Geld & Recht alle pijlers

3 mnd opzegtermijn: mag dat wel?

17-11-2010 19:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van me heeft een nieuwe baan. Ze werkt nu bij een gemeente. Ze heeft voor 1 november opgezegd maar moet tot 1 februari blijven! Volgens haar werkgever heeft ze 3 maanden opzegtermijn in haar contract staan, maar dat is wettelijk toch gewoon 1 maand?
Nee, bij overheid is dit anders, omdat je ook een contract voor onbepaalde tijd hebt.
lLat je vriendin haar contract nakijken, zij heeft dat contract getekend en voor de voorwaarden die daar in staan. Het moet dus in dat contract staan.
Ik neem aan dat zij toch gewoon in haar contract kan kijken wat er staat?
Als ze een aanstelling voor onbepaalde tijd heeft bij de gemeente, dan heeft ze 1 tot 3 maanden opzegtermijn. eea is in overleg met haar leidinggevende, maar die kan haar idd aan die 3 maanden houden.
Je wettelijke opzegtermijn is degene die in je contract staat. Het wettelijke minimuum is een maand.
Drie maanden klopt wel. Zie www.car-uwo.nl voor meer info.
overigens staat de info over opzegtermijn niet in de aanstellingsbrief (tenminste bij ons niet). Tenzij ze bij een van de G4 gemeenten werkt, geldt voor haar de car-uwo regeling.

Hier staat het gedeelte van de opzegtermijn.
anoniem_6472 wijzigde dit bericht op 17-11-2010 19:37
Reden: aanvulling
% gewijzigd
natuurlijk kan dat, raar dat ze dat niet wist eigenlijk.
bij mijn vorige werkgever waren er zelfs mensen die een opzegtermijn hadden van een halfjaar! Dat waren specialstern, die ook minstens een halfjaar nodig hebben om hun werk over te dragen.

Neemt niet weg dat ik niet snap dat een werkgever zo lang wil blijven samenwerken met een ongemotiveerde medewerker...
Ik werk in het onderwijs en daar heb je (bij een vast contract) ook een opzegtermijn van 3 maanden. Bij een tijdelijk contract is dat een opzegtermijn van één maand.

Inderdaad, ze moet dus even haar contract nakijken..
Bedankt voor jullie antwoorden. Zal inderdaad wel in haar contract staan en anders dus in de cao zag ik, maar kon het me gewoon niet voorstellen echt 3 mnd. Ik snap ook niet dat ze een medewerkster die weg wil 3 mnd aanhouden trouwens.
Voor ambtenaren gelden sowieso andere regels dan voor werknemers (met een duur woord: ze hebben een andere rechtspositie).

Meestal hebben ambtenaren ook geen arbeidsovereenkomst maar een 'aanstelling'. In dat geval tekenen zij dus ook niets maar ontvangen zij slechts een bevestiging van de werkgever mbt de aard en de duur van hun dienstverband.

Afhankelijk van de werkgever, kan het CAR-UWO van toepassing zijn of een andere CAO.

En idd, 3 maanden is voor ambtenaren gebruikelijk.
quote:eendtje schreef op 17 november 2010 @ 21:31:

Bedankt voor jullie antwoorden. Zal inderdaad wel in haar contract staan en anders dus in de cao zag ik,.

Dat vind ik altijd zo vreemd, ook bij ons op het werk.

Veel personeel weet alles over zijn of haar rechten

maar als het op een verplichting aankomt is het

CAO boekje kwijt
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ja dat klopt.. en niet alleen bij ambtenaren is het zo. als je ergens een hele lange tijd werkt (meer dan 5 jaar meen ik) kan je ook 3 maanden opzegtermijn hebben
Tis trouwens wel jammer als de gemeente je ook per se aan die opzegtermijn wil houden. Ik ken wel plekken waar ze zeggen, je mag wel na twee maanden weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven