Geld & Recht alle pijlers

Alimentatievraag

22-08-2011 16:11 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke knappe kop weet hoe het bedrag voor alimentatie berekend wordt?

Mijn ex heeft nog een ex, met een kindje. Tot nog toe is er geen alimentatie betaald, maar ex-vrouw wil dit graag. Hij vindt alimentatie op zich geen probleem, maar maakt zich zorgen of het wel juist besteed wordt. Zij kan namelijk heel slecht met haar geld omgaan, koopt onzindingen en gaat op vakantie, waardoor rekeningen blijven liggen. Inmiddels is er een schuld opgebouwd van een paar duizend euro en zij accepteert daarin geen hulp. Hij heeft al een paar keer aangegeven met haar te willen kijken hoe het op te lossen, maar zij steekt liever haar kop in het zand.

Moet ze verder zelf weten natuurlijk, maar logischerwijs stoort het hem dat de dochter ervan de dupe is.

2 vragen dus:

1) Met welke berekening kom je tot een redelijk bedrag? Kan natuurlijk via de rechter enz. maar dat kost ook weer een vermogen wat er niet is en dit doen ze dus liever niet.

2) Is het een idee dat hij voor dochter (14) een eigen rekening opent waar hij de alimentatie op stort, zodat dochter daarvan kleding/schoolspullen/enz. kan betalen? Of hebben jullie een ander briljant idee?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Ja, je denkt te simpel. Alimentatie komt toe aan de ouder om aan het levensonderhoud van het kind bij te dragen. Als het rechtstreeks aan het kind wordt overgemaakt, dan is het geen alimentatie maar zakgeld. Tenminste, ik ga er niet vanuit dat de dochter het uitgeeft aan een deel van de huur, g/w/l, water, telefoonrekening, boodschappen en rioolrechten, om maar eens wat te noemen
Met de rechter is afgesproken dat hij de schuld op zich zou nemen ipv alimentatie te betalen.

Einde verhaal.

Als hij nu iets wil betalen is hij daar vrij in.

Ik weet niet wat dat belasting technisch voor gevolgen heeft.

Als ik tenminste het verhaal met alle ex_en begrijp.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Kinderalimentatie mag niet worden verrekend met schulden (van de moeder!) of afgekocht. Ik vraag me af of je dit goed hebt begrepen. Heb je de gerechtelijke beschikking gelezen?

Alimentatie is alleen met terugwerkende kracht verschuldigd als deze in een gerechtelijke beschikking is vastgesteld.
Ga in therapie!
Kijk, daar heb ik wat aan! (Nou ja, hij dan)

Alimentatie is toen niet in een gerechtelijke beschikking vastgesteld dus die 5 jaar gaat dan al niet op. Dat met die schuld die hij heeft overgenomen, blijkt ook onderling geregeld.

Nou ja, heb in ieder geval alle info die kant op gegooid, thnx!
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Vanaf 18 jaar mag vader het geldt over maken naar haar totdat ze 21 is moet hij alimentatie betalen. Of als ze al eerder in haar eigen onderhoud lan voorzien (goede baan) dan mag hij eerder stoppen met alimentatie. Tot 18 jaar moer het geld gewoon na moeder.
Alimentatieplicht voor de kinderen

Voor het levensonderhoud van de kinderen moet genoeg geld zijn. Daarom betaalt de niet-verzorgende ouder kinderalimentatie aan de ouder die de kinderen verzorgt. De kinderalimentatie is bedoeld als een bijdrage in de kosten van de verzorging en opvoeding van de kinderen. Totdat de kinderen 21 jaar worden, is de niet-verzorgende ouder verplicht alimentatie te betalen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Er komt zoveel kijken bij draagkracht, dat kun je zelf niet even berekenen op internet. Het is niet alleen een kwestie van inkomen en uitgaven.

Echt waar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven