Geld & Recht alle pijlers

Annuleren en kosten

25-04-2012 14:10 20 berichten
Wellicht is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen.

Twee weken terug heb ik via een bemiddelingssite een appartement gehuurd voor ergens in het najaar. Nog niets betaald, want dat hoeft pas een maand van te voren.

Ik blijk me vergist te hebben in de week, verzetten gaat niet en dus meld ik in een mailtje dat ik van de huur afzie.

De site stuurt mij nu algemene voorwaarden waarin staat dat ik 50% moet betalen. Naar deze algemene voorwaarden is niet eerder verwezen en op de site zijn ze pas na lang zoeken te vinden.

Van o.a. hotels ben ik gewend dat je tot ongeveer een maand van tevoren kosteloos kunt annuleren. Bovendien vraag ik me af wat in een situatie als deze het bindende karakter is van algemene voorwaarden (niet eerder bekend gemaakt, moeilijk terug te vinden).

Wat verder speelt is dat het een buitenlandse bookingssite is die niet actief is in Nederland. Dat maakt het natuurlijk makkelijk om gewoon nergens meer op te reageren, maar het lijkt me toch prettig om te weten of er enige juridische houvast is voor hoge annuleringskosten.

Ik ben overigens best bereid om een paar tientjes te betalen voor het ongemak, maar 50% huursom voor iets dat ik niet gebruik en 5 maanden van te voren afzeg lijkt me wat te gortig. In die tijd moet men toch wel een andere huurder kunnen vinden.

Edit: spelfout in topictitel. Moderator...?
Alle reacties Link kopieren
Dus niet via SGR? maar puur uit buitenland.? via nederlandse SGR is die 50% natuurlijk onzin voor zoiets.

zijn ze ergens bij aangesloten in het buitenland? dan kun je daar even op verhalen. Heb je al gereageerd naar hen toe ? dat je van niets wist enz.
Puck
quote:sofi2010 schreef op 25 april 2012 @ 14:14:

Dus niet via SGR? maar puur uit buitenland.? via nederlandse SGR is die 50% natuurlijk onzin voor zoiets.

zijn ze ergens bij aangesloten in het buitenland? dan kun je daar even op verhalen. Heb je al gereageerd naar hen toe ? dat je van niets wist enz.Nee niet via SGR, gewoon een lokale wederverhuurder met een mooie website. Ik reageer nog helemaal nergens op, wil eerst even weten hoe dit normaliter juridisch zit.
Dat de algemene voorwaarden moeilijk te vinden zijn, is pech voor jou, maar niet voor hen.

Het jammere is dat ze staan vermeld, dus daar heb je al een probleem door.

Wel belachelijk hoge annuleringskosten.

Maar als het in de voorwaarden staat, dan zal je helaas moeten gaan betalen.
quote:sinnombre schreef op 25 april 2012 @ 14:18:

Dat de algemene voorwaarden moeilijk te vinden zijn, is pech voor jou, maar niet voor hen.

Het jammere is dat ze staan vermeld, dus daar heb je al een probleem door.

Kijk, en dit vraag ik me dus af. Ik heb weinig verstand van het onderwerp, maar mij is in het verleden wel geadviseerd om de algemene voorwaarden bij wijze van spreken van de daken te schreeuwen zodat niemand zich kan beroepen op het niet geïnformeerd zijn hierover. Dit betekent o.a. dat ze worden bijgevoegd bij ieder nieuw contract.

Los daarvan wens ik de Portugese meneer met de moeilijke achternaam succes met de incasso, maar dat is een andere discussie.
Ondernemer, ik heb de titel zoals je vroeg even voor je aangepast
Sinnombre, dat is niet waar. Als de algemene voorwaarden zodanig in voordeel van het bedrijf zijn, worden deze als niet geldig beschouwd, dus dit is niet mogelijk.

Maar goed, ik weet niet om welk land het gaat, dit geldt voor NL.
In Nederland is de wet, dat als jij een overeenkomst afsluit via internet, dat de algemene voorwaarden jou ter beschikking gesteld moeten worden. Op zodanige manier dat je 'm kan opslaan.

Ik mail klanten dus een PDF met de algemene voowaarden als ik akkoord vraag voor een opdracht.

Bovendien zijn die algemene voorwaarden echt onredelijk bezwarend, je moet kunnen afzeggen als dat ruim vantevoren is.

Bron:

http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/
Ik vraag me alleen af of je wel iets hebt aan Nederlands recht hier, denk dat het recht van het land waar je het appartement zou huren geldt.
Zeg maar Spijker.
Die algemene voorwaarden moeten natuurlijk vooraf worden opgestuurd of je moet online akkoord geven maar dan zijn ze ook direct te downloaden.

Bij buitenlandse boekingen wordt vaak direct een % van het bedrag via de credit card afgeboekt en een maand van tevoren de rest. Wanneer zij je credit card gegevens hebben zou ik maar actie ondernemen.
quote:juniormoderatorviva schreef op 25 april 2012 @ 14:35:

Ondernemer, ik heb de titel zoals je vroeg even voor je aangepast Thanks! Dan hoeft de spellingspolitie ook niet langs te komen
quote:ray_41 schreef op 25 april 2012 @ 15:17:

Die algemene voorwaarden moeten natuurlijk vooraf worden opgestuurd of je moet online akkoord geven maar dan zijn ze ook direct te downloaden.

Bij buitenlandse boekingen wordt vaak direct een % van het bedrag via de credit card afgeboekt en een maand van tevoren de rest. Wanneer zij je credit card gegevens hebben zou ik maar actie ondernemen.

Ik geef nooit zo maar creditcard-gegevens, dus nu ook niet. Het verhaal zo aanhorende denk ik dat ik een vriendelijk mailtje terugstuur dat de algemene voorwaarden mij niet bekend waren.

Voor de rest lijkt me dit qua incasso een uitdaging, als ik me even in de positie van de website verplaats...
quote:spijk-er schreef op 25 april 2012 @ 14:44:

Ik vraag me alleen af of je wel iets hebt aan Nederlands recht hier, denk dat het recht van het land waar je het appartement zou huren geldt.Nee. Die appartement-verhuurder biedt zijn diensten aan in Nederland, dus hij zal zich aan het Nederlands recht moeten houden.
Hoezo biedt die verhuurder zijn diensten aan in Nederland? Het is toch in het buitenland? Als ik een hotelkamer verhuur aan een Chinees dan is daar toch geen Chinees recht op van toepassing?
quote:monsterpinguin schreef op 25 april 2012 @ 17:11:

[...]

Nee. Die appartement-verhuurder biedt zijn diensten aan in Nederland, dus hij zal zich aan het Nederlands recht moeten houden.

Volgens mij maakt TO gebruik van diensten die in het buitenland geleverd worden. Ik ga er van uit dat TO is gaan Googelen op leuke appartementen in de gewenste vakantieplaats en dat zelfstandig rechtstreeks heeft willen boeken. Niet via een Nederlandse site of bemiddelingsbureau.

Ben bang dat als de AV wel te vinden zijn en het in het betreffende land niet als onredelijk bezwarende voorwaarden gezien worden, TO op basis van een geldend overeenkomstenrecht toch echt mag dokken...
quote:monsterpinguin schreef op 25 april 2012 @ 17:11:

[...]

Nee. Die appartement-verhuurder biedt zijn diensten aan in Nederland, dus hij zal zich aan het Nederlands recht moeten houden.

Volgens mij schrijft TO juist 'Nee niet via SGR, gewoon een lokale wederverhuurder met een mooie website'

Dus niets nederlands aan ben ik bang, behalve dat TO een nederlander is.
Zeg maar Spijker.
Oftewel: opzoek naar een portugese rechtswinkel!
Zeg maar Spijker.
quote:Tia.Dalma schreef op 25 april 2012 @ 17:26:

[...]

Volgens mij maakt TO gebruik van diensten die in het buitenland geleverd worden.Ik baseerde me op het volgende statement: "Een Belgisch consument kan dus aanspraak maken op het Belgisch recht bij een internetkoop bij een Nederlandse winkel." Bron

Er staan echter wat mitsen en maren bij.
quote:monsterpinguin schreef op 25 april 2012 @ 21:13:

[...]

Er staan echter wat mitsen en maren bij.

Precies. Ik ben geen jurist, maar lees óók dit:

"Een Nederlandse webwinkel die geacht wordt zich te richten op België, mag dat dus ook niet."

Zit hem daar de crux niet in? Ik ga er van uit dat de Portugese appartementverhuurder zich niet (specifiek) richtte op de NL markt en dat daarom je dus niet zomaar het Nederlandse overeenkomstenrecht van toepassing mag verklaren.
Een mailtje zal voldoende zijn, ze hebben geen schijn van kans iets te incasseren. Je zal hooguit op een zwarte lijst terecht komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven