Afdingen yes/no?
dinsdag 31 januari 2017 om 22:50
Hoe zit het met afdingen bij aankoop van bijvoorbeeld meubelen?
Wij hebben van de week een redelijk grote aankoop gedaan en ook nu viel er niets af te dingen. Ze beginnen er niet meer aan, mag niet van de baas etc.
Is dat zo of laten wij ons te makkelijk afpoeieren
Wat zijn de do's en don'ts bij afdingen?
Wij hebben van de week een redelijk grote aankoop gedaan en ook nu viel er niets af te dingen. Ze beginnen er niet meer aan, mag niet van de baas etc.
Is dat zo of laten wij ons te makkelijk afpoeieren
Wat zijn de do's en don'ts bij afdingen?
dinsdag 31 januari 2017 om 22:58
Mijn moeder is hier expert in. Ik ben de kunst nog aan het afkijken. Als het haar niet bevalt zegt ze gewoon 'jammer dan hoef ik het niet'. Dan krijgt ze er vaak wel het nodige af of er iets gratis bij. Gebeurt zelden dat het echt niet lukt.
Als het echt niet lukt, loopt ze ook zo de winkel uit. Zal niet voor het eerst zijn dat ze bij de deur terug word gehaald.
Als het echt niet lukt, loopt ze ook zo de winkel uit. Zal niet voor het eerst zijn dat ze bij de deur terug word gehaald.
dinsdag 31 januari 2017 om 23:03
dinsdag 31 januari 2017 om 23:05
Stelregel is: er mag altijd nog zo'n tien procent van de prijs af.
Overigens ben ik ook ontzettend slecht in afdingen hoor. De echt goede hosselaars zijn ook bereid weg te lopen zonder bankstel/auto/nieuwe koelkast. Ik ben altijd veel te eager om die tv/wandkast/speedboat mee naar huis te nemen, dat heeft een verkoper natuurlijk zo door
Overigens ben ik ook ontzettend slecht in afdingen hoor. De echt goede hosselaars zijn ook bereid weg te lopen zonder bankstel/auto/nieuwe koelkast. Ik ben altijd veel te eager om die tv/wandkast/speedboat mee naar huis te nemen, dat heeft een verkoper natuurlijk zo door
dinsdag 31 januari 2017 om 23:07
quote:BrightLights schreef op 31 januari 2017 @ 23:05:
Overigens ben ik ook ontzettend slecht in afdingen hoor. De echt goede hosselaars zijn ook bereid weg te lopen zonder bankstel/auto/nieuwe koelkast. Ik ben altijd veel te eager om die tv/wandkast/speedboat mee naar huis te nemen, dat heeft een verkoper natuurlijk zo door ;)Precies! Ik was al heel lang op zoek naar deze meubel en wilde het zo graag hebben
Overigens ben ik ook ontzettend slecht in afdingen hoor. De echt goede hosselaars zijn ook bereid weg te lopen zonder bankstel/auto/nieuwe koelkast. Ik ben altijd veel te eager om die tv/wandkast/speedboat mee naar huis te nemen, dat heeft een verkoper natuurlijk zo door ;)Precies! Ik was al heel lang op zoek naar deze meubel en wilde het zo graag hebben
dinsdag 31 januari 2017 om 23:18
quote:Cucina schreef op 31 januari 2017 @ 23:07:
[...]
Precies! Ik was al heel lang op zoek naar deze meubel en wilde het zo graag hebben
Maar als je al lang op zoek was hebben ze het kennelijk in weinig winkels. En als jij het dat bedrag waard vind is het toch prima?
Het hele eieren eten van onderhandelen vind ik dat ik een prijs in mijn hoofd heb die ik bereid ben te betalen, is het duurder onderhandel je. Zakken ze niet of niet genoeg, dan niet, kijk ik ergens anders.
[...]
Precies! Ik was al heel lang op zoek naar deze meubel en wilde het zo graag hebben
Maar als je al lang op zoek was hebben ze het kennelijk in weinig winkels. En als jij het dat bedrag waard vind is het toch prima?
Het hele eieren eten van onderhandelen vind ik dat ik een prijs in mijn hoofd heb die ik bereid ben te betalen, is het duurder onderhandel je. Zakken ze niet of niet genoeg, dan niet, kijk ik ergens anders.
dinsdag 31 januari 2017 om 23:30
quote:Pruttie schreef op 31 januari 2017 @ 23:14:
Ok. 10%. Pokerface en niet bang zijn om weg te lopen.
Dan moet het dus niet iets mega unieks zijn, wat je nergens kunt krijgen. Bij een wasmachine ofzo zou het dan geen probleem zijn.
Ja elektronica, witgoed, auto's, fietsen, je nieuwe vloer etc.
Mijn moeder knoopt vaak gewoon een gesprek aan met de verkoper en dan zegt ze iets in de trend:
'Ik wil hem wel hebben, maar niet voor die prijs'
Of ze noemt direct 'Voor dat bedrag mag je hem inpakken' (dan wel lager zitten dan de prijs die je wil betalen).
Soms gewoon direct 'Wat doe je eraf?' Die werkt soms zo goed dat de verkoper met een beter bod komt dan je had verwacht.
Ooit bij een tv gehad dat de verkoper niks wilde doen. Niet gek, er waren 2 klanten geinteresseerd in die tv. Ik heb even het artikelnummer via kieskeurig.nl opgezocht, daar was hij niet zo blij mee . Maar we kregen vervolgens dus wel flinke korting zodat we goedkoper uitkwamen dan de laagate prijs op kieskeurig.
Ok. 10%. Pokerface en niet bang zijn om weg te lopen.
Dan moet het dus niet iets mega unieks zijn, wat je nergens kunt krijgen. Bij een wasmachine ofzo zou het dan geen probleem zijn.
Ja elektronica, witgoed, auto's, fietsen, je nieuwe vloer etc.
Mijn moeder knoopt vaak gewoon een gesprek aan met de verkoper en dan zegt ze iets in de trend:
'Ik wil hem wel hebben, maar niet voor die prijs'
Of ze noemt direct 'Voor dat bedrag mag je hem inpakken' (dan wel lager zitten dan de prijs die je wil betalen).
Soms gewoon direct 'Wat doe je eraf?' Die werkt soms zo goed dat de verkoper met een beter bod komt dan je had verwacht.
Ooit bij een tv gehad dat de verkoper niks wilde doen. Niet gek, er waren 2 klanten geinteresseerd in die tv. Ik heb even het artikelnummer via kieskeurig.nl opgezocht, daar was hij niet zo blij mee . Maar we kregen vervolgens dus wel flinke korting zodat we goedkoper uitkwamen dan de laagate prijs op kieskeurig.
woensdag 1 februari 2017 om 00:01
Man en moeder kunnen het hier ook goed.
Vooral in het buitenland. Maar hier bijvoorbeeld op marktplaats aan de deur nog weleens als iets toch niet zo in de smaak valt maar wel wilt hebben. zwarte markt, bepaalde verkoophuizen etc. Het lukt man en moeder vaak en beter dan ik, ben er niet zo goed in.
Vooral in het buitenland. Maar hier bijvoorbeeld op marktplaats aan de deur nog weleens als iets toch niet zo in de smaak valt maar wel wilt hebben. zwarte markt, bepaalde verkoophuizen etc. Het lukt man en moeder vaak en beter dan ik, ben er niet zo goed in.
•°: Don't be the same, be better!
woensdag 1 februari 2017 om 00:23
Ik vind afdingen een mooie sport en doe het geregeld.
Pas nog bij een bankstel,300 eraf.
Auto,s koop ik altijd 2e hands en krijg er altijd wat af.
Bij de IJ hallen gaat t om kleine bedragen,maar ja het is de sport.
M,n man kan het niet,dus ik mag t doen met auto,s en motoren.Heerlijk.
Pas nog bij een bankstel,300 eraf.
Auto,s koop ik altijd 2e hands en krijg er altijd wat af.
Bij de IJ hallen gaat t om kleine bedragen,maar ja het is de sport.
M,n man kan het niet,dus ik mag t doen met auto,s en motoren.Heerlijk.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
woensdag 1 februari 2017 om 05:59
Ik ben er niet goed in, maar heb altijd een prijs in gedachten wat ik wil (en vooral kan) betalen. Als ik een product (bank etc) zie dat duurder is, noem ik mijn budget en dan is het aan de verkoper of hij erin meegaat of niet. Zoniet dan zoek ik verder.
Meestal krijg ik het dan wel voor dat bedrag, soms niet.
Bij een markplaats verkoop aan de deur als de koper dan nog gaat afdingen dan kap ik gelijk af. We waren een prijs overeenkomen, en dan ga ik echt niet alsnog omlaag, vind dat ook niet netjes.
Meestal krijg ik het dan wel voor dat bedrag, soms niet.
Bij een markplaats verkoop aan de deur als de koper dan nog gaat afdingen dan kap ik gelijk af. We waren een prijs overeenkomen, en dan ga ik echt niet alsnog omlaag, vind dat ook niet netjes.
woensdag 1 februari 2017 om 06:47
Ik onderhandel ook altijd en krijg er altijd bij "grote" aankopen wel 10% af.
Wel is het belangrijk dat je onderhandelt net de juiste medewerker.
Een junior of weekendkracht lukt nooit.
Je moet echt de eigenaar of finaalmanager hebben en daar het gesprek mee aan gaan.
Nooit de koopwaar afkraken, maar vooral vriendelijk en beleefd blijven dan is de truc.
Marktplaats aan de deur afdingen ? Echt asociaal en zou voor mij afkappen zijn.
De onderhandelingen zijn dan al achter de rug.
Wel is het belangrijk dat je onderhandelt net de juiste medewerker.
Een junior of weekendkracht lukt nooit.
Je moet echt de eigenaar of finaalmanager hebben en daar het gesprek mee aan gaan.
Nooit de koopwaar afkraken, maar vooral vriendelijk en beleefd blijven dan is de truc.
Marktplaats aan de deur afdingen ? Echt asociaal en zou voor mij afkappen zijn.
De onderhandelingen zijn dan al achter de rug.
woensdag 1 februari 2017 om 06:48
woensdag 1 februari 2017 om 08:58
quote:missmanhattan schreef op 01 februari 2017 @ 06:48:
[...]
Dit.
Vind het vreselijk en doe het niet. Ben er ook niet goed in.
Weet dat het gangbaar is bij keukens en huizen, maar verder.... Nee vreselijk.
Daarom heb ik ook een keuken bij de Ikea gekocht, gewoon hoppa, dat wil ik hebben, dit is de prijs, inpakken maar, ipv dat slinkse gedoe waar je dan in mee moet. Echt de hel vind ik dat. Ik durf zo'n zaak ook gewoon niet binnen te lopen.
De volgende keuken laten we maar door een timmerman maken, of moet je dan ook onderhandelen?
[...]
Dit.
Vind het vreselijk en doe het niet. Ben er ook niet goed in.
Weet dat het gangbaar is bij keukens en huizen, maar verder.... Nee vreselijk.
Daarom heb ik ook een keuken bij de Ikea gekocht, gewoon hoppa, dat wil ik hebben, dit is de prijs, inpakken maar, ipv dat slinkse gedoe waar je dan in mee moet. Echt de hel vind ik dat. Ik durf zo'n zaak ook gewoon niet binnen te lopen.
De volgende keuken laten we maar door een timmerman maken, of moet je dan ook onderhandelen?
woensdag 1 februari 2017 om 09:08