Geld & Recht alle pijlers

Advies gezocht mbt een "verkeerde" rang op een con

28-05-2020 13:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik ben benieuwd naar jullie mening, want ik kom er niet helemaal uit met de andere partij. Het is best een lang verhaal, haha, chapeau voor de doorlezer, maar ik hoop zo wel een zo compleet beeld mogelijk te hebben geschetst :)

Ik ben een paar maanden geleden naar een concert geweest. Daar had ik anderhalf jaar (of zo) eerder kaarten voor gekocht, op basis van eerdere ervaringen met exact die zitplek op de tribunes (bij een soortgelijk concert). Die was namelijk super fijn en goed zicht en zo. Niet té dichtbij, maar gewoon goed overzicht op alles wat er gebeurde op het podium (toch een belangrijk onderdeel van een concert, anders kun je net zo goed een cd opzetten......)
Bij het bestellen van de kaarten was ook een plattegrond met podium ingetekend, en zo zag ik ook dat die vergelijkbaar was met het eerdere bezoek, en dus kon ik een fijne plek verwachten waar ik alles goed kon zien. Het tribunevak tussen mij en het podium was ook beschikbaar voor verkoop. Héél even twijfelde ik of ik niet toch nóg dichterbij wilde zitten, maar ach, ik wist dat ik het sowieso goed zou zien. Het ging hierbij om rang 1, niet de goedkoopste plekken dus.

So far so good.

Avond van het concert, we lopen naar onze plek, en wat schetst mijn verbazing; het vak dat eerder beschikbaar was, was compleet afgedekt. Op zich niet boeiend natuurlijk, maar zodra ik ging zitten op mijn plek, snapte ik waarom; vanaf mijn huidige zitplek was de helft van het podium niet eens zichtbaar, zó ver stond het podium de zaal in. Ik keek dus tegen de zijkant aan, waar alle apparatuur stond, de speakers en stellage, en de halve backstage. Ook de schermen waren vanaf mijn plek heel slecht te zien. Ik heb dus de hele avond naar de zijkant/rug van de artiest aan staan kijken (want die liep natuurlijk steeds helemaal naar voren, en dus zag ik alleen rug....), en de helft van het podium (en dus de band) niet gezien. Wat nou rang één? We zijn tijdens een liedje buitenom, naar de verst mogelijke plek gelopen van de tribunes (achterin de zaal), wat dan zogenaamd rang vier is, en daar zag je het meer dan goed. Maar goed, daar konden we dus niet zitten. Het was toch best een domper op een avond waar we behoorlijk naar uit hadden gekeken.

Uiteraard al op tijd naar iemand van de locatie geweest, maar er was nergens anders plek, dus helaas pindakaas, ik moest maar contact opnemen met de organisator, die ging daarover.


Uiteraard de volgende dag gelijk gedaan, met als belangrijkste klacht dat ik de zitplaats die ik had geboekt, geen rang één, maar meer een rang vier plek vond (en het hele verhaal over m'n eerdere ervaring, de plattegrond, enz) en dat het een behoorlijke domper was op een avond die zo leuk was geweest als we het ook gewoon hadden kunnen zien.
Dat ik voor een rang één had betaald, en wat ze daar mee konden doen. Ook begeleidende foto's (en ticketnummers, de hele rattaplan) uiteraard meegestuurd.

Ik kreeg de reactie dat ze het heel vervelend vonden, het uit gingen zoeken, en ik binnen zes weken een inhoudelijke reactie mocht verwachten. Na een week of acht, negen, ik maar weer eens gemaild, want, tsja, ruim zes weken, toch?
Was degene op vakantie...... Nadat deze persoon terug zou zijn (stond in de auto-reply) wederom gemaild. Daar kwam als reactie op dat de kaarten op naam van mijn man stonden, dus hij moest mailen.
Oké, copy-paste, email vanuit man. Ook prima.

Na een paar dagen een reactie, dat ze het heel vervelend vonden, en dat we, op hun kosten, twee kaartjes naar een concert mochten uitkiezen uit hun "assortiment", uiteraard alleen de niet uitverkochte, en onder voorbehoud van Coronaverschuivingen en zo.

Hartstikke mooie geste natuurlijk, maar helaas hebben we daar niet zo veel aan. Op dit moment staat er geen artiest tussen waarvan wij denken "oh, das nog wel leuk". Bovendien, je hebt geen idee wanneer de concerten plaats vinden, want alles wat dit jaar nog gepland staat (nog los van dat ik dan net bevallen ben/met een jonge baby zit) gaat waarschijnlijk verschoven worden, en dan moet je maar net kunnen op de nieuwe datum. Ook speelt de afstand naar de locaties mee; ze zijn geen van allen in onze provincie (daar waar we heen waren wel, de andere concerten zijn in het oosten en Groningen en zo, wij wonen in ZH) en we zitten vast aan OV. En er zit dus niet echt niets naar smaak tussen.

Veel liever heb ik het prijsverschil tussen mijn kaartje, en dat van een vierde rang terug. Ik heb het concert namelijk wel gewoon gehoord verder. Ik hoef niet al m'n geld terug of zo. En eigenlijk gaan ze compleet voorbij aan mijn klacht. Ze gaan er niet op in verder. En dit kost ze een stuk minder geld! Twee nieuwe kaartjes kost al gauw een euro of 150/200 voor ze, en het prijsverschil is, in totaal, 60 euro of zo. Ik had het wel geweten, zeg maar, als ik het moest oplossen ;)

Uiteraard hebben we hier (keurig) op gereageerd, met ons eigen voorstel (dat prijsverschil terug, omdat wel gebleven zijn, enz) en ook waarom we niet akkoord kunnen/willen gaan met die twee kaartjes (zonder te zeggen dat het voor hun veel goedkoper is natuurlijk :p ).


Nu net, weer weken later, een reactie, dat ze daar niet aan kunnen/willen beginnen, en dat we maar gewoon een concert moeten uitzoeken.....

Tsja, wat moet je daar nou mee? We zijn al niet echt concertbezoekers, alleen als we iets écht heel leuk vinden, en het te doen is qua vervoer. Maar ik wil gewoon dat prijsverschil alleen terug. Dat is toch best redelijk?

Wat vinden jullie hier nou van, en/of heeft iemand nog een tip hoe ik hier op kan reageren? Het is ook zo wat om met rechtsbijstand te gaan lopen schermen voor die paar tientjes, maar ik vind het ook stom dat ze niet ingegaan zijn op mijn originele klacht, ik bedoeld, ze leggen niet eens uit waarom mijn rang één plek zo kut was (geworden).....
Is er ergens een (wets)artikeltje of rechtending waar staat dat ik mijn idee mag "eisen"? Niet op hoge poten, maar ik vind mijn voorstel gewoon verre van onredelijk, het scheelt hun geld, en het is toch gewoon de weg van de minste weerstand van iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-05-2020 13:58
Je hebt zelf die plekken uitgekozen, dus ik vind dat je niet moet zeuren.
Ze heeft 1ste rangs kaarten gekocht dus dan mag je toch wel rekenen op mooie plaatsen waar je in ieder geval goed op de tv-schermen kunt kijken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
28-05-2020 21:09
Ze heeft 1ste rangs kaarten gekocht dus dan mag je toch wel rekenen op mooie plaatsen waar je in ieder geval goed op de tv-schermen kunt kijken.
Ze heeft kaarten gekocht met plaatsnummers die ze zelf heeft uitgezocht op het plattegrond. Dat die plaatsen ter plekke tegenvallen vind ik eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bij De vrienden van Amstel live gehad, 2e vak, 1e ring.
Normaal een hele mooie plek, maar niet als dat achterlijke grote podium van hun er staat, ik keek tegen een gordijn aan met nog 8 anderen.

Ik heb ook een klacht neer gelegd inclusief foto's en kreeg helemaal gelijk.
Vrijkaartjes voor het jaar erop, hele goede plaatsen.

Klacht indienen kan altijd, misschien leren ze er van.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-05-2020 21:20
Ze heeft kaarten gekocht met plaatsnummers die ze zelf heeft uitgezocht op het plattegrond. Dat die plaatsen ter plekke tegenvallen vind ik eigen risico.
Ze hebben nooit precies in kaart gebracht hoe het podium komt te staan, en wat er allemaal op het podium staat.
Dan weten ze pas kort van te voren.

Het komt ook voor dat er plaatsten bij komen, door de opbouw.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-05-2020 21:20
Ze heeft kaarten gekocht met plaatsnummers die ze zelf heeft uitgezocht op het plattegrond. Dat die plaatsen ter plekke tegenvallen vind ik eigen risico.
Nee, ze hebben het podium verplaatst. Daardoor zijn de stoelen rang 4 geworden. Dat kun je niet weten als je plaatsen boekt, want dan staat het podium gewoon aangegeven. Als er te weinig kaarten worden verkocht kan de indeling veranderen. Kan TO niets aan doen

Irish_Wasser_Woman schreef:
28-05-2020 14:15
Ja, dat begrijp ik wel, maar ik had echt hele, hele goede zitplaatsen op de tribune. Júist omdat ik staand niks zou zien, kies ik daar voor :) Ook eerste rij op de desbetreffende tribune, dus bijna onmogelijk om slecht zicht te hebben. Maar als het podium ineens 25 meter naar voren wordt geschoven, en ik vervolgens alleen maar kabels, speakers, stellages, mixapparatuur en ruggen van de artiest en band zie, vind ik dat niet overeenkomen met rang één. En als je staat, zie je misschien nog de live-beelden op de schermen. Die kon ik ook niet zien, daar zat ik namelijk áchter....
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het TO vooral om het feit dat ze amper tot niet op de klacht ingaan. Ze kunnen best even zeggen ‘sorry, u hebt gelijk’ en dan kunnen ze alsnog zeggen dat ze niet aan refund doen, maar dat ze twee kaarten mag uitzoeken.
Maar even het gevoel geven dat je de klant serieus neemt.

Ik heb er bij een winkel ook weleens een principekwestie van gemaakt. Ik spendeer daar veel geld en als je dan niet serieus genomen wordt bij een klacht, dan irriteert mij dat.
Theamuts schreef:
28-05-2020 21:20
Ze heeft kaarten gekocht met plaatsnummers die ze zelf heeft uitgezocht op het plattegrond. Dat die plaatsen ter plekke tegenvallen vind ik eigen risico.
Je koopt in de supermarkt vlees dat nog ruim goed, sterker zelfs, het is kwaliteits vlees volgens de sticker. Je bekijkt je product en het ziet ook echt uit. Je komt thuis, zet het vuur aan en doet de verpakking open. Die lucht! Je hebt direct door dat het verrot is. Foutje van de supermarkt, blijkbaar ervoor te lang uit de koeling gelaten.
Normaal bel je of ga je terug en krijg je zo je geld terug of een nieuw product.
Maar volgens jouw redenering zou dat niet kunnen want immers zelf uitgezocht.
Dat is wel heel vervelend maar ik zou gewoon een ander concert uitkiezen als ze dat als oplossing bieden. Die kaartjes kun je altijd nog verkopen.

Ik zelf heb al een paar keer geluk dat een concert helemaal niet uitverkocht was waardoor ik met mijn allergoedkoopste kaartje alsnog vooraan stond naast de mensen die de duurste kaartjes hadden. Voelde ik me wel ff lullig overmaar ik deed niks verkeerd. Heb ook wel eens gehad dat bij een concert waar ik een kaartje voor had mensen gratis naar binnen mochten om de zaal op te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Oke ik heb niet alles gelezen (wel de OP maar niet de reacties). Het is echt een hele grote denkfout dat €60 minder geld is dan kaartjes van €200. Dat concert gebeurt wel, en zoals je zegt zijn het de niet uitverkochte concerten. 2 mensen meer of minder maakt dan bar weinig uit, behalve dat jij geld besteedt aan een drankje en eventueel hapje. :) En ze hebben vanwege de crisis écht geen €60 voor je over. Het is nog niet eens zeker of ze wel overeind kunnen blijven. Ik zou het zien als een investering in de muziek entertainment industrie en voor de volgende keer een ander kaartje kopen.
Alle reacties Link kopieren
Plus als het een principe kwestie is: ze zouden geen andere kaarten aanbieden als zij niet fout zaten. Zie het als een excuus van hun.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier ook heel boos van worden. Niet eens vanwege het geld, maar gewoon omdat ze doen of je zeurt. Het is ook niet heel verwonderlijk dat er alleen nog maar stomme concerten beschikbaar zijn, want de leuke zijn meestal in een halve dag uitverkocht.
Dat gezegd hebbende, zou ik dan maar de minst stomme uitkiezen en er een gezellig weekendje van maken in een vergelegen stad. Ik heb ook wel eens ‘geluk’ gehad. Mijn geboekte concert werd geannuleerd en als optie kreeg ik de keuze uit de rest van de optredens in dat theater. Ik heb toen een relatief onbekend bandje gekozen en dat was uiteindelijk een superieuk concert.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een plaatje opgezocht van Ahoy, om (hopelijk) een beter beeld te krijgen waar ik zat :)

Afbeelding

Ik had dus kaartjes voor vak CH. CI was óók beschikbaar voor verkoop, even getwijfeld, maar ik ben toch voor CH gegaan, omdat de vorige keer dat ook meer dan prima zicht was (liever iets verder weg maar goed overzicht, dan zo dichtbij mogelijk willen zitten en het overzicht niet compleet hebben).
CI was op de avond zelf compleet afgedekt.
Het podium zelf begon ter hoogte van CH/CI, met op de hoek dus hele stellage's, en alles wat er nog meer te zien was (maar helaas dus niet de band) en het podium liep de zaal in, waarbij het eindpunt CG/CF ongeveer was. Daar waar de artiest ongeveer 50% procent van de tijd stond.
Mijn zicht was vergelijkbaar met CM. 4e rang dus.....
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
29-05-2020 12:46
Ik zou hier ook heel boos van worden. Niet eens vanwege het geld, maar gewoon omdat ze doen of je zeurt. Het is ook niet heel verwonderlijk dat er alleen nog maar stomme concerten beschikbaar zijn, want de leuke zijn meestal in een halve dag uitverkocht.
Dat gezegd hebbende, zou ik dan maar de minst stomme uitkiezen en er een gezellig weekendje van maken in een vergelegen stad. Ik heb ook wel eens ‘geluk’ gehad. Mijn geboekte concert werd geannuleerd en als optie kreeg ik de keuze uit de rest van de optredens in dat theater. Ik heb toen een relatief onbekend bandje gekozen en dat was uiteindelijk een superieuk concert.
Op zich ben ik altijd wel voor een weekendje weg, dat is ook niet per se het "probleem", maar ik moet dan wel heel veel extra geld uitgeven (ik bedoel; lijkt me leuk hoor, weekendje naar de andere kant van het land, maar er komen dan én treinkosten (x2) en een hotelovernachting bij, en, niet geheel onbelangrijk in deze; we hebben over een tijdje een baby'tje :) Die moet dan gaan logeren, iets waar we niet echt op zitten te wachten als 'ie nog zo klein is. Als het dan iets is wat we heel, heel graag zouden willen zien/horen, is dat nog een bewuste keuze, zeg maar. Nu zou het meer zoiets zijn als "tsja, t moet maar".

En nee, ik kan de hele boel ook gewoon niet accepteren en het er bij laten, want moeten is het natuurlijk helemaal niet, en ik ga ook zeker niet tot het einde strijden of zo. Ik heb in één van m'n vorige reacties aangegeven wat ik terug wilde mailen, over een voucher ipv nú een concert uitzoeken (wat waarschijnlijk alsnog verplaatst gaat worden naar een onbekende datum) óf wel een concert uitkiezen, met de vraag of dat echt per se op onze naam moet, zodat we deze misschien aan iemand anders kunnen overdoen. Maar ik wilde alleen even reageren waarom "gewoon een concert" uitzoeken op dit moment voor ons niet zo één, twee, drie een easy choice is :)



Ik ben er echt helemaal niet op uit om zo'n bedrijf (wat behoorlijk groot is, maar dat even ter zijde) kaal te plukken of keihard m'n recht te gaan halen, maar wat de laatste reacties hier ook zeggen; ik kreeg niet echt het gevoel dat mijn klacht begrepen werd. Er werd gewoon niks over gezegd. Niks van "excuses, het podium is last minute verplaatst omdat, bla bla bla" of iets in die geest. Als je het plaatje ziet, kun je zien waarom ik eigenlijk geen enkele reden zou hebben te verwachten dat mijn 1e rang, naar een 4e rang is gedegradeerd :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu toch wel benieuwd welke band de Ahoy niet vol heeft gekregen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Nou, het heeft weer even mogen duren tot we een reactie kregen, maar we krijgen tot halverwege volgend jaar de mogelijkheid een concert uit te kiezen :)

Meer dan tevreden over de oplossing!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je update, hopelijk zit er tegen die tijd iets voor je bij. Moet het wel op naam of mag je ze dan nog eventueel overdoen aan anderen?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
09-06-2020 17:27
Bedankt voor je update, hopelijk zit er tegen die tijd iets voor je bij. Moet het wel op naam of mag je ze dan nog eventueel overdoen aan anderen?
Op die vraag heb ik helaas geen antwoord gekregen, maar ik denk dat ik het voor nu maar gewoon zo laat verder :) Ik ga er gewoon vanuit dat er dan wat tussen zit :)
Mocht het tegen die tijd nog nodig zijn, stel ik 'm dan nog een keer :)
Alle reacties Link kopieren
Snap ik. Hopelijk zit er tegen die tijd iets leuks tussen voor je.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig dat het goed is opgelost!
Ik hoop met je mee dat er begin volgend jaar weer heeeeeel veeeeeeel leuke concerten zijn om uit te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de OP gelezen, maar niet alle reacties, dus excuses als het al besproken is:

TO: waar heb je de tickets gekocht? Mocht dat over een derde aanbieder zijn gegaan en niet direct bij de venue, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Dat om "productionele redenen" (wat meestal betekent dat ze te weinig kaartjes hebben verkocht of - oeps - een foutje in de planning hebben gemaakt) de rangen voor dit concert op een later tijdstip zijn aangepast en jullie hierover niet geïnformeerd konden worden omdat de venue niet over jullie contactgegevens beschikte. (Of dat de derde aanbieder een algemene/oude plattegrond heeft gebruikt)

Los daarvan vind ik het aanbod wat ze doen redelijk. Je bent gebleven en je hebt gekregen waarvoor je betaald hebt: je hebt het concert gezien meegemaakt. Ze hadden ook kunnen zeggen: "Tsja mevrouw, dan had u ter plekke een zaalwacht (heb je dat bij concerten?) aan moeten spreken. Dan hadden we u alternatieve plekken aan kunnen bieden."

(Disclaimer: dit heb ik geschreven vanuit een theater-achtergrond. Ik neem aan dat de gang van zaken bij concerten niet heel veel verschilt met die van ons.)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven