Aanmaning
donderdag 31 mei 2018 om 09:48
Het gaat om het volgende:
Ik heb gister brieven gekregen van de buurman (kotgenoot/kamergenoot) die voor mij bestemd waren. Die 1x in het half jaar zijn bus leegt. Er zaten dus facturen bij van november en een aanmaning die is opgelopen tot 104,70 het oorspronkelijke bedrag was 35 euro. Nu hebben die mij nooit telefonisch gecontacteerd of per email. Ook geen enkele brief aangetekend gestuurd. Ik vind het belachelijk om al die onkosten te betalen. Is het mogelijk hier iets aan te doen en enkel het oorspronkelijke bedrag te betalen?
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb gister brieven gekregen van de buurman (kotgenoot/kamergenoot) die voor mij bestemd waren. Die 1x in het half jaar zijn bus leegt. Er zaten dus facturen bij van november en een aanmaning die is opgelopen tot 104,70 het oorspronkelijke bedrag was 35 euro. Nu hebben die mij nooit telefonisch gecontacteerd of per email. Ook geen enkele brief aangetekend gestuurd. Ik vind het belachelijk om al die onkosten te betalen. Is het mogelijk hier iets aan te doen en enkel het oorspronkelijke bedrag te betalen?
Alvast bedankt voor de hulp
anoniem_362759 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 09:55
2.45% gewijzigd
donderdag 31 mei 2018 om 09:52
donderdag 31 mei 2018 om 09:53
Het gaat om een bloedonderzoek in het ziekenhuis, dus ging er vanuit dat het via de verzekering ging. Ik kan wel bij mijn eigen post. Maar niet als de postbode dat in de brievenbus van mijn buurman steekt.
donderdag 31 mei 2018 om 09:55
Had ik ook gedaan, heeft niet gewerkt helaas. Maar neem in ieder geval contact met ze op. Het zal wel lastig worden, want je kunt niks aantonen.Cateautje schreef: ↑31-05-2018 09:53Betaal het oorspronkelijke bedrag aan de eiser, dus niet aan het incassobureau en dan is de kans groot dat het dossier zonder verdere kosten wordt gesloten.
Gebeurt niet altijd voor de volle 100% maar de kans is groot dat het wel gebeurt.
Wel gelijk betalen dan hè.
ghost79 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 09:56
11.31% gewijzigd
Als je dit bij het ziekenhuis meldt kunnen ze aangifte doen van een datalek (gevoelige informatie in handen van derden) en dan denk ik dat die rekening ineens weer 35,- kan zijn.
donderdag 31 mei 2018 om 09:59
Dat kan toch 1x gebeuren dat de postbode de brief in de verkeerde brievenbus steekt. Maar meestal krijg je meerdere aanmaningen.
En wanneer de postbode dit vaker doet, dan moet je nog veel meer brieven missen, en een regeling treffen met je buurman.
Had je wel het juiste huisnummer door gegeven aan het ziekenhuis? En mocht je in Nederland wonen, dan hoor je te weten dat bloedafnames onder je eigen risico vallen, en dat je moet betalen.
En wanneer de postbode dit vaker doet, dan moet je nog veel meer brieven missen, en een regeling treffen met je buurman.
Had je wel het juiste huisnummer door gegeven aan het ziekenhuis? En mocht je in Nederland wonen, dan hoor je te weten dat bloedafnames onder je eigen risico vallen, en dat je moet betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 31 mei 2018 om 10:03
De postbode doet dit helaas regelmatig. Ik heb hier al eens een klacht over ingediend en sindsdien is het eigenlijk alleen maar erger. Ik heb alles juist doorgegeven. Het is bij de huisarts afgenomen en die heeft het naar het labo van het ziekenhuis gestuurd. Het "probleem" is dat de huisarts enkel mijn adres heeft doorgegeven aan het ziekenhuis en geen telefoonnummer of emailadres terwijl die daar wel over beschikken. Maar daar heb ik nu niks aan.hamerhaai schreef: ↑31-05-2018 09:59Dat kan toch 1x gebeuren dat de postbode de brief in de verkeerde brievenbus steekt. Maar meestal krijg je meerdere aanmaningen.
donderdag 31 mei 2018 om 10:12
Maar daar gaat meestal best een flinke termijn overheen.hamerhaai schreef: ↑31-05-2018 09:59Dat kan toch 1x gebeuren dat de postbode de brief in de verkeerde brievenbus steekt. Maar meestal krijg je meerdere aanmaningen.
Waardoor ik best snap dat iemand niet continu in de gaten houdt of dat bedrag al automatisch is afgeschreven.
Ikzelf heb bijvoorbeeld 13 december jl bloed laten prikken, ik kan in de digitale omgeving van mijn zorgverzekeraar terugzien dat zij die rekening 21 december ontvangen hebben en 6 maart is dat bedrag pas automatisch van mijn rekening afgeschreven.
Als dat niet gebeurt zou zijn zou mij dat nu denk ik ook nog niet opgevallen zijn. Verrekeningen van het eigen risico worden bij mij automatisch afgeschreven (krijg er wel altijd melding van), maar ik leg niet elke maand mijn rekening naast mijn zorgkosten om te kijken of alles al is afgeschreven.
En zelfs als je dat wel doet, na wat voor een termijn neem je dan contact op? Ze wisten bij mij op 21 december het bedrag al en incasseerde het ook pas op 6 maart.
donderdag 31 mei 2018 om 10:17
heel apart. meestal krijg je toch 2 herinneringen voordat er een aanmaning komt. Dus dan heeft de postbode 3-4 jouw post bij de buurman geleverd.
-de oorspronkelijke rekening
-de herinnering(en)
-de aanmaning
donderdag 31 mei 2018 om 10:17
Dat heb ik gedaan nadat mijn creditcard gewoon op de grond lag voor de deur die ik opgestuurd kreeg. En dit is het resultaat dat ik bijna niks meer krijg het maakt het dus alleen maar erger.
donderdag 31 mei 2018 om 10:18
Dus zowel de originele rekeningen en alle aanmaningen zaten bij de buurman in de bus?
Dan heb je wel een hele slechte bezorgerofben je na de eerste rekeningen en aanmaningen laks geweest en geef je de buurman nu voor alles de schuld.
In het 2e geval, postbezorgers zijn ook mensen en maken wel eens fouten. In het eerste geval klacht indienen, deze postbezorger is wel erg slordig. Kijk even goed met welke organisatie de post verstuurd is (bedrijfspost gaat ook vaak via bv SandD of van Straatenpost, zodat je de klacht bij de juiste neerlegt)
(Had eerst alles moeten lezen, i.p.v. gelijk te reageren zie ik)
lovedobby wijzigde dit bericht op 31-05-2018 10:21
14.69% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Je wil niet weten hoe vaak ik de post van de bovenburen in mijn bus krijg.
Such fun!1
inderdaad. Maar goed: ik zou nu het oorspronkelijke bedrag betalen en even afwachten. Dat je niets per mail of telefonisch hebt gehad is niet raar, waarom zouden ze dat moeten doen?
donderdag 31 mei 2018 om 10:19
Twitteren naar PostNL. Dan komt de klacht duidelijker over, gek genoeg.
Such fun!1
donderdag 31 mei 2018 om 10:19
donderdag 31 mei 2018 om 10:23
Waarom naar Postnl een klacht sturen?
Waarom kamergenoot niet eens stevig de oren wassen dat hij vaker dan eens per 6 maanden zijn brievenbus leegt?
Verder contact opnemen met de afzender van de brief en het verhaal uitleggen.
Vervolgens vragen of je in dit bijzondere geval alleen de hoofdsom mag betalen en toezeggen dat dit dan per direct gaat gebeuren.
Waarom kamergenoot niet eens stevig de oren wassen dat hij vaker dan eens per 6 maanden zijn brievenbus leegt?
Verder contact opnemen met de afzender van de brief en het verhaal uitleggen.
Vervolgens vragen of je in dit bijzondere geval alleen de hoofdsom mag betalen en toezeggen dat dit dan per direct gaat gebeuren.
donderdag 31 mei 2018 om 10:23
Cru gezegd: jouw brievenbus/buurman, jouw probleem. Ze hebben de brieven naar een bestaand adres gestuurd waar je ook woont en zijn dan niet verplicht om nog eens te gaan bellen of e-mailen, ook niet als ze je e-mailadres of telefoonnummer wel hebben. Aangetekend hoeft ook niet, aangezien jij de (uiteindelijke) ontvangst van de brieven erkent.
Niettemin is het in rekening brengen van kosten wel aan regels gebonden, en als ze een procedure zouden beginnen, zal de rechter daaraan toetsen. Je kan zelf checken of er een aanmaningsbrief is gestuurd die aan de eisen voldoet.
Het moet gaan om een aanmaning waarin het juiste bedrag aan hoofdsom wordt genoemd (35 euro). in de brief moet staan dat je veertien dagen na ontvangst van de brief de tijd hebt om de hoofdsom zonder bijkomende kosten te betalen en het juiste bedrag een extra kosten moet vermeld zijn indien de hoofdsom niet binnen die termijn is betaald. Bij een hoofdsom van 35 euro bedragen de kosten maximaal 40 euro (ex btw).
Als je geen brief hebt die aan die voorwaarden voldoet, zsm alsnog de hoofdsom betalen. Als ze nadien nog beginnen over de kosten zeggen dat je je gelet op de eisen van 6:96 lid 6 BW niet gehouden acht om de extra kosten te betalen,
Als je wel een brief hebt die aan deze eisen voldoet: hoofdsom zsm betalen en hopen dat ze de kosten laten zitten. Als ze er alsnog over beginnen 48,40 (40 euro plus btw) betalen en zeggen dat je je gelet op de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten niet gehouden acht om een hoger bedrag aan kosten te voldoen.
Als je problemen blijft ondervinden met de post moet je zorgen dat je of een ander postadres (misschien ouders oid) opgeeft, of iedere schuldeiser (schriftelijk) verzoeken om facturen per e-mail te sturen. Je kunt natuurlijk ook PostNL en/of buurman aansprakelijk proberen te stellen, maar dat is nog best veel gedoe
Niettemin is het in rekening brengen van kosten wel aan regels gebonden, en als ze een procedure zouden beginnen, zal de rechter daaraan toetsen. Je kan zelf checken of er een aanmaningsbrief is gestuurd die aan de eisen voldoet.
Het moet gaan om een aanmaning waarin het juiste bedrag aan hoofdsom wordt genoemd (35 euro). in de brief moet staan dat je veertien dagen na ontvangst van de brief de tijd hebt om de hoofdsom zonder bijkomende kosten te betalen en het juiste bedrag een extra kosten moet vermeld zijn indien de hoofdsom niet binnen die termijn is betaald. Bij een hoofdsom van 35 euro bedragen de kosten maximaal 40 euro (ex btw).
Als je geen brief hebt die aan die voorwaarden voldoet, zsm alsnog de hoofdsom betalen. Als ze nadien nog beginnen over de kosten zeggen dat je je gelet op de eisen van 6:96 lid 6 BW niet gehouden acht om de extra kosten te betalen,
Als je wel een brief hebt die aan deze eisen voldoet: hoofdsom zsm betalen en hopen dat ze de kosten laten zitten. Als ze er alsnog over beginnen 48,40 (40 euro plus btw) betalen en zeggen dat je je gelet op de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten niet gehouden acht om een hoger bedrag aan kosten te voldoen.
Als je problemen blijft ondervinden met de post moet je zorgen dat je of een ander postadres (misschien ouders oid) opgeeft, of iedere schuldeiser (schriftelijk) verzoeken om facturen per e-mail te sturen. Je kunt natuurlijk ook PostNL en/of buurman aansprakelijk proberen te stellen, maar dat is nog best veel gedoe
donderdag 31 mei 2018 om 10:24
Mijn postbode snapt het verschil tussen de 0 en de 6 niet.
Afgelopen maand al drie pakjes en een brief voor nummer 16 gehad, terwijl ik toch echt op 10 woon. En het zijn vrijstaande huizen (waarbij er nog dus nog 2 huizen tussenstaan (12 en 14)) dus perongeluk verkeerde brievenbus is bijna onmogelijk.