Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie vraag

18-02-2012 15:37 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij verder helpen?

Ruim twee jaar geleden ben ik gescheiden. We hebben een echtscheidingsconvenant opgesteld met daarin wat hij aan alimentatie zou gaan betalen. Onze dochters waren toen 17 en 19 jaar oud. Ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun kinderen tot hun 21e jaar. Dit betekent dat hij de oudste nog ruim een jaar alimentatie moest betalen en voor mijn jongste loopt het nog steeds.

Tot nu toe heeft hij beide één keer betaald! Ze hebben zich beiden aangemeld bij het LBIO, maar nu komt het probleem....mijn ex heeft waarschijnlijk geen woonadres hier in NL. Hij laat af en toe wat horen naar zijn dochters toe, maar zodra het op betalen aan komt heeft hij allerlei smoesjes. Ook laat hij zich niet uit waar hij zich bevindt. Via via horen we wel eens wat en waarschijnlijk heeft hij een tijd op Aruba gezeten en misschien ook wel in Colombia.

We hadden een koophuis wat we ( gelukkig ) op tijd en voor een gunstige prijs konden verkopen. Beiden hebben we een leuk bedrag qua overwaarde gekregen. Hij heeft dat geld er al helemaal doorheen gejaagd. Toevallig kwam ik er eind vorig jaar achter dat hij een tijdje vast heeft gezeten hier in NL. In november is hij vrij gekomen en in januari moest hij zich weer melden. Van de week hoorde ik dat hij nu nog steeds in NL is, omdat hij op een uitkering zit te wachten. Zodra dat binnen is gaat hij het land weer uit.

Nu is mijn vraag, wat kunnen mijn kinderen doen om aan hun geld te komen? Bij het LBIO kunnen ze niets doen omdat hij geen vaste woon/ verblijfplaats heeft.
Vraag het eens aan je advocaat. Misschien kan die via de rechter het adres opvragen. Overigens blijft de alimentatievordering gewoon staan, dus je kunt het achterstallige geld ook later vorderen als je hem kan vinden.

Wat een zakkenwasser trouwens.
Ga in therapie!
...
het is zoals het is
Zoals ik jouw verhaal lees heeft hij geen geld of bezit nog een inkomen. Dan valt er, ben ik bang, niet veel te doen.
Ik zou het laten. Een kind van 19 kan wel voor zichzelf zorgen. Was een leuk extraatje geweest, maar op deze manier kost het meer dan dat het oplevert.
Wat voor een uitkering gaat hij krijgen? Als het bijstand is, heeft hij sowieso geen draagkracht.

Mocht het bijstand zijn, dan zou ik ook even een belletje doen naar de desbetreffende gemeente dat hij zodra de uitkering rond is het land weer uit zal gaan.
Ik ben ook wel benieuwd wat voor uitkering je krijgt waarmee je meteen weer uit Nederland kunt vertrekken (en die uitkering houden?).

Laat het er bij, wat Primabella al zegt. Zitten ze echt te wachten op een paar centen van hun verwekker, die af en toe maar een smsje naar zijn kinderen stuurt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bedankt voor de reacties!

@Primabella en @Himalaya ik kan jullie gedachten wat betreft het laten zitten wel begrijpen, maar waar het mij omgaat is dat hij helemaal akkoord ging met de alimentatie en daarna al zijn geld er gewoon door heen heeft gejaagd.

Een kind van 19 kan inderdaad wel voor zichzelf zorgen. Maar op het moment dat ik ging scheiden was zij net bevallen. Ze kreeg geen uitkering omdat haar ouders financieel verantwoordelijk zijn. Werken was op dat moment geen optie omdat een KDV handenvol geld kost. In september is zij aan een opleiding begonnen en nu dat ze studiefinanciering ed allemaal krijgt kan ze eindelijk eens iets voor haar zelf kopen. Tot die tijd onderhield ik haar. Ook de oudste studeert en werk daarnaast om maar rond te kunnen komen. Ik help ze zoveel ik kan, maar mijn werk is ook geen vetpot. Het is gewoon erg oneerlijk allemaal.
En die vermeende uitkering waarop ex zit te wachten?
Ik denk dat je naast het net vist.

Als je ex een uitkering heeft,kan hij kwijtschelding van allimentatie krijgen.

Het LBIO kan ook niet veel doen,is mijn ervaring.

Ben 7 jaar bezig geweest met het LBIO, tot en met loonbeslag aan toe,(toen nam hij een 0 uren contract bij zijn nieuwe baas)maar van een kale kip kan je niet plukken(ook al reed mijn ex in een flinke auto en had hij 2 eigen zaken,op papier verdiende hij niets,dus kreeg hij kwijtschelding)

Ik krijg nog 25.000 euro van hem voor de kinderen,maar meneer kreeg doodleuk kwijtschelding met terugwerkende kracht!
Ik heb geen idee wat voor soort uitkering hij krijgt. Zoals ik al schreef is hij zo'n beetje met de noorderzon vertrokken en ik weet ook niet of hij ergens anders werk heeft ofzo. Heb al heel lang geen contact meer met hem, dus alles is via via vernomen.
Jammer. Dan zou ik het er ook verder bij laten zitten.
.
Komen ze niet bij TO als hij bijstand aan heeft gevraagd? TO is dan alimentatieplichtig
quote:feeks schreef op 18 februari 2012 @ 18:34:

Komen ze niet bij TO als hij bijstand aan heeft gevraagd? TO is dan alimentatieplichtigBijstand wordt - indien er geen of te weinig alimentatie wordt betaald - alleen op de ex-partner verhaald als er een causaal verband is tussen de bijstandsverstrekking en de scheiding. Aangezien het al 2 jaar geleden is dat TO gescheiden is, is dat verband er niet en wordt er niet verhaald.
Of hij een aanvraag voor een uitkering heeft gedaan (gemeente, UWV of SVB), waar hij eventueel verblijft en of hij (witte) inkomsten in Nederland heeft valt zeker te achterhalen, maar het systeem waarin dat te zien is, is enkel voor gebruikers voor overheidsinstanties, dus dat zal 'm ook niet worden.
Ja inderdaad. Je krijgt die gegevens toch niet. Ik denk ook dat het beter is om het te laten rusten. Het blijft toch staan, dus mocht hij ooit weer eens genoeg geld hebben ( wat ik betwijfel als ik zie wat voor zooitje hij er van heeft gemaakt ), dan kunnen ze er alsnog achteraan gaan. Ach en ergens moet ik er wel om lachen. Hij zei altijd dat ik het financieel moeilijk zou krijgen en moet je nu eens zien. Mijn inkomen is niet hoog, maar ik red het wel allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven