Afkoop pensioenaanspraken
dinsdag 22 februari 2011 om 11:59
Wellicht dat iemand mij hier verder mee kan helpen;
Vandaag heb ik een brief ontvangen van een pensioenfonds, het gaat over een pensioen dat ik jaren geleden bij een werkgever heb opgebouwd.
In de brief staat dat het bedrag onder de wettelijke afkoopgrens valt en daarom wordt afgekocht.
Ben ik verplicht om het af te laten kopen of zou ik het kunnen laten staan?
Alvast bedankt voor de reacties.
Vandaag heb ik een brief ontvangen van een pensioenfonds, het gaat over een pensioen dat ik jaren geleden bij een werkgever heb opgebouwd.
In de brief staat dat het bedrag onder de wettelijke afkoopgrens valt en daarom wordt afgekocht.
Ben ik verplicht om het af te laten kopen of zou ik het kunnen laten staan?
Alvast bedankt voor de reacties.

dinsdag 22 februari 2011 om 12:52
Ik kreeg laatst ook zo'n aanbieding, van een pensioenfonds waar ik een paar maanden bij had gezeten. Volgens mij was het iets van ¤ 40,-. Bruto Ik kon wel kiezen of ik het liet staan of uitbetalen, dus ik heb het laten staan. Voor dat bedrag doen ze maar hun stinkende best om er bij het bereiken van mijn pensioen een wereldbedrag van te maken!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 22 februari 2011 om 14:04
Je hebt geen keuze. Jouw pensioenverzekeraar heeft het recht om lage opgebouwde bedragen (voor 2011 is de grens EUR 427,29) af te kopen en naar jouzelf over te maken. Je zou bij een bank een bankspaarproduct kunnen afsluiten en daarop het bedrag (laten) storten, en zelf nog een x bedrag per maand bijstorten. Als je binnen je fiscale jaarruimte blijft kun je de door jouzelf ingelegde bedragen aftrekken van je belastbaar inkomen.
dinsdag 22 februari 2011 om 14:07
Ik had ook zo'n brief, van een pensioenfonds van uitzendbureaus.
Ik heb jaren terug via het uitzendbureau gewerkt, en ik had daar nog 92 euro staan... Nou, ik heb het maar uit laten betalen. Ik ga toch emigreren (hopelijk nog dit jaar) en ik moet nu al zoveel dingen bij houden van jaren terug! Ik neem aan dat als ik 65 ben ik die 92 euro niet erg mis.
Ik had trouwens wel de keuze! Ik kon het ook gewoon laten staan bij ze, in de brief stonden alle keuzes en voor- en nadelen uitgelegd.
Ik heb jaren terug via het uitzendbureau gewerkt, en ik had daar nog 92 euro staan... Nou, ik heb het maar uit laten betalen. Ik ga toch emigreren (hopelijk nog dit jaar) en ik moet nu al zoveel dingen bij houden van jaren terug! Ik neem aan dat als ik 65 ben ik die 92 euro niet erg mis.
Ik had trouwens wel de keuze! Ik kon het ook gewoon laten staan bij ze, in de brief stonden alle keuzes en voor- en nadelen uitgelegd.
dinsdag 22 februari 2011 om 22:58
quote:dropje schreef op 22 februari 2011 @ 14:04:
Je hebt geen keuze. Jouw pensioenverzekeraar heeft het recht om lage opgebouwde bedragen (voor 2011 is de grens EUR 427,29) af te kopen en naar jouzelf over te maken. Je zou bij een bank een bankspaarproduct kunnen afsluiten en daarop het bedrag (laten) storten, en zelf nog een x bedrag per maand bijstorten. Als je binnen je fiscale jaarruimte blijft kun je de door jouzelf ingelegde bedragen aftrekken van je belastbaar inkomen.
Sorry dat ik nu reageer, ik kwam maar niet op het forum ingelogd.
Er staat 1546,- bruto, lijkt mij dat er meer overblijft dan die 427,-.
Ik zal morgen eens gaan bellen, bedankt voor alle reacties
Sorry dat ik nu reageer, ik kwam maar niet op het forum ingelogd.
Er staat 1546,- bruto, lijkt mij dat er meer overblijft dan die 427,-.
Ik zal morgen eens gaan bellen, bedankt voor alle reacties
woensdag 23 februari 2011 om 11:13
In dat geval mogen ze het volgens mij niet afkopen zonder instemming van jouw kant, Medatative Rose. Maar toch, zelf zou ik het bedrag laten doorstorten naar een spaarvoorziening. De meeste pensioenverzekeraars beleggen met de pensioentegoeden van hun verzekerden, dus je hebt kans dat er van die 1546 euro over een paar jaar minder over is in plaats van dat het door rendeert.
woensdag 23 februari 2011 om 18:01
Medadative_rose: het afgekocht pensioen is bruto ¤ 1546.
De maximumgrens van ¤ 427,29 is op jaarbasis. De werkelijke waarde van het pensioen is een bedrag gebaseerd op minimaal 10-12 keer van het jaarbedrag. Bij jou is dat brutobedrag ¤ 1546. Als deze waarde per jaar zou worden uitgekeerd is de pesnioenuitkering slechts 100 - 150 per jaar. Om een overflow aan administratieve lasten te vermijden, mag de pensioenverzekeraar sinds 2007 in veel gevallen het opgebouwde pensioen in 1 keer uitkeren.
Lees hier voor meer informatie
De maximumgrens van ¤ 427,29 is op jaarbasis. De werkelijke waarde van het pensioen is een bedrag gebaseerd op minimaal 10-12 keer van het jaarbedrag. Bij jou is dat brutobedrag ¤ 1546. Als deze waarde per jaar zou worden uitgekeerd is de pesnioenuitkering slechts 100 - 150 per jaar. Om een overflow aan administratieve lasten te vermijden, mag de pensioenverzekeraar sinds 2007 in veel gevallen het opgebouwde pensioen in 1 keer uitkeren.
Lees hier voor meer informatie