Geld & Recht alle pijlers

Aan rijbewijs beginnen..

14-07-2011 13:10 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai meiden,

Binnekort zou ik graag aan mijn rijbewijs willen beginnen: hierover heb ik een aantal vragen.

- Theorie: hoe lang hebben jullie je hier op voorbereid (aantal weken, bij de verkeersschool lessen)? Moet je het theorie-examen zelf aanvragen bij het CBR?

- Is het aan te raden om eerst je theorie te halen, voordat je aan de rijlessen begint?

- Volstaat een willekeurig theorieboek?

- Iemand tips voor een goede rijschool omg. Haaglanden (Rijswijk, Delft, Den Haag)? Ik zat te denken aan Verkeersschool Noordzee, iemand ervaring mee? Andere tips zijn welkom (ben student)!
Theorie kun je leren maar is afhankelijk van je eigen capaciteit hoelang je er over doet, Ken mensen die weken hebben geleerd en mensen die het een dag van tevoren hebben doorgelezen. Dit is dus echt afhankelijk van de persoon.

Volgens mij moet je je theorie nog steeds zelf aanvragen bij het CBR via een speciaal telefoon nummer. aan te raden is om eerst te starten met je lessen aangezien je theorie maar 1 jaar geldig is. Je examinator kan je hier meer over vertellen.

Succes en veel plezier in ieder geval.
-een dag of drie zelfstudie, geen lessen, zelf aangevraagd geloof ik

- nee

- nee, ik zou kiezen voor een goed theorieboek, inclusief oefenvragen

- nee

Succes!
Tip: Op de website van het CBR staat volgens mij een lijst met rijscholen en hun slagingspercentages.
Ik heb de theorie via traffictrainer gedaan, ik had ook boeken gekocht maar die amper gebruikt.

In 1x theorie gehaald. ( veel mensen zakken omdat ze niet (genoeg) leren, onderschat het niet)

Trek voor je rijbewijs in totaal ongeveer ¤3000 uit.

( je weet niet hoe snel je leert en het is sneu als je niet meer kunt lessen omdat je geld op is).
Ik heb vorige zomer de boeken besteld en in november theorie examen gedaan. Heb er dus best rustig over gedaan, maar kan veel sneller uiteraard. Ben in december begonnen met lessen en heb afgelopen april mijn rijbewijs gehaald in 1 keer met 45 lessen (in Groningen)

Ik zou wel aanraden eerst je theorie te halen, dan weet je tenminste de verkeersregels goed als je in de auto zit. Aan de andere kant is 'gevaarherkenning' wel lastiger als je nog nooit in de auto hebt gezeten.

Raad de boeken van ANWB aan
Theorie moet je idd zelf aanvragen, praktijk vraagt de rijschool aan als je iemand machtigt.
Ik heb les gehad bij een freelancer van 'van Buuren' (zit vlakbij Den Haag HS). Was prima, heel flexibel en pittig les.

Theorie aanvraag is via hun gegaan, aangezien zij examens 'ingekocht' hadden waardoor de wachttijd aanzienlijk korter was.

Heb theorie trouwens halverwege m'n lessen gedaan. Gewoon zelf geleerd met een theorieboek en vooral heel veel oefentoetsen op internet.

Succes!
je kunt bij je rijschool vaak ook een theorieweekend doen. Nemen ze allerlei situaties met je door en oefen je wat met examens. Voor mensen die het lastig vinden zelf te studeren, is dat wel een uitkomst.

Verder gewoon de laatste druk van het theorieboek nemen, regels veranderen en jij zal maar net uit een oud boek de verkeerde regels hebben geleerd.
De rijschool van mijn zoon heeft zelf de theorieaanvraag gedaan.

En iedereen werd erheen gereden en weer op de rijschool afgeleverd na het examen.
quote:- Theorie: hoe lang hebben jullie je hier op voorbereid (aantal weken, bij de verkeersschool lessen)? Moet je het theorie-examen zelf aanvragen bij het CBR?

Niet. Ik heb nauwelijks voorbereid. Vond ik niet nodig en ben toch geslaagd de 1e keer.

- Is het aan te raden om eerst je theorie te halen, voordat je aan de rijlessen begint?

Nee. Bij mij was het zo druk, dat het elke keer een paar maanden duurde voordat ik weer op kon voor praktijk. Dus van tevoren alvast halen is NIET verstandig.

- Volstaat een willekeurig theorieboek?

Als het geen heel oud boek is, dan wel, denk ik.

- Iemand tips voor een goede rijschool omg. Haaglanden (Rijswijk, Delft, Den Haag)? Ik zat te denken aan Verkeersschool Noordzee, iemand ervaring mee? Andere tips zijn welkom (ben student)!

Nee, geen tips. Wel eentje waar je niet bij moet gaan, maar dat mag ik niet zeggen op Viva. Het is er iig eentje van rijbewijsconcurrent.
Ik heb mijn theorieboek doorgelezen voor ik aan mijn rijlessen begon. De meeste verkeersregels ken je dan al, maar er zijn ook een aantal dingen die je (is mijn ervaring hoor!) pas goed snapt op het moment dat je ze in de praktijk meemaakt, en dingen als gevaarherkenning is ook moeilijk om uit een boek te leren.

Theorie kun je volgens mij ook via internet aanvragen, maar ook je rij instructeur kan dit voor je doen, mits je hem machtigt. Net zoals je praktijkexamen.

Voor het lessen heb ik dus mijn theorie een keer goed doorgelezen, daarna gaan lessen en na een jaar (ik leer niet zo snel in de praktijk helaas) heb ik mijn theorie laten aanvragen. Dat heb ik nog 2 dagen goed doorgelezen en de cd-rom met oefenexamens gemaakt. Daarna het examen in gegaan met een houding van, als ik zak is het jammer maar helaas en ik heb het in een keer gehaald. Maar goed zoals ik al zei, theorie leer ik heel makkelijk en snel, praktijk is wat moeilijker. Na een maand of 8 na het behalen van mijn theorie heb ik afgereden en daar slaagde ik de tweede keer.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:Starshine schreef op 14 juli 2011 @ 14:04:

je kunt bij je rijschool vaak ook een theorieweekend doen. Nemen ze allerlei situaties met je door en oefen je wat met examens. Voor mensen die het lastig vinden zelf te studeren, is dat wel een uitkomst.

Verder gewoon de laatste druk van het theorieboek nemen, regels veranderen en jij zal maar net uit een oud boek de verkeerde regels hebben geleerd.Dat is een goede tip! Bijna een jaar nadat ik mijn rijbewijs haalde, is mijn schoonzusje geslaags voor haar rijbewijs. En nu (een aantal jaar later) hebben wij soms leuke discussies over de manier van rijden of regels, maar als ik dan mijn broer af en toe hoor (hij heeft pas twee weken zijn rijbewijs) dan hoor ik regelmatig regels die ik nooit geleerd heb.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ik had de boeken al in huis en doorgenomen voordat ik met mijn lessen begon. De theorie examen heb ik een paar maanden voor het mogelijke afrijden aangevraagd (zelf bij het CBR) en in 1 keer gehaald. Heb het boek van voor naar achter en van achter naar voren gelezen en geleerd en was er ongeveer 2 maanden mee bezig.

Praktijk in twee keer gehaald en er ging een half jaar overheen tussen beide, want op dat moment was het enorm druk..
Het is zeker aan te raden om eerst de theorie te halen voor je aan je rijlessen begint. Dit omdat je dan tijdens de rijlessen geen nieuwe feitjes en regeltjes erin moet stampen, maar dat je dit alvast weet. Ook de rij-instructeur adviseert dit (bij mijn rijschool dan). Wel is je theorie na het behalen ervan maar 1 jaar geldig, dus moet je er rekening mee houden dat je je rijbewijs dan ook binnen het jaar haalt, anders moet je het opnieuw doen. Dus als je het druk hebt, en maar 1 rijles in de week neemt bijv., dan raad ik het niet aan om je theorie al van te voren te halen..

Ik heb zelf 3 a 4 weken geleerd op de theorie, die ik zelf heb aangevraagd bij het CBR (via de site. Ging erg makkelijk). Maar het ligt aan jezelf wat je fijn vindt leren. Als je rijschool theorielessen aanbiedt, en je lijkt dit fijner dan moet je dit zeker doen. Mijn ervaring is het zelf thuis leren met een fijn theorieboek (liefst met CD/DVD met oefenvragen om mee te oefenen) dat dit prima werkt.

Veel succes ermee!
Ik had een theorie boek van anwb van 5 jaar eerder.... was best een dik boek met te veel onzin erbij. Ik zou gewoon een boek van de anwb een paar keer goed doorlezen en ZEKER oefentoetsen maken van het anwb (d8 ik), die helpen echt heel goed. Ik had er 2 weken over gedaan en had 2 foutjes, maaar niet constant geleerd die 2 weken, meestal rond 12 uur beginnen tot 19 uur of zo met pauzes. Het is maar net hoe snel je leert en hoe je concentratie is.

theorie TIJDENS het lessen halen, omdat je dan ook dingen in de praktijk meemaakt waardoor alles makkelijker te visualiseren is.

succes!!
Ik zou het theorie examen gaan doen vlak voor je kunt afrijden, dus 1 a 2 maand van te voren. Dan heb je ook al praktijk ervaring die je mee kunt nemen.
Theorie kun je volgens mij het beste doen als je al met rijden begonnen bent. In het begin ben je met je rijlessen toch vooral bezig met het leren kennen van de auto zelf. Ik ben zelf na een maand begonnen met theorie. Maar als je drie keer zakt voor je praktijk heb je dikke kans dat je theorie verlopen is en dat je het alsnog een keer kunt doen, zoals ik.

Ik heb vooral geoefend met cd-roms, gekocht via marktplaats. Tot in den treuren oefenexamens gedaan en slechts beide keren 1 fout. Jammer dat de praktijkexamens niet zo goed gingen .
- Theorie: hoe lang hebben jullie je hier op voorbereid (aantal weken, bij de verkeersschool lessen)? Moet je het theorie-examen zelf aanvragen bij het CBR?

De rijschool waar ik lessen volgde bood een theoriecursus aan van 3 avonden. Naast deze cursus heb ik het boekje 1 keer doorgelezen. Alle 11 mensen die de cursus volgden slaagden met maar een paar fouten. Ik kan een cursus dus wel aanraden, kostte toen geloof ik 60 euro inclusief examen, boeken, proeftoetsen en 3 lessen.

Nee dit zou ik niet doen. Mijn zus had eerst haar theorie gehaald. Mocht na 10 maanden op voor haar praktijkexamen en zakte. Toen ze weer op mocht was haar theorie verlopen. Theorie is maar een jaar geldig.
quote:lisa87 schreef op 14 juli 2011 @ 16:26:

Het is zeker aan te raden om eerst de theorie te halen voor je aan je rijlessen begint. Dit omdat je dan tijdens de rijlessen geen nieuwe feitjes en regeltjes erin moet stampen, maar dat je dit alvast weet. Ook de rij-instructeur adviseert dit (bij mijn rijschool dan). Wel is je theorie na het behalen ervan maar 1 jaar geldig, dus moet je er rekening mee houden dat je je rijbewijs dan ook binnen het jaar haalt, anders moet je het opnieuw doen. Dus als je het druk hebt, en maar 1 rijles in de week neemt bijv., dan raad ik het niet aan om je theorie al van te voren te halen..

Het heeft niks met rijlessen per week te maken. Ook al heb je er drie per week, als het bij het CBR druk is, moet je alsnog lang wachten tussen de praktijk-examens door. En het is idd maar 1 jaar geldig, dus is het gewoon niet verstandig om voor je gaat lessen de theorie te halen.

Eerst lessen en pas als je er klaar voor bent, dan theorie halen en dan afspraak maken om af te rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven