Geld & Recht alle pijlers

6 maanden hypoteekrente vooruit betalen, slim?

08-12-2017 12:01 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben veel spaargeld. willen liever niet aflossen omdat we het achter de hand willen houden voor mindere tijden en evt studerende kinderen later..
maar wel zonde dat we er belasting over moeten betalen.
nu las ik ergens dat je 6 maanden in 2017 alvast nog voor 2018 vooruit kunt betalen zodat je minder belasting hoeft te betalen over je spaargeld en daarbij is in 2017 de hypotheekrenteaftrek ruimer dan in 2018...
doen dus? of zitten er ook nadelen aan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen voorkeur zou uitgaan naar aflossen van de hypotheek. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik schat nog redelijk jong. Door de lagere maandlasten door het aflossen kan je nog flink sparen voor je kinderen. Moet je wel de discipline hebben om het geld wat je overhoud door de lagere lasten te sparen.
Wij hebben dit wel gedaan en hebben en bespaarde geld ook weer gebruikt om af te lossen. Het zgn sneeuwbaleffect. Daardoor zijn we nu bijna hypotheekvrij. En dan begin ik met sparen voor de studies.
Hoeveel spaargeld genoeg is (pp of voor een individu of gezin) vind ik wel een lastige. Ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel er maandelijks binnenkomt en of, wanneer en welke grote uitgaven (keuken/verbouwing etc) je het komende jaar of de komende jaren verwacht. Ik vind het ook een puzzel om dat te bepalen dus ik doe meestal maar wat. Maar wel aflossen dus iig.
Alle reacties Link kopieren
zijn jullie ondernemers? dan vind ik veel spaargeld achter de hand willen houden voor mindere tijden wel verstandig. En aangezien je de hypotheekrente toch sowieso moet betalen en het wellicht een paar tientjes/hooguit honderdjes belastingvoordeel oplevert om een halfjaar vooruit te betalen, waarom niet?

maar als je geen ondernemer bent en je zit boven de grens voor vermogensbelasting (dwz je hebt samen meer dan 50.000 euro) dan ben ik het eens met anderen, dan zou ik ook aflossen. Een tientje per maand lijkt in eerste instantie weinig, maar opgeteld over de jaren en dankzij het sneeuwbaleffect levert het meer op dan je denkt.
Per 1 januari aanstaande mag je €30 000 pp hebben, dus €60000 als echtpaar

ALs je nu een (deels) aflossingsvrije lening hebt, zou ik aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er zo weinig bij wint dat ik die moeite niet zou nemen. Maar goed als je toch bezig bent kan je wellicht je zorgverzekering ook een jaar vooruit betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als je extra aflost, en je hebt het geld onverhoopt later toch nodig, dan kan je altijd de hypotheek tegen die tijd verhogen. Het oorspronkelijk hypotheekbedrag staat toch ingeschreven dus je hebt sowieso niet het hele notariscircus er om heen (incl. de bijbehorende kosten). Maar het lijkt me stug dat die paar duizend euro die je nu zou willen aftoppen om geen vermogensrendementsheffing te hoeven betalen later (als de kinderen gaan studeren) een bottleneck zullen vormen.
Sara, wat bedoel jij met 'de hypotheek verhogen' en wat is daar het voordeel van?
Sara9876 schreef:
08-12-2017 14:49
Als je extra aflost, en je hebt het geld onverhoopt later toch nodig, dan kan je altijd de hypotheek tegen die tijd verhogen. Het oorspronkelijk hypotheekbedrag staat toch ingeschreven dus je hebt sowieso niet het hele notariscircus er om heen (incl. de bijbehorende kosten). Maar het lijkt me stug dat die paar duizend euro die je nu zou willen aftoppen om geen vermogensrendementsheffing te hoeven betalen later (als de kinderen gaan studeren) een bottleneck zullen vormen.

Iets met klok en klepel. Zo simpel als jij dit stelt is dit niet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
08-12-2017 15:05
Sara, wat bedoel jij met 'de hypotheek verhogen' en wat is daar het voordeel van?
Ze bedoelt dat je het dan weer kunt opnemen. Maar zo simpel als Sara stelt werkt het natuurlijk niet. Het is geen doorlopend krediet.

Het voordeel van aflossen is dat je blijvend lagere lasten hebt.
Maar wat is het voordeel van een hogere hypotheek/doorlopend krediet dan? Is het bij een hypotheek (of welke lening dan ook) dan niet juist gunstiger als deze steeds lager wordt (ipv hoger) of gaat het dan om situaties waarin je geld nodig zou hebben wanneer je het niet hebt gespaard? Of in welke situatie is het gunstiger dat je hypotheek (weer) hoger wordt?
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
08-12-2017 16:41
Dat je weer cash in handen hebt ;-)
Maar de rente mag je niet aftrekken, want consumptief.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
08-12-2017 15:37
Grappig dat iedereen begint over aflossen terwijl dat
1 de vraag niet was
2 losstaat van het evt vooruit betalen van rente

Dus TO, het klinkt als een slim plan. Net als zorgvezekering in 1x en vóór 1 januari betalen.
Of het slim is kunnen wij helemaal niet zeggen, dat is namelijk afhankelijk van de persoonlijk situatie. TO moet dat zelf voor haar situatie uitrekenen.
Hamsterweken schreef:
08-12-2017 16:41
Dat je weer cash in handen hebt ;-)
Oke, dat snapte ik nog wel, maar dan begint het moeten aflossen/betalen van rente over die lening toch ook weer opnieuw? Is dat dan niet jammer?
Alle reacties Link kopieren
Twee feiten:

--> Het netto resultaat van renteaftrek is altijd minder dan de rente niet hoeven betalen.
--> Rente betalen is het zozeer 'geld is weg' als aflossen. Geld is uitgegeven dus niet meer inzetbaar voor andere dingen als studie kinderen.

Ik stem voor aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Reken eens uit hoeveel je nu boven de grens zit, hoeveel 6x je maandelijkse hypotheekbedrag is en hoeveel vermogensrendementsheffing je daarover zou moeten betalen. Ik denk dat het niet echt de moeite waard zal zijn.
Sinds ze vroeg hoeveel spaargeld je eigenlijk mag hebben zonder daar vermogensrendementsheffing over te moeten betalen hebben we TO niet meer gezien. Denk dat het probleem nog niet zo groot is dus.
Alle reacties Link kopieren
Aflossen of hypotheekrente vooruit betalen zijn twee heel verschillende zaken.

Om alleen vrh te voorkomen: het zou in mijn geval zo'n 100 euro opleveren. Toch leuk. Maar ik zit er zo eens over na te denken, en denk dat het echt zoden aan de dijk zou kunnen zetten om vooruit te betalen als je verwacht in het ene jaar een inkomen te hebben dat (voor een deel) in het hoogste tarief valt, en het andere jaar niet. Bijvoorbeeld na een bonus, meer/minder uren werken en dergelijke. Dan betaal je de rente in het jaar met het hoge inkomen, zodat je de aftrek over het hogere tarief 'loopt'. Je egaliseert daarmee eigenlijk je jaarinkomen.
Maar da's even een hersenspinsel hoor, ik heb me er niet in verdiept.
Alle reacties Link kopieren
FrisFruit schreef:
10-12-2017 10:30
Aflossen of hypotheekrente vooruit betalen zijn twee heel verschillende zaken.

Om alleen vrh te voorkomen: het zou in mijn geval zo'n 100 euro opleveren. Toch leuk. Maar ik zit er zo eens over na te denken, en denk dat het echt zoden aan de dijk zou kunnen zetten om vooruit te betalen als je verwacht in het ene jaar een inkomen te hebben dat (voor een deel) in het hoogste tarief valt, en het andere jaar niet. Bijvoorbeeld na een bonus, meer/minder uren werken en dergelijke. Dan betaal je de rente in het jaar met het hoge inkomen, zodat je de aftrek over het hogere tarief 'loopt'. Je egaliseert daarmee eigenlijk je jaarinkomen.
Maar da's even een hersenspinsel hoor, ik heb me er niet in verdiept.
Bovenstaande klopt, het is alleen interessant als je verwacht volgend jaar fors minder te gaan verdienen, idd dit jaar een bonus en volgend jaar WW/andere baan waar je geen bonus krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Het percentage van de renteaftrek is volgend jaar weer lager.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik op jullie advies 5000 aflos..
Verstandig, TO!
Goed van je, verstandig!
Alle reacties Link kopieren
Prima plan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven