Geld & Recht alle pijlers

Als single op jezelf.

07-02-2016 12:29 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Dit is mijn allereerste post, omdat ik toch graag wat advies zou kunnen gebruiken.

Ik ben single, en vind het tijd om op mezelf te gaan.

Graag zou ik dichterbij mijn werk willen wonen, en op jezelf heb je toch meer privacy dan bij je ouders.

Niks mis met wonen bij mijn ouders, ze zijn echt super. maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel op een bepaald punt in je leven.

Ik ben opzoek gegaan naar een klein appartementje, en eerlijk gezegd ben ik me dood geschrokken van de huur prijzen.

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

voor een klein appartementje betaal je 700-800 euro kaal.

Nu is het zo, dat ik net een nieuwe baan heb en ik mijn inkomen niet met 100% zekerheid kan vast stellen.

dit in verband met overwerken en met dubbel betaald op zondag. ( ik werk vaker zn 46 uur per week )

Met mijn eerste loon zou ik dus net geen huur toeslag kunnen krijgen.

Met een huurprijs boven de 710 dus ook niet.. dus ik ga er maar vanuit dat ik niks krijg.

Als ik met 2 personen was, vond ik dit echt wel prima.

Maar als er zn 800 euro naar de huur gaat + 100 euro GWL + mijn vaste lasten.

dan hou je dus echt niet veel over. en is het alleen bijna niet te doen.

( ik ga bijna nooit uit of doe dingen die extra geld kosten, leef best zuinig )

heeft er iemand misschien tips?

of zijn er subsidies voor alleenwonende wat ik over het hoofd heb gezien?

+ voor de alleen wonende mensen: hoe brengen jullie dit op?
'Succes is achieved and maintained by those who try and keep trying'
quote:Banaantje123 schreef op 07 februari 2016 @ 13:03:

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

Ze zegt niet dat ze dit niet wil, maar dat het gewoon duur is.

Tja, ik denk dat je voor minder dan 500 euro niets kan huren, tenzij via de woningbouwvereniging oid, maar zelfs daar is het meestal meer.

TO, in welke stad zit je te kijken? Met de prijzen die jij schrijft denk ik Amsterdam/Utrecht, klopt dat?
toen ik alleen woonde, woonde ik in een donker hol met een lage huur. begane grond met ramen op het noorden. Niet ideaal, maar wel prima.
Ben je al eens bij een hypotheekadviseur geweest TO? Dan kun je een beter beeld krijgen van wat jij ongeveer kunt krijgen qua hypotheek. Dat je als alleenstaande maar ¤77000 kunt krijgen is onzin, zoals al meerdere mensen aan gaven, ook ik heb een hypotheek in mijn eentje, kon zo'n ¤185.000 krijgen terwijl ik ook geen top baan heb.

Ik vind het echter ook wel logisch om -als je voor het eerst uit huis gaat- niet meteen een eigen huis te hebben maar je een soort van op te werken op de woningmarkt . Zag bijvoorbeeld net nog op Facebook woonruimte voorbij komen in Utrecht: ¤700 voor 40m2, waarbij je je eigen woonkamer en slaapkamer hebt maar keuken en badkamer deelt met een paar andere werkenden. En een balkon erbij. Zoiets ie misschien ook prima om mee te beginnen? En buiten Utrecht zijn dit soort dingen vaak goedkoper (Amsterdam buiten beschouwing gelaten).
Ik spreek toch geen Chinees?!
Er zijn toch wat onduidelijkheden..

Enerzijds zeg je dat je geen recht hebt op huursubsidie omdat de huurprijzen in de vrije sector te hoog zijn

Daarna zeg je dat je teveel verdient voor huursubsidie

TO, als jij teveel verdient voor huursubsidie verdien je dus minimaal een jaarsalaris van 21450

Dat is ongeveer 1800 per maand, bruto. Netto hou je dan zo'n 1550 over oid (even met de franse slag berekend)

Maar je zegt ook ergens dat je 3/4 van je salaris uitgeven aan vaste lasten erg veel vindt, wat impliceert dat je (nav je berekening in de OP) veel minder verdient, iets van 1250 pm. Maar dan zou je qua salaris wel in aanmerking komen voor huursubsidie. Het zou ook betekenen dat je een heel slechte baan hebt voor iemand van eind 20 die gemiddeld meer dan fulltime werkt.

Ik vind het allemaal erg vaag, maar goed

Ik heb wel recht op een beetje huursubsidie, ben al met al ook zo'n 2/3 van mn inkomsten aan alle vaste (woon)lasten kwijt. Als je 700 euro huur pm te veel vind, moet je samen met iemand zoeken of niet in deze stad.
Als je 27 bent, zou je al vele jaren wachttijd hebben kunnen opgebouwd voor een sociale huurwoning. Maar dat heb je niet?

Ik zou voor een gedeelde woning gaan. Die hoef je echt niet te delen met vriendinnen, je kunt gewoon rondkijken naar een kamer in een gedeeld appartement/woning. Zoek via Facebook naar groepen die dit soort woningen aanbieden in jouw stad. Er zijn heel veel starters die zo beginnen, misschien niet ideaal als je een eigen woning in gedachten had, maar het is wel betaalbaar en bij je ouders wonen op je 27e lijkt me nou niet bepaald een hit.

Daarnaast kun je ook kijken naar woningen buiten de stad. Kan geld schelen.

Je kunt ook anti-kraak proberen, is heel betaalbaar en zo kan je lekker door sparen.

Verder kun je je ook inlezen in de informatie van de huurcommissie over toetsing aanvangsprijs. Mocht je niks anders dan een vrije sector/particuliere woning kunnen vinden, dan kun je de huurprijs laten beoordelen. Je kunt zelf al een proefberekening doen, gebruik daarvoor de papieren over aanvang huurprijs op de website van de huurcommissie. Zo kun je de huurprijs naar een redelijk niveau laten brengen.
quote:-tinkerbell- schreef op 07 februari 2016 @ 13:13:

Ben je al eens bij een hypotheekadviseur geweest TO? Dan kun je een beter beeld krijgen van wat jij ongeveer kunt krijgen qua hypotheek. Dat je als alleenstaande maar ¤77000 kunt krijgen is onzin, zoals al meerdere mensen aan gaven, ook ik heb een hypotheek in mijn eentje, kon zo'n ¤185.000 krijgen terwijl ik ook geen top baan heb.

Ik vind het echter ook wel logisch om -als je voor het eerst uit huis gaat- niet meteen een eigen huis te hebben maar je een soort van op te werken op de woningmarkt . Zag bijvoorbeeld net nog op Facebook woonruimte voorbij komen in Utrecht: ¤700 voor 40m2, waarbij je je eigen woonkamer en slaapkamer hebt maar keuken en badkamer deelt met een paar andere werkenden. En een balkon erbij. Zoiets ie misschien ook prima om mee te beginnen? En buiten Utrecht zijn dit soort dingen vaak goedkoper (Amsterdam buiten beschouwing gelaten).

Wat 'n onzin zeg, je opwerken op de woningmarkt. Zeker als je 700 euro moet betalen en dan ook nog moet delen! Da's rond uit geldverspilling. Geld wat ze ook opzij kan zetten elke maand zodat ze over 2-3 jaar kan kopen.

Als 27-jarige thuiswoner moet er toch ook wel 'n goed gevulde bankrekening zijn die al bij kan dragen aan de hypotheek?
Shoot first, ask questions later!
Maar in de tijd dat ik nog bij mijn ouders woonde heb ik goed kunnen sparen (én mijn studieschuld afgelost).

Heb jij dat kunnen doen TO?

Om te kopen moet je gewoon eigen geld inbrengen tegenwoordig, dus geen spaargeld is niet kopen...

Toch verder kijken naar een huurwoning, reageer op van alles. Laat onder vrienden/kennissen/collega's/FB weten dat je een woonruimte zoekt. Je moet hierin echt heel actief zijn en accepteren dat een groot deel van je verdiende geld na een paar dagen alweer van je rekening af gehaald is voor de vaste lasten.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Schrijf je in bij een wooncorporatie. Ik denk dat je gewoon huurtoeslag krijgt want als je maar 70.000 kan krijgen voor hypotheek dan is je jaarsalaris niet zo hoog. Je krijgt inderdaad geen huurtoeslag voor een woning boven de 700 euro, maar dat ligt aan de prijs van die woning dus.
Ik ben op mijn 25ste naar mijn huurappartement vertrokken vanaf mijn ouders. Vooraf wel flink gespaard zodat er gewoon meubels gekocht konden worden en dat er geld over bleef voor onvoorziene zaken. En inderdaad als alleenstaande ben je flink de sjaak. Het enige waar je korting op krijgt is de waterschapsbelasting. Ik val ook buiten alle toeslagen en ben aan het wonen gemiddeld per maand zo ongeveer 700euro kwijt aan huur g/w/l en telefoon/internet/televisie. Dan nog boodschappen, dit verschilt per week maar meestal zo'n 40-50euro. Boodschappen kunnen stukken goedkoper, maar dit is het gemak van een iets duurdere winkel in de buurt.

Verder heb je dan nog inboedelverzekering, zorgverzekering waar je niet onderuit komt.

Ik heb zelf een auto en een motor wat ook duur is, maar geen ov-kaart omdat hier het ov slecht geregeld is. Dus alles bij elkaar, incl kosten voor de auto, kom ik per maand op ongeveer 1100-1200 euro vaste lasten.

Kleding en winkelen heb ik dan nog niet meegenomen.
I don't care, i love it!!
Ik ben wel heel benieuwd in welke stad je zoekt?

Soms is het even zoeken en wachten, maar ook via een particuliere makelaar komt wel eens wat goedkoops voorbij. Als je dan zorgt dat je al een tijd ingeschreven staat, is je kans een stuk groter. Je moet dus waarschijnlijk wel even geduld hebben en bij verschillende kantoren inschrijven. Het is mij in elk geval 2 keer gelukt.

Het is ook slim om te kijken of de stad waar je in wilt wonen bepaalde organisaties heeft die jongeren voor een redelijke prijs aan een woning helpen. In mijn stad is dit het geval.

Verder verdien ik 1450 netto en woon voor 600 inclusief. Dit vind ik heel goed te doen! Ik denk dat jouw inkomen wat hoger moet liggen aangezien jij geen recht hebt op huurtoeslag (en ik wel een klein beetje).
Of je zou eerst bijvoorbeeld antikraak kunnen gaan wonen en daar vanuit op zoek kunnen gaan naar iets voor langere tijd/betere voorzieningen etc.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:Yavanna schreef op 07 februari 2016 @ 13:18:

Ik denk dat je gewoon huurtoeslag krijgt want als je maar 70.000 kan krijgen voor hypotheek dan is je jaarsalaris niet zo hoog.Als je een standaard berekeningetje op de website van de hypotheker doet, kom je wel uit op 70.000 euro max, met het jaarsalaris dat de bovengrens is voor huursubsidie
quote:polo1985 schreef op 07 februari 2016 @ 13:21:

Ik ben op mijn 25ste naar mijn huurappartement vertrokken vanaf mijn ouders. Vooraf wel flink gespaard zodat er gewoon meubels gekocht konden worden en dat er geld over bleef voor onvoorziene zaken. En inderdaad als alleenstaande ben je flink de sjaak. Het enige waar je korting op krijgt is de waterschapsbelasting. Ik val ook buiten alle toeslagen en ben aan het wonen gemiddeld per maand zo ongeveer 700euro kwijt aan huur g/w/l en telefoon/internet/televisie. Dan nog boodschappen, dit verschilt per week maar meestal zo'n 40-50euro. Boodschappen kunnen stukken goedkoper, maar dit is het gemak van een iets duurdere winkel in de buurt.

Verder heb je dan nog inboedelverzekering, zorgverzekering waar je niet onderuit komt.

Ik heb zelf een auto en een motor wat ook duur is, maar geen ov-kaart omdat hier het ov slecht geregeld is. Dus alles bij elkaar, incl kosten voor de auto, kom ik per maand op ongeveer 1100-1200 euro vaste lasten.

Kleding en winkelen heb ik dan nog niet meegenomen.

Moet je nagaan hoezeer alleenstaande ouders de sjaak zijn!

Zodra mijn kinderen het huis uit zijn wordt ik rijk
oke even voor de duidelijkheid:

omdat vele mensen hun eigen conclusies al trekken:

Ik heb een relatie achter de rug van 6 jaar.

Hierbij woonde ik 2 jaar met hem samen.

maar dat liep helaas stuk. dus ik moest terug naar mijn ouders verhuizen want ik had toen der tijd geen andere optie.

we stonden ingeschreven bij een wooncorporatie maar van die punten heeft HIJ toen een ander appartement gehuurd.

Ik verdien inderdaad net te veel op jaarbasis voor een huursubsidie.

maar de huur huizen hier, zijn bijna allemaal nieuwbouw en dus belachelijk duur.

de goedkopere DIE er zijn, zijn dus via die wooncorporaties waarbij je die punten moet hebben.

en aangezien ik niet nog jaren wil wachten, ( heb ervoor gebeld ) is dat GEEN optie.

Bij verschillende instanties heb ik gekeken wat ik kan lenen met mijn inkomsten.

en ik heb geen vast contract momenteel. maar ik kwam echt uit rond de 70.000 via alle online checkers.

misschien bij een gesprek met de bank dat ze meer geven? maar het lijkt me niet dat ze me ineens 50.000 meer willen lenen.

Ik heb wel wat spaargeld, dus dat is geen probleem.

verder zijn mijn vaste lasten wat duurder door een aantal problemen.

daar kan ik helaas niets aan veranderen.

dus vandaar: mijn vraag of er mensen waren met tips waar ik iets goedkopers kon huren ONDER de 700 euro..

of hoe alleenstaande mensen het doen of rondkomen?
quote:redbuIIetje schreef op 07 februari 2016 @ 13:15:

[...]

Wat 'n onzin zeg, je opwerken op de woningmarkt. Zeker als je 700 euro moet betalen en dan ook nog moet delen! Da's rond uit geldverspilling. Geld wat ze ook opzij kan zetten elke maand zodat ze over 2-3 jaar kan kopen.

Als 27-jarige thuiswoner moet er toch ook wel 'n goed gevulde bankrekening zijn die al bij kan dragen aan de hypotheek?

Mag je onzin vinden, maar vind ik niet. Er van uit gaan dat je eerste huis meteen je droomhuis is, vind ik niet realistisch (niet dat ik TO dat hoor zeggen overigens). Dus eerst genoegen nemen met wat minder en naarmate je ouder wordt en meer verdient, kun je steeds een wat mooiere woning krijgen. Ik begon op 10m2, toen 20 m2, toen een gedeeld appartement (ja met een vriendin samen, wat jij ook al onzin vond) van 60 m2 en nu een eigen koopappartement van 90 m2.

En blijkbaar is er geen spaargeld, afgaande op hetgeen TO inmiddels heeft verteld?

Misschien is mijn manier van leven niet jouw manier, dat kan, maar TO vraagt om tips hoe ze NU op kamers kan en niet over 2 a 3 jaar dus daarover probeer ik mee te denken.
Ik had een appartement voor 385 euro (geen recht op huurtoeslag) via de woningbouw, toen ik alleen woonde. Was in de regio Eindhoven. Op je 27e heb je toch wel al inschrijfjaren opgebouwd bij de woningbouw?

Ik weet dat je in de stad ook particuliere woningen hebt waar je de wc moet delen, maar wel een grote kamer en eigen keukentje hebt. Niet ideaal, maar je moet ergens beginnen.
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 13:27:

maar dat liep helaas stuk. dus ik moest terug naar mijn ouders verhuizen want ik had toen der tijd geen andere optie.

we stonden ingeschreven bij een wooncorporatie maar van die punten heeft HIJ toen een ander appartement gehuurd.

maar de huur huizen hier, zijn bijna allemaal nieuwbouw en dus belachelijk duur.

de goedkopere DIE er zijn, zijn dus via die wooncorporaties waarbij je die punten moet hebben.

en aangezien ik niet nog jaren wil wachten, ( heb ervoor gebeld ) is dat GEEN optie.

Bij verschillende instanties heb ik gekeken wat ik kan lenen met mijn inkomsten.

en ik heb geen vast contract momenteel. maar ik kwam echt uit rond de 70.000 via alle online checkers.

misschien bij een gesprek met de bank dat ze meer geven? maar het lijkt me niet dat ze me ineens 50.000 meer willen lenen.

dus vandaar: mijn vraag of er mensen waren met tips waar ik iets goedkopers kon huren ONDER de 700 euro..

of hoe alleenstaande mensen het doen of rondkomen?Als je niet aangeeft in welke regio, wordt het heel lastig om tips te geven.
Marbles is in de omliggende dorpen niets voor jou?

Recreatiewoning of het platteland ( huisje of kamertje van de overleden oma bij een boerderij)?

of hoe alleenstaande mensen het doen of rondkomen?Die eerste vraag heb je niet gesteld, en als het een nieuwe vraag is: kunnen mensen ook niet beantwoorden als jij geen antwoord geeft op de vraag waar je aan het zoeken bent (is nu al een paar keer gevraagd).

of hoe alleenstaande mensen het doen of rondkomen?Dat is dus je enige optie.
Wat ik ook redelijk veel voorbij zag komen toen ik nog opzoek was zijn grote kamers (ong. 40m2) of 2 kleinere kamers waarbij je bijvoorbeeld alleen douche en wc deelt. Misschien is dat een optie?

of hoe alleenstaande mensen het doen of rondkomen?Er zijn al heel wat tips genoemd. Antikraak bijvoorbeeld. Of zoeken buiten de stad. Of kijken of je dmv huurcommissie aanvankelijk hoge huur naar beneden kan krijgen. Succes!
owja sorry.. gaat ook super snel die reacties hier.

ik zoek iets omgeving Roermond
En ik denk zelf dat het voor onder de 700 euro echt te doen is om een studio/mini appartementje/grote kamer te vinden tenzij het in het centrum van Amsterdam is. Kijk ook eens op marktplaats en op studentensites. Staan soms ook wel eens andere dingen op i.p.v. alleen kleine kamertjes in studentenhuizen.

of hoe alleenstaande mensen het doen of rondkomen?

Tja, het werd hier al meermaals genoemd: wij alleenstaanden zijn gewoon de sjaak;) Wonen en leven in je eentje is relatief duur en volgens mij valt daar weinig aan te veranderen. I know the feeling

Voor mij betekent het dat ik weinig kan sparen en dat grote uitgaven er gewoon niet in zitten. Vriendinnen met een vergelijkbare woning + zelfde salaris vragen wel eens waarom ik eigenlijk niet lekker elk jaar een grote reis maak net zoals zij. Die hebben ook niet in de gaten dat zij samenwonen en daardoor alle woonlasten kunnen delen. Daardoor blijven er honderden euro's met maand over om van te sparen.

Dat geluk heb je al single nu eenmaal niet.

Als je echt onder de ¤700 per maand wilt blijven, komt je denk ik toch op anti kraak uit, of een gedeeltelijke gedeelde woonruimte zoals ik in mijn vorige post al noemde. Niet ideaal, maar wel de realiteit vrees ik. Al ligt het per provincie misschien nog wel anders, volgens mij zijn Drenthe en Groningen relatief goedkoop?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven