Geld & Recht alle pijlers

afspiegelingsbeginsel, mag dit?

19-12-2014 21:05 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag.. ik heb al gezocht op google maar voor mn eigen gemoedstoestand zou ik ook graag jullie antwoord/advies horen.



Twee weken geleden heb ik met mijn collega's te horen gekregen dat het niet zo goed gaat met het bedrijf (Bakkerij). De afgelopen jaren is de omzet gedaald en nu zijn de personeelskosten te hoog. Er moeten 25-28 uren ingeleverd worden.



Nou zouden ze naar mijn idee wettelijk gebruik moeten maken van het afspiegelingsbeginsel. Bij de verdeling in leeftijdscategorieen vallen ik en twee andere collega's elk alleen in een groep, 3 overige collega's zitten met zn drieën in een categorie. Voor mijn idee zat ik dus veilig.



Nou werd ik vandaag op gesprek geroepen met beide bazen. Zij hadden gehoord dat ik een beetje aan het solliciteren was en vroegen of dit klopte. Dat is inderdaad zo, maar daar ben ik inmiddels al zoooo lang mee bezig zonder resultaat dat ik ook niet echt verwacht dat daar snel iets uitkomt. Anyway, ze zeiden toen dat ze dit mee gaan laten wegen in de beslissing over wie eruit moet! Dus omdat zij van iemand hebben gehoord dat ik om me heen aan het kijken ben naar een baan die aansluit op mn studie, zit ik straks werkloos thuis?!



Mag dit? Zijn er manieren waardoor ze dit kunnen doen? We zijn allemaal parttimers; ik werk 28 uur (waar ze dus graag vanaf willen) en de collega's uit de grootste leeftijdsgroep allemaal minder, als er daarvan een uit moet komen ze nog niet aan het gewenste aantal uur, en zou er nog iemand moeten vertrekken. Is dat voor mij een nadeel? Verder nog iemand tips qua oprotpremie/uwv/rondkomen met minder geld?!



Help! En een fijne kerst..
Alle reacties Link kopieren
Bel het juridisch loket en het UWV, dit mag niet natuurlijk. Wat ik nu direct zou doen als ik jou was is een brief/email sturen naar je werkgever met daarin een verslag van het gesprek wat jullie gehad hebben. Zonder emotie, gewoon wat er gezegd is. Dan kun je vragen of ze willen reageren als dit verslag niet juist is, en dat je er anders vanuit gaat dat het klopt wat er in staat. Zet er een datum in, wie er aanwezig waren en wat er besproken is. Je hoeft geen "ruzie" te zoeken maar je moet wel voor je rechten opkomen. Handig om dit soort dingen zwart op wit te hebben mocht het lastig worden.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag dit niet!

Overigens snap ik niet waarom jij je leidinggevende(n) zou vertellen of je solliciteert of niet.

Dat gaat ze niet aan.
*do not underestimate the power of stupidity*
Jullie hebben allemaal dezelfde functie? Er zitten geen mensen in die categorie van 3 die meer taken hebben, een uitgebreidere functie?
Ik vind het wel een beetje apart dat een klein bedrijf zich ook zo strikt aan die leeftijdsgroepen moet houden bij ontslagen. Als je als werkgever maar weinig personeel overhoudt wil je toch de beste, lijkt me. (overigens niet zo bedoeld alsof TO dat niet is, maar meer in het algemeen).
Alle reacties Link kopieren
Nee paresseuse, we hebben allemaal dezelfde functie idd dus wat dat betreft kan er geen onderscheid gemaakt worden. Tis alleen wel zo dat deze collega's minder uur werken. Thanks voor de tip ambrosia!
Alle reacties Link kopieren
Weet je al hoe de leeftijdscategorieën zijn ingedeeld of heb je die zelf bedacht? Als de categorieën inderdaad zijn zoals jij denkt en jij bent de enige in jouw categorie, dan ben je dus ook degene die binnen die categorie het laatst is aangenomen, en dus degene die in jouw categorie er als eerste uitvliegt. Ik vraag me trouwens net als betje af of een werkgever bij zo weinig personeel wel verplicht is zich aan het afspiegelingsbeginsel te houden, of dat hij er ook voor kan kiezen degenen die het kortst in dienst zijn het eerst te ontslaan, of om het huidige personeel op de overgebleven functies te laten solliciteren.
quote:prik schreef op 19 december 2014 @ 23:13:

Weet je al hoe de leeftijdscategorieën zijn ingedeeld of heb je die zelf bedacht? Als de categorieën inderdaad zijn zoals jij denkt en jij bent de enige in jouw categorie, dan ben je dus ook degene die binnen die categorie het laatst is aangenomen, en dus degene die in jouw categorie er als eerste uitvliegt. Ik vraag me trouwens net als betje af of een werkgever bij zo weinig personeel wel verplicht is zich aan het afspiegelingsbeginsel te houden, of dat hij er ook voor kan kiezen degenen die het kortst in dienst zijn het eerst te ontslaan, of om het huidige personeel op de overgebleven functies te laten solliciteren.Die wet is er nou juist om dat soort willekeur tegen te gaan....
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om als personeelsgroep met een oplossing te komen zoals allemaal 5 uur minder werken (of allemaal 2 uur minder werken)?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En last in first out (van je leeftijdscategorie) ben jij niet? En alle medewerkers hebben allemaal een vaste aanstelling voor onbepaalde tijd?
quote:viva-amber schreef op 20 december 2014 @ 07:48:

Is het een optie om als personeelsgroep met een oplossing te komen zoals allemaal 5 uur minder werken (of allemaal 2 uur minder werken)?Ik zou daar nooit mee instemmen, 1 omdat het je per direct geld kost en 2 omdat als de bakkerij uiteindelijk wel op z'n kop zo gaan het mij ook nog aantal ww uren gaat kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt Anna. Soms kan het een oplossing zijn wanneer er toch al mensen zijn die iets minder willen werken bijv vanwege gezin. Het kan de moeite lonen om het te onderzoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom levert iedereen niet 4-5 uur per week in?



Vind het trouwens raar dat ze niet het first in last out principe hanteren bij organisatie. Natuurlijk niet eerlijk als iemand zou mogen blijven die er veel korter zit dan jou.
Ja, het idee zeg, dat een werkgever zelf zou mogen beslissen wie hij voor zich wil laten werken.
Alle reacties Link kopieren
Is het collectieve ontslag al aangevraagd en goedgekeurd bij het UWV of kantonrechter?



Hoeveel mensen moeten erui? Als het er maar eentje is, TO schrijft dat er 25-28 uur bezuinigd moet worden, hoeft er niet afgespiegeld te worden. Dat is namelijk niet eens één volledige FTE.
Alle reacties Link kopieren
Het afspiegelingsbeginsel geldt alleen als er sprake is van een reorganisatie.

Dat lijkt me hier niet bepaald het geval.

Je werkgever kan een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV en als zij aannemelijk kunnen maken dat vanwege bedrijfseconomische redenen jij eruit moet, hebben ze goede kans deze te krijgen.

Ik denk dat je het beste in kan stemmen met een beëindigingsovereenkomst met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever met daarin een royale ontslagvergoeding opgenomen. Bijvoorbeeld per gewerkt dienstjaar een half maandsalaris. Hou in de gaten dat de juiste opzegtermijn gehanteerd wordt. Op deze manier hou je je WW rechten.

Heel vervelend allemaal! Maar ik denk dat je je ontslag niet tegen kunt houden. En zo wel, dan zijn de arbeidsverhoudingen dusdanig verstoord dat het ook onwerkbaar wordt. Vandaar mijn advies.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iedereen trouwens een contract voor onbepaalde tijd? Want als er iemand op een tijdelijk contract zit, zal deze de aangewezen persoon zijn om er uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
1 iemand ontslaan om bedrijfseconomische reden is idd geen reoganisatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Oscita schreef op 20 december 2014 @ 09:10:

Het afspiegelingsbeginsel geldt alleen als er sprake is van een reorganisatie.

Dat lijkt me hier niet bepaald het geval.

Je werkgever kan een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV en als zij aannemelijk kunnen maken dat vanwege bedrijfseconomische redenen jij eruit moet, hebben ze goede kans deze te krijgen.

Ik denk dat je het beste in kan stemmen met een beëindigingsovereenkomst met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever met daarin een royale ontslagvergoeding opgenomen. Bijvoorbeeld per gewerkt dienstjaar een half maandsalaris. Hou in de gaten dat de juiste opzegtermijn gehanteerd wordt. Op deze manier hou je je WW rechten.

Heel vervelend allemaal! Maar ik denk dat je je ontslag niet tegen kunt houden. En zo wel, dan zijn de arbeidsverhoudingen dusdanig verstoord dat het ook onwerkbaar wordt. Vandaar mijn advies.Blablabla. Dit is wel erg makkelijk voor werkgever. Niet eens zelf de moeite nemen om uit te zoeken of er geen andere oplossing is, maar je voor een mager half maandsalaris per gewerkt jaar richting ww (heeft to uberhaupt ww rechten opgebouwd?) laten sturen.
Alle reacties Link kopieren
Er is idd voorgesteld om iedereen uren in te laten leveren, maar hier hebben we idd niet mee ingestemd. Maar als ik het goed begrijp geldt dat afspiegelingsbeginsel dus niet ook al moet er iemand uit omdat salaris niet meer betaald kan worden? Dit valt toch onder bedrijfseconomisch? Is het dan een geldige reden om iemand te ontslaan omdat je hebt gehoord dat ze aan het solliciteren is?
Persoonlijk vind ik dat men gewoon diegene moet mogen ontslaan die je het minst mag, of die het minst goed presteert of die je om welke reden dan ook liever ziet vertrekken dan de anderen.

Trouwens wel raar dat jij de enige bent die al aan 't solliciteren is, als je baan op de tocht staat is dat toch het eerste wat je gaat doen?
Nee, iemand ontslaan omdat ze toch al aan het solliciteren is mag niet. Hun argument dat jij toch snel een andere baan hebt, werkt ook andersom: dan kunnen ze daar best op wachten en is er geen urgentie om jou te ontslaan.



Vraag advies aan de vakbond als een van jullie lid is. Die kunnen je exact uitleggen wat wel en niet mag.
Alle reacties Link kopieren
De bedrijfseconomische reden is een geldige reden om iemand de te ontslaan (mits de wg dit kan aantonen) in de regel is het een proforma procedure waarbij via het UWV een ontslagvergunning kan worden aangevraagd. In de regel geldt er dan een opzegtermijn maar geen ontslagvergoeding.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
VA - klopt, maar wie moet er dan uit in een kleine organisatie als die van to, waar de zes werknemers in vier leeftijdscategorieen vallen (1, 1, 1, 3 verdeling).
quote:marloes1989 schreef op 20 december 2014 @ 09:52:

Er is idd voorgesteld om iedereen uren in te laten leveren, maar hier hebben we idd niet mee ingestemd. Maar als ik het goed begrijp geldt dat afspiegelingsbeginsel dus niet ook al moet er iemand uit omdat salaris niet meer betaald kan worden? Dit valt toch onder bedrijfseconomisch? Is het dan een geldige reden om iemand te ontslaan omdat je hebt gehoord dat ze aan het solliciteren is?Hebben jullie allemaal vaste aanstellingen voor onbepaalde tijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven