Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie eis van ex terecht?

05-07-2017 22:31 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige tijd ben ik gescheiden en betaal ik alimentatie aan mijn ex partner a 600 euro netto pm.
Ik heb een alimentatie plicht voor 12 jaar .
Nu wil ik hier mijn baan opzeggen om naar het buitenland te verhuizen naar mijn nieuwe vriendin.
Zij heeft een goede baan en ik word huisman.
Aangezien ik dan geen inkomen meer heb kan ik geen alimentatie meer betalen.
Mijn ex dreigt nu naar de rechter te stappen om te voorkomen dat ik mijn baan opzeg en verhuis.
Bestaat er een kans dat ze in het gelijk wordt gesteld?
wie weet hoe dit wettelijk zit?
Weer zo een die der handje ophoud bij een ex.
Ik zou even juridisch advies gaan inwinnen.

Kinderalimentatie is terecht en moet je gewoon ten alle tijden betalen.
Partneralimentatie is voor geldwolven!
Flower2017 schreef:
05-07-2017 22:56
Weer zo een die der handje ophoud bij een ex.
Ik zou even juridisch advies gaan inwinnen.

Kinderalimentatie is terecht en moet je gewoon ten alle tijden betalen.
Partneralimentatie is voor geldwolven!

Zal best, maar dan had hij maar op HV moeten trouwen ipv GvG. Kortom, dit zijn de afspraken die ze hebben gemaakt toen ze trouwden.
Orangetree schreef:
05-07-2017 22:49
Niet als dat binnen de EU is

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... jker.dhtml
Ik ken iemand die kinderalimentatie zou moeten krijgen van iemand die in de EU woont, geen cent heeft ze gezien sinds hij vertrokken is. Zo makkelijk is het heus niet om alimentatie dan nog te krijgen. In de praktijk werkt het ( nog) niet.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
AlejandraLaura schreef:
05-07-2017 22:49
Ja maar iemand situatie kan toch veranderen? Als je ineens je baan verliest bijvoorbeeld. Het moet ook niet zo zijn dat iemand niet zou kunnen verhuizen naar het buitenland.
Ja hoor, hij verhuist maar een end weg. Maar dat ontslaat hem niet van zijn alimentatieplicht, al wordt hij honderd keer huisman. Dan laat ie zijn rijke vriendin maar betalen terwijl hij staat te bezemen. Hij kiest er namelijk zelf voor he, om voortaan baanloos door het leven te gaan. En daar heeft niemand verder boodschap aan.
Ik vond partneralimentatie in deze moderne tijd in relaties zonder kinderen altijd al debiel, maar dat je daarna jarenlang niet mag kiezen om wat minder te gaan verdienen in een andere functie een sabbatical te nemen of minder dagen.... Wat een hel zeg!!!
Lady_Voldemort schreef:
05-07-2017 22:57
Ja hoor, hij verhuist maar een end weg. Maar dat ontslaat hem niet van zijn alimentatieplicht, al wordt hij honderd keer huisman. Dan laat ie zijn rijke vriendin maar betalen terwijl hij staat te bezemen. Hij kiest er namelijk zelf voor he, om voortaan baanloos door het leven te gaan. En daar heeft niemand verder boodschap aan.
Nee het onslaat hem niet van de verplichting, maar zie geld maar eens te krijgen als iemand naar de andere kant van de wereld verhuisd. Lang niet alle landen hebben een systeem met in beslag leggen rekeningen etc om zo toch aan het geld te komen. Je hebt dan wel een probleem als je Nederland weer in wil.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Foodsandbeats schreef:
05-07-2017 22:58
Ik vond partneralimentatie in deze moderne tijd in relaties zonder kinderen altijd al debiel, maar dat je daarna jarenlang niet mag kiezen om wat minder te gaan verdienen in een andere functie een sabbatical te nemen of minder dagen.... Wat een hel zeg!!!
Tja, en toch kiezen heel veel mensen daarvoor als ze gaan trouwen en zonder iets te regelen 'ja' zeggen.
Wie weet werkt die vrouw wel gewoon maar krijgt er een schamel inkomen voor terwijl het gezamenlijke inkomen wel hoog was. Ook dan heeft ze recht op een oartner alimentatie. Misschien is mevrouw arbeidsongeschikt en kan ze niet werken. Weten we allemaal niet, feit is dat hij daar over had moeten nadenken voor hij trouwde in gvg.
AlejandraLaura schreef:
05-07-2017 22:42
Als er geen kinderen in het spel zijn zou ik gewoon verhuizen. Heel moeilijk voor haar om dan nog alimentatie te krijgen. Ik begrijp sowieso niet dat vrouwen hun handje ophouden bij ex-partners voor partneralimentatie.
Handje ophouden....Mjah.
Beetje simpel gesteld.

Ik doe bijvoorbeeld de gehele zorg voor een gezamenlijk kind met speciale behoeften.
Ik woon in het huis wat hij verliet voor een nieuwe relatie en hier is geen werk te vinden. Dat wisten we al toen we hier gingen wonen. We. Hij dus ook. Daarom werkte hij in de randstad en was maar een deel van de week thuis.

En ja, ik doe alles om aan werk te komen. Al ruim drie jaar.
Verhuizen naar elders kan niet met een huis wat niet verkocht is en een klein budget waardoor ik moet wachten op een sociale woningbouwwoning.

Dus handje ophouden.....
Neuh, zo is dat lang niet altijd hoor.
Als het anders kan mag hij zijn geld meteen houden.
Heel graag.
anoniem_349599 wijzigde dit bericht op 05-07-2017 23:01
0.05% gewijzigd
Eleonora-2 schreef:
05-07-2017 23:02
Handje ophouden....Mjah.
Beetje simpel gesteld.

Ik doe bijvoorbeeld de gehele zorg voor een gezamenlijk kind met speciale behoeften.
Ik woon in het huis wat hij verliet voor een nieuwe relatie en hier is geen werk te vinden. Dat wisten we al toen we hier gingen wonen. We. Hij dus ook. Daarom werkte hij in de randstad en was maar een deel van de week thuis.

En ja, ik doe alles om aan werk te komen. Al ruim drie jaar.
Verhuizen naar elder kan niet met een huis wat niet verkocht is en een klein budget waardoor ik moet wachten op een sociale woningbouwwoning.

Dus handje ophouden.....
Neuh, zo is dat lang niet altijd hoor.
Als het anders kan mag hij zijn geld meteen houden.
Heel graag.

Met een kind vind ik het echt een heel ander verhaal.
_Marana_ schreef:
05-07-2017 23:02
Tja, en toch kiezen heel veel mensen daarvoor als ze gaan trouwen en zonder iets te regelen 'ja' zeggen.
Zelfs met huwelijkse voorwaarden kun je alimentatie aan de partner niet uitsluiten..... Hoe achterlijk is dat?
AlejandraLaura schreef:
05-07-2017 23:01
Nee het onslaat hem niet van de verplichting, maar zie geld maar eens te krijgen als iemand naar de andere kant van de wereld verhuisd. Lang niet alle landen hebben een systeem met in beslag leggen rekeningen etc om zo toch aan het geld te komen. Je hebt dan wel een probleem als je Nederland weer in wil.
Dat zal best. Maar dat maakt niet dat ik TO een minder grote lul vind of zo, met zijn zielige plannetjes. Integendeel.
Orangetree schreef:
Zal best, maar dan had hij maar op HV moeten trouwen ipv GvG. Kortom, dit zijn de afspraken die ze hebben gemaakt toen ze trouwden.
Huwelijksvoorwaarden hebben geen enkele invloed op partneralimentatie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je ook de alimentatie afkopen met een groot bedrag. Ben je er wel vanaf voor de rest van de duur dat je het zou moeten betalen. Maar moet je ook maar op je rekening hebben staan zonder doel..
AlejandraLaura schreef:
05-07-2017 23:04
Met een kind vind ik het echt een heel ander verhaal.
Het is gewoon per geval verschillend.
Er zijn vast exen (m/v) die lekker willen leven van hun alimentatie zonder met hun handen te wapperen.
Er zijn er ook bij wie dat totaal niet zo is. Bij wie de reden waarom er alimentatie nodig is gewoon legitiem is.

Bijvoorbeeld exen die bij hun ex in zijn/haar zaak werkten en soms jarenlang niet op een loonlijst stonden maar er wél werkten.
Die staan zonder niks op straat na een scheiding. Daar ken ik een paar hele nare voorbeelden van.
Of exen met een beperking, die door hun beperking nooit aan het werk zullen komen en al die tijd door hun partner 'onderhouden' werden. Die krijgen echt niet zomaar ineens meer een mooie WIA hoor, en dan zit je toch mooi te koekeloeren als je man ineens besluit dat ie het elders beter kan krijgen.
Lady_Voldemort schreef:
05-07-2017 23:18
Of exen met een beperking, die door hun beperking nooit aan het werk zullen komen en al die tijd door hun partner 'onderhouden' werden. Die krijgen echt niet zomaar ineens meer een mooie WIA hoor, en dan zit je toch mooi te koekeloeren als je man ineens besluit dat ie het elders beter kan krijgen.
Precies.
Makkelijk om te roepen dat iemand die PA krijgt sowieso een geldwolf is als je niet weet waaróm hij/zij PA krijgt.

De exen die uitspraken doen over het totaal leegtrekken van hun ex, uit pure wraak, ze zijn er en bah, wat een mentaliteit. Er zijn ook zat gevallen waarbij dat totaal niet aan de orde is.
En Robertjan, kun je iets met onze reacties?
Even duidelijkheid: mijn ex werkt 25 uur per week,meer is niet mogelijk ivm chronische ziekte.
Vandaar dat ik partneralimentatie moet betalen.
Ik heb een goed inkomen ,rond de 65.000 pj.
Dus de afgelopen tijd heb ik netjes betaald.
Nu wil ik verder met mijn leven, in het buitenland een nieuw leven opbouwen.
Ik vraag me af of mijn ex dat kan tegenhouden door alimentatie te blijven eisen.
Ik wil niet de discussie of het partneralimentatie van deze tijd is of niet,ik wil gewoon weten of het juridisch mogelijk is dat mijn ex mijn plannen gaat dwarsbomen?
Ja, dat is mogelijk.
Je hebt een contract getekend.
Ook na je huwelijk heb je verplichtingen.
Robertjan schreef:
06-07-2017 00:28
Even duidelijkheid: mijn ex werkt 25 uur per week,meer is niet mogelijk ivm chronische ziekte.
Vandaar dat ik partneralimentatie moet betalen.
Ik heb een goed inkomen ,rond de 65.000 pj.
Dus de afgelopen tijd heb ik netjes betaald.
Nu wil ik verder met mijn leven, in het buitenland een nieuw leven opbouwen.
Ik vraag me af of mijn ex dat kan tegenhouden door alimentatie te blijven eisen.
Ik wil niet de discussie of het partneralimentatie van deze tijd is of niet,ik wil gewoon weten of het juridisch mogelijk is dat mijn ex mijn plannen gaat dwarsbomen?

Zolang jij die alimentatie betaalt mag jij gewoon naar het buitenland hoor. Ga daar lekker je nieuwe leven opbouwen en voldoe ondertussen aan je verplichtingen aangaande de alimentatie en dan is er niks aan de hand. Zo simpel is het.
Dat is juist het probleem, ik zeg mijn baan hier op ,en heb op Curacao (nog) geen werk. dus niet de middelen om partneralimentatie te blijven betalen.
De kinderen zijn alle 5 zelfstandig en niet financieel afhankelijk .
Volgens mij valt Curacao niet onder de EU overigens.
Robertjan schreef:
06-07-2017 00:52
Dat is juist het probleem, ik zeg mijn baan hier op ,en heb op Curacao (nog) geen werk. dus niet de middelen om partneralimentatie te blijven betalen.
De kinderen zijn alle 5 zelfstandig en niet financieel afhankelijk .
Volgens mij valt Curacao niet onder de EU overigens.
Het is een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Wat denk je zelf? Zal dat onder de EU vallen?
Ik vraag mij ook af of je je wel kan vestigen op Curacao zonder inkomen. Om op Curaçao te wonen of te werken heb je, indien je over de Nederlandse nationaliteit beschikt, een Van Rechtswege verklaring nodig. Hiervoor dien je een aantal documenten te overleggen, o.a. geboorte-uittreksel, huwelijksakte (indien gehuwd) en een bewijs van goedgedrag. Tevens dien je aan te tonen dat je over voldoende geldelijke middelen beschikt (middels een arbeidsovereenkomst met je toekomstige werkgever of een bankstatement).
Orangetree schreef:
Ja zal best, op deze wijze zijn er meer mannen ingeluisd door een ex.
Vrouwen zijn gehaaid met dit soort dingen.
Zulke vrouwen vind ik geen zelfrespect hebben.
Hv of GvG maakt niks uit.
Naaste familie is ook gescheiden en was op hv getrouwd en heeft er vriendelijk voor bedankt.Ze is zelf een dagje extra gaan werken.
anoniem_348607 wijzigde dit bericht op 06-07-2017 01:31
17.67% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven