Aanmaning
donderdag 31 mei 2018 om 09:48
Het gaat om het volgende:
Ik heb gister brieven gekregen van de buurman (kotgenoot/kamergenoot) die voor mij bestemd waren. Die 1x in het half jaar zijn bus leegt. Er zaten dus facturen bij van november en een aanmaning die is opgelopen tot 104,70 het oorspronkelijke bedrag was 35 euro. Nu hebben die mij nooit telefonisch gecontacteerd of per email. Ook geen enkele brief aangetekend gestuurd. Ik vind het belachelijk om al die onkosten te betalen. Is het mogelijk hier iets aan te doen en enkel het oorspronkelijke bedrag te betalen?
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb gister brieven gekregen van de buurman (kotgenoot/kamergenoot) die voor mij bestemd waren. Die 1x in het half jaar zijn bus leegt. Er zaten dus facturen bij van november en een aanmaning die is opgelopen tot 104,70 het oorspronkelijke bedrag was 35 euro. Nu hebben die mij nooit telefonisch gecontacteerd of per email. Ook geen enkele brief aangetekend gestuurd. Ik vind het belachelijk om al die onkosten te betalen. Is het mogelijk hier iets aan te doen en enkel het oorspronkelijke bedrag te betalen?
Alvast bedankt voor de hulp
anoniem_362759 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 09:55
2.45% gewijzigd
donderdag 31 mei 2018 om 11:20
AeonOfWinter schreef: ↑31-05-2018 11:14Wel bijzonder. Precies de rekening én de aanmaningen zijn in de verkeerde bus beland.
Zo bijzonder is dat niet hoor.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
donderdag 31 mei 2018 om 11:20
donderdag 31 mei 2018 om 11:21
donderdag 31 mei 2018 om 11:22
donderdag 31 mei 2018 om 11:23
Ik vroeg aan TO heb je een huisnummer met toevoeging of alleen een huisnummer en dan meerdere brievenbussen. Antwoord: alleen huisnummer met meerdere brievenbussen.
Dat was een handig moment geweest om te zeggen: Met een soort van toevoeging, namelijk een in België gebruikelijk busnummer...
donderdag 31 mei 2018 om 11:23
Gast je snapt echt wel wat ik bedoel ga nou niet moeilijk doen om het kleinste. Een rekening doorloopt dezelfde procedure als in Nederland. Als je geen nuttig advies heb kom dan met niks.
donderdag 31 mei 2018 om 11:24
IJskoffie* schreef: ↑31-05-2018 11:21Dat vraag ik me dus af. Want TO zegt: ..omdat ik niet altijd een bus nummer kan ingeven online of als het gewoon niet vermeld staat.
Ja dat klopt. Maar hier kan je dat vrijwel altijd toevoegen, maar krijg ik ook post van bovenburen in mijn bus omdat de toevoeging niet op de envelop staat. Dan is dat blijkbaar niet geregistreerd, of niet doorgegeven door de bewoner (wat me onwaarschijnlijk lijkt).
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
donderdag 31 mei 2018 om 11:25
Dat je in België woont, had je wel ff in de OP kunnen zetten. Had ik me bovenstaande moeite kunnen besparen..rechtiskrom schreef: ↑31-05-2018 10:23Cru gezegd: jouw brievenbus/buurman, jouw probleem. Ze hebben de brieven naar een bestaand adres gestuurd waar je ook woont en zijn dan niet verplicht om nog eens te gaan bellen of e-mailen, ook niet als ze je e-mailadres of telefoonnummer wel hebben. Aangetekend hoeft ook niet, aangezien jij de (uiteindelijke) ontvangst van de brieven erkent.
Niettemin is het in rekening brengen van kosten wel aan regels gebonden, en als ze een procedure zouden beginnen, zal de rechter daaraan toetsen. Je kan zelf checken of er een aanmaningsbrief is gestuurd die aan de eisen voldoet.
Het moet gaan om een aanmaning waarin het juiste bedrag aan hoofdsom wordt genoemd (35 euro). in de brief moet staan dat je veertien dagen na ontvangst van de brief de tijd hebt om de hoofdsom zonder bijkomende kosten te betalen en het juiste bedrag een extra kosten moet vermeld zijn indien de hoofdsom niet binnen die termijn is betaald. Bij een hoofdsom van 35 euro bedragen de kosten maximaal 40 euro (ex btw).
Als je geen brief hebt die aan die voorwaarden voldoet, zsm alsnog de hoofdsom betalen. Als ze nadien nog beginnen over de kosten zeggen dat je je gelet op de eisen van 6:96 lid 6 BW niet gehouden acht om de extra kosten te betalen,
Als je wel een brief hebt die aan deze eisen voldoet: hoofdsom zsm betalen en hopen dat ze de kosten laten zitten. Als ze er alsnog over beginnen 48,40 (40 euro plus btw) betalen en zeggen dat je je gelet op de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten niet gehouden acht om een hoger bedrag aan kosten te voldoen.
Als je problemen blijft ondervinden met de post moet je zorgen dat je of een ander postadres (misschien ouders oid) opgeeft, of iedere schuldeiser (schriftelijk) verzoeken om facturen per e-mail te sturen. Je kunt natuurlijk ook PostNL en/of buurman aansprakelijk proberen te stellen, maar dat is nog best veel gedoe![]()
Overigens zou ik, ook in België, ervoor zorgen dat je zsm de hoofdsom betaalt.
donderdag 31 mei 2018 om 11:26
je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van je rekeningen en het op tijd leven van je brievenbus
donderdag 31 mei 2018 om 11:53
Dit.
Een aanmaning is natuurlijk niet terecht als je geen eerdere rekening gekregen hebt.
Opbellen en zeggen dat ze die aanmaningskosten in hun
Ik heb het ook wel eens gehad, gebeld en gezegd dat ik geen eerdere factuur had gekregen en dat ik de extra kosten echt niet betalen ging, wat nadat ik het uitgelegd had ook niet hoefde.
donderdag 31 mei 2018 om 11:55
Blijkbaar denken sommigen dat België hetzelfde is als Afghanistan..
Is het voor zover ik weet niet. Dit dus..
donderdag 31 mei 2018 om 11:59
Nou ja blijkbaar is er wel een essentieel verschil. In Nederland heeft iedere brievenbus een eigen adres. In België niet.
Wat dat betreft lijkt het misschien wel op Afghanistan:
Je kunt niet overal je busnummer invoeren, dus niet op ieder poststuk staat een busnummer. En vervolgens hoeft de postbesteller niet op naam te bezorgen. Tsja, dat is natuurlijk een combinatie die garant staat voor fouten.
Als ik postbesteller was zou ik dan ook denken: hoppa alles in de eerste bus, heb toch geen idee...
donderdag 31 mei 2018 om 13:47
Gast?
En succes met je rekening.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
donderdag 31 mei 2018 om 13:50
Heb ook in België gewoond. Daar zijn busnummers heel normaal. Als je bv in een appartementenblok woont, woon je op 1 adres maar de busnummers onderscheiden de appartementen. In NL zou ieder appartement een eigen huisnummer hebben.
Anyway, TO: of je in BE of NL woont doet er dan wel degelijk toe, omdat de vraag is of de factuur en aanmaningen juist geadresseerd waren. Als jouw adres, inclusief busnummer erop stonden, ligt de fout bij BPost. Als jouw adres erop stond, maar zonder busnummer, dan is het je eigen probleem.
Tenzij er in België een andere wet geldt waardoor postbezorgers ook naar de naam op het poststuk moeten kijken en niet alleen naar het adres. Maar omdat dit een Nederlands forum is weten we dat niet.
Voor de rekening: bel het ziekenhuis en/of incassobureau en leg het uit.
Anyway, TO: of je in BE of NL woont doet er dan wel degelijk toe, omdat de vraag is of de factuur en aanmaningen juist geadresseerd waren. Als jouw adres, inclusief busnummer erop stonden, ligt de fout bij BPost. Als jouw adres erop stond, maar zonder busnummer, dan is het je eigen probleem.
Tenzij er in België een andere wet geldt waardoor postbezorgers ook naar de naam op het poststuk moeten kijken en niet alleen naar het adres. Maar omdat dit een Nederlands forum is weten we dat niet.
donderdag 31 mei 2018 om 14:34
Op de site van BPost staat dat een naam op de brievenbus aangeraden wordt maar niet verplicht is. Als de postbezorging ook op naam zou plaatsvinden, dan zou dit wel verplicht zijn gesteld. Lijkt me heel sterk dat dat dan een vereiste is. Ze zouden eigenlijk een soort algemene bus die open is in het portiek moeten hangen voor de post waar geen busnummer op staat. Dan is je probleem denk ik vlot opgelost.Pijnboompitje25 schreef: ↑31-05-2018 13:50Heb ook in België gewoond. Daar zijn busnummers heel normaal. Als je bv in een appartementenblok woont, woon je op 1 adres maar de busnummers onderscheiden de appartementen. In NL zou ieder appartement een eigen huisnummer hebben.
Waar ik in dit soort situaties altijd zo benieuwd naar ben is wat het ziekenhuis zei toen je belde. Zo vaak dat mensen hier een enorme waslijst aan adviezen en berichten vragen en krijgen, terwijl ze niet eens gebeld hebben naar de partij waarmee ze wellicht een issue hebben.
Misschien zegt dat ziekenhuis wel: Ah wel, mijnheer. Wat spijtig dat u zulk slechte postbedeling moet ondergaan. Maar natuurlijk is het geen enkel probleem wanneer u terstond het oorspronkelijke bedrag via een bankoverschrijving voldoet. Nog een fijne dag zeker, saluukes he!
donderdag 31 mei 2018 om 14:36
Bijna nooit gebeurt dat. Zeker niet als het al maanden openstaat.Cateautje schreef: ↑31-05-2018 09:53Betaal het oorspronkelijke bedrag aan de eiser, dus niet aan het incassobureau en dan is de kans groot dat het dossier zonder verdere kosten wordt gesloten.
Gebeurt niet altijd voor de volle 100% maar de kans is groot dat het wel gebeurt.
Wel gelijk betalen dan hè.
donderdag 31 mei 2018 om 14:38
De Datalek wetgeving is wel iets typisch Nederlands (vooral de boetes die het ziekenhuis krijgt die kunnen oplopen in de tonnen), dus het maakt wel degelijk uit dat je in Vlaanderen woont.
donderdag 31 mei 2018 om 14:38
Nee daarmee kom je echt alleen weg als de factuur echt net is overgedragen aan het incassobureau.Lucifer2018 schreef: ↑31-05-2018 14:36Bijna nooit gebeurt dat. Zeker niet als het al maanden openstaat.
Meeste incassobureau's werken op no cure no pay, dus als ze het geld niet kunnen innen, krijgen ze ook geen geld.
donderdag 31 mei 2018 om 15:56
Hint:rechtiskrom schreef: ↑31-05-2018 11:25Dat je in België woont, had je wel ff in de OP kunnen zetten. Had ik me bovenstaande moeite kunnen besparen..
Overigens zou ik, ook in België, ervoor zorgen dat je zsm de hoofdsom betaalt.
TO heeft het over een kotgenoot.
Op kot=op kamers wonen
donderdag 31 mei 2018 om 15:58
Stampertje12 schreef: ↑31-05-2018 14:34Misschien zegt dat ziekenhuis wel: Ah wel, mijnheer. Wat spijtig dat u zulk slechte postbedeling moet ondergaan. Maar natuurlijk is het geen enkel probleem wanneer u terstond het oorspronkelijke bedrag via een bankoverschrijving voldoet. Nog een fijne dag zeker, saluukes he!