Geld & Recht alle pijlers

Advies nodig over scheiding en geldzaken

29-12-2010 18:47 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wist even geen andere topictitel maar het gaat om het volgende

Ex en ik wonen sinds half jaar niet meer samen, zijn niet getrouwd wel 2 kinderen.

Ik woon nog steeds in het koophuis, huis huren duurt lang zonder urgentie (die ik wel kan krijgen)

Eerst zou ex hier blijven wonen maar nu blijkt dat hij door zijn eigen zaak geen hypotheek kan krijgen.

Ik baal hier erg van, mijn kinderen raken dus echt hun huis kwijt.

Om alvast het eea te regelen heb ik gezegd dat hij zich moet uitschrijven. Kan dat wel?

Hij heeft geen huis, slaapt op kantoor en verder werkt hij alleen maar en met de kinderen is hij hier.

Dat uitschrijven wil ik doen zodat ik mijn eigen kosten kan betalen zoals zorgverzekering ed. Ik heb dan volgens mij recht op toeslagen, als hij hier ingeschreven blijft niet.

Tot op heden betaald hij alles qua kosten en doet daar ook niet moeilijk over.

Iemand die weet hoe ik dit moet aanpakken en waar ik recht op heb?
Je kan je niet uit laten schrijven als je geen ander adres hebt, je bent verplicht ergens ingeschreven te staan.

Dus zolang hij geen woonruimte heeft en zich ook niet in kan laten schrijven op zijn werkadres of bij zijn ouders bijv. heb jij geen recht op toeslagen, want je woont officieel nog samen.
Waarom niet eerst alle zaken rondom de scheiding netjes regelen voordat je hem "op straat zet"? Aangezien hij op dit moment nog alle kosten betaalt, heeft zorgtoeslag etc. aanvragen toch geen prioriteit?
Hij betaalt alles, doet daar niet moeilijk over en woont ook nog op kantoor?

Ik zou maar geen actie ondernemen. Volgens mij heb je het al goed voor elkaar.
Alles is eigenlijk al geregeld................. alleen de woonruimte nog niet!

Waarom ik dat wil, ik wil eigenlijk mijn eigen kosten betalen.

Hij doet niet moeilijk, maar zegt het wel steeds "ik betaal alle rekeningen"

Ja en ik zorg voor je kinderen, die ene dag dat hij komt!!!

Op straat zetten is ook zo wat, hij woont hier niet meer, dus op straat zetten is het niet.

Begrijp dus dat hij echt ergens ingeschreven moet staan, denk niet dat dat kan op zijn werk adres................

Ga nog wel even bekijken wat er mogelijk is
quote:bommi schreef op 29 december 2010 @ 19:52:

Hij betaalt alles, doet daar niet moeilijk over en woont ook nog op kantoor?

Ik zou maar geen actie ondernemen. Volgens mij heb je het al goed voor elkaar.

Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik heb niks voor elkaar, was namelijk niet mijn plan maar dat van hem.
Wat hebben jullie geregeld dan? Dit klinkt namelijk niet als "alles al geregeld" hebben moet ik eerlijk gezegd zeggen.
De, in mijn ogen, belangrijke zaken wat de kinderen betreft, zoals omgangsregeling en alimentatie (die ik nu nog niet wil natuurlijk)

Ook de verdeling van de inboedel is geregeld.

Verder hoeft er niets geregeld te worden, alleen dat ik sommige rekeningen zelf, van eigen rekening, moet betalen.

En dat ik ergens anders moet gaan wonen.

Ex is alleen erg impulsief met sommige dingen.

Dan moet het verkocht worden, dan toch maar niet want vrije sector is erg duur!! Nu moet het huis toch verkocht worden maar ik kan geen urgentie aanvragen voordat het verkocht is.

Tja, ik kan niet anders dan wachten dan.

Om hem wat kosten betreft te verlichten (zeg maar) wil ik dan mijn egen dingen betalen. Meeste doe ik al, maar zal niet de hypotheek op kunnen hoesten en alimentatie wil ik pas als ik ergens anders woon
Kijk goed uit met het huis verkopen voordat je wat anders hebt hoor.

Hier zegt de woningbouw dat ik het huis niet te koop mag zetten omdat ik dan verwijtbaar dakloos ben en dus geen urgentie krijg.

Gevalletje "eigen schuld dikke bult" volgens hen.
je ex partner zich ergens anders in laten schrijven zodat jij alleenstaande ouderkortingen en toeslagen kunt ontvangen terwijl hij feitelijk nog met je samenwoont en jullie de kosten 'delen' heet fraude....

Dat zou ik je zeker niet aanraden.

Zorg dat je die urgentie krijgt. Maak afspraken over alimentatie en zet deze op papier. Vraag pas je toeslagen en dergelijke aan als je daadwerkelijk alleen woont en voor die kosten komt te staan
quote:waaromdan schreef op 29 december 2010 @ 18:47:

Hij heeft geen huis, slaapt op kantoor en verder werkt hij alleen maar en met de kinderen is hij hier.

Het lijkt erop dat jouw toekomstige ex nu al aan het kortste eind trekt, hij heeft geen dak meer boven zijn hoofd en werkt zich te pletter om geld binnen te brengen. Sorry dat ik een beetje beschuldigend klink, maar besef je je wel hoe moeilijk het voor hem moet zijn om in feite dakloos te zijn? En om niet meer elke dag zijn kinderen om zich heen te hebben?

Maar terugkomend op je vragen, die roepen bij mij de volgende vragen op:

Is er inmiddels een advocaat bezig om de scheiding in gang te zetten? O, ik lees net dat jullie samenwoonden en niet getrouwd waren, maar de kinderalimentatie en de verkoop van het huis moeten wel geregeld worden natuurlijk. Heb je al urgentie aangevraagd? Zo nee, waarom niet?
dubbel
Het is wel een moeilijke situatie, want jij kunt nu geen urgentie krijgen, maar je a.s. ex heeft ook niet zomaar een woning natuurlijk. En als hij wel een woning vindt, dan draait hij op voor dubbele woonlasten, zijn eigen huur en de hypotheek, lijkt me ook moeilijk op te brengen,

Werk jij zelf ook? Want het lijkt erop dat er toch meer inkomen zal moeten binnenkomen, zodat alles betaald kan blijven worden. Anders blijven jullie voorlopig in deze onmogelijke situatie zitten, een huis verkopen is momenteel namelijk niet makkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven