Geld & Recht alle pijlers

Advocaat nodig?

26-05-2020 16:37 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend moet bij de rechter komen omdat hij een rood kruis heeft genegeerd (staat in de brief). Hij heeft een VOG nodig voor werk. Krijgt hij straks geen VOG meer?
Is het beter om een advocaat te vragen om naar de rechtbank te komen?
De meeste advocaten en jurische hulpverleners kan je bellen voor advies. Meestal is dat gewoon nog gratis.

Dus ga dat gewoon doen. Die vriend dan he?
Alle reacties Link kopieren
Of het van invloed is op zijn werk hangt ervan af wat hij doet. Chauffeur oid zal wel een probleem zijn.
Is het niet zo dat hij voor de rechter moet komen omdat hij na dat negeren van het rode kruis ook nog eens de boete en de aanmaningen genegeerd heeft?
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij al eerder overtredingen begaan? Vind het nogal vreemd dat je voor een rood kruis negeren moet voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
VOG is voor specifieke beroepen. Dus het kan dat hij een probleem krijgt als chauffeur, maar niet als kinderjuf.
Alle reacties Link kopieren
Als hij straks geen VOG meer krijgt had hij even beter moeten nadenken voordat hij als een tokkie dat kruis negeerde omdat hij vond dat dat kon. Die staan er niet voor niets en het is altijd duidelijk aangegeven.

Ik denk ook dat hij hierna wat boetes en brieven heeft genegeerd.

Ontkent hij eigenlijk dat het is gebeurd? Omdat je schrijft dat het in de brief staat, maar niet schrijft of hij het zelf toegeeft.
Marana schreef:
26-05-2020 16:45
Is het niet zo dat hij voor de rechter moet komen omdat hij na dat negeren van het rode kruis ook nog eens de boete en de aanmaningen genegeerd heeft?
Nee, iemand moet tegenwoordig meteen naar de strafrechter
https://www.autoblog.nl/nieuws/rood-kru ... hter-72690
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
26-05-2020 16:45
Is het niet zo dat hij voor de rechter moet komen omdat hij na dat negeren van het rode kruis ook nog eens de boete en de aanmaningen genegeerd heeft?

Hmm. Die kans lijkt me klein.
Is hij soms in verzet gegaan tegen een strafbeschikking?

Oh ja, en met welke argumenten denk jij denkt hij onder de boete uit te kunnen komen?
Want een advocaat is geen tovenaar natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
26-05-2020 16:50
Nee, iemand moet tegenwoordig meteen naar de strafrechter
https://www.autoblog.nl/nieuws/rood-kru ... hter-72690

Ah, niet meer via een strafbeschikking lees ik.
Ik zou een advocaat meenemen naar de zitting, hoewel dat niet verplicht is.

De rechter kan zelfs het rijbewijs invorderen of een hoge geldboete geven. Ook kan de overtreding meetellen in de beoordeling bij het krijgen van een Verklaring Omtrent het Gedrag. Het hangt ook sterk van iemands trackrecord af en hoe noodzakelijk het rijbewijs of VOG is voor het werk van de overtreder. Iemand die een gezin te onderhouden heeft met zijn rijbewijs krijgt eerder hoge boete.

Het negeren van een rood kruis wordt in ieder geval als zware verkeersovertreding gezien.
Igoa schreef:
26-05-2020 16:50
Nee, iemand moet tegenwoordig meteen naar de strafrechter
https://www.autoblog.nl/nieuws/rood-kru ... hter-72690


Dat is nieuw voor mij, pittig zeg!
Heel goed. Mijn vriendin is met haar werk op de weg flink geramt door zo'n telefoonloerder die 2x kruizen en een pijlwagen had 'gemist'.
Alle reacties Link kopieren
Hij is geen telefoonloerder rijdt altijd netjes beetje raar dat dat wordt gezegd. Nooit eerder bij de rechtbank geweest of iets anders, geen trackrecord. Hij heeft bezwaar ingediend daarom moet hij naar de rechter.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
26-05-2020 16:58
Ik zou een advocaat meenemen naar de zitting, hoewel dat niet verplicht is.

De rechter kan zelfs het rijbewijs invorderen of een hoge geldboete geven. Ook kan de overtreding meetellen in de beoordeling bij het krijgen van een Verklaring Omtrent het Gedrag. Het hangt ook sterk van iemands trackrecord af en hoe noodzakelijk het rijbewijs of VOG is voor het werk van de overtreder. Iemand die een gezin te onderhouden heeft met zijn rijbewijs krijgt eerder hoge boete.

Het negeren van een rood kruis wordt in ieder geval als zware verkeersovertreding gezien.
denk je dat zijn rijbewijs misschien wordt ingevorderd? hij maakte zich vooral zorgen om de vog maar dit zou ook problemen geven met werken.
eentweenegen schreef:
26-05-2020 17:10
Hij is geen telefoonloerder rijdt altijd netjes beetje raar dat dat wordt gezegd. Nooit eerder bij de rechtbank geweest of iets anders, geen trackrecord. Hij heeft bezwaar ingediend daarom moet hij naar de rechter.
Het wordt als een zwaar vergrijp gezien dus dan altijd een advocaat meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk vaak naar van die rechtbankprogramma's en een aantal dingen vallen mij op. Zodra de verdachte op tijd is, geïnteresseerd overkomt, een verzorgde eerste indruk maakt, geen excuses zoekt, goed luistert naar rechter en OvJ, rustig blijft, niet door rechter en OvJ heen praat ! en goed uit kan leggen waarom hij in aanmerking komt voor strafvermindering, daar meestal wel in meegegaan wordt.

Zeker als de verdachte ook nog eens geen strafblad heeft en niet eerder voor (iets vergelijkbaars) met justitie in aanraking is gekomen.

In dat geval voegt een advocaat niets toe, eigenlijk. Want hij bestrijdt niet dat het gebeurt is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
eentweenegen schreef:
26-05-2020 17:10
Hij is geen telefoonloerder rijdt altijd netjes beetje raar dat dat wordt gezegd. Nooit eerder bij de rechtbank geweest of iets anders, geen trackrecord. Hij heeft bezwaar ingediend daarom moet hij naar de rechter.

Oh, dus hij had ook gewoon de strafbeschikking kunnen betalen.

Sorry, ik heb wat moeite met het strafbare feit. Vind het zo hufterig, doorrijden bij rood kruis.
Maar ik begrijp dat je vriend er een goede verklaring voor heeft...?
eentweenegen schreef:
26-05-2020 17:12
denk je dat zijn rijbewijs misschien wordt ingevorderd? hij maakte zich vooral zorgen om de vog maar dit zou ook problemen geven met werken.
Nee dat denk ik niet gezien zijn blanco verkeersovertredingenverleden. Het zal een flinke boete worden, maar het negeren van een rood kruis wordt echt als een zware verkeersovertreding gezien dus zou ik altijd een advocaat meenemen. Ik heb wel wat ervaring bij zittingen en sommige mensen kunnen zichzelf soms helemaal ongewild klempraten terwijl dat niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
26-05-2020 17:21
Nee dat denk ik niet gezien zijn blanco verkeersovertredingenverleden. Het zal een flinke boete worden, maar het negeren van een rood kruis wordt echt als een zware verkeersovertreding gezien dus zou ik altijd een advocaat meenemen. Ik heb wel wat ervaring bij zittingen en sommige mensen kunnen zichzelf soms helemaal ongewild klempraten terwijl dat niet nodig is.

Eens.
ninanoname schreef:
26-05-2020 17:18
Ik kijk vaak naar van die rechtbankprogramma's en een aantal dingen vallen mij op. Zodra de verdachte op tijd is, geïnteresseerd overkomt, een verzorgde eerste indruk maakt, geen excuses zoekt, goed luistert naar rechter en OvJ, rustig blijft, niet door rechter en OvJ heen praat ! en goed uit kan leggen waarom hij in aanmerking komt voor strafvermindering, daar meestal wel in meegegaan wordt.

Zeker als de verdachte ook nog eens geen strafblad heeft en niet eerder voor (iets vergelijkbaars) met justitie in aanraking is gekomen.

In dat geval voegt een advocaat niets toe, eigenlijk. Want hij bestrijdt niet dat het gebeurt is.
Je hebt helemaal gelijk. Maar sommige mensen zijn experts in hun eigen glazen ingooien.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
26-05-2020 17:18

In dat geval voegt een advocaat niets toe, eigenlijk. Want hij bestrijdt niet dat het gebeurt is.
Blijkbaar wel.
eentweenegen schreef:
26-05-2020 17:10
Hij is geen telefoonloerder rijdt altijd netjes beetje raar dat dat wordt gezegd. Nooit eerder bij de rechtbank geweest of iets anders, geen trackrecord. Hij heeft bezwaar ingediend daarom moet hij naar de rechter.
Hij heeft een rood kruis genegeerd, dat is niet netjes. Dat is gevaarlijk rijgedrag.

En als hij dat betwist dan lijkt me een advocaat wel zo handig.

Wat ik sowieso niet begrijp waarom hij niet gewoon even zelf een advocaat of een juridisch loket belt, dat eerste informatiegesprekje aan de telefoon is gratis.
Alle reacties Link kopieren
eentweenegen schreef:
26-05-2020 17:10
Hij is geen telefoonloerder rijdt altijd netjes beetje raar dat dat wordt gezegd. Nooit eerder bij de rechtbank geweest of iets anders, geen trackrecord. Hij heeft bezwaar ingediend daarom moet hij naar de rechter.
Hij moet goed op papier zetten wat er precies gebeurde. Goede tekening erbij maken (tip: googlemaps uitdraaitje en daarop intekenen wat er gebeurde). Heel vaak aan jouw zijn verhaal vertellen, zodat het er vloeiend uitkomt. Niets verzinnen, precies bij de feiten houden.
Hij moet niet zijn verhaal heel vaak vertellen om leugens te maskeren, maar zodat hij voorkomt dat hij het elke keer anders zegt. Of dat het niet helemaal klopt.

Als hij bezwaar heeft gemaakt, dan vind hij dat er omstandigheden zijn waarom hij niet beboet hoeft te worden. Als hij dat goed uit kan leggen, wat voegt de advocaat dan toe?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Oke bedankt. weten jullie hoe je een goede advocaat kunt vinden? Hij heeft niet een advocaat gebeld omdat die dan natuurlijk zeggen dat ze nodig zijn dus ik dacht misschien weten jullie het of hebben jullie ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven