Geld & Recht alle pijlers

alleenstaande moeder van 18

10-11-2010 11:42 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
[bhay,

ik ben nieuw hier..

en heb meteen wat vragen voor de dames die hier verstand van hebben!

Ik ben inderdaad nog maar 18 jaar, 5 maanden zwanger van een klein wondertje, wat even slikken was maar waar ik nu super trots op ben!! Helaas is de vader echt een ..zak! Heeft me al die tijd voorgelogen en bedrogen. Wat op deze leeftijd ook niet leuk is mee te maken. Het is nu 5 weken over, en ik heb super getwijffeld over mijn zwangerschap of het me zou lukken en zeker financieel .

Gelukkig heb ik veel steun van mijn ouders , familie en vrienden.

Maar mijn vraag is :

Weten jullie waar ik nou recht op heb qua subsidies?

Ik wil het huis uit, dus heb ook een huisje nodig..

En ben ontslagen op werk en zit nu tijdenlijk niet op school

Heeft iemand hier meer verstand van?

groetjes
Toevoeging: begrijp ik goed dat compassie dus altijd inhoudt dat je moet vinden dat een uitkering terecht is?

Je kunt ook compassie tonen door iemand te wijzen op ándere mogelijkheden.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 12:58:

[...]

Nou nou... met je baby de huismoeder "spelen". Dat geldt natuurlijk niet niet voor de mazzelaars die een man hebben gevonden die geen zak is en genoeg verdiend om een gezin te onderhouden. Ik ben van mening dat, net zoals voorheen, iedere vrouw tot het 4e jaar van haar kind thuis zou mogen blijven.

En dat gezeik over "jouw"belastingcentjes.... :puke: Dat is nou eenmaal hoe wat dat hier sociaal gezien oplossen in Nederland. Of zie je jouw belastingcentjes liever in de zak van alle politici verdwijnen? Hun salaris wordt betaald van diezelfde centjes.. Ik geef het liever aan die alleenstaande moeder van 18

Je hebt mij nergens iets over "mijn belastingcentjes" zien schrijven, ik wilde alleen aangeven dat toeslagen gewoon simpelweg volgens bepaalde regels verstrekt worden en dat het geen schande is om daar gebruik van te maken.

Ik vind wel dat je gewoon moet werken voor de kost. Iedereen, kleine kinderen of niet. Ik heb zelf ook gewoon gewerkt toen mijn kinderen nog geen 4 waren, hebben ze niets aan over gehouden.
quote:evelynsalt schreef op 10 november 2010 @ 14:22:

[...]

Misschien houdt ze toevallig van dat modemerk. Beetje off, maar toch: kan, heb ik ook aan gedacht hoor. Maar toch vind ik het niet heel slim om die nick aan te maken als je zo'n topic als dit opent.
quote:fleurtje schreef op 10 november 2010 @ 14:25:

Toevoeging: begrijp ik goed dat compassie dus altijd inhoudt dat je moet vinden dat een uitkering terecht is?

Je kunt ook compassie tonen door iemand te wijzen op ándere mogelijkheden.Juist, maar dat heb ik bij jou nog nergens gelezen.. Ik heb je alleen maar met je vingertje zien wijzen eigenlijk.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 14:23:

[...]

Dat vind ik helemaal niet belachelijk, maar ik vind zeker wel dat een tienermoeder tijdelijk een uitkering zou moeten ontvangen.. Nogmaals, een drugsverslaafde kiest er ook zelf voor en daar is heel veel voor geregeld. Maar die tienermoeder moeten we maar in de stront laten zakken want niet van "onze" belastingcentjes.. Ik betaal ook belasting, en ik ben blij als ik kan bijdragen aan een vangnet voor deze vrouwen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat dat hun toekomst moet zijn.

Sorry, maar ik wil toch even op je posts inspringen. Dit meisje is al 5 maanden zwanger!!! Ze heeft getwijfeld of ze het wilde en kon houden en is nu blij met "het wondertje". Dan had ze zichzelf ook kunnen laten informeren welke financiële mogelijkheden er zijn voor haar, en ook vooruit kunnen denken "wat als ik mijn baan verlies". Zoals iemand al schreef, ze is oud genoeg om te nöken, dus ook om volwassen na te denken over haar toekomst.

Ze heeft familie die haar steunt, maar wil graag op zichzelf gaan wonen. Helemaal prima, maar stel dan niet de vraag: "waar heb ik recht op". Dit meisje moet niet gesteund worden om haar hand op te houden, maar voor zich zelf leren zorgen.

Om een auto te mogen rijden moet je een rijbewijs halen, maar iedereen kan zomaar aan kinderen beginnen, zonder over de toekomst na te denken.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 14:28:

[...]

Juist, maar dat heb ik bij jou nog nergens gelezen.. Ik heb je alleen maar met je vingertje zien wijzen eigenlijk.Komt omdat ik me eerst verslikte in een aantal opmerkingen die ik hier las. Maar je hebt gelijk.
En probeer ook zo lang mogelijk contact te houden met de vader van je kind, al bestaat dit contact enkel uit dat je zijn contactgegevens hebt en jullie met elkaar een afspraak maken over wanneer jullie kind en hij elkaar zien. Je schrijft dat het niet leuk is om als achttienjarige bedrogen te worden door je vriend, maar het is nog vele malen moeilijker voor een kind (ongeacht de leeftijd) om geen relatie met je vader te hebben omdat je moeder een conflict met hem had en niet de moeite heeft genomen dit uit te praten of in ieder geval in jouw belang contact met hem te houden.
quote:fleurtje schreef op 10 november 2010 @ 14:28:

[...]

Beetje off, maar toch: kan, heb ik ook aan gedacht hoor. Maar toch vind ik het niet heel slim om die nick aan te maken als je zo'n topic als dit opent.Nou, ik zal dan naief zijn, maar ik had het zo niet bekeken. We weten helemaal niet onder welke omstandigheden ze zwanger is geraakt en daarom stoorde ik me aan de opmerking van EN.
anoniem_115044 wijzigde dit bericht op 10-11-2010 14:37
Reden: toch maar niet.....
% gewijzigd

[...]

Dat vind ik helemaal niet belachelijk, maar ik vind zeker wel dat een tienermoeder tijdelijk een uitkering zou moeten ontvangen.. Tuurlijk, ze kan op dit moment geen baan krijgen, en zal daarom vast wel recht hebben op een uitkering of bijstand. Maar waar het volgens mij om gaat is dat TO op zichzelf wil gaan wonen en daarin financieel gesteund wil worden door de staat.

Toen ik 18 was, naar school ging en geen baantje had, kon ik ook niet op mijzelf gaan wonen. Daar moest ik ook mee wachten totdat ik daar zelf geld voor verdiende.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 14:24:

[...]

Dat lijkt me nog eens zinvol voor je om te doen.. aju!wat bedoel je daar nu precies mee?

[...]

Dat vind ik helemaal niet belachelijk, maar ik vind zeker wel dat een tienermoeder tijdelijk een uitkering zou moeten ontvangen.. Nogmaals, een drugsverslaafde kiest er ook zelf voor en daar is heel veel voor geregeld. Maar die tienermoeder moeten we maar in de stront laten zakken want niet van "onze" belastingcentjes.. Ik betaal ook belasting, en ik ben blij als ik kan bijdragen aan een vangnet voor deze vrouwen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat dat hun toekomst moet zijn.ik denk dat er bijna niemand is die vindt dat tienermoeders nergens recht op moeten mogen hebben. Ik heb trouwens liever dat ze in ruil voor die bijstand een opleiding moeten volgen ipv dat ze er 5 jaar vrijblijvend thuis van mogen zitten.
quote:sassafras schreef op 10 november 2010 @ 14:23:

[...]

Ja, 2 zonen en die zullen wel degelijk grondig voorgelicht worden en ik zal ruimhartig condooms verstrekken (zijn nu 9 en 11, dus nog niet nodig, toch?).

Maar wat ik bedoel, is dat je als ouders je zwangere dochter wilt helpen, neem ik aan. Ik moet er alleen niet aan denken, om rond mijn 50ste ineens weer met een baby in huis te zitten. Heb echt medelijden met de ouders die dit overkomt, want je dochter de deur uitzetten doe je ook niet zo gauw.

je hebt gelijk. àls het gebeurd zijn het vaak de ouders van het meisje in kwestie die er voor op kunnen draaien.

Nu zijn wij ook nog lang niet toe aan condooms verstrekken (meisjes kussen is zelfs nog ieuw), maar ik hoop dat er genoeg normen en waarden zijn blijven hangen dat als het gebeurd ze zelf hun verantwoordelijkheid nemen.
quote:Starshine schreef op 10 november 2010 @ 14:45:

[...]

wat bedoel je daar nu precies mee?Joh.. doe niet zo onnozel.. je wilde toch zelf scoren met zo afscheid te nemen.. Maar duidelijk is de lijm op of zo...
quote:Starshine schreef op 10 november 2010 @ 14:47:

[...]

ik denk dat er bijna niemand is die vindt dat tienermoeders nergens recht op moeten mogen hebben. Ik heb trouwens liever dat ze in ruil voor die bijstand een opleiding moeten volgen ipv dat ze er 5 jaar vrijblijvend thuis van mogen zitten.

Zelfs toen ik een periode in de WW zat en dus zelf thuis was voor mijn kinderen zat ik toch echt bar weinig op mijn gat hoor..

Maar, je hebt daar een punt wat betreft een eventuele (part-time) opleiding.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 14:56:

[...]

Maar duidelijk is de lijm op of zo...Juist niet
beste earl,

ik was serieus van plan de kinderen te helpen met een knutselwerkje, maar toen besloten ze toch met de lego te gaan.

Ik vraag me echt af waarom jij tegen Fleurtje en mij dingen zegt dat we maar moeten knippen en plakken, dat dat nuttiger zou zijn etc.

Serieuze vraag: wat bedoel je daar nou mee te zeggen?

Mijn idee was namelijk: jullie zijn domme wichten en plaatsen domme bijdragen. Ga dus maar liever knutselen.

(beetje een variant op: ach mens, ga toch koken).

Ik had alleen gehoopt dat mijn idee ingegeven was door ergernis en dat je het als grapje bedoelde. Blijkbaar niet dus.
quote:Starshine schreef op 10 november 2010 @ 15:02:

beste earl,

ik was serieus van plan de kinderen te helpen met een knutselwerkje, maar toen besloten ze toch met de lego te gaan.

Ik vraag me echt af waarom jij tegen Fleurtje en mij dingen zegt dat we maar moeten knippen en plakken, dat dat nuttiger zou zijn etc.

Serieuze vraag: wat bedoel je daar nou mee te zeggen?

Mijn idee was namelijk: jullie zijn domme wichten en plaatsen domme bijdragen. Ga dus maar liever knutselen.

(beetje een variant op: ach mens, ga toch koken).

Ik had alleen gehoopt dat mijn idee ingegeven was door ergernis en dat je het als grapje bedoelde. Blijkbaar niet dus.Was aanvankelijk wel bedoeld als grapje.. zie eerste post van Fleurtje..
Starshine, ik denk dat ze doelt op mij post waarin ik zeg dat het WOENSdagmiddag is ipv VRIJdagmiddag,
quote:evelynsalt schreef op 10 november 2010 @ 14:36:

[...]

Nou, ik zal dan naief zijn, maar ik had het zo niet bekeken. We weten helemaal niet onder welke omstandigheden ze zwanger is geraakt en daarom stoorde ik me aan de opmerking van EN.

Ik denk dat de TO en de vader allebei in een bui van opwinding waren, TO een beetje naïef en alle mooie verhalen voor zoete koek nam. Toen zijn de zaadjes van hem bij haar vruchtbare eitjes gekomen en werd ze de keer erna niet ongesteld meer, toch?..............................................

Je kan geen televisie aanzetten of je ziet wel iets over seks en voorbehoedsmiddelen, als het niet is om geen kind te krijgen dan wel om geen SOA op te lopen. Als zijn verhalen al wel waar geweest waren was het nog zonde van je toekomst, afhankelijk van je vriendje ( hoe oud is HIJ eigenlijk? ) op je 18e zonder opleiding een kind krijgen. Als hij wel gebleven was denk ik niet dat het veel rooskleuriger was geweest.

Ondanks de harde woorden wil ik je gemeend veel sterkte wensen! Som moet je het gewoon 'even' moeilijk hebben om er zo veel van te leren dat je daarmee jaren verder kan!
Ik heb ook altijd gewerkt. Ook toen mijn kinderen klein waren. Niet omdat het 'moet' want ik heb een man met een 'dik inkomen' en ik had er voor kunnen kiezen om thuis te blijven. Maar waarom zou ik. Ik heb een vak geleerd en verdien mijn eigen centjes. Dus ik had het 'recht' om thuis te blijven.... Godzijdank had ik ook net zoveel recht om te werken. Daar ben ik heel blij mee. Want ook 4 jaar thuisblijven (per kind) geeft een bijna niet meer dicht te timmeren gapend gat in mijn pensioen......

Daarbij wilde ik niet vanaf de geboorte van mijn eerste alleen nog maar voor en door mijn kinderen leven. Ikzelf had ook nog een leven met andere potenties. Voordeel is dat ik van niemand afhankelijk ben en mijn eigen broek kan ophouden. Wat zeg ik, ik kan er nog een riem voor kopen ook. Ook als mijn partner en onverhoopt besluiten uit elkaar te gaan.

Mijn kinders doen het allemaal prima, zijn gelukkig, doen het hartstikke goed op school en weten niet beter. De oudste is nu 16 de jongste 5.

Als ik er nu alleen voor zou komen te staan hoef ik nergens mijn handje op te houden, niet bij mijn (dan) ex (Die partneralimentatie schuift ie maar in een donker hol want die heb ik financieel totaal niet nodig) en niet bij de overheid. Omdat ik het zelf red.

De TO HEEFT de kans om zelfstandig te worden. Door vanaf nu de juiste keuzes in haar leven te gaan maken. Dan maar even vervelend, dan nog maar even bij haar ouders, maar dat stelt haar wel in de mogelijkheid om iets constructiefs te doen voor haar toekomst en voor de toekomst van die kleine. Een vak leren. En als ze dat heeft gedaan kan ze op eigen benen staan en haar kind bieden dat wat het nodig heeft. Nu zeker nog niet. Haar ouders willen graag helpen, de TO IS heel erg welkom samen met de baby, daar in huis is alles wat nodig is, zodat de TO zich kan concentreren op iets om haar zelfstandig te maken.

Ze moet alleen nog leren om keuzes te maken waarin ze de baby nu even centraal zet en niet dat wat ze zelf wil (coute que coute een huisje). Mijns inziens doet ze er zelf het best aan als ze een opleiding gaat volgen waar ze wat aan heeft, daarna een job zoekt met die kennis en dan gaat kijken naar een zelfstandig leven.
Heeeey Supertrash!

Ik ben zelf ook "zo'n" moeder.

Ik was 19 dat ik beviel van mijn meissie en ik ben nu 22.

In het begin wist ik ook echt niet wat me te wachten stond.

Ik ben toen eerst de bijstand in gegaan om een paar maanden te genieten van mn meissie. en ben daarna op zoek gegaan naar een opleiding. Omdat je alleenstaand bent en je gaat een studie doen heb je recht op een Alleenstaande ouder bijdrage. en dat is dus meer dan alleen je Stufie.

een huisje zoeken kan je dan natuurlijk ook doen. Heb je volgens de Studiefanciering ook weer recht op een alleenstaande uitwonende bijdrage.

en huurtoeslag van de Belastingdienst. er zijn genoeg mogelijkheden.

Maar echt ga niet de bijstand in. het is echt een nihiel bedragje wat je krijgt. en je schiet er niks mee op. je kan er niet breed van leven en je kindje heeft dan ook niet zo een lekker voorbeeld hoe die het later moet gaan doen.

er zijn mogelijkheden genoeg dus. en je heb als je mazzel heb met je gemeente kan je ook een aanvraag doen tot een bijzondere bijstand. dan krijg je eenmalig een bedrag waarvan je bv je wasmachine ed soort dingen van kan aanschaffen.

Maar echt meissie ga terug naar school. You can do it.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 13:43:

[...]

Ik snap het prima, ben het alleen niet eens...

En als jij dat niet kan handelen zou ik de woensdagmiddag maar besteden aan knippen en plakken met je kind.Ja deze. Vond ik ook al niet als grapje overkomen.
quote:Irislovesherbaby schreef op 10 november 2010 @ 15:15:

Heeeey Supertrash!

Ik ben zelf ook "zo'n" moeder.

Ik was 19 dat ik beviel van mijn meissie en ik ben nu 22.

In het begin wist ik ook echt niet wat me te wachten stond.

Ik ben toen eerst de bijstand in gegaan om een paar maanden te genieten van mn meissie. en ben daarna op zoek gegaan naar een opleiding. Omdat je alleenstaand bent en je gaat een studie doen heb je recht op een Alleenstaande ouder bijdrage. en dat is dus meer dan alleen je Stufie.

een huisje zoeken kan je dan natuurlijk ook doen. Heb je volgens de Studiefanciering ook weer recht op een alleenstaande uitwonende bijdrage.

en huurtoeslag van de Belastingdienst. er zijn genoeg mogelijkheden.

Maar echt ga niet de bijstand in. het is echt een nihiel bedragje wat je krijgt. en je schiet er niks mee op. je kan er niet breed van leven en je kindje heeft dan ook niet zo een lekker voorbeeld hoe die het later moet gaan doen.

er zijn mogelijkheden genoeg dus. en je heb als je mazzel heb met je gemeente kan je ook een aanvraag doen tot een bijzondere bijstand. dan krijg je eenmalig een bedrag waarvan je bv je wasmachine ed soort dingen van kan aanschaffen.

Maar echt meissie ga terug naar school. You can do it. Juist.. hier kan TO iets mee
quote:Oriane schreef op 10 november 2010 @ 13:32:

Goeie tip meds... vind op de site dat de TO simpelweg de keuze krijgt... werken... of leren...

" Bijstand(smoeders) en de Wet Wij

Alleenstaande ouders, bijstand en Wet Wij

Alleenstaande ouders behoren tot één van de risicogroepen om in armoede te vervallen. In de Wet Wij nemen alleenstaande ouders een bijzondere positie in.

Uitgangspunt van de wet is dat alleenstaande ouders worden begeleid in een keuze tussen leren of werken, waarbij rekening moet worden gehouden met achtergrond, opleidingsniveau en persoonlijke voorkeuren. De Wet werk en bijstand en de Wet Wij zijn voor alleenstaande ouders op elkaar afgestemd. Alleenstaande ouders met kinderen tot vijf jaar met een bijstandsuitkering krijgen volgens de Wet werk en bijstand (artikel 9a * ) een vrijstellingsperiode van de arbeidsverplichting voor maximaal 6 jaar. Er geldt dan wel een scholingsplicht. Alleenstaande ouders moeten hierom wel verzoeken. Onlosmakelijk gekoppeld aan de ontheffing van de arbeidsverplichting is de verplichting scholing te volgen of, als zij beschikken over een startkwalificatie of als scholing niet haalbaar is, de verplichting anderszins door het college aangeboden voorzieningen te accepteren. De ontheffing van de arbeidsverplichting is dan ook niet vrijblijvend."

Als je niet aan de startkwalficatie voldoet vervalt de ontheffing van de arbeidsverplichting en moet je dus gewoon werken. Er is dus niet echt een keuze voor de TO. Ze moet aan de bak linksom of rechtsom

Linkje

http://www.werkleerplicht.com/pageID_9407121.htmlNog maar even up voor Bibbi die nog steeds denkt dat tienermoeders een uitkering krijgen
quote:Starshine schreef op 10 november 2010 @ 15:15:

[...]

Ja deze. Vond ik ook al niet als grapje overkomen.Kunnen ze geen hulp gebruiken bij die legotoren? Want je maakt je wel erg druk nu.. Ga toch ontspannen of inderdaad koken of zo. De rest van de week werk je al zo hard om een zinvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij, dan ga je je toch niet druk maken om iemand die je mening niet deelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven