoe de wereld zou moeten zijn. Vertrouwen is mooi, maar de wereld bestaat niet uit een parkje vol konijntjes, hertjes en troetelbeertjes.
quote:borderwalk schreef op 16 april 2014 @ 13:01:

Straks zijn zijn vaste lasten misschien 1460 en hij betaald dan nog 760 in de maand. Iets meer dan de helft, maar veel minder dan hij daarvoor deed. Hij kan dan ruim 600 euro in de maand meer vrij besteden en dat op zijn spaarrekening zitten of misschien aflossen. Mijn man is bij mij in mijn koophuis ingetrokken. Vanaf het begin heeft hij netjes de helft van alle vaste lasten betaald, exclusief de aflossing van de hypotheek. Ik hield daardoor inderdaad maandelijks veel geld over. Dat heb ik allemaal in de hypotheek gestopt, waardoor die nu volledig afgelost is. En daar profiteert mijn man ook weer van, omdat we nu nog maar heel lage woonlasten hebben. En ook nu we een nieuwbouwwoning hebben gekocht merken we dat; we hoeven ons huis niet eerst te verkopen voor we dat nieuwe huis konden kopen, want we hebben geen dubbele lasten. En straks als mijn huis verkocht wordt kan ik de nieuwe hypotheek ook weer in 1 keer aflossen met de opbrengst van het oude huis. Nu weet ik natuurlijk niet wat de vriend van TO doet, maar zo zou het kunnen gaan. Maar inderdaad, hij kan dat extra geld ook verbrassen zonder dat TO er ooit 1 cent van terugziet, dat weet ik ook niet.quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 10:50:

@Dahlia74, als hij komt te overlijden dan kan ik daar niet blijven wonen, hij heeft namelijk naast de bank nog een andere lening gefinancieerd om de woning te kunnen kopen. Ook is hij zelfstandig dus dat brengt nog meer risico met zich mee.Dus je mag overal aan meebetalen, maar hebt nergens recht op? Tsja, dat komt op mij niet heel liefdevol over. Als hij overlijdt moet je dus, met al je verdriet, meteen op zoek naar een andere woning? Is dat niet op een andere manier te regelen?
Eldorado: Ik heb het niet over de perfecte wereld. Zoals ik al zei wij hebben ook afspraken. Alleen kan je soms de lijn wat heel veel te ver trekken.
Misc, het is geen vertrouwens probleem.

Maar ik weet onze situatie en wanneer ik deze bekijk zijn de risico's zeker wel aanwezig m.b.t. financiele zaken en faillisement (lees persoonlijk failliet). En dat wil je niet.
OKe, waarom de risico's dan nemen, want deze zijn het je precies niet waard. Daarnaast kan je niet alles voorkomen.

Is het dan niet beter alles te laten hoe het nu is. Dan ben je zeker van je eigen zekerheid.
quote:mlsc schreef op 16 april 2014 @ 14:57:

OKe, waarom de risico's dan nemen, want deze zijn het je precies niet waard. Daarnaast kan je niet alles voorkomen.

Is het dan niet beter alles te laten hoe het nu is. Dan ben je zeker van je eigen zekerheid.Dat risico ga ik wagen, met goede afspraken, omdat je er in eerste instantie wel vanuit gaat van een toekomst samen en dat al die regels mbt een relatiebreuk toch niet gaan voorkomen
Ik ben trouwens wel een type dat pas iets besluit als alles tot in de puntjes uitgepluist is en ik zelf alles begrijp op mijn manier.

Dit hou ik meestal voor mezelf, omdat anderen daar gek van zouden worden. Het heeft er tot nu toe wel altijd voor gezorgd dat ik goede keuzes maak en mijn eigen boontjes kan doppen.

Sommige zullen het een naar karaktertrekje vinden, maar voor mij is het een fijne manier om overzicht te krijgen over bepaalde situaties.

Meestal heeft het ook een mindblowing effect op betweters die altijd iets proberen te verzinnen 'voor het geval je iets vergeten bent' en ze je de les kunnen lezen.
quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 14:59:

Dat risico ga ik wagen, met goede afspraken, omdat je er in eerste instantie wel vanuit gaat van een toekomst samen en dat al die regels mbt een relatiebreuk toch niet gaan voorkomen Ik vind het ook alleen maar heel verstandig hoor. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dat vinden mensen (vooral hier op het forum, geloof ik ) wel eens berekenend, of liefdeloos. Voor mij is het juist een teken van liefde dat je elkaar probeert te beschermen tegen slechte financiële beslissingen of tegenvallers van de ander. Als alles goed blijft gaan leven we alsof we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en is alles van ons samen. Maar als we ooit uit elkaar zouden gaan dan hoeven we geen oorlog te voeren over geld of spullen, omdat we al vooraf hebben nagedacht hoe we daarmee omgaan. Je kunt dingen beter zo goed mogelijk regelen op het moment dat je elkaar nog alles gunt, dan op het moment dat de liefde over is. Dat voorkomt vechtscheidingen, zoals je al terecht opmerkte.
Helemaal mee eens Trotter!
Mijn vriend is ook een doemdenker, dus wie weet vergeet ik nog wel iets wat fout kan gaan
Gewoon een samenlevingscontract afsluiten zoals wordt gezegd.

En denk ook na over wat jullie willen qua testamenten, mocht hij overlijden, erf jij dan het huis of zijn familie? Als jullie willen dat jullie elkaars erfgenaam worden moet je dit apart naast een samenlevingscontract vastleggen in een testament.

Zo hebben vriend en ik het gedaan, wij wonen samen in een koophuis wat we in principe samen hebben gekocht, maar volledig op mijn naam staat omdat hij studeert.
Wat ik mis is dat jij spaart en vermogen opbouwd. Stel over 10 jr willen jullie samen een ander huis kopen. Dan heeft vriend al bv 50.000 afgelosd en jij bv 50.000 gespaard zodat jullie samen dezelfde inleg hebben. Op deze manier wordt jullie relatie nooit gelijkwaardig omdat hij vermogen opbouwd en jij niet.

Ik zou zeggen: de helft van de vaste lasten minus hypotheek. De helft van de rente na aftrek hypotheek rente aftrek. Samen sparen. Zelf sparen en dan nog jouw eigen kosten.
quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 10:06:

[...]

Hij heeft nog een aflossingsvrije hypotheekKrijg jij dan ook de helft van zijn hypotheekrenteaftrek terug? Of heeft hij dat al van zijn woonlasten afgehaald?
quote:miscellaneous schreef op 16 april 2014 @ 11:07:

[...]

Ik hou wel mijn eigen spaarrekening, die ik als reserve houd. Verder ben ik niet te beroerd om te investeren, ik zie het immers ook als investering voor de relatie. Het gaat niet om duizenden euro's, maar gewoon te overzien.

Ik zou ook zeker je eigen bankrekeningen en spaarrekeningen houden. Waarom zou je die opzeggen?

Wel een tip: open een gedeelde rekening met twee pinpassen voor de gezamelijke kosten (m.n. boodschappen) en stort daar beide een bedrag op per maand (automatische overboeking). Krijg je geen gezeik met bonnetjes en wie heeft wat betaald.

En wat ga je dan betalen van de gezamelijke spaarrekening? Wij hebben hier na vier jaar nog steeds geen gezamelijke spaarrekening
Toen ik ging wonen in zijn koophuis hebben we het als volgt gedaan:

- Gezamelijke rekening geopend voor boodschappen etc

- Ik betaal hem de helft van de hypotheekrente (en krijg ook de helft van de hypotheekrenteaftrek terug, dit krijgen wij jaarlijks)

- Ik betaal hem de helft van de g/w/l, internet, etc. Behalve zijn extreem dure internetabonnement, want dat wilde hij niet opzeggen, dus dat mag ie zelf betalen

- Hij is verantwoordelijk voor alle onderhoud en verbeteringen, dus bvb tuin, verbouwing, etc

- Nieuwe meubels kopen we samen en betalen we elk de helft. In theorie, in de praktijk betaalt hij het vaak, want hij heeft wat meer te besteden dan ik.

- We hebben een samenlevingscontract + testament op laten stellen waarin we één en ander op hebben genomen; als hij overlijdt gaat alles naar mij en andersom.
quote:Discovery schreef op 17 april 2014 @ 14:34:

Wat ik mis is dat jij spaart en vermogen opbouwd. Stel over 10 jr willen jullie samen een ander huis kopen. Dan heeft vriend al bv 50.000 afgelosd en jij bv 50.000 gespaard zodat jullie samen dezelfde inleg hebben. Op deze manier wordt jullie relatie nooit gelijkwaardig omdat hij vermogen opbouwd en jij niet.

Ik zou zeggen: de helft van de vaste lasten minus hypotheek. De helft van de rente na aftrek hypotheek rente aftrek. Samen sparen. Zelf sparen en dan nog jouw eigen kosten.Vermogen opbouwen doe je met een huurhuis ook niet, dus wat dat betreft... mijn grootste probleem was altijd wat gebeurt er als het uitgaat? Dan heeft er één geen huis meer, en in deze situatie weet je wie dat is zoals iemand al opmerkte. Dat is een lastige situatie.
Ik houd wel van dit soort topics, dat moge duidelijk zijn

goed dat je erover nadenkt miscelaneous!
Haha, Captain, ik vind dit ook altijd leuke topics!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven