Geld & Recht alle pijlers

Ambulante opvoedingsondersteuning

18-06-2010 11:52 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar het zich laat aanzien heb ik voor nog jaren te gaan ambulante opvoedingsondersteuning nodig. Iemand die als een soort klankbord fungeert, die me scherp houdt op structuur, regelmaat, consequent zijn, leiding nemen en houden binnen mijn gezin.

Maaar... zulks lijkt niet beschikbaar binnen de huidige jeugdzorg. In elk geval is het mij niet aangeboden. En misbruik ik een CIZ indicatie (algemene begeleiding ten aanzien van structuur in het dagelijks leven) voor deze opvoedingsondersteuning.

Het komt er in praktische zin op neer dat er om deze reden meer hulp in huis is dan ik wenselijk vind, omdat ik de benodigde hulp (opvoedingsondersteuning) niet via de CIZ indicatie kan regelen *er gaat wel een bezwaar de deur uit, maar ik weet niet of dit wordt toegewezen*

Wie weet of, en waar, er een potje is voor moeders die langdurig opvoedingsondersteuning nodig hebben? Kinderen hebben en krijgen geen diagnose, ik heb er zelf wel een (pdd/nos). Op zich heb ik een prima zorgaanbieder, maar wat er dus eigenlijk beter zou kunnen is gerichte financiering van die zorg, zodat ik weer kan kiezen welke zorg ik begeleid wil zien (de opvoeding), en welke taken ik liever zelf op me neem (de persoonlijke structuur).

NB: ik kom pas vanavond weer achter de computer zitten.
quote:mamzelle schreef op 19 juni 2010 @ 18:32:

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vind het een hele stap om terug te gaan naar Jeugdzorg (ben door een AMK procedure gegaan, gelukkig heelhuids uitgekomen) maar als ze langdurige ambulante hulp kunnen indiceren zou het wel fijn zijn.
Je weet toch!
Aanvulling op mijn vorige bericht: ik bedoel dan niet dat je gebruik zou moeten/hoeven maken van cursussen die het CJG mogelijk aanbiedt (ook dat verschilt per regio), maar dat zij misschien met je mee kunnen denken waar je de juiste zorg kunt vinden :-)
Peas on earth!
Wat ik me eigenlijk afvraag. Kunnen je huidige hulpverleners je hier niet bij helpen? Zij moeten zelf toch als geen ander weten via welke routes en vanuit welke potjes zij gefinancierd kunnen/mogen worden.
Hiervoor moet je bij Bureau Jeugdzorg zijn. Het indicatiestellen gebeurt idd bij BJZ maar ook de begeleiding erheen wordt door een casemanager gedaan!
Mijn huidige hulpverleners adviseren me om de hulp die ik wil rond te breien op de indicatie die ik nu heb.

Zolang dat lukt: prima. Ik heb bij de hulpverleners aangegeven dat ik de contactmomenten voor persoonlijke begeleiding ernstig zou willen beperken, die voor opvoedingsondersteuning eventueel uitbreiden. In verband met vakantie van een van de begeleiders is dit iets wat pas later goed doorsproken zal kunnen worden.

Indicatie loopt nog twee jaar.

Ik ben wat huiverig voor bureau Jeugdzorg omdat ik daarvan in mijn regio geen idee heb wat de mogelijke indicatiestellingen zijn. Ik heb al een aantal trajecten (van een maand of twee, van een half jaar) opvoedingsondersteuning van Jeugdzorg achter de rug. Ik heb gevraagd om ambulante ondersteuning voor langere tijd, maar kreeg dagpleegzorg aangeboden. Na een onderzoek van de raad voor de kinderbescherming (waarin dagpleegzorg op dit moment niet noodzakelijk bleek) was ik wel even klaar met bureau Jeugdzorg.

Als het moet ga ik terug naar bureau Jeugdzorg met weer dezelfde vraag. Als het niet hoeft, dan toch maar niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven